مکمل بنزین
اخبار روز خودروتازه‌هاتحلیلیخبر

مشخصات 4 موتور جدید سایپا و مگا موتور لو رفت؛ انقلابی در سایپا

با روی کار آمدن تیم مدیریت جدید سایپا، علاوه بر نهایی شدن تولید موتورهای M15 GSI و ME16، بحث واردات موتورهای چینی DAE با تکنولوژی میتسوبیشی نیز مطرح شد.

اولین بار، نصب موتور 2.0 لیتری تنفس طبیعی GDI شرکت DAE در خودرو آریا توسط مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا مطرح شد و ما آن را در سایت چرخان اعلام کردیم. البته که تاکنون مشخصات رسمی آن توسط سایپا اعلام نشده است.

بحث واردات گسترده موتورهای DAE به ایران، در زمان سفر رئیس جمهور کشورمان به چین بود که در آن برهه، محمدعلی تیموری به عنوان مدیرعامل سایپا، برخی از قراردادهای خودرویی را به امضاء رساند. درنهایت، هفته گذشته بود که تیموری در بازدیدی از مرکز تحقیق و توسعه شرکت مگا موتور، اعلام کرد که 4 موتور جدید دیگر، به سبد گروه سایپا افزوده خواهد شد.

موتورهای جدید مگا موتور
مگا موتور

باتوجه به انتشار ناقص اطلاعات، بر آن شدیم تا اخباری از پیشرانه‌های جدید سایپا بیاییم. خوشبختانه براساس اطلاعات موثق بدست آمده توسط خبرنگار پایگاه خبری چرخان، توانستیم تا به مشخصات 4 پیشرانه جدید سایپا دست پیدا کنیم.

موتور M16K

همانطور که مستحضرید، مگا موتور مدت‌ها در تلاش بود تا پیشرانه ME16 را که به نوعی همان پیشرانه EC5 گروه پژو-سیتروئن است را به نتیجه برساند. خوشبخانه در روزهای گذشته، شاهد افتتاح خط تولید و آغاز تولید انبوه این موتور بودیم. این موتور تنفس طبیعی، حدود 1.6 لیتر حجم داشته و توانایی تولید 115 اسب بخار، قدرت و 147 نیوتن متر، گشتاور را دارد.

اما براساس یافته‌ها، سایپا و مگا موتور موتور 1.6 لیتری تنفس طبیعی دیگری را از DAE برای واردات انتخاب کرده‌اند که تکنولوژی میتسوبیشی را نیز به همراه دارد. این موتور که جزو سری 4J محسوب می‌شود، برای بازار ایران، M16K نام گذاری شده است. باتوجه به اعلام شرکت DAE، این موتور در محصولات برند چانگان نصب شده است.

موتورHARBIN DONGAN DAE
موتور M16K

این‌طور که گفته می‌شود، نمونه‌های اولیه این موتور وارد کشور شده است. هنوز مشخص نیست که با وجود تولید موتور ME16، چرا سایپا به دنبال واردات پیشرانه‌ای دیگر با حجم مشابه است! البته لازم به ذکر است که پیشرانه ME16 دارای استاندارد یورو 5 بوده و پیشرانه M16K، از استاندارد یورو 6 بهره می‌برد.

موتور M16K توانایی تولید 90 کیووات معادل 121 اسب بخار، قدرت را دارد که به نظر قوی‌تر از موتور ME16 است. هنوز مشخص نیست که موتور M16K در چه خودرویی نصب خواهد شد.

موتور N20

دیگر موتور انتخاب شده سایپا و مگا موتور، با نام N20 شناخته می‌شود. این پیشرانه 16 سوپاپ، حدود 2000 سی سی حجم داشته و از استاندارد یورو 6 بهره می‌برد. این پیشرانه توانایی تولید 110 کیلووات معادل 147.5 اسب بخار، قدرت را دارد.

موتور HARBIN DONGAN DAE
موتور N20

در گذشته و براساس اطلاعات منتشر شده ناقص، گفته می‌شد که آریا قرار است تا با پیشرانه 2.0 لیتری وارد بازار شود. در همین رابطه، برخی از رسانه‌ها نیز با یافتن اطلاعات پیشرانه 2.0 لیتری تنفس طبیعی DAE، به معرفی این موتور پرداختند. اما در روزهای گذشته و در کنفرانس خبری مدیرعامل سایپا با اصحاب رسانه، تیموری اعلام کرد که همان موتور نصب شده در چانگان UNI-K قرار است تا در سایپا آریا نصب شود!

براساس برخی مسائل، برخی احتمال دادند که منظور مدیرعامل سایپا، بیس و پایه موتور هردو خودرو بوده که یکسان هستند و در آریا نسخه تنفس طبیعی موتور 2.0 نصب خواهد شد. باتوجه به وجود نسخه توربوشارژ این موتور در لیست پیشرانه‌های جدید سایپا که در ادامه معرفی خواهیم نمود، نم‌ توان حدس زد که کدام موتور در آریا نصب خواهد شد. در صورت نصب نسخه توربوشارژ در آریا، باید گفت که با یک پدیده جدید و تاریخی در صنعت خودرو کشورمان روبرو خواهیم شد!

موتور D20 T-GDI

گل سرسبد موتورهای DAE سایپا، همین D20 است که با حجم حدودی 2.0 لیتر و نصب سامانه توربوشارژ و همچنین باتوجه به سیستم تزریق مستقیم سوخت (GDI)، توانایی تولید 166 کیلووات معادل 222.6 اسب بخار، قدرت را دارد.

موتور HARBIN DONGAN DAE
موتور D20 T-GDI

این پیشرانه هم از استاندارد یورو 6 بهره برده و هنوز مشخص نیست که در کدام خودروهای سایپا نصب خواهد شد. باتوجه به سبد محصول سایپا، دو خودرو آریا و سیلک (سیتروئن C3-XR ایرانیزه) نامزد دریافت این موتور هستند.

موتور N25

شرکت زامیاد و مگا موتور، چند سالی است که پیشرانه فعلی وانت‌های Z24، پادرا پلاس و کارون ارتقاء‌هایی داده و قرار بود تا با نام M24 پلاس رونمایی و معرفی شود. گفته می‌شد که پیشرانه M24 پلاس برای اولین بار در پیکاپ دو دیفرانسیل صحرا نصب خواهد شد. اما ناگهان اعلام شد که مونتاژ خودرو صحرا به دلیل تعریف پروژه‌ای دیگر در جهت ارتقاء کیفیت، به تعویق افتاده است. پس می‌توان گفت که خبری از عاقبت موتور M24 پلاس در اختیار نیست. شایعاتی نیز مطرح بود که زامیاد به دنبال تامین پیشرانه‌های بنزینی و دیزلی جدید است.

اما به تازگی و براساس اطلاعات بدست آمده، نام پیشرانه N25 شرکت DAE در بین پیشرانه‌های وارداتی سایپا دیده شده است. این پیشرانه یورو 6، با حجم حدودی 2500 سی سی، توانایی تولید 113 کیلووات معادل 151.5 اسب بخار، قدرت را دارد.

احتمالا باید شاهد نصب این پیشرانه در خودروهای جدید زامیاد از جمله صحرا باشیم

محصولات سایپا
محصولات جدید سایپا

سیدعلی سیدهاشمی

سیدعلی سیدهاشمی - SEYYED ALI SEYYED HASHEMI خبرنگار و فعال حوزه خودرو Automotive industry journalist Репортер автомобильной промышленности 汽车行业记者 پیج اینستاگرام: Seyyed.ali_seyyed.hashemi

نوشته های مشابه

‫5 دیدگاه ها

  1. کاشکی آقای تیموری فکری هم برای حواله های ساندرو میکرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا