مکمل بنزین
گوناگونخبر

تقابل پژو 308 و فولکس‌ گلف!

پژو و فولکس هر دو در ساخت هاچبک‌های دیفرانسیل جلو تخصص دارند و جزء بهترین‌های جهان محسوب میشوند. نسل نخست گلف GTI در سال 1976، در آلمان عرضه گردید، اولین هاچبک فرانسوی که 205 GTi نام داشت در سال 1984 به بازار عرضه شد، تاریخ پژو کمتر از رقیب خود است و اکثراً در سگمنت کامپکت فعالیت داشته و تقریباً به مدت 15 سال رقیبی مناسب در حد و اندازه‌های گلف نداشته، اما با معرفی 306 GTi شرایط را کمی تغییر داد.

پژو با عرضه 308 GTi مدل 2016 توانست عرصه رقابت را تنگ‌تر کند و رقیب شایسته‌ای برای گلف باشد. حداقل نماینده پژو با اعداد و ارقامی که در لیست خود منتشر کرده، می‌تواند در این رقابت شرکت کند.

2016-Volkswagen-Golf-GTI-Performance-v-2016-Peugeot-308-GTi-2706

خریداران مدل‌های هاچبک از این خودروها مزیت زیادی را انتظار دارند و هاچبک‌های مطرح هر شرکت به‌عنوان خودروهای برتر در این بازار جایگاه خوبی داشته و خریداران نیز پول خوبی برای این مدل‌ها پرداخت می‌کنند. حتی مدل‌های پایه 308 GTi 250 با قیمت 44990 دلار و گلف GTI نرمال با قیمت 40990 دلار در استرالیا خریداران زیادی دارند. اما برای خرید مدل‌های فول‌تر که ما در این بررسی از آنها استفاده کرده‌ایم باید مبلغ بیشتری پرداخت شود.

گلف GTI پرفورمنس با قیمت 49990 دلار و 308 GTi 270 نیز با همین قیمت عرضه شده است. بنابراین هر دو خودرو قیمت یکسانی دارند و بخش قیمت از مقایسه ما ناخواسته حذف خواهد شد. اما با این حال می‌خواهیم بدانیم کدام یک از این محصولات هیجان‌انگیزتر هستند.

2016-Volkswagen-Golf-GTI-Performance-v-2016-Peugeot-308-GTi-27028

موتور و عملکرد آن

قبل از اینکه اعداد و ارقام مربوط به عملکرد موتور این خودروها را برای شما بیان کنیم به سراغ تفاوت بزرگ سیستم‌های انتقال قدرت مدل‌های ارائه شده می‌رویم. پژو با یک گیربکس 6 سرعته دستی عرضه شده که برای علاقه‌مندان به گیربکس‌های سنتی خبر خوبی محسوب می‌شود. گلف پرفورمنس نیز با گیربکس دوکلاچه اتوماتیک قابل سفارش است و همچنین گزینه‌ی دیگری از سوی فولکس برای گلف در نظر گرفته شده ولی شما نمی‌توانید گیربکس 6 سرعته دستی‌ای را که در گلف GTI معمولی و یا گلف R وجود دارد بر روی این خودرو داشته باشد. این انتخاب محدود برای علاقه‌مندان یک نکته منفی حساب می‌شود و انتخاب آنها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. فولکس یک موتور 4 سیلندر 2 لیتری توربو با توان 227 اسب بخار بر روی گلف سوار کرده که نسبت به گلف پایه افزایش قدرت 10 اسب بخاری دارد. موتور نماینده پژو حجم کمتری دارد، پیشرانه این مدل از نوع 4 سیلندر 1.6 لیتری توربو است که قدرت 269 اسب بخاری را در اختیار محور جلو قرار می‌دهد.

2016-Volkswagen-Golf-GTI-Performance-v-2016-Peugeot-308-GTi-27019

پژو در ۳۰۸ از سوختی با اکتان 95 استفاده کرده و در حالت ترکیبی مصرف سوختی برابر با 6 لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر دارد. گلف نیز از سوختی با اکتان 98 استفاده می‌کند و در هر ۱۰۰ کیلومتر 6.6 لیتر سوخت مصرف می‌کند که برتری پزو در اینجا مشخص است. سیستم هوشمند کنترل در گلف دارای 3 حالت نرمال، راحت و اسپرت است درحالی‌که در پژو تنظیمات اسپرت‌تری دارد. همچنین حالت قابل سوئیچ اسپرت نیز وجود دارد که احساس مربوط به سیستم فرمان و پاسخ پدال گاز را به همراه صدای اگزوز افزایش می‌دهد.

2016-Volkswagen-Golf-GTI-Performance-v-2016-Peugeot-308-GTi-27017

پژو در ۳۰۸ از دیسک‌های ترمز دوتکه‌ای 380 میلی‌متری در جلو استفاده کرده و ۴ پیستون بر روی آن سوار کرده است اما در عقب دیسک 268 میلی‌متری با ۱ پیستون قرار داده شده است. فولکس در این بخش بهتر عمل کرده و در جلو و عقب از دیسک‌های 340 و 320 میلی‌متری استفاده نموده است. وزن خالص پژو 1205 کیلوگرم تعیین شده درحالی‌که فولکس کمی چاق‌تر است و 1400 کیلوگرم وزن دارد. با توجه به قدرت بیشتر و وزن کمتر، جای تعجبی ندارد که 308 GTi عملکرد بهتری دارد. پژو در ۶.۰ ثانیه و گلف در ۶.۴ ثانیه از شتاب صفر به ۱۰۰ می‌رسد.

2016-Volkswagen-Golf-GTI-Performance-v-2016-Peugeot-308-GTi-27083

بر روی جاده
پژو از چسبندگی بیشتری نسبت به گلف برخوردار است. در سرعت‌های شهری، گلف عموماً بهتر بوده اما در حالت راحت این خودرو کندتر از پژو بوده است. براساس گفته‌ها، در سرعت‌های کم از دیسک جلویی پژو صدای ناهنجاری به گوش می‌رسد البته شرکت سازنده ادعا کرده این صدا طبیعی بوده و به‌دلیل مشکلات فنی نیست. ما گلف پرفورمنس را به پیست بردیم و در آنجا آن را راندیم، گلف در سرعت‌های بالا عملکرد خوبی دارد و در پیچ‌ها بسیار خوب و ایمن عمل می‌کند. پژو عملکرد متفاوتی دارد، این خودرو سبک‌تر بوده و علاوه بر چابکی، سواری هیجان‌انگیزی دارد و با توجه به لاستیک‌های پهن‌تر، چسبندگی مناسب داشته و همچنین اختلاف شتاب گیری آن نسبت به گلف مشهود است.

قضاوت نهایی
در یک روز آفتابی در پیست مسابقه، پژو 308 GTi 270 توجه علاقه‌مندان به سرعت را بیشتر جلب می‌کند. اما آیا سرعت بیشتر، جابکی بیشتری را نیز به همراه می‌آورد؟ جواب منفی است. زمانی که درباره عملکرد صحبت می‌کنیم، فولکس‌واگن گلف GTI پرفورمنس نکته‌های مثبت زیادی دارد. سیستم اطلاعات سرگرمی این خودرو نسبت به سیستم پژو فوق‌العاده‌تر است. صندلی های عقب گلف با فضای بیشتر و راحتی مضاعف در جایگاه بالاتری از پژو قرار می‌گیرد. ۳۰۸ نیز حریف ساده‌ای نیست و طراحی داخلی پویاتر و نمای خارجی خاص و جذابی دارد که بدنه ۲ رنگ آن نیز به جذابیت خودرو اضافه کرده است.

2016-Volkswagen-Golf-GTI-Performance-v-2016-Peugeot-308-GTi-27039

در مجموع پزو ۳۰۸ از ۱۰ نمره، امتیاز ۸.۵ را به خود اختصاص می‌دهد و گلف نیز نمره ۸ را دریافت می‌کند.

علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا