مکمل بنزین
برگزیده‌هابررسی

بررسی ویژگی‌ها و مشخصات ام وی‌ام آریزو 5S اسپرت

آذرماه سال گذشته بود که نمونه‌های اولیه نسخه فیس لیفت آریزو 5 در ایران دیده شد. پس از مدت کوتاهی، تصاویری به دستمان رسید که حاکی از مونتاژ چند دستگاه از این خودرو توسط مدیران خودرو بود. این نشان می‌داد که ایران اولین کشور جهان است که آریزو 5 جدید در آن عرضه می‌شود زیرا این خودرو حتی در چین هم معرفی و عرضه نشده است. دیروز اما مدیران خودرو طی مراسمی رسماً از این خودرو با نام آریزو 5S رونمایی کرد. در ادامه به بررسی ویژگی‌ها و مشخصات این سدان چینی جدید بازار می‌پردازیم.

Arizo 5S - آریزو 5 اس - آریزو 5S - آریزو 5 اسپرت - آریزو 5 جدید - آریزو 5 فیس لیفت

آریزو 5 اس

این خودرو در اصل فیس لیفت نه‌چندان بزرگی از آریزو 5 توربو محسوب می‌شود. آریزو 5 برای اولین بار در سال 2015 معرفی شد و در سال 1395 با پیشرانه 1.5 لیتری تنفس طبیعی 116 اسب بخاری راهی بازار کشورمان شد.

بعداً اما نسخه توربوشارژ این خودرو ارائه شد و در اواسط سال 1400 هم مدل جدیدی از آریزو 5 توربو با جلوپنجره موسوم به کهکشانی و داشبورد کاملاً جدید به بازار آمد؛ بنابراین، آریزو 5 اس درواقع چهارمین نسخه از آریزو 5 در بازار کشورمان محسوب می‌شود. این فیس‌لیفت اما برای بازارهای خاورمیانه در نظر گرفته شده و در چین عرضه نمی‌شود.

طراحی بیرونی آریزو 5S اسپرت

نسخه جدید آریزو 5S در اصل آریزو 5 اسپرت نام داشته و حرف S نیز مخفف همین کلمه است.

این یعنی طراحان چری سعی داشته‌اند ظاهر آریزو 5 را اسپرت‌تر جلوه دهند. مهم‌ترین تغییر ظاهری این خودرو که در نگاه اول به چشم می‌آید جلوپنجره بزرگ‌تر با قاب مشکی براق و خطوط عمودی کرومی است که از جدیدترین محصولات چری مثل کراس‌ اوور بزرگ تیگو 9 الهام گرفته است.

روی این جلوپنجره حرف S هم به رنگ قرمز دیده می‌شود. علاوه بر این، سپر جلو هم بازطراحی شده و حالا ورودی‌های هوای بسیار بزرگ‌تری در آن تعبیه شده است. این سپر به همراه جلوپنجره جدید، ظاهر آریزو 5 را بسیار اسپرت‌تر و تهاجمی‌تر از قبل کرده است.

Arizo 5S - آریزو 5 اس - آریزو 5S - آریزو 5 اسپرت - آریزو 5 جدید - آریزو 5 فیس لیفت

در عقب حجم تغییرات کمتر است ولی طراحان با اقدامات هوشمندانه‌ای موفق به ایجاد نمای جذاب‌تری شده‌اند.

اصلی‌ترین تغییر در این قسمت طراحی سپر جدید با خطوط برجسته عمودی در طرفین به همراه دیفیوزر بزرگی در پایین است.

در طرفین این دیفیوزر هم دو سر اگزوز افقی طراحی شده که هرچند تزئینی هستند اما ظاهر خودرو را اسپرت‌تر کرده‌اند. در اینجا اما دیگر قسمت‌ها مثل چراغ‌ها دست‌نخورده باقی مانده‌اند. به‌طورکلی، هرچند تغییرات ظاهری آریزو 5 S خیلی بزرگ و کلی نیستند ولی به‌خوبی توانسته‌اند نمای جوان‌پسند و جذاب‌تری به خودرو بخشیده و از آن فرم ساده قبل دور کنند.

داخل Arizo 5S

طرح کلی داشبورد و داخل خودرو با آریزو 5 توربوشارژ قبلی یکسان است اما مثل بیرون، چری با تغییراتی جزئی سعی در ایجاد فضای اسپرت‌تری داشته است که ازجمله مهم‌ترین این اقدامات می‌توان به استفاده از غربیلک فرمان D شکل و دوخت نارنجی‌رنگ روی صندلی‌ها اشاره کرد.

علاوه بر این، پانل کنترل سیستم تهویه هم تغییر کرده و ترکیبی از کلیدهای دوار و لمسی شده است. شیفتر دنده مشابه قبل است اما در طراحی کنسول مرکزی تغییراتی دیده می‌شود.

Arizo 5S - آریزو 5 اس - آریزو 5S - آریزو 5 اسپرت - آریزو 5 جدید - آریزو 5 فیس لیفت

تجیزات و امکانات آریزو 5 اسپرت

در بخش تجهیزات، دو آپشن جدید گرم‌کن صندلی‌های جلو و تنظیم برقی صندلی راننده به امکاناتی که قبلاً در آریزو 5 توربو وجود داشت اضافه شده است؛ بنابراین در این مدل جدید هم شاهد شش ایربگ (جلو، جانبی و پرده‌ای)، سیستم استارت و ورود بدون کلید، پاور ویندو، آینه‌های جانبی تاشو برقی با گرمکن، کروز کنترل، نمایشگر 8 اینچی، فرمان برقی، سنسور نور، سستم کنترل پایداری، سانروف، دوربین دنده‌عقب، سیستم پایش باد تایرها و… خواهیم بود.

Arizo 5S - آریزو 5 اس - آریزو 5S - آریزو 5 اسپرت - آریزو 5 جدید - آریزو 5 فیس لیفت

مشخصات فنی آریزو 5 اسپرت

در بخش پیشرانه و مشخصات فنی اما آریزو 5 اسپرت هیچ تغییری را نسبت به نمونه قبلی تجربه نکرده است و همچنان از همان پیشرانه 1.5 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ استفاده می‌کند که در آریزو 5 توربو دیده بودیم. این پیشرانه 147 اسب بخار قدرت و 210 نیوتن متر گشتاور دارد.

انتقال نیروی موتور به چرخ‌های جلو هم توسط یک گیربکس CVT با 9 دنده مصنوعی صورت می‌گیرد.

آریزو 5 اسپرت به دو حالت رانندگی مختلف اکو و اسپرت مجهز است و 1330 کیلوگرم وزن دارد.

Arizo 5S - آریزو 5 اس - آریزو 5S - آریزو 5 اسپرت - آریزو 5 جدید - آریزو 5 فیس لیفت

قیمت، رقبا و زمان عرضه

قرار است آریزو 5 اس در دور دوم فروش خودرو در سامانه یکپارچه عرضه شود و بنابراین خیلی زود می‌توانیم آن را در جاده‌ها ببینیم.

مدیران خودرو قیمت این سدان جدید را یک میلیارد و 96 میلیون تومان اعلام کرده است.

این در حالی است که آریزو 5 توربو با قیمت یک میلیارد و 55 میلیون تومان به فروش میرسد و بنابراین نسخه جدید اسپرت 41 میلیون تومان گران‌تر خواهد بود. با این قیمت، اصلی‌ترین رقیب آریزو 5 اسپرت سدان ریسپکت محصول گروه بهمن خواهد بود که با قیمت یک میلیارد و 83 میلیون تومان به فروش می‌رسد.

مشخصات فنی ام وی ام آریزو 5 اسپرت

پیشرانه 1.5 لیتری 4 سیلندر توربو
قدرت 147 اسب بخار
گشتاور 210 نیوتن متر
گیربکس 9 سرعته CVT
محور محرک جلو
طول 4,532 میلی‌متر
عرض 1,814 میلی‌متر
ارتفاع 1,487 میلی‌متر
فاصله محوری 2,650 میلی‌متر
وزن خالص 1330 کیلوگرم
رینگ 17 اینچی آلومینیومی
قیمت 1 میلیارد و 96 میلیون

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا