مکمل بنزین
گوناگونبرگزیده‌هابررسی

بررسی جتا VS7، رقیبی با تکنولوژی فولکس واگن برای شاسی بلندهای چینی

همان‌طور که از مدت‌ها پیش در چرخان اطلاع دادیم، ماموت خودرو قصد برنامه واردات محصولات برند اقتصادی جتا متعلق به فولکس واگن را دارد و به‌تازگی اولین نمونه‌های این خودروها وارد کشور شده‌اند تا برای آزمایش و بررسی در اختیار رسانه‌های خودرویی قرار گیرند. پیش از این در چرخان دو مدل جتا VS5 و جتا VA3 را معرفی کردیم و حالا به بررسی آخرین، بزرگ‌ترین و گران‌ترین محصول این برند یعنی جتا VS7 می‌پردازیم.

برند جتا

جتا نام یکی از سدان‌های فولکس واکن است که پیشینه آن به سال 1979 بازمی‌گردد و همچنان در حال تولید است. در سال 2019 اما فولکس‌واگن از نام جتا برای یک برند اقتصادی جدید برای بازار چین استفاده کرد. این برند از طریق سرمایه‌گذاری مشترک بین فولکس واگن و شرکت چینی فاو ایجاد شد. برند جتا در حال حاضر سه محصول مختلف شامل یک سدان و دو کراس اوور را به بازار عرضه می‌کند که ماموت خودرو قصد واردات هر سه آن‌ها را دارد. محصولات جتا که در کارخانه مشترک فاو و فولکس‌واگن در چنگدوی چین تولید می‌شوند، از پیشرانه، پلت‌فرم و سایر قطعات فنی محصولات گروه فولکس‌واگن استفاده می‌کنند اما قیمت ارزان‌تری دارند.

جتا VA7

جتا VS7

VS7 کراس اوور میان سایزی است که در نمایشگاه خودروی شانگهای سال 2019 هم‌زمان با راه‌اندازی برند جتا، معرفی شد و از اوایل سال 2020 راهی بازار چین شد. این خودرو روی پلت‌فرم MQB A2 گروه فولکس‌واگن ساخته شده که در مدل‌های دیگری از این گروه خودروسازی بزرگ مثل سئات تاراکو، اشکودا کودیاک و فولکس واگن تیگوآن هم به کار رفته است. به همین دلیل، VS7 در فرم کلی شباهت زیادی به این مدل‌های مذکور دارد. VS7 بزرگ‌ترین محصول جتا محسوب می‌شود.

جتا VA7

طراحی بیرونی جتا VS7

همان‌طور که گفتیم، فرم کلی VS7 شباهت زیادی به سئات تاراکو، اشکودا کودیاک و فولکس واگن تیگوآن دارد اما طراحان این برند اقتصادی توانسته‌اند ظاهر خودرو را از این مدل‌ها متمایز کنند. البته VS7 طبق زبان طراحی جتا شکل گرفته و در جلو با چراغ‌های چندضلعی افقی، جلوپنجره‌ای عریض با الگوی کرومی داخلی و تریم کرومی شبیه ستاره سه پر همراه با دی‌لایت در طرفین سپر جلو، کاملاً با کراس اوور کوچک‌تر VS5 یکسان به نظر می‌رسد. در عقب خودرو هم همین داستان جریان دارد و طراحی چراغ‌ها شبیه VS5 است. به‌طورکلی، هرچند VS7 جذابیت ظاهری سئات تاراکو یا تیگوآن را ندارد ولی به‌عنوان یک کراس اوور اقتصادی می‌توان طراحی آن را قابل‌قبول دانست.

جتا VA7

این خودرو 4,624 میلی‌متر طول، 1,841 میلی‌متر عرض و 1,633 میلی‌متر ارتفاع دارد و فاصله محوری آن برابر با 2,730 میلی‌متر است. درواقع، VS7 را باید نسخه کشیده VS5 دانست که به لطف 205 میلی‌متر طول و 100 میلی‌متر فاصله محوری بیشتر، فضای پای بیشتری را در اختیار سرنشینان عقب قرار می‌دهد.

داخل و تجهیزات جتا VS7

داستان طراحی بیرون خودرو در داخل هم تکرار شده و در اینجا نیز VS7 کاملاً با VS5 یکسان به نظر می‌رسد؛ بنابراین، مثل کراس اوور کوچک‌تر جتا، در کابین VS7 همان نمایشگر بزرگ در میانه داشبورد، غربیلک فرمان سه پره، تریم دورنگ و طراحی جالب دریچه‌های تهویه مرکزی به‌صورت روی‌هم در سمت راست نمایشگر به چشم می‌خورد. البته خوشبختانه کابین این کراس اوور میان سایز به لطف تریم مشکی براق در قسمت‌های مختلفی مثل غربیلک فرمان و قاب نمایشگر مرکزی و همین‌طور تزئینات مسی‌رنگ در برخی مدل‌ها، فضای لوکس‌تری از دیگر محصولات جتا دارد. بااین‌حال، درحالی‌که سئات تاراکو، اشکودا کودیاک و فولکس واگن تیگوآن همگی به‌صورت هفت‌نفره با سه ردیف صندلی ارائه می‌شوند، VS7 فقط به‌صورت پنج‌نفره با دو ردیف صندلی تولید می‌شد.

جتا VA7

این خودرو بسته به تیپ تجهیزات زیر را ارائه می‌کند:

  • سیستم تهویه دستی یا اتوماتیک
  • رینگ‌های آلیاژی
  • سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای
  • کروز کنترل تطبیقی
  • سنسورهای پارک جلو و عقب
  • دوربین دید عقب
  • دوربین 360 درجه
  • سیستم پایش باد تایرها
  • کنترل کشش
  • کنترل پایداری
  • ترمز کمکی
  • سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی
  • دی‌لایت
  • بلوتوث
  • حداکثر شش ایربگ
  • سنسور نور و باران
  • تنظیم برقی صندلی راننده
  • آینه‌های جانبی تاشو برقی با گرم‌کن

بنابراین، VS7 تجهیزت بیشتری را نسبت به VS5 ارائه می‌کند و این موضوعی است که برای خریداران ایرانی اهمیت دارد ولی بااین‌حال، کراس اوور میان سایز جتا از لحاظ تجهیزات هنوز هم در برابر شاسی بلندهای چینی بزرگ بازار کشورمان مثل چری تیگو 8 و فیدلیتی پرستیژ خیلی حرفی برای گفتن نخواهد داشت.

پیشرانه و گیربکس جتا VS7

جتا VS7 هم مثل VS5 در چین فقط با همان پیشرانه 1.4 لیتری چهار سیلندر توربو عرضه می‌شود که 150 اسب بخار قدرت و 250 نیوتن متر گشتاور دارد. برای انتقال نیروی این موتور هم گیربکس‌های پنج سرعته دستی و شش سرعته اتوماتیک قابل انتخاب است که قطعاً در کشورمان نسخه اتوماتیک ارائه می‌شود. در این خودرو نیروی موتور فقط به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود و خبری از سامانه چهارچرخ محرک نیست.

جتا VA7

قیمت و جمع‌بندی

VS7 در چین بسته به تیپ با قیمتی از 104,900 یوآن معادل 16,650 دلار تا 137,900 یوآن معادل 19,270 دلار عرضه می‌شود. گمرک ایران اما قیمت پایه این خودرو را با احتساب تعرفه 55 درصدی و بدون احتساب هزینه‌های جانبی مثل شماره‌گذاری و…، 30,615 یورو اعلام کرده است؛ بنابراین، برای این خودرو باید در بازار کشور انتظار قیمتی حدود دو میلیارد تومان را داشته باشیم. در این صورت، جتا VS7 می‌تواند به رقیب جدی کراس‌اوورهای سطح بالای چینی بازار کشورمان مثل تیگو 8 پرو تبدیل شود.

مشخصات فنی جتا VS7

پیشرانه 1.4 لیتری 4 سیلندر توربو
قدرت 150 اسب بخار
گشتاور 250 نیوتن متر
گیربکس 6 سرعته اتوماتیک
محور محرک جلو
طول 4,624 میلی‌متر
عرض 1,841 میلی‌متر
ارتفاع 1,644 میلی‌متر
فاصله محوری 2,730 میلی‌متر
وزن 1425 کیلوگرم

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا