مکمل بنزین
رپورتاژ

در مورد شیشه اتومبیل چه می دانید؟

در مورد شیشه اتومبیل چه اطلاعاتی دارید؟ در این مقاله کوتاه قصد داریم اطلاعات مفیدی در مورد شیشه خودرو در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. شیشه یکی از قطعات حساس در صنعت  خودروسازی است که توجه به کیفیت و جنس آن، برای امنیت سرنشینان خودرو بسیار حائز اهمیت است. بطور مثال شفافیت شیشه می تواند دید مناسبی به راننده دهد که نتیجه آن ، بهبود رانندگی است.

در انتهای این مقاله با شیشه های لمینت ( یا طلقی) ، شیشه های سکوریت یا نشکن، مفهوم سولار شیشه و فرق آن با شیشه دودی و همچنین چگونگی ترمیم شیشه خودرو آشنایی نسبی پیدا خواهید کرد لذا تا انتهای این متن با ما همراه باشید.

شیشه اتومبیل یک عایق بین کابین خودرو و فضای بیرون و محیط اطراف ایجاد می کند. این عایق ، سرنشینان خودرو را در برابر گرما تابستان ، سرما زمستان ، باد و طوفان، باران ، تگرگ، برف و  گرد و غبار محافظت خواهد کرد . حتی شیشه مناسب می تواند از تابش اشعه مضر یو وی جلوگیری کرده و از پوست سرنشینان خودرو در برابر این اشعه محافظت کند.

شیشه سولار چه خاصیتی دارد؟ خاصیت آنتی uv شیشه سولار ، باعث محافظت  پوست سرنشینان و قطعات داخل کابین خودرو از اشعه مضر ماورا بنفش خورشید می شود. معمولا شیشه های سولار پر رنگ تر از شیشه های معمولی هستند.

انواع شیشه اتومبیل

در ابتدای صنعت خودرو سازی ،  از شیشه های معمولی و غیر ایمن برای خودرو استفاده می‌شد. یکی از معایب اصلی این نوع شیشه ها ، الگوی شکست آن بود بطوری که در هنگام شکستن شیشه ، به هر دلیلی ، لبه های تیز و برنده شیشه شکسته شده ، باعث آسیب جدی به سرنشینان خودرو می شد. لذا خودروسازان و مهندسین کیفی درصدد برآمدند تا نوعی شیشه تولید کنند تا از سرنشینان خودرو در برابر حوادث پیش آمده محافظت کند. در ادامه مطلب ، با شیشه های لمینت و سکوریت آشنا خواهید شد.

·        شیشه لمینت  laminated glass

همراه با پیشرفت تکنولوژی مهندسین توانستند تا با استفاده از P.V.B  که نوعی فیلم پلاستیکی است، شیشه‌ای با جنس لمینت یا طلقی تولید کنند.

در این روش ساخت ، لایه‌های پلیمری به صورت لایه‌ لایه بین سطوح شیشه معمولی استفاده می‌شود. کل این قطعات با تحت فشار و حرارت قرار گرفتن ، به صورت یکپارچه در کنار هم، شیشه لمینت را تشکیل می‌دهند. نتیجه اینکه میزان ایمنی و مقاومت شیشه تولید شده ، در برابر ضربات شدید و وارد شدن تنش‌ به شدت افزایش می یابد. شیشه جلو خودرو دقیقا از این نوع شیشه ساخته می شود .

الگوی شکست این نوع شیشه به این صورت است که در صورت وارد شدن ضربات شدید، به دلیل یکپارچگی که بین سطح آن برقرار است، شیشه فرو نمی‌ریزد و از وارد شدن آسیب به سرنشینان جلوگیری می‌کند. حال اگر ضربه شدید نباشد و ترک جزئی به شیشه وارد شود ، این نوع شیشه خاصیت ترمیم نیز دارند.

لازم به ذکر است که در برخی موارد، از این نوع شیشه برای شیشه های جانبی خودرو نیز استفاده می شود. به این معنا که شیشه های جانبی برخی خودروهای لوکس مانند ولوو xc90 و یا تویوتا پریوس  از جنس لمینت تولید می شوند که نسبت به شیشه های سکوریت ، امنیت و البته قیمت بالاتری دارند.

با پیشرفت در صنعت اتومبیل و اضافه شدن امکانات متعدد به اتومبیل ، شیشه های ماشین نیز دارای امکانات متعدد شدند. سنسور نور و باران ، گرمکن ، دوربین رادار و هدآپ از جمله امکاناتی هستند که در برخی از خودروها ، به شیشه جلو اضافه شدند. با ذکر مثال ادامه می دهیم. برخی از خودروها مانند شیشه جلو سانتافه 2015  دارای سنسور باران و خط هیتر هستند و برخی مانند لندکروز اتاق 200 فاقد آپشن خاصی هستند. در برخی خودروهای لوکس مانند ولوو xc90 دارای سنسور باران ، دوربین رادار و حتی HUD هستند.

 

·        شیشه سکوریت

معمولا از این نوع شیشه ( سکوریت ) برای شیشه‌های جانبی و عقب  استفاده می شود. الگوی شکست این شیشه ها به این شکل است که بر اثر ضربه شدید ، به تکه های خیلی ریز تبدیل می شوند که لبه های غیر برنده دارند. فرایند ساخت این نوع شیشه چگونه است؟

شیشه پس از انجام برشکاری و شکل‌پذیری‌های لازم در دمای 700 الی 800 درجه سانتیگراد، حرارت داده شده و به سرعت سرد می‌شوند. همین فرآیند باعث می شود که مقاومت شیشه  تا هفت برابر بالا رود . شیشه سکوریت تا 300 درجه حرارت را تحمل می کند در حالی که شیشه های معمولی تا 60 درجه را تحمل می کنند.  به این نوع شیشه ، نشکن نیز می گویند.

·        شیشه‌عقب خودرو گرمکن دار

بیشترین کاربرد  خط های مشکی رنگی که بر روی شیشه عقب اتومبیل مشاهده می کنید، در مواقعی است که شیشه ماشین در اثر شرایط جوی نامساعد دچار یخ‌زدگی یا بخار شده باشد. به منظور افزایش دید راننده، در فصول سرد و مواقع بارش باران و برف،  هم‌ زمان با روشن شدن سیستم برق اتومبیل، جریان برق وارد این خطوط شده و با ایجاد گرما موجب می‌شود تا قطرات شبنم و باران محو شوند و دید راننده افزایش پیدا کند.

ترمیم شیشه اتومبیل

شیشه لمینت قابلیت ترمیم نیز دارد و شیشه جلو از این نوع می باشد که همیشه در معرض آسیب است. ترمیم شیشه خودرو به معنای ترمیم سنگ خوردگی یا ترمیم ترک شیشه اتومبیل است که با هدف پیشگیری از گسترش ترک ، شکستگی و بهبود وضعیت شیشه لمینت انجام می‌شود. بعد از سنگ خوردگی و آسیب به شیشه ، خودرو را حتی المقدور تکان ندهید تا بیشتر نشود . ترمیم با تزریق مواد رزین و اشعه uv انجام می می شود. دقت کنید که نباید از زمان ایجاد آسیب در شیشه تا زمان اقدام برای ترمیم شیشه ، زمان زیادی گذشته باشد. گرد و غبار و آب نیز نباید به ترک شیشه نفوذ کند. البته ترمیم فقط در برخی موارد انجام پذیر است. حتما قبل از هر اقدامی با متخصصین این امر مشورت کنید.

شیشه دودی ماشین

دودی کردن شیشه‌  به دلایل داشتن ظاهر زیبا و هم‌چنین جلوگیری از تابش نور خورشید به قطعات داخلی کابین انجام می‌شود. بیشترین کاربرد آن در مناطق گرم است. به دو صورت شیشه های خودرو دودی می شوند. استفاده از برچسب دودی سولار روی شیشه ها و یا استفاده از شیشه دودی فابریک و جایگزینی با شیشه های سبز خودرو. توجه داشته باشید که خرید شیشه های فابریک دودی سولار هزینه اولیه بالایی دارد و ماندگار است ولی استفاده از برچسب های دودی سولار ، هزینه اولیه پایینی دارد ولی طول عمر کمتری دارد و به مرور کمرنگ شده و خاصیت خود را از دست می دهد.

کلام آخر

شیشه اتومبیل با هدف جداسازی فضای داخلی کابین و محیط خارجی خودرو در بخش‌های مختلف آن به کار برده می‌شود. استفاده از انواع مختلف آن در اشکال و ابعاد متناسب با درب و قسمت جلو و عقب ماشین می‌تواند به راننده و سرنشینان کمک کند تا در برابر گرما، باران، سرما، برف و نور خورشید از خود محافظت کنند.

خدمات شیشه اتومبیل پرشین، یکی از برترین‌ها در زمینه فروش و ترمیم شیشه اتومبیل است. چنانچه شما هم قصد دارید شیشه ماشین خود را دودی کنید، یا قصد ترمیم ترک آن را دارید می‌توانید تنها با یک تماس از خدمات حضوری و سیار آن استفاده بفرمایید.

 

این مطلب یک رپورتاژ آگهی بوده و چرخان در تهیه آن نقشی نداشته است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا