مکمل بنزین
خبرداخلی

معاون صنایع حمل‌ و نقل وزارت صمت: قیمت خودروهای مونتاژی کاهش می‌یابد!

اخیرا اخبار متعددی مبنی بر کاهش قیمت خودروهای مونتاژی منتشر شده است. معاون صنایع حمل‌ و نقل وزارت صمت درباره این سیاست جدید گفت که در آینده قیمت خودروهای مونتاژی کاهش می‌یابد. مهم‌ترین عامل در اینجا واردات خودروهای دست دوم است که موجب شده شاهد کاهش فاصله قیمتی بازار با قیمت کارخانه باشیم.

او در ادامه اینچنین اعلام کرد که هنوز تغییراتی در تعرفه خودرو به وجود نیامده ولی قرار است در آینده برای توسعه بازار خودروهای داخلی، اصلاحاتی در خصوص تعرفه خودروها انجام شود. خوب است بدانید که خودروهای مونتاژی تا سال 1401 از ارز نیمایی استفاده می‌کردند ولی این امر اکنون تغییر کرده است.

چرا که دولت در نظر دارد تنها ارز نیمایی را به آن دسته از خودروسازانی اختصاص بدهد که بالای 50 درصد ساخت داخل دارند. در نتیجه بقیه خودروهای مونتاژی باید از ارز صادراتی یا دیگر ارزها بهره ببرند.

همین امر موجب می‌شود که شاهد تغییراتی در محصولات وارداتی و تعرفه‌های وارداتی باشیم. ارز نیمایی تنها باید در موارد خاص و اساسی مانند دارو، غذا و سایر کارها استفاده شوند؛ در نتیجه در استفاده از ارز نیمایی محدودیت‌های زیادی وجود دارد و باید در زمینه خودروها نیز به جای ارز نیمایی از سایر ارزها استفاده کنیم.

در طی این چند ماه گذشته تولید خودروهای مونتاژی به شدت افزایش یافته و به 76 درصد رسیده است. این در صورتی رخ داده که اکنون شاهد کاهش قیمت بازار برخی خودروهای مونتاژی نسبت به قیمت کارخانه هستیم. در حال حاضر در شرایطی هستیم که عرضه افزایش یافته و واردات خودروها روند بهتری را به خود دیده‌اند بنابراین اگر هم قیمت خودروهای مونتاژی افزایش یابد، باز هم بازار نیازمند قیمت‌های پایین‌تری خواهد بود.

منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل‌ و نقل وزارت صمت، در ادامه صحبت‌هایش اشاره کرد که اکنون ظرفیت ساخت قطعات برای 2.2 میلیون خودرو داریم و می‌توانیم با روش‌های نوین‌تری داخلی‌سازی را انجام دهیم. این اتفاق در حالی رخ داده که زیرساخت‌های مشترک موجب می‌شوند که روند داخلی‌سازی مقرون به‌صرفه‌تر باشد.

او در پایان صحبت‌هایش اشاره کرد که قیمت خودروهای مونتاژی در آینده کاهش خواهند یافت و طبق سیاست جدید وزارت صمت، شاهد کاهش فاصله قیمتی بازار با قیمت کارخانه خواهیم بود. نظر شما درباره این اتفاقات چیست؟ آیا می‌توانیم شاهد بازار باثباتی و خودروهای ارزان‌قیمتی باشیم؟

فاطمه آهنگریان

همیشه علاقه زیادی به حوزه خودرو و موتورسیکلت داشتم و اخبار مربوط به اونها رو دنبال میکردم. همین اشتیاق فراوان باعث شد که با سایت چرخان آشنا بشم و مطالب مختلف در این زمینه رو ترجمه کنم، کم‌کم به سئوی متون مسلط شدم و حالا به عنوان عضوی از خانواده چرخان حضور دارم.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. دستور میدم لطفا داخلی سازی نشه. چون قطعاتون بی کیفیت هست خیلی
    قطعات چین و اروپا باکیفیت هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا