مکمل بنزین
گوناگونبررسی

بررسی ویژگی‌ها و مشخصات نیسان تیدا، هاچبک وارداتی پارس خودرو

سال‌ها پیش پارس‌خودرو با مونتاژ محصولات مختلف نیسان مثل ماکسیما، رونیز، تیانا و قشقایی، محبوبیت بالایی در بازار کشورمان کسب کرد اما بعداً این شرکت در سراشیبی سقوط قرار گرفت و نهایتاً به تولیدکننده کوییک تبدیل شد! طی چند وقت اخیر اما سایپا با در نظر گرفتن محصولات اختصاصی برای پارس‌خودرو، قصد احیای آن را دارد و با آزاد شدن واردات خودرو به کشور، این شرکت دوباره سراغ یار دیرینه و خوش‌نام خود یعنی نیسان رفته و قصد واردات یکی از محصولات آن بنام تیدا را دارد. این در حالی است که شرکت نامی خودرو هم برنامه واردات محصولات نیسان را دارد و چندی پیش از سه خودروی این برند ژاپنی رونمایی کرد؛ بنابراین، نیسان تا این لحظه در کشورمان دو متولی واردات دارد! درهرحال، قصد داریم در ادامه به بررسی ویژگی‌ها و مشخصات نیسان تیدا وارداتی پارس‌خودرو بپردازیم.

نیسان تیدا

معرفی کلی نیسان تیدا

تیدا یک هاچ‌بک کامپکت است که نسل نخست آن در نمایشگاه خودروی توکیو 2003 رونمایی شد. این خودرو که روی پلت‌فرم مشترکی با رنو مگان ساخته شده بود، در نسخه سدان هم به تولید رسید. سپس در اوایل سال 2011 نسل دوم تیدا معرفی شد اما این بار خبری از نسخه سدان نبود و تیدا فقط به‌صورت هاچ‌بک در کشورهای مختلفی عرضه شد. در سال 2014 نیز نوبت به نسل سوم یا کنونی این هاچ‌بک ژاپنی رسید. این خودرو در اروپا با نام پولسار عرضه شد اما به دلیل فروش پایین، از اواسط سال 2018 عرضه آن در این قاره خاتمه یافت. تیدا هم‌اکنون فقط در چین تولید و عرضه می‌شود.

نیسان تیدا

طراحی بیرونی نیسان تیدا

ازآنجایی‌که نزدیک به هشت سال از زمان معرفی نسل سوم تیدا می‌گذرد، این هاچ‌بک ژاپنی نسبتاً سالخورده شده و سن بالای خود را نشان می‌دهد ولی بااین‌وجود، طراحی بیرونی خودرو هنوز هم بروز و نسبتاً جذاب به نظر می‌رسد. همچنین تیدا در سال 2016 فیس‌لیفتی را تجربه کرد که ظاهر خودرو را بروزتر و جذاب‌تر کرده است. در این فیس‌لیفت، جلوپنجرهٔ بزرگ‌تر و جدیدی برای تیدا طراحی شده که به سبک محصولات جدیدتر نیسان با طرح V شکل تا روی سپر ادامه پیدا کرده است. در طرفین سپر هم مه شکن‌های جدیدی جلب‌توجه می‌کنند. در عقب اما حجم تغییرات کمتر بوده و صرفاً سپر جدیدی طراحی شده که نمای عضلانی‌تری دارد. این هاچ‌بک ژاپنی 4,387 میلی‌متر طول، 1,768 میلی‌متر عرض و 1,520 میلی‌متر ارتفاع دارد و فاصله محوری آن 2,700 میلی‌متر است.

نیسان تیدا

داخل نیسان تیدا

تیدا در داخل بیشتر سن بالای خود را نشان می‌دهد زیرا هرچند هاچ‌بک کامپکت نیسان در اینجا یک به‌روزرسانی جزئی را تجربه کرده است اما فضای داخل خودرو با داشبورد ساده پلاستیکی، دریچه‌های تهویه مستطیلی قدیمی، صفحه آمپر آنالوگ و غربیلک فرمان معمولی، کاملاً قدیمی به نظر می‌رسد. البته طراحان نیسان سعی کرده‌اند با جای دادن نمایشگر لمسی بزرگ‌تری در میانه داشبورد با قاب مشکی براق و تریم چرم مصنوعی روی داشبورد و درها، فضای کابین را بروزتر جلوه داده و از یکنواختی خارج کنند اما بااین‌وجود حال و هوای کلی کابین کاملاً یک هاچ‌بک اقتصادی متعلق به یک دهه پیش را تداعی می‌کند.

نیسان تیدا

امکانات و تجهیزات نیسان تیدا

ازآنجایی‌که تیدا یک هاچ‌بک اقتصادی ارزان‌قیمت است (البته نه در کشور ما) تجهیزات و امکانات چندانی را ارائه نمی‌کند و لیست آپشن‌های محدودی دارد که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  • صندلی‌های چرمی
  • ترمز کمکی
  • سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای
  • سیستم پایش باد تایرها
  • دوربین دید عقب
  • نمایشگر لمسی
  • فرمان برقی
  • سیستم کنترل پایداری
  • سانروف
  • و…

نیسان تیدا

پیشرانه نیسان تیدا

تیدا هم‌اکنون در چین فقط با یک پیشرانه 1.6 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی عرضه می‌شود که 122 اسب بخار قدرت و 155 نیوتن متر گشتاور دارد. انتقال نیروی این پیشرانه هم توسط یک گیربکس CVT صورت می‌گیرد؛ بنابراین، ازآنجایی‌که تیدای وارداتی ایران ساخت چین است و این خودرو هم‌اکنون در کشور دیگری تولید و عرصه نمی‌شود، در کشورمان هم همین پیشرانه و گیربکس را خواهیم دید. این قوای محرکه‌ای اقتصادی و کم‌استهلاک است که هرچند قدرت خیلی بالایی ندارد اما هزینه‌های نگهداری پایینی خواهد داشت. البته قدرت 122 اسب بخاری این پیشرانه هم برای وزن 1270 کیلوگرمی تیدا کافی به نظر می‌رسد.

نیسان تیدا

قیمت و جمع‌بندی

در حال حاضر حرفی در مورد قیمت نیسان تیدا در بازار کشورمان زده نشده است اما این هاچ‌بک ژاپنی در چین در سه تیپ مختلف با قیمتی از 89,900 یوآن معادل 12,600 دلار تا 115,900 یوآن معادل 16,300 دلار عرضه می‌شود؛ بنابراین، حتی اگر گران‌ترین تیپ را هم در نظر بگیریم، قیمتی در حدود 800 میلیون تومان دارد که البته با تعرفه‌ها و سایر هزینه‌ها در بازار کشورمان با قیمتی بیش از 1.5 میلیارد تومان عرضه خواهد شد. با چنین قیمتی، تیدا به رقیبی برای سدان‌ها و کراس‌اوورهای مجهز چینی تبدیل خواهد شد که با توجه به فرم هاچ‌بک، کابین قدیمی و تجهیزات اندک، کار سختی پیش رو خواهد داشت ولی بااین‌حال، تیدا می‌تواند در بازار کشورمان از مزیت خوش‌نامی برند نیسان بهره ببرد.

نیسان تیدا

مشخصات فنی نیسان تیدا

پیشرانه 1.6 لیتری 4 سیلندر
قدرت 122 اسب بخار
گشتاور 155 نیوتن متر
گیربکس CVT
محور محرک جلو
ظرفیت باک 46 لیتر
حجم صندوق بار 385 لیتر
طول 4,387 میلی‌متر
عرض 1,768 میلی‌متر
ارتفاع 1,520 میلی‌متر
فاصله محوری 2,7000 میلی‌متر
وزن 1270 کیلوگرم

 

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. پارس خودرو بی تعهد از معوقات چند سال پیش چه خبر نیسان اسم مینویسیم بعد میگن نداریم پنج تا کوییک ببرین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا