مکمل بنزین
برگزیده‌هاتحلیلی

در وزارت صمت چه می‌گذرد؟ وزارت صمت یا وزارت برگزاری نمایشگاه خودرو!

برگزاری نمایشگاه‌های خودرو، از سال گذشته و با زمزمه شروع واردات خودرو توسط دولت، تبدیل به یک بازی جذاب برای دولت و البته قلک خوبی برای شرکت‌های برگزارکننده نمایشگاه شد که البته تا چندی پیش تنها در انحصار یک یا دو شرکت بود و همینک به ایستگاه نمایشگاه خودرو تهران رسیدیم.

طبیعتاً با برگزاری نمایشگاه‌های خودروی پی در پی، به صورت بی‌هدف و بی‌برنامه در کشور، تولیدکنندگان و مونتاژکاران خودرو نیز برای عقب نماندن از قافله، مجبور به حضور در اکثر این نمایشگاه‌ها می‌شدند، حتی اگر محصول جدید یا دستاورد خاصی هم نداشتند!

اما گل سرسبد این اتفاقات، در سال جاری و با برگزاری اجباری نمایشگاه صمت اتفاق افتاد. چندی پیش، وزارت صمت که هنوز مشخص نبود در اولین دوره نمایشگاه تحول صنعت خودرو دقیقاً چه دستاوردی را به ثبت رسانده است، در نامه‌نگاری عجیب و غریبی از سوی دفتر خودرویی خود، تمامی شرکت‌های خودرویی را برای شرکت در دومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو اجبار کرد.

برخورد نامحترمانه وزارت صمت، شخص آقایان منطقی و توکلی پس از دعوت رسمی رسانه‌ها به وزارت صمت پیش از برگزاری دومین نمایشگاه تحول و عدم حضور در میان اصحاب رسانه برای پاسخگویی به سوالات، خود نشان از بی‌برنامگی و نامشخص بودن برنامه‌های دفتر خودرویی وزارت صمت دارد. آیا وزیر صمت از برخورد معاونین خود با اصحاب رسانه خبر دارد؟!

نمایشگاهی که با کمترین کیفیت ممکن در یکی از شلوغ‌ترین مکان‌های تهران برگزار شد و جز آسیب به ساکنین مناطق نمایشگاه بین‌المللی تهران و افزایش بار ترافیکی آن منطقه برای 3 الی 4 روز هیچ دستاورد مهمی نداشت! البته شاید مهمترین دستاورد این نمایشگاه را بتوان گردش مالی آن برای شرکت‌های برگزارکننده آن و وزارت صمت دانست که در دوران بی‌پولی دولت، بتوانند از آن به عنوان راهی برای ایجاد درآمد ولو بسیار ناچیز در وزارت صمت عنوان کرد.

پرده اول؛ نمایشگاه بحرانی که خود دچار بحران شد و برگزار نشد!

در گیر و دار برگزاری انواع و اقسام نمایشگاه عجیب و غریب در وزارت صمت و اینکه خدا می‌داند در پشت پرده این برگزاری‌ها چه می‌گذرد، در مورخ 11 آذر ماه، نامه‌ای از سوی عبداله توکلی و دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت به شرکت‌های خودروسازی و … ارسال می‌شود که موضوع آن برگزاری نمایشگاه مدیریت بحران ایران قوی 1402 است. در این نمایشگاه قرار بود از ظرفیت‌های فعالان صنعت خودرو در جهت مدیریت بحران استفاده شود؛ آن هم شرکت‌هایی که خود غرق در بحران هستند؛ خب این نمایشگاه با بحران عدم مشارکت روبرو شد و البته برگزار نشد!

 

پرده دوم؛ نمایشگاه خودروی اجباری بعدی؛ اسفند ماه!

اما در تازه‌ترین اخبار واصله، متوجه شدیم این روزها که شرکت‌های خودرویی، تولیدکنندگان و حتی واردکنندگان برای حضور در نمایشگاه خودرو تهران که مدتهاست تبلیغات آن شروع شده است، آماده می‌شوند، مجوز جدیدی از سوی وزارت صمت به یکی از برگزارکنندگان رویدادهای نمایشگاهی داده شده تا در اسفند ماه و دقیقاً چندی بعد از برگزاری نمایشگاه خودرو تهران، بتواند در همان محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران، رویداد خودرویی جدیدی را برگزار کند.

اتفاق بامزه در این نامه عنوان شدن تیتر پنجمین نمایشگاه خودرو تهران است. مشخص نیست الان پنجمین نمایشگاه خودرو کدام است؟ شهر آفتاب یا نمایشگاه بین المللی؟ وزارت صمت همین قدر به نظر بی برنامه و بی هدف است!

در این نامه که تصویر آن در زیر قابل رویت است، آقای امید ساعی از سوی معاونت صنایع حمل و نقل وزارت صمت در نامه‌ای به کل شرکت‌های خودروسازی کشور، اعلام کرده است که پنجمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو تهران، در تاریخ 3 الی 6 اسفند ماه سال جاری، مشارکت نمایند!

این که معاونت صنایع وزارت صمت چرا باید شرکت‌ها را برای حضور در یک نمایشگاه خودرو که توسط بخش خصوصی اجرا می‌شود را اجبار کند خود بسیار سوال برانگیز است؛ در این میان چه موضوع و یا سودی برای وزارت صمت وجود دارد؟!

اهداف این نمایشگاه در نامه فوق معرفی آخرین دستاوردها و ظرفیت‌های صنعت خودرو ایران، توسعه حمل و نقل برقی و هوشمند، جذب سرمایه‌گذار و … عنوان شده است.

واقعاً سوال اینجاست که تنها دو هفته پس از پایان نمایشگاه خودروی شهر آفتاب، شرکت‌های خودرویی دقیقاً چه دستاورد جدیدی را می‌توانند در نمایشگاه اجباری بعدی ارائه کنند؟ آیا گردش مالی برگزاری این نمایشگاه‌های اجباری واقعاً برای وزارت صمت مشخص است؟!

به نظر نگارنده بدیهی است که این مجوز با بهره‌گیری از رانت‌ و ارتباط‌های عجیب و غریب در وزارت صمت اعطا شده است و الا هیچ منطقی برگزاری دو نمایشگاه به فاصله کمتر از یک ماه، آن هم در کلان شهر تهران و البته در یکی از پر ترافیک ترین مناطق شهر تهران را به هیچ وجه نمیپذیرد!

البته سوال مهم از پلیس راهور شهر تهران و شهرداری تهران هم در این خصوص مطرح است که با توجه به جمیع این دلایل، چه پشت پرده ای برای اعطای مجوز برگزاری یکی از شلوغ‌ترین نمایشگاه‌های کشور در این حوزه در منطقه ذکر شده وجود دارد؟

سوالات مهم از وزیر محترم صنعت

حال سوالات اصلی اینجاست:

  • آیا وزیر محترم آقای علی آبادی که پس از حضور خود در این سمت، سعی در مدیریت حوزه خودرو داشته و دارد، از عملکرد معاونت خودرویی خود، خصوصا آقایان توکلی، منطقی و ساعی اطلاعی دارد؟! 
  • آیا وزیر صمت اطلاع دارد که در همین مدت حضور ایشان حداقل یک نمایشگاه به صورت اجباری خودروسازان را به یکی از بدترین محیط‌های نمایشگاهی تهران کشانده و بعد از صرف هزینه های زیاد، بدون هیچ دستاورد مهم و مشخصی محل را ترک کرده اند؟ 
  • آیا وزیر صمت اطلاع دارد که در وزارت خانه ایشان، خصوصا معاونت خودرویی، با اعطای مجوز جدیدی درست یک ماه بعد از نمایشگاه خودروی تهران در شهر آفتاب، قرار است نمایشگاه دیگری باز هم در بدترین محل نمایشگاهی تهران (از بعد بار ترافیکی و اذیت و آزار ساکنین آن منطقه) برگزار شده و البته شرکت ها به دلیل نامه نگاری وزارت صمت مجبور به حضور در این نمایشگاه هستند؟
  • آیا وزیر صمت میداند که چه پشت پرده ای در اعطای مجوز جدید نمایشگاه خودرو در تهران درست دو هفته بعد از نمایشگاه قبلی که تا کنون برای آن تبلیغات فراوانی صورت گرفته است، وجود دارد؟ 
  • آیا هزینه های صورت گرفته برای حضور در این نمایشگاه‌ها واقعا نیاز است؟ ایران خودرو و سایپا به عنوان دو مجموعه زیان ده که حتی توان صیانت از سهم سهامداران خودرا نداشته و اکثر آنها در ضررهای چندین درصدی هستند، باید برای معرفی خودروهای مونتاژ و چینی خود به اجبار در این نمایشگاه‌های بی دلیل شرکت کنند؟ 
  • آیا وزیر صمت اطلاع دارد که با توجه به وضعیت مالی شرکت های خودرویی، حضور در این نمایشگاه‌های بی دلیل و اجباری چه بار هزینه ای برای آنها در پی داشته و این وسط تنها شرکت‌های برگزار کننده نمایشگاه خودرو گردش مالی و درامد مناسبی را خواهند داشت؟!

 

و سوال اصلی از مجلس شورای اسلامی و شخص آقای رشیدی کوچی به عنوان پیش قراول بهبود اوضاع صنعت خودرو این است که آیا بررسی کرده اید که نتیجه برگزاری دومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو چه بوده است و به چه دلیل خودروسازان مجبورند در نمایشگاه دیگری در اسفند ماه و دقیقا دو هفته بعد از نمایشگاه قبلی، به صورت اجباری حضور پیدا کنند؟!

بدیهی است پایگاه خبری چرخان، حسب وظیفه رسانه ای خود، در خصوص انتشار مجوز نمایشگاه خودرویی که در بهمن ماه قرار است برگزار شود نیز آمادگی دارد. در صورت وصول این مجوز قانونی به تحریریه چرخان، در همین مطلب، تصویر آن نمایشگاه نیز منتشر خواهد شد تا مشخص گردد که وزارت صمت برای اعطای دو مجوز نمایشگاه خودرو در کلان شهر تهران طی 2 ماه چه توجیهی دارد!

محمد سعید بهمنی

فارغ التحصیل روابط بین الملل؛ عاشق ماشین با افتخار در خدمتم: ایمیل: Email: Saeid.bahmani@gmail.com اینستاگرام https://instagram.com/saeid.bahmaniii

نوشته های مشابه

‫7 دیدگاه ها

  1. این همه حرف حق زدی اخر اسم اون شومن رو اوردی خراب کردی و کل متن زیر سوال رفت
    پیش قراول بهبود صنعت خودرو اخه ؟
    خندت نگرفت اقا سعید
    اسفند رد شه بذار ببینم هنوز پیش قراول یا نه 🙂

    1. بالاخره درست یا غلط این ی نفر داره زور میزنه و میگه حواسم هست؛ خب بسم الله ببینم حواسش هست یا نه

  2. همون نمایشگاه سر کاری مردم و هر روز شعار دادن وگر نه هم قیمت پایین می اومد و هم اینقدر خودرو سازها پر رو نمی شدند
    مردم بلا تکلیف خودرو ساز برای خودرو آخر سال دیگه پول می خواد. اینا هی نمایشگاه برگزار کنند

  3. سلام چرا چرا اگه تمام مسئولین محیط زیست بگویند بالای ۹۰ درصد آلودگی محیط زیست ازماشیهای قدیمی بالای ۴۰ سال وماشینهای بی کیفیت جدید ایرانی وتمام افراد نیروی انتظامی تصادفات ومرگ ومیر کودکا ن وبزرگسالن درتصادفات از بی کیفیتی واهمیت ندادن کارخانه ها به جان مردم درتولیدخودرو واگر تمام پزشکان فریادبزنند این اکثر بیماریها وتنگی نفس وحتی سرطانها مربوط به خودروهای بی کیفیت وقدیمی است واگر تمام مردم فریادبزنند خودروهای مانسبت به همه دنیا چندبرابر گرانتراست واگر همه فریاد بزنند مصرف بنزین چندبرابردنیا از مسافرتهانیست بلکه از بی کیفیتی ومصرف بالای خودروهای ایرانی است واگر همه فریاد بزنند مردم توان تعمیرات خودرو از چندروز پس از تحویل خودروراندارندواگرهزار برنامه تلویزیونی با اساتیدخبره دانشگاه وکارشناسان عالم ودانا انتقاد وراه حل بیان کنندوهزاران مجری ووخبرنگار فریاد بزنند وانتقاد ونارضایتی مردم را پخش کنندواگر نماینگان مجلس ما ازاولیا خداباشند ودرخواست واردات کنند وحتی قانون تصویب کنند وهمه فریاد قانون گرایی والزام به قانون سردهند بازتیغشان نمی برد وخودروسازان میلیاردها دلار می گیرند وباز ارزانترین قطعه های نامرغوب چینی رامی اورند ومثل مهره تسبیح به هم وصل می کنند ومی گویند خودرو ملی است بدون دخالت خارجی وچندبرابر می فروشند وبازمی گویند متضررشدیم سودش کم است وکم است واگر تمام علما ی دینی جهان گرانفروشی وبدقولی وفروش جنس تقلبی وفروش بادروغ ووعده دروغ واحتکار راحرام بدانند حتی اگررهبرمان هم اعلام نارضایتی کنندباز همین آش است وهمین کاسه که ۴۵ سال است ثابت شده ودرآخر آیافقط با اعتراض وکشته ودرگیری باید خواسته‌ مردم مظلوم انجام شود ؟ودرآخر یک عربی در یک کشور دیگر می گفت لیاقت ایرانی ها این ماشینها ی ایرانی نیست ایرانی ها خیلی لایق بهترین ماشنهای دنیاهستند ورییس جمهور بارها فرموده اند درمصاحبه ها من فقط خواسته مردم برایم مهم است واذیت می شوند . کاری راانجام میدهم . پس چرا وچرا اگردروغ نمی گویند نمی گذارند ۸میلیون ایرانی ماخارج کشور داریم اگر یک چهارمشون باپول خودشون یک خودرو برای فامیل هاشون توکشور بفرستن که بهانه ارز هم نداشته باشند ویا طلبهاشون رااز کشورها یک مبلغیش راخودرو واردکنند وسودش رابه خودروسازهابدهندتا ورشکست نشوند خلاصه ماشین نباید کالای سرمایه ای شود ممنون

  4. اینا بازم به اسم مردم یه کاری کردن
    اما در حقیقت برای خودشون بوده طبق رواله چندین سال اخیر
    آقایون و آقازاده ها ماشین نو و به روز می‌خواستند که حالا دارند
    یسری هم که وابسته و نور چشمی بودن نفوذ داشتند پول خوبی به جیب زدن حالا دیگه مردم عادی هستند که خب مهم نیس مجبورند طبق 4دهه گذشته بازم فسیل ماقبل تاریخی با قیمت نجومی فضایی از قاتلان خودشون بخرند
    پراید که تقسیم مولکولی سرطانی کرد به انواع اشکال پراید تقسم شد بعدم کلا رفت تو یه فاز دیگه شد تیبا تیبا 2 ساینا ساینا اس کوییک کوییک آر شاهین آریا اطلس اقدس مقدس ناهید
    پژو هم شد سمند چراغ پهن بعد ال ایکس بعد سورن و و و بعد رفت تو فاز دنا معمولی غیرمعمولی پلاس ملاس بعد تارا سارا حالام که ری را برقی با اگزوز موتورها همونه آلیاژها هم که شد برگ پیاز اما قیمتها برگات میریزه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا