مکمل بنزین
رپورتاژ

هزینه های تعمیر و نگهداری کیا اپتیما

یکی از خودروهای کره‌ای محبوبی که در ایران طرفداران بسیاری دارد، کیا اپتیما است. محبوبیت زیاد این خودرو در میان مردم باعث نیاز مبرم بازار به لوازم یدکی‌اش و تعمیرکار متخصص آن شده است. به‌همین دلیل کمتر احتمال دارد که مشکلی بابت نگهداری کیا اپتیما داشته باشید، ولی ممکن است بپرسید تمامی قطعات اپتیما موجود در بازار اصل هستند یا نگران هزینه تعمیر و نگهداری آن باشید.

این موضوع به‌خصوص اگر قصد خرید اپتیما داشته باشید، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. بنابراین این مقاله را به بررسی نکات مربوط به نگهداری کیا اپتیما اختصاص داده‌ایم، همراهمان بمانید.

آشنایی با قطعات کیا اپتیما

خودروها از مجموعه‌ای از قطعات ساخته شده‌اند که هرکدام ممکن است در گذر زمان به ‌دلیل استهلاک، مشکلات فنی، ضربه و تصادف، نیاز به تعمیر یا تعویض داشته باشند. زمانی که خودروهای وارداتی نیاز به تعمیر و تعویض قطعات خود پیدا می‌کنند، به علت نبود نمایندگی رسمی در ایران، مشکلات مالکان افزایش پیدا می‌کند. نبود نیروی متخصص برای تعمیر و فروش بالای قطعات تقلبی، دو مشکل رایج این دسته از افراد هستند.

لوازم کیا اپتیما نیز مانند هر خودرو دیگری، مستلزم تعمیر و تعویض به‌موقع قطعات آسیب دیده است. اگر اپتیما را به‌خوبی تعمیر نکنید، با افزایش اصطکاک داخلی خودرو عمر آن را کاهش داده و احتمال بروز مشکلات جدی‌تر را افزایش می‌دهید.

بنابراین این سوال ممکن است شکل گیرد که چطور می‌توانید از کیفیت قطعات اپتیما و حرفه‌ای بودن تعمیرکار خودرو اطمینان پیدا کنید؟ برای پاسخ به آن قبل از هر چیزی باید با قطعات مختلف این خودرو آشنا شوید. در این بخش رایج‌ترین قطعاتی که برای اپتیما وجود دارند و باید نسبت به کیفیت آن‌ها توجه نشان دهید، بررسی می‌کنیم.

1. قطعات موتور

قطعات مختلفی تشکیل‌دهنده اجزای موتور هستند که فیلتر هوا، فیلتر روغن، شمع، تسمه، شیلنگ و واشر تعدادی از مهم‌ترین آن‌ها محسوب می‌شوند. برای جلوگیری از افت کیفیت، عملکرد و کارایی اپتیما، حتما به قطعات اصل موتور نیاز دارید.

2. قطعات سیستم تعلیق و فرمان

اگر می‌خواهید تجربه سواری روان و قابل کنترلی را با اپتیما داشته باشید، نیاز دارید تا قطعات فرسوده یا آسیب‌دیده سیستم تعلیق و فرمان را به‌موقع تعمیر و تعویض کنید. بوش‌ها، سیبک، میل رابط و میل موج‌گیر تعدادی از مهم‌ترین قطعات این بخش از خودرو هستند که سلامت آن‌ها پایداری اپتیما را تضمین می‌کند.

3. قطعات سیستم ترمز

بدون شک بخش عمده‌ای از ایمنی خودرو و سرنشینان آن، وابسته به عملکرد مطلوب و پاسخ‌دهی به‌موقع ترمز اپتیما است. بنابراین قبل از سوار شدن، از سلامت لنت ترمز، دیسک و صفحه خودروی خود اطمینان پیدا کرده و در صورت لزوم، این قطعات را تعمیر یا تعویض کنید.

4. قطعات الکتریکی

نگهداری کیا اپتیما با بی‌توجهی به قطعات الکتریکی آن ممکن نیست. باتری، دینام، استارت و کویل احتراق، تعدادی از قطعات الکتریکی مهم اپتیما هستند که انرژی سیستم‌های مختلف خودرو را تامین می‌کنند. بنابراین سلامت و عملکرد مناسب این دسته از قطعات را نیز باید جدی بگیرید.

5. قطعات بدنه خارجی

قطعات بدنه خارجی اپتیما علاوه‌بر آنکه ایمنی رانندگی با خودرو را تضمین می‌کنند، در حفظ زیبایی ظاهری آن نیز تاثیرگذار هستند. گاهی این قطعات به‌ دلایل گوناگون مانند تصادف‌های کوچک یا بزرگ، زودتر از دیگر قطعات نیاز به تعمیر و تعویض پیدا می‌کنند. آینه‌ها، چراغ‌های جلو و چراغ‌های عقب تعدادی از قطعات تشکیل‌دهنده بدنه خارجی اپتیما هستند.

6. قطعات داخلی اپتیما

مهم‌ترین وظیفه قطعات داخلی اپتیما زیبایی کابین خودرو و راحتی راننده و سرنشینان از تردد با آن است. صندلی‌ها، داشبورد، پانل درها، چراغ‌های سقفی و دیگر قطعات تزئینی داخلی در این دسته قرار می‌گیرند. در بیشتر مواقع تعویض و تعمیر این قطعات به این دلیل که در عملکرد خودرو تاثیری نمی‌گذارند، اولویت مالکان در زمان نگهداری کیا اپتیما نیست. بنابراین خرید قطعات اصل که توسط خود شرکت کیا تولید شده‌اند، با افزایش عمر قطعات، نیاز به تعمیر و تعویض زودهنگام آن را کاهش می‌دهند.

هزینه تعمیر و نگهداری اپتیما

فرقی ندارد ارزش مادی خودرو چقدر است، همه افراد در زمان تعویض قطعات ماشین خود به ‌دنبال باکیفیت‌ترین گزینه و در عین حال با مناسب‌ترین قیمت هستند. همان‌طور که قبل‌تر هم اشاره کردیم، نبود نمایندگی‌های مستقیم این شرکت در داخل کشور به ‌دلیل تحریم‌ها باعث شده است تا قطعات اصل اپتیما سخت‌تر پیدا شوند و مرجع رسمی برای تعیین قیمت وجود نداشته باشد.

هزینه تعمیر اپتیما نیز تحت‌تاثیر این عامل، در مراکز مختلف متغیر است. تفاوت در این هزینه تا حد زیادی به اصل بودن یا نبودن قطعه و منصفانه بودن یا نبودن قیمت آن بستگی دارد. در چنین زمانی باید به فروشگاه‌ها و نمایندگی‌هایی مراجعه کنید که از اصل بودن قطعاتی که به فروش می‌رسانند مطمئن باشید و بدانید قیمت‌های منصفانه‌ای را پیشنهاد می‌کنند.

از آن‌جایی که فروشگاه‌هایی با چنین شرایطی ممکن است در تمامی شهرها وجود نداشته باشند، پیدا کردن نمایندگی‌هایی با فروش آنلاین، دیگر گزینه‌ای است که پیش رویتان قرار دارد. شما می‌توانید به‌صورت آنلاین قیمت این فروشگاه‌ها را با فروشگاه‌های دیگر مقایسه کرده و در بخش نظرت سایت یا دیگر پلتفرم‌های اجتماعی آن‌ها، از میزان رضایت مشتریانشان اطلاع پیدا کنید.

رایج‌ترین قطعاتی از اپتیما که نسخه تقلبی آن‌ها در بازار وجود دارد و باید نسبت به خرید آن‌ها وسواس بیشتری نشان دهید، موارد زیر است:

  • چراغ‌های اصلی
  • کیسه هوا
  • رینگ‌های چرخ
  • لنت‌های ترمز
  • چراغ‌های اصلی
  • انواع فیلترها

دیگر موردی که در هزینه نگهداری کیا اپتیما اثر می‌گذارد، هزینه تعمیرکار تخصصی است. تعمیرکار حرفه‌ای اپتیما، با قطعات مختلف این خودرو و ارتباطشان با یکدیگر به‌خوبی آشنایی دارد. بنابراین امکان آسیب‌دیدن سایر قطعات در زمان تعمیر یا تعمیر قطعات اشتباه توسط او نیست. اما مهم است تعمیرکار منصفی پیدا کنید و مطمئن باشید برای تعمیر اپتیما تخصص لازم را دارد.

بازرگانی ربانی، لوازم یدکی اورجینال کیا اپتیما

همان‌طور که اشاره کردیم، پیدا کردن فروشگاه‌هایی که قطعات یدکی اصلی کیا را با قیمت مناسبی به ‌فروش می‌رسانند، از مهم‌ترین کارهایی است که باید برای نگهداری کیا اپتیما انجام دهید.

بازرگانی ربانی از معتبرترین مراکزی است که قطعات اصل کیا را وارد ایران می‌کند و شما می‌توانید با خرید مستقیم و بدون واسطه از این فروشگاه‌، نسبت به کیفیت و هزینه خریدتان اطمینان پیدا کنید. تعدادی از قطعاتی را که می‌توانید از این مجموعه خریداری کنید، در جدول زیر معرفی می‌کنیم:

نوع قطعه مدل
دسته موتور چپ 2011-2015
دسته موتور جلو 2009
دسته موتور عقب 2009
واشر درب سوپاپ راست 2009-2010
واشر درب سوپاپ چپ 2009-2010
cvvt اصلی
شیر کنترل روغن راست اصلی
رادیاتور روغن موتور 2009-2010
قالپاق وسط رینگ اصلی
سیبک طبق جلو 2014
میل موج گیر 2009

سخن نهایی

اپتیما یکی از پرفروش‌ترین خودروهای کره‌ای در بازار ایران است و سالانه محصولات زیادی از شرکت کیا، چه کارکرده و چه نو، داخل کشورمان به فروش می‌رسند. این فروش بالا نیازمند موجود بودن قطعات یدکی این خودرو در فروشگاه‌ها و تعمیرکار حرفه‌ای برای تعمیر و تعویض این قطعات است.

اگر اپتیما دارید یا می‌خواهید برای خرید آن اقدام کنید، از لحاظ موجود بودن قطعات یدکی مشکلی با نگهداری کیا اپتیما نخواهید داشت. اما نکته‌ای که باید نسبت به آن وسواس به‌خرج دهید، اصل بودن قطعات تعمیری و تعویضی است. چون در غیر این ‌صورت، خودروی شما آسیب جدی خواهد دید و عمر آن کاهش پیدا خواهد کرد.

بازرگانی ربانی از مجموعه‌های باتجربه و باسابقه در زمینه وادرات لوازم یدکی خودروهای شرکت کیا است. این شرکت هزینه نگهداری ماشین اپتیمای شما را با ارائه قطعات باکیفیت و اصلی و با قیمت مناسب، کاهش می‌دهد.

 

این مطلب یک رپورتاژ آگهی بوده و چرخان در تهیه آن نقشی نداشته است

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. قربون عمت بری یه مقاله برای بررسی هزینه نوشتی یک دونه قیمت توش نیست
    کی بهت گفته سایت خودرو داشته باشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا