مکمل بنزین
گوناگونخبر

ویژگی های خودروی بسترن B30

بسترن B30 یک سدان اقتصادی 12 هزار دلاری چینی نسبتاً باکیفیت ساخت خودروساز بزرگ چینی FAW است که در سال ۹۶ از سوی گروه بهمن به بازار ایران روانه شد. این خودرو اگر با همان قیمت منطقی و عرضه منظم اولیه به دست مشتریان ایرانی می‌رسید احتمالاً سهم بیشتری از بازار ایران را به تصاحب خود درآورده بود. گرچه تبلیغات بسیار ضعیف شرکت بهمن خودرو نسبت به دو خودروساز بزرگ دولتی سهم زیادی در این خصوص داشته است ولی آغاز تحریم‌ها و فرایند نسبتاً نامنظم در تولید و عرضه آن نیز موجب گشت تا بسترن بی ۳۰ به جایگاه شایسته‌اش نرسد. برای آشنایی با ویژگی‌های خودروی بسترن B30 همراه ما باشید.

آشنایی با ویژگی‌های خودروی بسترن B30

بسترن B30 یک سدان اقتصادی اتوماتیک از شرکت خودروساز داخلی بهمن موتور است که تولید آن در ایران از سال 1396 آغاز شد. قیمت این خودرو در چین 12 هزار دلار است و در بدو تولید با دلار 4200 تومانی با قیمت مناسب 60 میلیون تومانی به مصرف‌کننده عرضه شد. این خودرو در همان اوایل عرضه به رقابت با سایر سدان‌های اتوماتیک اقتصادی بازار نظیر جیلی GC6، جک J3، چانگان و برلیانس 330 پرداخت. وجه مشخصه بسترن B30 در مقابل رقبای چینی و حتی هم‌وطن خود اخذ 5 ستاره کیفی ایمنی و همچنین بهره‌مندی از تجهیزات ایمنی قابل‌قبول همچون کنترل پایداری است که آن را در سطح خودروهای هم‌رده خود ارتقا می‌دهد.

پیشرانه و گیربکس بسترن B30 نیز در بین رقبا نسبتاً قابل‌قبول ظاهر می‌شوند و عملکرد اقتصادی از خود به نمایش می‌گذارند که به‌خصوص با توجه به افزایش قیمت سوخت برای مشتریان ایرانی مهم خواهد بود. فاصله بین دو محور بسترن B30 نسبتاً قابل‌توجه است و صندلی‌های خودرو نیز نرم و راحت هستند. ازاین‌رو می‌توان بسترن B30 را خودرویی مناسب برای سفرهای خانوادگی دانست. در ادامه به مقایسه مزایا و معایب نسبی این خودروی چینی خواهیم پرداخت.

طراحی بدنه زیبا

یکی از ویژگی‌های خودروی بسترن B30 طراحی بدنه آن است. سدان‌های دیگر در بازه قیمتی بسترن B30 طراحی ضعیف‌تری دارند. طراحی بدنه این خودرو بر عهده شرکت ایتالیایی ایتال دیزاین بوده است که با المان‌هایی مانند جلوپنجره زیبا و چراغ‌های جلو خشن، ظاهری متمایز به آن بخشیده است. پلتفرم بسترن B30 درواقع پلتفرم فولکس واگن مدل PQ32 بورا است که باعث ظاهر مدرن و جذابیت آن شده است. چین‌ها و خطوطی روی بدنه این خودرو دیده می‌شود که هم‌راستا با کاپوت عضلانی آن را به طرح یک خودروی اسپرت نزدیک‌تر نموده است.

جلوپنجره بسترن بی سی به‌صورت شش‌ضلعی نامتوازن است که اجزای آن متناسب باهم طراحی شده‌اند. جلوپنجره میله‌های افقی کرومی رنگی دارد که بر روی پس‌زمینه مشکی آن بسیار چشم‌نواز است. سپر بسترن B30 همرنگ بدنه طراحی شده و دو دریچه هوا و چراغ‌های روشنایی روی آن قرار دارند که ترکیب چهره جوان‌پسندی به این خودرو داده است.

امکانات رفاهی

بسترن B30 از امکانات رفاهی بسیاری برخوردار است:

  • کامپیوتر سفری که میزان مصرف لحظه‌ای سوخت، میزان سوخت باقیمانده و مسافت قابل سیر با سوخت باقیمانده را نشان می‌دهد.
  • حسگر پارک (Parking Sensor)
  • آینه‌بغل‌ برقی مجهز به گرم‌کن و چراغ‌راهنما
  • فرمان چرمی برقی با کلیدهای کنترل صدا و کروز کنترل
  • صفحه‌نمایش ۷ اینچی لمسی
  • سیستم ناوبری فارسی
  • پورت USB برای پخش موزیک به همراه ورودی AUX و بلوتوث
  • دی لایت
  • چراغ جلو اتومات
  • قابلیت تنظیم ارتفاع نور چراغ جلو
  • سانروف
  • ایزوفیکس صندلی (ISOFIX)
  • شیشه‌بالابر آنتی ترپ (Anti-Trap)
  • ریموت کنترل مجهز به بازکن صندوق‌عقب
  • دوربین عقب
  • فضای داخلی و صندوق‌عقب جادار

ویژگی‌های خودروی بسترن B30 | امکانات ایمنی

از دیگر ویژگی‌های خودروی بسترن B30 می‌توان به امکانات بالای ایمنی آن به شرح اشاره کرد:

  • دارای 5 ستاره کیفیت ایمنی
  • شاسی ساخته‌شده با فولاد مستحکم و بدنه تقویت‌شده 3H
  • سیستم باز شدن درب‌ها بعد از وقوع تصادف
  • کیسه هوا برای سرنشینان جلو
  • ایموبیلایزر و قفل مرکزی
  • کمربند ایمنی پیش کشنده

مزایای نسبی خودروی بسترن B30

این خودرو در مقایسه با خودروهای هم‌رده قیمتی خود از مزایای زیر برخوردار است:

گیربکس فوق‌العاده

 گیربکس این خودرو که ساخت شرکت آیسن ژاپن است اتوماتیک، هوشمند، 6 سرعته و دارای 3 مود درایو، اسپورت و دستی است. در بسترن بی 30 به‌واسطه هوشمندی به‌کاررفته در سیستم کنترل گیربکس حتی در مود دستی هم چنانچه دور موتور از حدی بالاتر رود گیربکس به‌صورت خودکار به دنده سبک‌تر خواهد رفت که آسیبی به گیربکس نرسد.

ویژگی‌های خودروی بسترن B30 | فرمان برقی

 فرمان این خودرو که ساخت شرکت کراپ آلمان است از نوع برقی است که موجب نرمی فرمان و راحتی کنترل مسیر توسط راننده بخصوص در سرعت‌های بالا و سر پیچ‌ها می‌گردد. سیستم فوق‌العاده فرمان رانندگی بسیار راحتی را در مسافت‌های طولانی ارائه می‌دهد.

سیستم ترمز

سیستم ترمز بسترن B30 از علاوه بر سیستم‌های قدیمی ABS و EBD از سیستم‌های جدید زیر نیز بهره برده است:

BA: سیستم کمکی ترمز (Brake Assist) در ترمزگیری سریع حین سرعت‌های بالا قدرت ترمز را افزایش می‌دهد که احتمال برخورد خودرو به مانع‌های ناگهانی کمتر شود.

TCS: سیستم کنترل کشش (Traction Control System) باعث می‌شود حین ترمزگیری سرپیچ‌ها مانع برهم‌خوردن تعادل خودرو و کشیده شدن به یک سمت گردد.

ESP: سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (Electronic Stability Program) در جاده‌های خیس و یا یخ‌زده به راننده کمک می‌کند تا بتواند پایداری خودرو را بهتر کنترل کند.

HHC: از دیگر ویژگی‌های خودروی بسترن B30 سیستم کنترل ایستایی در سربالایی (Hill Hold Control) آن است که حین رانندگی با سرعت خیلی پایین، در سربالایی‌هایی که به ترافیک برمی‌خورید، مانع عقب رفتن خودرو می‌شود و میزان ترمز گیری را نیز بسیار کاهش می‌دهد.

معایب نسبی خودروی بسترن B30

گرچه این خودرو در مقایسه با خودروهای هم‌رده قیمتی خود از مزایای نسبی بسیاری برخوردار است لیکن معایبی را نیز در مقایسه با آن‌ها به شرح زیر دارد:

کولر

کولر این خودرو سرمای قابل‌قبولی ایجاد نمی‌کند. دو دلیل برای این ایراد وجود دارد. اول این‌که لوله‌های رفت گاز داخل موتور عایق‌بندی نشده‌اند و مقداری از سرما را هدر می‌دهند. دوم آن‌که محل قرارگیری دریچه کولر در مقایسه با خودروهای دیگر نظیر پژو 206 پایین‌تر است و نمی‌تواند گردش سرمای خوبی داخل کابین ایجاد کند. گفتنی است که برخی رانندگان با اجرای عایق‌کاری دستی لوله‌های کولر بر سرمای کولر افزوده‌اند.

کیفیت پایین جنس داشبورد

پلاستیک داشبورد نسبتاً خشک است و آب‌بندی خوبی ندارد. این ایراد باعث می‌شود گاهی اوقات با گرم و سرد شدن هوا داشبورد به سروصدا بیفتد.

حساسیت زیاد به کیفیت بنزین

باتوجه به حجم 1600 سی‌سی موتور و یورو 5 بودن موتور بایستی حتماً بنزین باکیفیت حداقل یورو 4 استفاده نمود وگرنه قدرت و شتاب خودرو به میزان قابل‌ملاحظه‌ای افت می‌کند. البته این ایراد درواقع متوجه خودرو نیست بلکه ناشی از کیفیت پایین بنزین‌های تولید داخل است.

عایق‌بندی نسبتاً نامناسب

کیفیت عایق‌بندی این خودرو معمولی است که در سرعت‌بالا کمی آزار‌دهنده است به‌نحوی‌که حین رانندگی با دور موتور بالای ۳۵۰۰ دور در دقیقه صدای موتور در کابین شنیده خواهد شد. این مسئله می‌تواند برای راننده و سرنشینان آزاردهنده باشد.

کروز کنترل

سیستم کنترل سرعت کروز این خودرو در مقایسه با خودرویی همچون هوندا سیویک نیمه‌کامل است. این بدان معنی است که گرچه سرعت خودرو در جاده‌های صاف و سربالایی به‌خوبی کنترل می‌شود ولی در سرازیری سیستم کروز کنترل کارایی ندارد زیرا نمی‌تواند مانع افزایش سرعت خودرو شود.

 

 

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. معلومه نویسنده اطلاعات خوبی در مورد ماشین داشته.
    من ۶ سال این ماشین رو دارم و واقعا راضی هستم.
    حدود ۲۰۰ هزارتا هم باهاش راه رفتم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا