مکمل بنزین
اخبار روز خودروبرگزیده‌هاتازه‌هاخبر

تولید سهند دنده‌ای پارس خودرو در اولویت + کاتالوگ جدید

ماه‌های گذشته بود که شرکت پارس خودرو، کاتالوگ رسمی خودرو سهند را در 6 تیپ منتشر کرد. 6 تیپی که شامل 2 تیپ دنده ای، 2 تیپ دوگانه سوز CNG و 2 تیپ اتوماتیک بود.

اما به تازگی، کاتالوگ جدید سهند منتشر شده و شاهد این هستیم که احتمالا و در فاز اول سهند تنها در 2 تیپ دنده ای تولید می‌شود. این 2 تیپ که با کدهای N325 و N326 شناخته می‌شوند، صرفا در امکانات رفاهی و برخی جزئیات تفاوت دارند.

کاتالوگ جدید سهند پارس خودرو سایپا - SAIPA PARS KHODRO SAHAND
کاتالوگ سهند پارس خودرو

 

تیرماه امسال در جریان معرفی برنامه‌های شرکت پارس خودرو، شاهد آن بودیم که گفته می‌شد تا در سال جاری، حدود 20 هزار دستگاه از خودرو سهند شامل 15 هزار دستگاه در تیپ‌های دنده ای و 5 هزار دستگاه از تیپ‌های اتوماتیک (CVT) تولید خواهند شد. اکنون که چند روزی به آغاز آخرین ماه سال مانده، البته تولید انبوه این خودرو هنوز آغاز نشده، و احتمالا پارس خودرو برای اینکه تولید انجام شود، این محصول را در دو تیپ دنده ای به بازار عرضه خواهد کرد و پارس خودرو احتمالا به دنبال موکول کردن تولید این تیپ‌ها (دوگانه سوز و اتوماتیک) به زمانی دیگر (شاید نیمه دوم سال آینده) است.

البته که در جدیدترین اطلاعات ارائه شده، سایپا اعلام کرده که در اسفندماه، شاهد آغاز تولید رسمی سهند دنده ای در پارس خودرو خواهیم بود. اما متاسفانه این موضوع هنوز جامه عمل نپوشیده است؛ به این دلیل، مشخص نیست که وعده سایپا برای آغاز تولید رسمی سهند در اسفندماه امسال محقق شود یا خیر.

مشخصات سهند N325 و N326 بنزینی

پارس خودرو سهند همانند سایپا اطلس، به سری ارتقاء یافته موتور M15 یعنی M15 GSI مجهز خواهد بود که تغییراتی در بخش‌هایی چون سرسیلندر، هدرز و… داشته و سیستم‌هایی نظیر دریچه گاز برقی، سامانه زمان‌بندی متغییر سوپاپ‌ها و… نیز به این موتور افزوده شده است. اما هم‌چنان این موتور 8 سوپاپه بوده و درکل توانایی تولید بین 90 اسب بخار، قدرت و 137 نیوتن متر، گشتاور را دارد. گیربکس دستی آن هم همچنان 5 سرعته دستی استفاده شده در تیبا و کوییک است.

همانطور که در ابتدا گفته شد، به تازگی، کاتالوگ جدید سهند منتشر شده و شاهد کاهش تیپ‌های تولیدی به 2 تیپ پایه N325 و فول N326 هستیم. از تفاوت های این دو تیپ می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • نداشتن دکمه‌های کنترل سیستم صوتی در روی فرمان (تیپ پایه N325)
  • صندلی تمام پارچه‌ای (تیپ پایه) / روکش صندلی چرم – پارچه (تیپ فول)
  • تریم داخلی دو رنگ (تیپ فول N326)
  • باز و بسته شدن آینه‌های جانبی به صورت برقی همراه با گرمکن در تیپ فول/ در تیپ پایه، دستی است
  • سانروف (تیپ فول N326)
  • مانیتور لمسی همراه با دوربین عقب (تیپ فول N326)
  • رادیو پخش (تیپ پایه N325)
  • 4 بلندگوی سیستم صوتی (تیپ فول N326) / 2 بلندگوی سیستم صوتی (تیپ پایه N325)
  • آنتن کوسه‌ای (تیپ فول N326)
  • و…

پس در کل، می‌توان گفت که تیپ فول به امکاناتی چون سانروف، مانیتور لمسی همراه با دوربین عقب، باز و بسته شدن آینه‌های جانبی به صورت برقی همراه با گرمکن، صندلی‌های چرم-پارچه، فرمان D-TYPE با امکان کنترل سیستم صوتی، تریم دو رنگ، 4 بلندگو، آنتن کوسه ای، سیستم تهویه مطبوع دیجیتالی، سامانه کنترل پایداری (ESC)، سنسور نور، چراغ های روز، سنسورهای TPMS، سنسورهای دنده عقب، 2 کیسه هوای ایمنی و… مجهز است.

البته ذکر این نکته مهم است که براساس استانداردهای اجباری، هردو تیپ مجهز به سامانه کنترل پایداری (ESC)، سنسور نور، چراغ های روز و سنسورهای TPMS هستند.

سیدعلی سیدهاشمی

سیدعلی سیدهاشمی - SEYYED ALI SEYYED HASHEMI - خبرنگار و فعال حوزه خودرو - Automotive industry journalist - Репортер автомобильной промышленности- 汽车行业记者

نوشته های مشابه

‫13 دیدگاه ها

  1. اصلا طراحی ظاهر خودرو هم بلد نیستند حداقل چینی ها یاد بگیدید کپی کنید

    1. برو چین ببین اصلا ماشین آشغال شون که به ایران میدند خودشون مصرف می کنند

  2. اینهمه اسم تیبا رو عوض نکنید همون تیبا سال یا تیبا فیس لیفت کافی بود کم به این اسم های اصیل ایرانی گند بزنید

  3. کیفیت و طراحی و موتور و دوام در حد زباله

  4. شما نگران کیفیت خودرو نباشید. ببینید با چه کیفیتی فروخته میشه. تا زمانیکه ما برا خریدش صف می‌بندیم خوب اوضاع….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا