مکمل بنزین
برترین‌ها

10 نکته جالب از تویوتا FJ کروزر

اکنون چندین دهه است که خودروسازانی مانند لندرور و جیپ تلاش می‌کنند تا محصولاتی منحصر به فرد تولید کنند و در عرصه طراحی و تولید خودروهای خود در زمینه آفرود حسابی بدرخشند. پس از این شرکت‌ها، تویوتا قرار دارد که علاوه بر ساخت پیکاپ‌ها و شاسی بلندهای جذاب در زمینه طراحی خودروهای هیبریدی و برقی نیز فعالیت می‌کند.

سال ۲۰۰۷ بود که تویوتا دست به طراحی یک شاسی بلند آفرود بسیار کاربردی زد. این شاسی بلند که تویوتا FJ کروزر نامیده می‌شود یکی از محبوب‌ترین محصولاتی است که از آن زمان تا به حال طرفداران زیادی برای خریداری آن صف کشیدند. ما در این مطلب به سراغ ۱۰ واقعیتی رفتیم که باید از این خودرو بدانید. از ویژگی‌های خاص آن گرفته تا قابلیت‌های آفرود و غیره همگی در این مطلب حضور خواهند داشت.

این مطلب را نیز بخوانید: تویوتا تاکوما هیولایی بزرگتر از لندکروز و هایلوکس با 2.5 میلیون کیلومتر کارکرد!

طراحی کانسپت از سال 2003

تویوتا در سال ۱۹۵۴ از یکی از بهترین شاسی بلندهای جمع و جور خود رونمایی کرد. این خودرو تویوتا لندکروزر سری BJ مدل 1954 نام داشت. پس از گذشت این همه سال تویوتا اولین مدل تویوتا لندکروز FJ40 را معرفی کرد. این مدل پس از گذشت 10 سال با ارتقاهایی که به خود دید، به مدلی تبدیل شد که امروزه به عنوان تویوتا FJ کروزر شناخته می‌شود.

تویوتا عقیده داشت که لندکروزر اصلی توانایی‌های بسیاری دارد در نتیجه شاسی بلند جدید می‌تواند با قابلیت‌های فراوان و منحصر به فردی وارد جاده‌ها شود. در نهایت در سال ۲۰۰۳ بود که تویوتا از کانسپت FJ کروزر خود در نمایشگاه خودرو آمریکای شمالی رونمایی و تولید آن را از سال ۲۰۰۶ آغاز کرد.

طراحی جذاب بدنه و وجود تغییرات در نمای ظاهری

تویوتا در هنگام طراحی تویوتا FJ کروزر خود در بخش ظاهری از خطوط ناهمواری در بدنه استفاده کرده تا با سقف سفید، جلوپنجره بزرگ عمودی شکل و گلگیرهای پهن ترکیب جذابی بسازند و حس ماجراجویی و استحکام را به بیننده منتقل کنند.

علاوه بر این موارد، سپرهای مشکی رنگ جلو و عقب خودرو تضاد زیبایی با رنگ سقف ایجاد کردند، فاصله بین دو محور چیزی حدود 183.9 اینچ و فاصله از زمین نیز برابر با  8.7 اینچ خواهد بود که نشان از قدرت و عملکرد خوب خودرو در شرایط مختلف جاده‌ای دارد. درب‌های عقب به صورت برعکس باز شو یا مدل خودکشی (Suicide doors) تهیه شده‌اند و درب صندوق عقب به سمت بیرون باز می‌شود.

قابلیت چهار چرخ متحرک

از آنجایی که این خودروی تویوتا FJ کروزر توانایی‌های بسیاری در آفرود از خود نشان داده است تعجبی ندارد که به قابلیت چهار چرخ متحرک نیز مجهز شده باشد. این کروزر می‌تواند با توجه به نوع ساختار بدنه خود، سیستم تعلیق و طراحی خاصش در هر نوع زمین ناهمواری حرکت کرده و لذت سواری را برای راننده به ارمغان بیاورد.

زمانی که تویوتا قصد داشت این خودرو را وارد بازار کند اعلام کرده بود که محصول جدید یک محصول آفرودی خواهد بود و قابلیت‌های زیادی خواهد داشت. بنابراین جای تعجب نداشت که آزمایش‌های زیادی را روی آن اعمال کند. این مدل به قابلیت‌های فراوانی مجهز شده که از جمله آنها می‌توانیم به کرال کنترل (حرکت خزشی آرام در زمین‌های سست)، قفل دیفرانسیل الکترونیکی عقب، کنترل کشش و غیره اشاره کنیم.

فضای داخلی ضد آب

تویوتا مدل جدید خود را بسیار منحصر به فرد تولید کرده تا بتواند حس ماجراجویانه رانندگی با آفرود را به رانندگان منتقل کند. بر این اساس، فضای داخلی آن نیز ضد آب است. یکی از دلایل این امر این است که تویوتا کروزر معمولاً در شرایط ناهموار رانندگی می‌کند و امکان دارد که در زمین‌های گلی کثیف شود. صندلی‌ها از مواد خوبی تهیه شده‌اند و مقاومت بالایی دارند؛ کفپوش‌های پلاستیکی نیز برای مقابله با شرایط نامناسب آمادگی دارند.

تویوتا FJ کروزر دارای فضای پای 41.9 اینچی در جلو و 31.3 اینچ در عقب است. علاوه بر این موارد، این خودرو از قابلیت‌هایی همچون صندلی‌های مجهز به تهویه و مقاوم در برابر آب، روکش صندلی‌های ضد آب و آسان پاک شونده، ظرفیت بار 66.8 فوت مکعب، فضای ذخیره‌سازی برای وسایل و غیره برخوردار است.

پیشرانه ۴ لیتری ۶ سیلندر

تویوتا در مدل جدید خود از موتور قدرتمند ۴ لیتری ۶ سیلندر وی شکل استفاده کرده تا بتواند با تولید قدرت و گشتاور بالا در جاده‌های ناهموار حرکت کند و سواری لذت بخشی را به ارمغان بیاورد.

مشخصات فنی تویوتا FJ کروزر ۲۰۱۴

موتور
موتور قدرتمند ۴ لیتری ۶ سیلندر وی شکل
انتقال
گیربکس ۵ سرعته اتوماتیک
قدرت
۲۶۰ اسب بخار
گشتاور
۲۷۱ پوند فوت
خط محرکه
چهار چرخ متحرک

این پیشرانه قدرت و گشتاور خوبی را تولید می‌کند تا در هنگام حرکت در جاده‌های ناهموار و صخره‌ای عملکرد بهتری را به ارمغان بیاورد. این امر موجب می‌شود که در هنگام رانندگی در شرایط سخت جاده‌ای به خودرو اطمینان داشته باشید.

این موتور از سیستم چهار چرخ متحرک برخوردار است و قدرت تولید شده توسط گیربکس 5 سرعته اتوماتیک به چرخ‌ها منتقل خواهد شد. تمامی این‌ها موجب می‌شوند تا با یک خودروی آفرود با فناوری‌های جذاب روبرو باشیم.

وجود امکانات گسترده

مدل‌های آفرود نیز مانند سایر خودروها به امکانات فراوانی مجهز شدند تا عملکرد حداکثری را برای راننده به ارمغان بیاورند. برای همین است که می‌توان از شاسی بلندهای آفرود علاوه بر جاده‌های معمولی، در زمین‌های سخت و ناهموار نیز استفاده کرد. از جمله امکانات قرار گرفته در این شاسی بلند آفرود می‌توانیم به تایرهای بزرگتر، اسنورکل آب برای عبور از آب‌های عمیق و غیره اشاره کنیم.

شیشه‌ای تمیزتر از همیشه

اگر با کمپانی تویوتا آشنا باشید حتماً می‌دانید که این شرکت همیشه از روش‌های مدرنی استفاده می‌کند تا از دیگر رقبا پیشی گرفته و بتواند محصولاتی منحصر به فرد را تولید کند. یکی از این کارها استفاده از سه برف پاک کن به جای دو برف پاک کن معمولی است. این امر موجب می‌شود که در جاده‌های گل آلود، بارانی، و حتی برفی شیشه‌ای تمیزتر از همیشه داشته باشید.

همچنین ویژگی استاندارد کمک ترمز اضطراری، سیستم کنترل فشار باد لاستیک، دوربین دید عقب، ترمزهای دیسکی عقب استاندارد و غیره در آن حضور دارند. علاوه بر این موارد تویوتا به رانندگان امکان می‌دهد تا از صندلی‌های سطلی، اتصال USB، سیستم صوتی با شش بلندگو و سیستم ABS بهره ببرند تا شاهد ایمنی، اطمینان و عملکرد خوب خودرو باشند.

وجود نسخه TRD

شاسی بلند FJ کروزر تویوتا به نسخه TRD لیمیتد نیز مجهز شده است. نسخه Trail Teams Ultimate Edition از قابلیت‌های فراوانی برخوردار است که از جمله آنها می‌توانیم به سیستم تعلیق TRD، دمپرهای TRD Bilstein برای بهبود پایداری، قفل تایر چرخ‌های 16 اینچی و غیره اشاره کنیم.

قیمت چیزی حدود 33469 دلار

مدل FJ Cruiser در هنگام رونمایی اولیه خود در سال ۲۰۰۷ با قیمتی حدود ۴۰ هزار دلار وارد بازار شد. اکنون نیز علاقه‌مندان می‌توانند مدل کارکرده آن را با قیمتی معادل 33469 دلار خریداری کنند. بنابراین می‌بینید که پس از گذشت این همه سال قیمت مدل کارکرده این کروزر تویوتا با مدل اولیه آن تفاوت زیادی ندارد.

محبوبیت گسترده تویوتا FJ کروزر

در حال حاضر فقط هشت FJ Cruisers در بازار وجود دارد، این امر نشان می‌دهد که خریدارانی که در گذشته این شاسی بلند آفرودی را خریداری کرده بودند مایل به فروش آن نیستند و کروزر FJ بسیار محبوب مانده است! تویوتا اعلام کرده بود که نسخه نهایی این شاسی بلند با همان طراحی ظاهری ولی در رنگ بژ و پیشرانه ۶ سیلندر به بازار می‌آید. این نسخه ارتقا یافته قادر است قدرتی معادل 270 اسب بخار و گشتاوری برابر با 280 پوند فوت تولید ‌کند.

این مطلب را نیز بخوانید: مقایسه 2 غول از تویوتا؛ تاکوما 2024 TRD پرو در برابر TRD آفرود

در نهایت به ما بگویید که نظرتان درباره شاسی بلند محبوب تویوتا FJ کروزر چیست؟ آیا ویژگی‌ها و قابلیت‌های مفید و کاربردی آن در بحث آفرود می‌تواند آن را به یک شاسی بلند هم فن حریف تبدیل کرده باشد؟ لطفاً نظراتتان را در بخش کامنت‌ها بنویسید.

نوشته های مشابه

‫9 دیدگاه ها

  1. با سلام عشق من ودنیای من محصولات تویوتاست نظیرندارن

  2. با سلام عشق من ودنیای من محصولات تویوتاست نظیرندارن

  3. سلام
    شرکت تویوتا از برند ترین شرکت های جهانه
    و در جاده های ایران ک میشه با ۱۰۰کیلومتر راندگیی کرد
    با تویوتا با حداکثر سرعت رانندگی کرد
    و ایمنی بالایی داره
    بی نظیر و فوق العاده تا ده قرن دیگه هم تویوتا پادشایی میکنه

  4. سلام
    لطفا از وضعیت گیربکس هم بفرمایید، دوستانی که این ماشین را دارند از عدم تطابق گیربکس با موتور صحبت میکنند
    متشکرم

  5. سلام،ارزوی موفقیت به تمامی دست اندرکاران صنعت خودروی تویوتا که چنین بلندی را با دقت و ظرافت تمام تولید وله بازار عرضه می نمایند.با تشکر وممنونم از عزیزان….موفق وسربلند باشید…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا