مکمل بنزین
رپورتاژ

پلی‌اتیلن گرانول چیست و چه کاربردی دارد؟

شرکت‌هایی که تولیدکننده پلی‌اتیلن گرانول هستند، خدمات بزرگی به صنایع پلاستیک ارائه می‌کنند. این پلاستیک‌ها از خواص متفاوتی برخوردار هستند، طوری که در نقطه انجماد تبدیل به جامد و در نقطه ذوب تبدیل به مایع می‌شوند. در حال حاضر این ماده جزو رایج‌ترین پلاستیک‌های مورد نیاز صنعت به شمار می‌رود. سفره یکبار مصرف یکی از دستاوردهای پلی‌اتیلن گرانول است.

گرانول پلاستیکی چیست؟

پلیاتیلن گرانول چیست؟

پلی‌اتیلن گرانول با ساختار ساده‌ای شناخته می‌شود. این ترکیب دارای هیدروژن و کربن است و به شکل زنجیره‌ای متصل از هیدروکربن‌ها تولید می‌شود.

پلی‌اتیلن گرانول یکی از مواد کلیدی برای تولید کالاهای پلاستیکی است. حال باید دید این مواد در کدام بخش‌ها ‌استفاده می‌شود و چه راهکارهایی برای دانه‌بندی ارائه می‌دهد؟

گرانول پلاستیک یک ماده اولیه ضروری برای تولیدکنندگان پلاستیک است. آن‌ها ‌دانه های بسیار کوچکی هستند، شبیه دانه‌های برنج که برای تولید اشیاء پلاستیکی مانند بطری، بسته‌بندی صنایع غذایی، قطعات الکترونیکی محصولات و بسیاری موارد دیگر استفاده می‌شوند. آن‌ها ‌به طور کلی از پلیمرهای طبیعی یا مصنوعی ساخته می‌شوند و توسط شرکت‌ها ‌با توجه به نیازهای تولید و نوع اشیاء یا اجزای سازنده مورد استفاده قرار می‌گیرند.

پلی‌اتیلن گرانول ‌کارایی و انعطاف‌پذیری بیشتری نسبت به رزین‌های خام دارد. علاوه بر این، آن‌ها‌ از تولید ضایعات اجتناب می‌کنند، زیرا موادی که قبلاً قالب‌گیری شده‌اند اما استفاده نشده‌اند، می‌توانند بازیافت شوند و برای تولید گرانول‌های جدید مورد استفاده مجدد قرار گیرند.

با این حال، گرانول‌های پلاستیکی مزایای دیگری نیز دارند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

مزایای گرانول پلاستیکی

  • دانه‌بندی مرطوب: مواد اولیه پلاستیکی در یک مایع مخصوص غوطه‌ور می‌شوند، سپس از یک دانه‌بندی عبور می‌کنند و دانه‌های پلاستیکی را تشکیل می‌دهند.
  • دانه‌بندی خشک: در این نوع دانه‌بندی، ذرات پودر پلاستیک تحت فشار زیاد قرار می‌گیرند. در نتیجه فشار، این مواد جمع می‌شوند و دانه‌های خشک را تشکیل می‌دهند.
  • دانه‌بندی مذاب: این فرآیند شامل ورز دادن پودر یا سایر مواد پلاستیکی با مواد خاص است. پس از این فرآیند، مخلوط به ماده‌ای تبدیل می‌شود که گرانول‌ها‌از آن ساخته می‌شوند.
  • دانه‌بندی با آسیاب: در این حالت از سیستم آسیاب مکانیکی برای تبدیل مواد جامد به گرانول‌هایی با اندازه دلخواه استفاده می‌شود. این فرآیند همچنین اجازه می‌دهد تا زباله‌های پلاستیکی حاصل از فرآیندهای تولید به گرانول تبدیل شوند.

بنابراین، آخرین فرآیندی ‌که معرفی کردیم مزیت پایدار بودن پلی‌اتیلن پلاستیکی را نیز ارائه می‌کند، زیرا امکان استفاده مجدد از مواد زائد پلی‌اتیلن را فراهم می‌کند. به این ترتیب، زباله‌ها‌ می‌توانند مجدداً در چرخه تولید استفاده شوند و اثرات زیست محیطی عملیات کاهش یابد.

انواع پلیاتیلن

پلی‌اتیلن گرانول (PE) با توجه به ویژگی‌های ساختاری و تولیدی مانند وزن مولکولی، چگالی و… به انواع مختلفی تقسیم می‌شود که بدین صورت است:

  1. پلی‌اتیلن با چگالی بالا (HDPE)
  2. پلی‌اتیلن با چگالی کم (LDPE)
  3. پلی‌اتیلن سبک خطی (LLDPE)
  4. پلی‌اتیلن بسیار سبک (VLDPE)
  5. پلی‌اتیلن با اتصالات عرضی (XLPE)
  6. کوپلیمرهای اتیلن-وینیل استر

استفاده از انواع پلیاتیلن

  • پلی‌اتیلن گرانول LDPE به دلیل انعطاف‌پذیری بالایی که دارد، برای تولید لوله‌های منعطف و اقلام پلاستیکی کاربرد دارد. از پلی‌اتیلن سبک برای تولید کیسه‌های پلاستیکی، انواع قطعات پلاستیکی، سفره یکبار مصرف، ورق‌های پلیمری، و … استفاده می‌شود.
  • پلی‌اتیلن‌های سبک خطی LLDPE با استفاده از کاتالیست‌های Ziglar Nata و سایر کاتالیزورهای آلی، پلی‌اتیلن‌های کم چگالی و ساختار خطی تولید می‌شوند. این ساختار تولید باعث شده پلی‌اتیلن سبک خطی در برابر پارگی مقاومت کند و منعطف باشد. از این سازه برای تولید انواع روکش‌ها ‌و فیلم‌های محافظ، روکش کابل‌های برق و مخابرات و ساخت قطعات پلاستیکی استفاده می‌شود.
  • پلی‌اتیلن گرانول HDPE با خواص مکانیکی نظیر استحکام بالا در برابر ضربه، ضریب اصطکاک پایین، مقاومت در مقابل سایش، مقاومت بالا در برابر حلال‌ها، دمای متوسط و… شناخته می‌شود. این پلی‌اتیلن برای تولید لوازم ورزشی، تولید قطعات مخصوص ماشین‌آلات صنعتی، لباس‌های خاص و پوشش‌های ضد گلوله استفاده می‌شود.
  • پلی‌اتیلن متقاطع XLPE به کمک روش‌ اتصال عرضی تولید شده است. این پلی‌اتیلن گرانول برای تولید کابل‌های عایق الکتریکی و لوله‌های مستحکم و چند لایه که در برابر حرارت مقاوم هستند، استفاده می‌شود. با این حال در بیشتر موارد پلی‌اتیلن متقاطع در صنعت تولید کابل و سیم استفاده می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا