مکمل بنزین
گوناگونبرگزیده‌هاخبر

وقتی آلفارومئو میلانو از روی ری‌را ایران خودرو کپی می‌کند!

آلفارومئو امروز از کوچک‌ترین شاسی‌بلند خود با نام میلانو رونمایی کرده است. این اولین محصول تمام الکتریکی آلفا محسوب می‌شود اما در نسخه بنزینی هیبریدی هم ارائه خواهد شد. میلانو از طراحی جذابی بهره می‌برد که طبق جدیدترین زبان طراحی آلفارومئو شکل گرفته است. بااین‌حال، وقتی به نمای عقب میلانو نگاه می‌کنیم، ویژگی جالبی را می‌بینیم. در اینجا چراغ‌های افقی باریکی درست در پایین شیشه عقب طراحی شده که قابی مشکی‌رنگ آن‌ها را فراگرفته است. این طراحی اما به‌طور عجیبی ما را به یاد ری‌رای ایران‌خودرو می‌اندازد!

در پایین هم سپر مشکی براقی دیده می‌شود که همین ویژگی را در ری‌را هم می‌بینیم. تنها تفاوت در این قسمت بین دو شاسی‌بلند موردبحث، جا پلاک میلانو است که پایین‌تر روی سپر نصب شده است. حتی با نگاه به پروفیل جانبی دو خودرو نیز می‌توانیم شباهت‌های عجیبی را ببینیم. در این قسمت، در میلانو هم مثل ری‌را خط کمری را می‌بینیم که در عقب به سمت بالا حرکت کرده است. خط شانه که در عقب برجسته می‌شود و طراحی کلی ستون C هم در دو خودرو شبیه به یکدیگر است درحالی‌که سقف مشکی‌رنگ نیز شباهت بین ری‌را و میلانو را تکمیل می‌کند.

البته به‌هیچ‌عنوان نمی‌خواهیم شرکت بزرگی مثل آلفارومئو را به کپی‌برداری از روی یک خودروی ایرانی محکوم کنیم که قطعاً خیلی‌ها در دنیا از وجود آن خبر ندارند اما این شباهت‌ها جالب به نظر می‌رسند. موضوع عجیب‌تر اینکه ری‌را و میلانو از لحاظ پلت‌فرم هم به‌نوعی به هم مرتبط می‌شوند! داستان ازاین‌قرار است که ری‌را روی پلت‌فرم نسل اول پژو 2008 ساخته شده که PF1 نام دارد درحالی‌که میلانو از پلت‌فرم نسل دوم پژو 2008 با نام CMP استفاده می‌کند! بنابراین، ریشه ری‌را و میلانو به پلت‌فرم‌های گروه استلانتیس و پژو 2008 بازمی‌گردد! علاوه بر این، هردوی این شاسی‌بلندها در سگمنت B قرار داشته و تقریباً هم‌اندازه هستند. البته ری‌را با 4,334 میلی‌متر طول، کمی از میلانو با 4,170 میلی‌متر کشیده‌تر است.

به‌طورکلی، همیشه خودروسازان داخلی را به کپی‌برداری از خودروهای جهانی محکوم می‌کنیم اما این بار گویا شرایط برعکس است زیرا میلانو حدود دو سال بعد از ری‌را رونمایی شده است! البته همان‌طور که گفته شد، این قیاس جنبه شوخی دارد ولی نشان می‌دهد که طراحان ایران‌خودرو در طراحی ری‌را به المان‌ها و ترندهای روز طراحی جهان توجه داشته‌اند. در بخش پیشرانه، میلانو علاوه بر نسخه‌های الکتریکی، در یک نسخه هیبریدی بنزینی با پیشرانه 1.2 لیتری توربو و 135 اسب بخار قدرت هم ارائه می‌شود درحالی‌که ری‌را به موتور 1.7 لیتری EFP توربو با 160 اسب بخار قدرت مجهز خواهد بود.

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

  1. ریرا ، میلانو مناطق محروم و البته بسیار بی کیفیت تر از آن

  2. بی شباهت نیستند ولی جالبه که ریرا در کنار آلفا خیلی زشت به نظر میرسه ولی آلفا خیلی طراحی پخته ای داره که کاملا با خطوط بدنه مچ شده. اینجاست که میگن هر گردی گردو نمیشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا