مکمل بنزین
گوناگونخبر

هلیکوپتر حامل رئیس جمهور از چه نوعی بود؟

ظهر دیروز هلیکوپتر حامل رئیس جمهور و هیئت همراه در مسیر بازگشت به تبریز به کوه برخورد کرد و تمام سرنشینان آن به شهادت رسیدند. هلیکوپتر حامل رئیس جمهور این هلیکوپتر از نوع بل 212 ساخت آمریکا است و در دسته هلیکوپترهای چندمنظوره قرار می‌گیرد. این هلیکوپتر اولین پرواز خود را در سال 1968 انجام داد و در همان سال وارد خدمت شد. این بالگرد هم برای مقاصد نظامی و هم برای مقاصد تجاری تولید شد. بل 212 هلیکوپتری دو موتوره است و ظرفیت حمل حداکثر 14 نفر را به علاوه یک خلبان دارد. این هلیکوپتر متعلق به آشیانه ریاست جمهوری بوده است که حداقل هفت فروند بل 212 در اختیار دارد.

این هلیکوپتر با احتساب ملخ 17.41 متر طول دارد درحالی‌که قطر ملخ آن 14.63 متر است. سرعت کروز بل 212 به 190 کیلومتر بر ساعت می‌رسد و برد پروازی آن با هر بار سوخت‌گیری 440 کیلومتر است. حداکثر ارتفاع پروازی این هلیکوپتر هم 5300 متر است. وزن خلی هلیکوپتر حامل رئیس جمهور 2960 کیلوگرم است درحالی‌که حداکثر وزن پرواز آن به 5 تن می‌رسد. تولید بل 212 در سال 1998 خاتمه یافت. جمعاً ۹۱۹ فروند بالگرد بل ۲۱۲ به مشتریان تحویل داده شد که بیش از ۵۰۰ فروند آن‌ها هنوز در سراسر جهان عملیاتی هستند.

همان‌طور که اشاره شد، بل 212 به دو موتور توربو شفت ساخت پرت‌اند ویتنی مجهز است که مجموعاً بیش از 1800 اسب بخار قدرت تولید می‌کنند. اگر یک موتور در حین پرواز خاموش شود موتور دیگر می‌تواند تا 30 دقیقه نیروی اضطراری تولید کند. بل ۲۱۲ در جنگ‌های متعددی از جمله جنگ ویتنام، جنگ فالکلند، جنگ ایران و عراق، جنگ آزادسازی کویت و جنگ ۲۰۰۳ عراق شرکت داشته است. بالگردهای بل ۲۱۲ برای ماموریت‌های نظامی همچون حمل‌ونقل تاکتیکی، عملیات جستجو و نجات و ایفای نقش آمبولانس پرنده، عملیات‌های شناسایی و پشتیبانی نزدیک هوایی استفاده می‌شود. بل 212 بعداً با مدل مطمئن‌تر بل ۴۱۲ جایگزین شد که به ملخ چهار پره کامپوزیت مجهز بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا