مکمل بنزین
رپورتاژ

ناوگان حمل بتن آماده نوسازی می شود

ناوگان حمل بتن آماده با مشارکت کانون سراسری تولیدکنندگان بتن آماده و قطعات بتنی و شرکت آرین دیزل و آراسب دیزل با ارائه تسهیلات نوسازی می شود.
سعید عباسی مدیرعامل آراسب دیزل به نمایندگی از شرکت آرین دیزل طی تفاهمنامه ای با کانون سراسری تولیدکنندگان بتن آماده ایران با ارائه تسهیلات ویژه، ناوگان حمل بتن را نوسازی خواهد کرد، ایشان این همکاری را موجب ارتقاء ناوگان حمل بتن و نمایشی از توانمندی های صنعت کامیون سازی کشور برشمرد.

محرم کریمی دبیر کانون سراسری انجمن های صنفی کارفرمایی تولید کنندگان بتن آماده و قطعات بتنی، در همایشی در محل شرکت آراسب دیزل برگزار گردید با اعلام این خبر اظهار کرد: بیش از هزار و 500 واحد تولیدی در استان های سراسر کشور تولید بتن آماده و قطعات بتنی مورد نیاز صنعت ساختمان و سایر حوزه های عمرانی را به عهده دارند.
وی که در حاشیه مراسم رونمایی از کامیون های تولیدی ویژه حمل بتن آماده توسط یکی از کامیون سازان کشور و آغاز نوسازی ناوگان حمل بتن آماده، سخن می گفت، افزود: این تعداد تولیدکننده بیش از 50 درصد سیمان تولیدی کشور را به محصول استراتژیکی تحت عنوان بتن آماده تبدیل کرده و ناوگان بزرگی از خودروهای تجاری برای توزیع محصولات خود در اختیار دارند که این ناوگان را می توان جزو بزرگترین مجموعه های حمل و نقل بخش خصوصی به شمار آورد.
کریمی بیان کرد: تعداد کامیون های حمل بتن آماده در کشور حدود 15 تا 18 هزار دستگاه برآورد می شود که اغلب این تراک میکسرها سال های طولانی در حال فعالیت هستند و به نوعی می توان آنها را فرسوده محسوب کرد. فرسودگی این ناوگان قطعا بر حمل و نقل درون شهری تاثیر منفی دارد و نوسازی آنها علاوه بر ارتقاء کیفیت بتن آماده، ترافیک شهری را روان تر و امن تر می کند.
وی با تاکید بر ضرورت نوسازی ناوگان حمل بتن آماده، افزود: فرسودگی ناوگان حمل و نقل بتن آماده در مواردی آماده به کاری این ناوگان را با مشکل مواجه کرده و گاه می تواند موجب تاخیر و توقف حمل این ماده مهم و استراتژیک صنعت ساختمان شود.
کریمی با بیان این که فرسودگی ناوگان حمل بتن آماده بر کیفیت بتن مصرفی در صنعت ساختمان و سایر حوزه های عمرانی تاثیر منفی می گذارد، اظهار کرد: برای رفع این چالش، کانون سراسری انجمن های صنفی کارفرمایی تولید کنندگان بتن آماده و قطعات بتنی، برنامه نوسازی این ناوگان را در دستور کار قرار داد و پس از طی شدن فرآیند تحقیق و بررسی در مورد توانمندی های شرکت های کامیون ساز داخلی، در نخستین گام، با اعلام آمادگی شرکت های آرین دیزل و آراسب دیزل برای مشارکت در این طرح بزرگ، این شرکت ها به عنوان آغاز کننده این طرح انتخاب شدند.
وی در پایان خاطر نشان کرد: در این طرح، کانون نقش تسهیل گر فرآیند را به عهده دارد و بخشی از هزینه خرید کامیون های نو از محل فروش کامیون فرسوده و بخشی دیگر از محل تسهیلاتی که کامیون سازان ارائه می دهند، تامین می شود.
ناوگان حمل بتن آماده باید کمترین نیاز به تعمیر را داشته باشد
علیرضا رحمتی رئیس کمیته فنی کانون کانون سراسری تولیدکنندگان بتن آماده و قطعات بتنی نیز در این مراسم، اظهار کرد: زنجیره زیرساخت های تولید و توزیع بتن آماده اعم از ماشین آلات و خودروهای تولید، پمپاژ و حمل و نقل بتن آماده طی چند دهه اخیر به خوبی نوسازی نشده و به فرسودگی این تجهیزات و خودروها عادت کرده ایم. این درحالیست که فرسودگی این تجهیزات و خصوصا خودروهای حمل بتن آماده، می تواند موجب کاهش کیفیت بتن آماده شده و کیفیت و ایمنی ساختمان های کشور را تحت تاثیر قرار دهد.

وی با تاکید بر ضرورت توجه به تناسب قدرت موتور و قدرت پمپ بتن نصب شده روی تراک میکسرها افزود: این نکته در تراک میکسرهای کنونی بعضا در نظر گرفته نشده است. همچنین خودروهای مخصوص حمل بتن باید به گونه ای طراحی و ساخته شوند که کمترین نیاز را به تعمیر پیدا کنند و درصد آماده به کاری بالا و خرابی بسیار پایینی داشته باشند چرا که ماهیت بتن آماده به گونه ای است که نمی توان آن را به کارخانه برگشت داد و خرابی تراک میکسر نباید کوچکترین وقفه ای در حمل آن ایجاد کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا