مکمل بنزین
برگزیده‌هابررسی

بررسی مشخصات نیسان قشقایی وارداتی نامی خودرو

شرکت نامی خودرو که نمایندگی واردات خودروهای نیسان را در اختیار گرفته است، پاییز گذشته طی مراسمی از سه خودروی این برند ژاپنی شامل کیکس، سیلفی و ایکس‌تریل برای واردات رونمایی کرد و چند ماه بعد نیسان قشقایی را هم به سامانه یکپارچه عرضه خودروهای وارداتی افزود. به‌تازگی هم این شرکت فروش قشقایی را در دور جدید فروش خودروهای وارداتی آغاز کرده است؛ بنابراین، در ادامه قصد داریم با ویژگی‌ها و مشخصات این کراس‌اوور ژاپنی بیشتر آشنا شویم.

نیسان قشقایی نامی خودرو

معرفی کلی نیسان قشقایی

نیسان قشقایی یک کراس‌اوور کامپکت است که اولین بار در نمایشگاه خودروی پاریس 2006 رونمایی شد. نام این خودرو از ایل قشقایی ایران گرفته شده است. نسل اول این کراس‌اوور که تا سال 2013 تولید می‌شد، در اوایل دههٔ 90 شمسی به شکلی محدود و به‌صورت وارداتی توسط پارس‌خودرو در کشورمان عرضه شد اما خیلی نتوانست موفق عمل کند.

حال نامی خودرو قصد دارد بار دیگر شانس قشقایی را در کشورمان امتحان کند. البته با اینکه نسل سوم قشقایی از اوایل سال 2021 راهی بازارهای جهانی شده و حتی به‌تازگی فیس‌لیفت میان‌دوره‌ای نیسان قشقایی را هم تجربه کرده اما نامی خودرو نسل دوم این کراس‌اوور را به ایران آورده که در اواخر سال 2013 معرفی شد و همچنان در چین در حال تولید است؛ بنابراین، قشقایی‌هایی که به ایران می‌آیند تولید چین هستند.

نیسان قشقایی نامی خودرو

طراحی بیرونی

همان‌طور که توضیح دادیم، نامی خودرو نسل قبلی قشقایی را به ایران آورده است و به همین دلیل، این خودرو که پیشینه آن به سال 2013 بازمی‌گردد، در قیاس با رقبای جدیدتر وارداتی مثل کیا سلتوس، نسبتاً سالخورده بوده و از جدیدترین زبان طراحی نیسان که در محصولات بروز این شرکت می‌بینیم هم بی‌بهره است.

البته نسل دوم قشقایی در سال 2017 فیس‌لیفتی را تجربه کرد که تغییراتی را در طراحی جلوپنجره، سپرها و گرافیک چراغ‌های عقب به همراه داشت اما طراحی کلی خودرو همچنان مشابه نمونه سال 2013 است و بنابراین رنگ و بوی کهنگی گرفته است. بااین‌حال، به نظر می‌رسد نیسان قصد ندارد به این زودی‌ها به تولید نسل دوم قشقایی در چین پایان دهد زیرا قصد فیس‌لیفت آن را دارد که به‌زودی معرفی خواهد شد و ظاهر این کراس‌اوور کامپکت را به محصولات جدیدتر نیسان نزدیک خواهد کرد؛ بنابراین، به‌طورکلی از قشقایی وارداتی نامی خودرو انتظار کراس‌اوور کاملاً مدرن و امروزی را نداشته باشید.

نیسان قشقایی نامی خودرو

داخل کابین

سن بیش از 10 سال قشقایی خود را در داخل این خودرو هم نشان می‌دهد و در اینجا هم شاهد طراحی قدیمی هستیم که از المان‌های امروزی بی‌بهره است و با دریچه‌های تهویه قدیمی، طراحی ساده داشبورد و صفحه آمپر آنالوگ، به‌وضوح مشخص است که با خودروی از یک نسل قبل طرف هستیم درحالی‌که تریم کاملاً مشکی هم کمکی به بهبود اوضاع نکرده است.

تنها ویژگی‌های قابل‌ذکر در اینجا غربیلک فرمان D شکل، تریم مشکی پیانو روی داشبورد و رو دری‌ها و نمایشگر 9 اینچی در میانهٔ داشبورد است. این در حالی است که در نسل سوم قشقایی طراحی به‌مراتب مدرن‌تری را در کابین می‌بینیم. بااین‌حال، قشقایی وارداتی به ایران لااقل از لحاظ کیفیت متریال شرایط خوبی دارد.

نیسان قشقایی نامی خودرو

امکانات و تجهیزات نیسان قشقایی

قشقایی وارداتی نامی خودرو امکانات چندان زیادی هم ندارد و لیست تجهیزات آن محدود به موارد زیر است:

  • ترمز پارک برقی با اتوهلد
  • کنترل پایداری
  • سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی
  • سیستم پایش باد تایرها
  • ایربگ‌های جلو، جانبی و پرده‌ای
  • ترمز کمکی
  • نمایشگر لمسی 9 اینچی
  • 4 بلندگو
  • بلوتوث
  • استارت دکمه‌ای
  • تنظیم برقی آینه‌های جانبی
  • سنسور نور
  • دی‌لایت

پیشرانه نیسان قشقایی

قشقایی وارداتی به کشورمان برخلاف بسیاری از کراس‌اوورهای امروزی که به پیشرانه‌های کم‌حجم توربو مجهز هستند، از یک پیشرانه 2 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی با 139 اسب بخار قدرت و 184 نیوتن متر گشتاور استفاده می‌کند. با وجود خروجی نه‌چندان بالا، مزیت اصلی این موتور استهلاک پایین و مطابقت بهتر با بنزین بی‌کیفیت ایران است.

نیروی این پیشرانه هم توسط یک گیربکس CVT به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. قشقایی با وجود استفاده از موتور 2 لیتری، بسیار کم‌مصرف است و در هر صد کیلومتر تنها 6.7 لیتر بنزین مصرف می‌کند.

قدرت موتور نیز برای وزن 1470 کیلوگرمی این خودرو نسبتاً کافی به نظر می‌رسد خصوصاً با توجه به این‌که خبری از تأخیر توربو هم نخواهد بود. قشقایی 4,401 میلی‌متر طول، 1,837 میلی‌متر عرض و 1,611 میلی‌متر ارتفاع دارد و فاصله محوری آن 2,646 میلی‌متر است.

نیسان قشقایی نامی خودرو

قیمت و جمع‌بندی

در اولین سری فروش قشقایی در سامانه یکپارچه، نامی خودرو برای این کراس‌اوور قیمت علی‌الحساب دو میلیارد و 239 میلیون تومان را اعلام کرده است که چند صد میلیون هم به‌عنوان هزینه‌های دیگر مثل شماره‌گذاری به آن اضافه خواهد شد تا قیمت این کراس‌اوور کامپکت و سالخورده ژاپنی تولید چین به حدود 2.5 میلیارد تومان برسد.

هرچند این رقم در بازار بسیار بیشتر خواهد شد اما اگر همین قیمت نمایندگی را در نظر بگیریم، یکی از اصلی‌ترین رقبای قشقایی در بازار کشورمان فونیکس FX خواهد بود که در بازار نزدیک 2.2 میلیارد تومان قیمت دارد و اتفاقاً در بازارهای جهانی مثل استرالیا و انگلستان هم یکی از رقبای قشقایی محسوب می‌شود.

 

از بین کراس‌اوورهای وارداتی هم جتا VS5 و کیا سلتوس ازجمله رقبای قشقایی محسوب می‌شوند.

مشخصات فنی نیسان قشقایی

نیسان قشقایی نامی خودرو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا