مکمل بنزین
برگزیده‌هابرترین‌ها

غول‌های پنهان در لباس مبدل: سدان‌های دهه 90 که سرعت را دوباره تعریف کردند

هر سال که می‌گذرد، خودروهای پرسرعت‌تری وارد بازار می‌شوند و خودروسازان نیز با تحقیق و توسعه محصولاتشان خودروهایی قدرتمند، جادار و با عملکردی عالی را به بازار عرضه می‌کنند. دیگر مانند گذشته رانندگان از سدان‌ها برای رفت و آمدهای کوتاه استفاده نمی‌کنند. بسیاری از خودروهایی که امروزه از آنها استفاده می‌کنیم در اصل از سال‌ها پیش ساخته شده‌اند و پس از گذشت هر سال ارتقا پیدا می‌کنند.

برخی از خودروهای دهه ۱۹۹۰ از آنچه هستند که فکر می‌کنید، سریع‌تر هستند! چرا که شاسی سبک و موتور کوچکی داشتند‌. البته ویژگی‌های امنیتی این محصولات خیلی خوب نبود و ایربگ‌های کمی نیز مشاهده می‌شد. در ادامه به سراغ چند تا از این محصولات بسیار پرسرعت اسپرت متعلق به دهه ۱۹۹۰ رفتیم، با ما همراه باشید.

پرسرعت‌ترین سدان‌های دهه ۱۹۹۰

میتسوبیشی Galant VR4 1992

حداکثر سرعت: 209 کیلومتر بر ساعت

میتسوبیشی Galant VR4 1992 یکی از محبوب‌ترین سدان‌های خانوادگی این برند محسوب می‌شود و حسابی جادار است. اگرچه این خودرو نیز در بخش امنیتی عملکرد خوبی ندارد ولی در بخش سرعت خوش درخشیده است و توجه‌ها را به خود جلب کرد.

جدول مشخصات فنی

موتور پیشرانه 2 لیتری توربوشارژ چهار سیلندر
گیربکس 5 سرعته دستی
قدرت 195 اسب بخار
گشتاور 203 پوند فوت
نیروی محرکه تمام چرخ متحرک
شتاب 0-100 کیلومتر بر ساعت 6.5 ثانیه
حداکثر سرعت 209 کیلومتر بر ساعت

میتسوبیشی برای اینکه بتواند در رقابت‌های رالی جهانی شرکت کند از نسخه میتسوبیشی Galant VR4 1992 رونمایی کرد. پس بسیاری از مهندسان این کمپانی شروع به تولید این خودرو با یک موتور ۲ لیتری توربو شارژ کردند که می‌توانست ۱۹۵ اسب بخار قدرت تولید کند.

این مطلب را نیز بخوانید: با ماندگارترین خودروهای اسپرت متعلق به دهه ۱۹۹۰ آشنا شوید

شورولت Impala SS 1996

حداکثر سرعت: 228 کیلومتر بر ساعت

شورولت در محصول شورولت Impala SS 1996 خود از یک موتور ۸ سیلندر استفاده کرد. سپس جنرال موتورز نیز از این ایده استقبال و بسیاری از خودروهایش را این چنین تولید کرد که حسابی موفق هم شد! این پیشرانه می‌توانست ۲۶۰ اسب بخار قدرت و ۳۳۰ پوند فوت گشتاور تولید کند.

جدول مشخصات فنی

موتور پیشرانه 5.7 لیتری هشت سیلندر
گیربکس ۴ سرعته خودکار
قدرت 260 اسب بخار
گشتاور 330 پوند فوت
نیروی محرکه چرخ‌های عقب متحرک
شتاب 0-100 کیلومتر بر ساعت 7 ثانیه
حداکثر سرعت 228 کیلومتر بر ساعت

این محصول با سیستم تعلیق در ارتفاع پایین، ترمزهای دیسکی ۱۲.۱ اینچی، چرخ‌های ۱۲ اینچی و… ساخته شد. تنها ۷ ثانیه زمان لازم بود تا خودرو به شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت دست یابد. حداکثر سرعت این محصول نیز ۲۲۸ کیلومتر بر ساعت برآورد می‌شود.

فورد Contour SVT 1998

حداکثر سرعت: 230 کیلومتر بر ساعت

فورد در گذشته سدان‌های بسیار جذابی را وارد بازار کرده بود، برای مثال، فورد Contour SVT 1998 یک خودروی کوچک اما با کیفیت است که سرعت بالایی را به ارمغان خواهد آورد. پیشرانه 2.5 لیتری ۶ سیلندر آن می‌توانست ۱۹۵ اسب بخار قدرت تولید کند که رقم بسیار بالایی است.

جدول مشخصات فنی

موتور پیشرانه 2.5 لیتری شش سیلندر وی‌شکل
گیربکس ۵ سرعته دستی
قدرت 195 اسب بخار
گشتاور 165 پوند فوت
نیروی محرکه چرخ‌های جلو متحرک
شتاب 0-100 کیلومتر بر ساعت 7.7 ثانیه
حداکثر سرعت 230 کیلومتر بر ساعت

تنها ۷.۹ ثانیه زمان لازم بود تا این سدان از جا کنده شود. از نکات جالب رانندگی با این خودرو هندلینگ عالی و سواری راحت آن اعلام شده است.

فورد Taurus SHO 1994

حداکثر سرعت: 230 کیلومتر بر ساعت

احتمالا اگر از علاقمندان به فورد Taurus SHO 1994 سوالی بپرسید آنها با چهره خندان حقیقت‌های جذابی را از این خودرو برای شما بازگو می‌کنند. به هر حال با یک خودروی فورد Taurus طرف هستید که با موتور یاماها و گیربکس دستی ساخته شده است!

جدول مشخصات فنی

موتور پیشرانه 3.2 لیتری شش سیلندر وی‌شکل
گیربکس 5 سرعته دستی
قدرت 220 اسب بخار
گشتاور 200 پوند فوت
نیروی محرکه چرخ‌های جلو متحرک
شتاب 0-100 کیلومتر بر ساعت 6.7 ثانیه
حداکثر سرعت 230 کیلومتر بر ساعت

عبارت SHO مخفف بیشترین خروجی است، پس تعجبی ندارد که ببینیم نام آن با قدرت خروجی ۲۲۰ بخاری خودرو سازگار باشد. تنها 6.7 ثانیه زمان نیاز است تا این محصول به شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد.

ولوو 850 R 1996

حداکثر سرعت: 240 کیلومتر بر ساعت

ولوو 850 R 1996 نه تنها سرعت بالایی را به ارمغان می‌آورد بلکه از امنیت بالایی نیز برخوردار بود. پیشرانه 2.3 لیتری توربوشارژ ۵ سیلندر موجود در این خودرو قادر بود ۲۴۰ اسب بخار قدرت و ۲۲۱ پوند فوت گشتاور تولید کند.

این مطلب را نیز بخوانید: رانندگی در دنیای مدرن: ۱۰ خودرویی که باید در سال ۲۰۲۴ بشناسید

جدول مشخصات فنی

موتور پیشرانه 2.3 لیتری توربوشارژ پنج سیلندر
گیربکس 4 سرعته خودکار
قدرت 240 اسب بخار
گشتاور 221 پوند فوت
نیروی محرکه چرخ‌های جلو متحرک
شتاب 0-100 کیلومتر بر ساعت 6.8 ثانیه
حداکثر سرعت 240 کیلومتر بر ساعت

گیربکس چهار سرعته خودکار این قدرت را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کرد، میزان شتاب 0-100 کیلومتر بر ساعت نیز 6.8 ثانیه برآورد می‌شود.

فاطمه آهنگریان

همیشه علاقه زیادی به حوزه خودرو و موتورسیکلت داشتم و اخبار مربوط به اونها رو دنبال میکردم. همین اشتیاق فراوان باعث شد که با سایت چرخان آشنا بشم و مطالب مختلف در این زمینه رو ترجمه کنم، کم‌کم به سئوی متون مسلط شدم و حالا به عنوان عضوی از خانواده چرخان حضور دارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا