مکمل بنزین
برگزیده‌هابرترین‌ها

ماهیچه‌های فولادین: نگاهی به خودروهای عضلانی دهه 80

در دهه ۱۹۸۰، خودروهای مختلفی وارد بازار شدند، ولی برخی از این محصولات جذابیت خاصی نداشتند و با ظاهری بسیار معمولی ساخته شده بودند. اگرچه می‌توان الماس‌های نابی را نیز در این بخش یافت که با سایر محصولات این دهه متفاوت هستند. خودروهای عضلانی در دهه ۸۰ بسیار محبوب شدند و توانستند تاثیر فوق العاده مثبتی را روی خریداران در آن زمان بگذارند.

بسیاری از این محصولات نه تنها قدرت و سرعت بالایی را در اختیار راننده قرار می‌دادند بلکه در بخش مصرف سوخت نیز بسیار عالی عمل کرده بودند. در ادامه به بررسی چند خودرو عضلانی دهه ۸۰ می‌پردازیم، پس برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

فورد موستانگ Cobra

دوره خودروهای عضلانی در دهه ۱۹۷۰ با معرفی قوانین سختگیرانه انتشار پایان یافت. اما این امر سبب شد که خلاقیت بیشتری برای ساخت موتور محصولات مختلف در این رده به کار گرفته شود. فورد موستانگ Cobra با یک موتور توربوشارژ و یک پیشرانه کوچک ساخته شده بود. این خودرو سریع‌ترین محصول نیست ولی توانست آمار فروش بالایی کسب کند.

این خودروی عضلانی یکی از ماندگارترین محصولات در آن زمان به شمار می‌رفت و از سال ۱۹۷۹ تا ۱۹۸۱ ساخته شد. پیشرانه ۲.۳ لیتری آن می‌توانست ۱۳۲ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ پوند فوت گشتاور تولید کند. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت نیز حدودا در ۱۱ ثانیه اتفاق می‌افتاد که برای آن زمان رقم خوبی است.

جدول فنی

موتور پیشرانه ۲.۳ لیتری توربوشارژ ۴ سیلندر
گیربکس ۴ سرعته دستی
قدرت ۱۳۲ اسب بخار
گشتاور ۱۴۲ پوند فوت
نیروی محرکه چرخ‌های عقب متحرک
شتاب 0-100 کیلومتر بر ساعت ۱۰.۸ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۷۳ کیلومتر بر ساعت

شورولت کامارو IROC-Z

شورولت کامارو IROC-Z یک خودروی عضلانی فراموش شده است که در دهه ۱۹۸۰ وارد بازار شد. اگرچه دیگر کمپانی‌ها مانند موستانگ و Daytona سعی می‌کردند که از موتورهای کوچکتری استفاده کنند، شورولت کامارو IROC-Z با یک انجین قدرتمندتر با عملکرد بهتر عرضه شده بود.

این مطلب را نیز بخوانید: نگاهی به تاریخچه شورولت کامارو LT1 V-8 افسانه‌ای

این پیشرانه ۵ لیتری ۸ سیلندر می‌توانست ۲۱۵ اسب بخار قدرت تولید کند و گیربکس ۴ ساعته خودکار نیز آن را به چرخ‌های عقب منتقل می‌کرد. حداکثر سرعت خودرو ۲۲۵ کیلومتر بر ساعت برآورد شده است.

جدول فنی

موتور پیشرانه ۵ لیتری ۸ سیلندر
گیربکس ۴ سرعته خودکار
قدرت ۲۱۵ اسب بخار
گشتاور ۲۷۵ پوند فوت
نیروی محرکه چرخ‌های عقب متحرک
شتاب 0-100 کیلومتر بر ساعت ۶.۹ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۲۵ کیلومتر بر ساعت

پونتیاک Grand Prix

پونتیاک Grand Prix یکی از بهترین خودروهای عضلانی دهه ۸۰ شناخته می‌شود و رقیبان بسیاری نیز دارد. اما تولید محدودی داشته و تنها ۱۲۲۵ دستگاه از آن وارد بازار شده است.

پیشرانه ۵ لیتری به همراه گیربکس ۴ ساعته خودکار شتاب و قدرت خوبی را به ارمغان می‌آوردند. تنها ۹.۳ ثانیه زمان لازم بود تا خودرو به شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد. حداکثر سرعت آن نیز حدودا ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت برآورد می‌شود.

جدول فنی

موتور پیشرانه ۵ لیتری ۸ سیلندر
گیربکس ۴ سرعته خودکار
قدرت ۱۸۰ اسب بخار
گشتاور ۲۴۵ پوند فوت
نیروی محرکه چرخ‌های عقب متحرک
شتاب 0-100 کیلومتر بر ساعت ۹.۳ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۹۶ کیلومتر بر ساعت

بیوک Regal GNX

بیوک همیشه برای عرضه خودروهای لاکچری شناخته می‌شد ولی با این وجود محصول بیوک Regal GNX را وارد بازار کرد، این خودرو بسیار شناخته شده نبود ولی باید گفت که در دهه ۱۹۸۰ به عنوان یک محصول عضلانی وارد بازار شد. این خودرو به گشتاور منحصر به فردی مجهز شده بود که باعث می‌شد شتاب عالی داشته باشد و در آن زمان نسبت به مدل‌های هم رده خود جلوتر باشد.

پیشرانه ۳.۸ لیتری می‌توانست تا ۲۳۵ اسب بخار قدرت تولید کند، گیربکس ۴ سرعته خودکار نیز این قدرت را به چرخ‌های عقب می‌فرستاد. حداکثر سرعت این مدل نیز ۱۹۹ کیلومتر بر ساعت برآورد می‌شود. سایر اطلاعات را در جدول پایین بخوانید.

جدول فنی

موتور پیشرانه ۳.۸ لیتری ۶ سیلندر
گیربکس ۴ سرعته خودکار
قدرت ۲۳۵ اسب بخار
گشتاور ۳۳۰ پوند فوت
نیروی محرکه چرخ‌های عقب متحرک
شتاب 0-100 کیلومتر بر ساعت ۶.۶ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۹۹ کیلومتر بر ساعت

Chevy Monte Carlo SS

محصول Chevy Monte Carlo SS بر روی پلتفرم G-body جنرال موتورز ساخته شده پس با یک خودروی قدرتمند و باکیفیت روبرو هستیم. این محصول از سال ۱۹۷۸ تا ۱۹۸۸ در بازار خودرو حضور داشت.

این مطلب را نیز بخوانید: ۱۰ خودرو آمریکایی قدیمی و خاطره انگیز موجود در ایران و دنیا

این خودرو با یک پیشرانه ۵ لیتری ۸ سیلندر ساخته شده بود که می‌توانست تا ۱۸۰ اسب بخار قدرت تولید کند. گیربکس ۴ سرعته خودکار این قدرت را به چرخ‌های عقب می‌فرستاد. شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت آن نیز تنها در ۸.۳ ثانیه اتفاق می‌افتد که رقم بسیار خوبی برآورد می‌شود.

جدول فنی

موتور پیشرانه ۵ لیتری ۸ سیلندر
گیربکس ۴ سرعته خودکار
قدرت ۱۸۰ اسب بخار
گشتاور ۲۳۵ پوند فوت
نیروی محرکه چرخ‌های عقب متحرک
شتاب 0-100 کیلومتر بر ساعت ۸.۳ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۰۷ کیلومتر بر ساعت

فاطمه آهنگریان

همیشه علاقه زیادی به حوزه خودرو و موتورسیکلت داشتم و اخبار مربوط به اونها رو دنبال میکردم. همین اشتیاق فراوان باعث شد که با سایت چرخان آشنا بشم و مطالب مختلف در این زمینه رو ترجمه کنم، کم‌کم به سئوی متون مسلط شدم و حالا به عنوان عضوی از خانواده چرخان حضور دارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا