مکمل بنزین
برگزیده‌هابررسی

افسانه‌ای که تکرار نشد: تویوتا 2000GT

تویوتا یکی از بهترین و افسانه‌ای‌ترین کمپانی‌های خودروسازی در جهان است و افراد زیادی خواهان خریداری محصولات آن هستند. البته برای افزایش کارایی و عملکرد خودروها، تویوتا همیشه قراردادهای همکاری مفیدی را با سایر خودروسازی‌ها مانند یاماها امضا می‌کرد تا مرزهای خلاقیت و طراحی را جابه‌جا کند‌.

ما در ادامه به سراغ یکی از کمیاب‌ترین خودروهای اسپرت تویوتا رفته‌ایم که تا به حال تولید شده است. پس برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با ما همراه باشید.

تویوتا 2000GT 1968

تویوتا 2000GT 1968 یک خودروی خاص است که برخلاف دهه‌ها مهندسی خودروسازی، نمی‌توان مدلی مانند آن را به بازار عرضه کرد. ساخت این محصول تویوتا در زمانی انجام شد که محصولات بسیاری توسط این برند ژاپنی در حال توسعه بود. اگرچه ممکن است بسیاری از افراد تویوتا را به عنوان رهبر خودروسازی‌ در جهان بشناسند، اما این کمپانی در دهه ۱۹۶۰ به این خوبی که الان هست، نبود!

در آن زمان، تویوتا خودروهای اسپرت زیادی را به بازار عرضه نکرده بود، اما کمی نگذشت که در اواسط این دهه شاهد ورود Honda S800 Coupe و Roadster از دیگر شرکت‌ها به بازار بودیم.

این مطلب را نیز بخوانید: برنامه‌های بزرگ تویوتا برای رقابت با بی‌وای‌دی و دیگر کمپانی‌های چینی

آغاز رقابت تویوتا با کمپانی‌های بازار

تویوتا می‌دانست برای اینکه بتواند با دیگر کمپانی‌ها رقابت کند نباید در محصولاتش از انجین ۴ سیلندر استفاده کند. پس این فرصت خوبی برای تویوتا بود تا با یاماها یکی دیگر از خودروسازی‌های بزرگ جهان همکاری کرده و ایده ساخت یک انجین بزرگتر را عملی کنند. در آن زمان تنها از یک نوع پیشرانه در خودروهای اسپرت استفاده می‌شد که به انجین ۶ سیلندر خطی معروف بود.

این پیشرانه طراحی ساده‌ای داشت و می‌توانست روی تمام خودروهای اسپرت تویوتا در آینده تاثیر بگذارد‌. پس بهتر بود که این کمپانی‌ها هرچه زودتر به سراغ انجین قدرتمندتر دیگری می‌رفتند. پیشرانه شش سیلندر خطی M یکی از اولین موتورهایی است که در تویوتا کراون به کار رفت. پیشرانه‌های قبلی قدرت محدودی داشتند و برد کمتری را نیز فراهم می‌کردند.

تویوتا 2000GT و مشخصات فنی آن

پیشرانه 3M در Toyota 2000GT حضور پیدا کرد و بدون شک یکی از کمیاب‌ترین موتورهای تویوتا در خودروهای اسپرت شناخته می‌شود. تویوتا بسیار خوشحال بود که می‌تواند از انجین جدید خود در 2000GT استفاده کند. یاماها نیز در آن زمان به توسعه چند نمونه خودرو اسپرت در اواخر دهه ۱۹۵۰ می‌پرداخت.

مشخصات فنی

موتور انجین دو لیتری تنفس طبیعی شش سیلندر خطی
قدرت ۱۴۸ اسب بخار
گشتاور ۱۲۹ پوند فوت
گیربکس پنج سرعته دستی
نیروی محرکه چرخ‌های عقب متحرک
شتاب 0-100 کیلومتر بر ساعت ۸.۶ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۱۸ کیلومتر بر ساعت

طراحی و مشخصات ظاهری

طراح این خودرو ساتورو نوزاکی نام داشت. تنها با یک نگاه به 2000GT می‌توانید متوجه متمایز بودن آن نسبت به دیگر رقبا مانند جگوار تایپ E شوید. کمپانی اشاره کرده بود که سعی دارد با این خودرو رقابت کند و این امر حتی در طراحی آن نیز به چشم می‌خورد. به نظر می‌رسد که تویوتا 2000GT به عنوان یک خودروی اسپرت ظاهر جسورانه‌ای داشته است.

نکته جالب ماجرا اینجاست که چراغ‌های جلو به صورت بالاپر طراحی شده بودند و در مواقع نیاز از پنل جلویی بدنه بیرون می‌آمدند. کاپوت بلند و بدنه بی‌نقص از جمله موارد مهم در بخش ظاهری به حساب می‌آیند.

 فضای داخلی

تویوتا 2000GT عملکرد بسیار خوبی داشت و حتی در کابین نیز از امکانات فوق العاده‌ای برخوردار بود. عناصر چوبی فراوان ظاهر جذابی به آن می‌بخشید. همچنین تویوتا در قسمت‌هایی که از چوب استفاده نکرده بود سعی کرد که از چرم، آلومینیوم و یا پلاستیک بهره گیرد.

تولید بسیار پایین

یکی از عجیب‌ترین حقیقت‌هایی که درباره این خودرو وجود دارد این است که تویوتا تنها در سه سالی که به تولید 2000GT می‌پرداخت، تنها ۳۳۷ دستگاه از آن را ساخت. اما نکته جالب‌تر این است که این خودرو حتی از جگوار تایپ E و پورشه ۹۱۱S نیز قیمت بالاتری داشت.

این مطلب را نیز بخوانید: راهنمای خرید خودروهای هیبریدی تویوتا: از صفر تا صد

سود پایین خودروهای اسپرت

با اینکه تویوتا 2000GT قیمت بسیار بالایی داشت اما کمپانی هیچ وقت اهمیت زیادی به سود حاصل از فروش آن نمی‌داد. واقعا مهم نبود که این محصول یک موفقیت بزرگ بود یا یک شکست نا امیدکننده! اما منطقی است که به عنوان یک خودروی کمیاب فروش بالایی نداشت اما توانست مرز آینده خودروهای اسپرت تویوتا را جابجا کند و حتی باعث موفقیت فراوان MR2, Supra, و Celica شود.از گذشته تاکنون بیشتر افراد لکسوس LFA و تویوتا 2000GT را به عنوان شکست‌های بزرگ معرفی کردند چرا که آمار فروش آنها پایین بود و افراد زیادی خواهان خریداری‌شان نبودند. اما نظر شما درباره این محصول تویوتا چیست؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را در بخش کامنت‌ها برای ما به اشتراک بگذارید.

فاطمه آهنگریان

همیشه علاقه زیادی به حوزه خودرو و موتورسیکلت داشتم و اخبار مربوط به اونها رو دنبال میکردم. همین اشتیاق فراوان باعث شد که با سایت چرخان آشنا بشم و مطالب مختلف در این زمینه رو ترجمه کنم، کم‌کم به سئوی متون مسلط شدم و حالا به عنوان عضوی از خانواده چرخان حضور دارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا