مکمل بنزین
برگزیده‌هابررسی

نگاهی کوتاه به سیتروئن C4 : حضور پر قدرت در ایران

در حاشیه برگزاری نمایشگاه خودرو در مشهد مدیر عامل گروه خودروسازی سایپا از از تولید سیتروئن C4 در آینده نزدیک خبر داد. هر دو مدل هاچبک و سدان این خودرو برای مرحله تست و بررسی وارد ایران شده‌اند، اما به‌نظر می‌رسد مسئولان سایپا بیشتر تمایل دارند مدل سدان این خودرو را بر روی خط تولید خود ببرند. البته سایپا هنوز ترجیح داده مشخصات و نوع بدنه این خودروها را اعلام نکند ولی C4 نام خودرو هاچبک سیتروئن است و مدل سدان با نام C4 L شناخته می‌شود. با توجه به سخنان مدیرعامل سایپا، ما بررسی مدل هاچبک این خودرو را برای شما آماده کرده‌ایم و در مطلبی مجزا، مدل سدان را نیز بررسی خواهیم کرد.

Citroen-C4-2015-800-04

طراحی C4 :

سیتروئن C4 برای اولین بار در سال ۲۰۱۰ در فرانسه تولید شد. سیتروئن بعد از تولید ۴۵۰.۰۰۰ دستگاه از این خودرو تصمیم گرفت در سال ۲۰۱۵ نسل دوم آن را با تغییراتی جدید وارد بازار کند. بنابراین C4 در سال ۲۰۱۵ با ظاهری آراسته و فناوری جدید به‌عنوان یک هاچبک‌ کوچک شهری به جمع خانواده سیتروئن پیوست. قدرت و کیفیت سیتروئن C4 در نگاه اول قابل مشاهده است. بدنه متعادل و هماهنگ این خودرو به‌خوبی بر روی چهارچرخ بنا شده است. بخش‌های کرومی بکارگرفته شده در قسمت جلویی خودرو به‌خصوص در جلوپنجره، تاثیر به‌سزایی در زیبایی C4  داشته‌اند. نوار ظریف LED بکار رفته در چراغ‌های جلو، همچنین چراغ‌های بزرگ باعث شده‌اند این خودرو بسیار دیدنی شود. در نمای جانبی تمام تفاوت را به‌خوبی با خودروهای بی‌کیفیت چینی می‌توان دید. خودرو بسیار خوب، بر روی چرخ‌ها قرار گرفته شده و خطوط زیبا و سایز لاستیک‌های مناسب در خلق C4 بسیار موثر بوده‌اند.

Citroen-C4-2015-800-2f

شرکت فرانسوی ترجیح داده بر خلاف ظاهر خودرو در بخش داخلی سادگی را مدنظر قرار دهد. اما این سادگی با تجهیزات و فناوری‌های روز تزئین شده است. در قسمت وسطی داشبورد یک صفحه نمایش لمسی ۷ اینچی قرار داده شده و در زیر آن دکمه‌های سخت‌افزاری تجهیزات خودرو قرار گرفته، که اگر از دکمه‌های لمسی استفاده می‌شد، زیبایی کابین بیشتر جلب توجه می‌کرد. سیتروئن با استفاده از مواد با کیفیت و چرم نرم در داخل کابین، سطح کیفی خودرو را بسیار بالا برده است و این یک خبر خوش برای ما ایرانی‌ها که از کابین پلاستیکی خسته شده‌ایم، محسوب می‌شود. کارشناسان خارجی خودرو به خریداران C4 این تضمین را داده‌اند که در داخل کابین از راحتی بالایی برخوردار هستند و با هندلینگ بالای خودرو، نهایت لذت را تجربه خواهند کرد.

Citroen-C4-2015-800-21

موتور C4 :

سیتروئن از ۲ موتور دیزلی و ۲ موتور بنزینی با استاندارد یورو ۶ در این خودرو بهره گرفته است که با توجه به اینکه مدل بنزینی وارد بازار کشور خواهد شد ما به سراغ این موتورها می‌رویم. موتورهای بنزینی C4 در فرانسه طراحی و تولید شده‌اند که از ویژگی های مناسب آن می توان به سرسیلندر آلومینیومی اندود شده با مس اشاره کرد.

اولین پیشرانه بنزینی می‌تواند حداکثر قدرت ۱۱۰ اسب بخار را در گشتاور ۵.۵۰۰ دور بر دقیقه ایجاد کند. عملکرد این موتور در مصرف سوخت و تولید گازهای گلخانه‌ای بسیار خوب است چرا که در هر ۱۰۰ کیلومتر ۴.۷ لیتر مصرف سوخت دارد و ۱۱۰ گرم CO2 تولید می‌کند. این موتور فقط به همراه جعبه دنده دستی عرضه شده است. اما پیشرانه بنزینی دیگر، قدرت بیشتری دارد و می تواند ۱۳۰ اسب‌بخار قدرت را در اختیار C4 قرار دهد. این پیشرانه با جعبه دنده اتومات شش سرعته ساخت شرکت AISIN ژاپن عرضه میشود. این گیربکس به حدی کارایی مثبت و خوبی دارد که ما امیدواریم در ایران نیز عرضه شود تا معنای واقعی گیربکس اتومات را آشکار سازد.

Citroen-C4-2015-800-07

عرضه این مدل از محصولات سیتروئن بدون شک با استقبال مردم روبرو خواهد شد، چرا که تمام مشخصات یک خودرو خوب را در خود دارد. فقط باید منتظر بمانیم تا مدل، تجهیزات و قیمت C4 از سوی شریک تجاری سیتروئن در ایران، یعنی سایپا، اعلام شود.

 

 

 

 

علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. ای کاش سیتروئن سی ۴ پیکاسو هم در ایران تولید بشه. عالیه این ماشین! خصوصا ۷ صندلیش خیلی خوبه!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا