مکمل بنزین
برگزیده‌هابررسی

بررسی پژو 208GTI: یک خودروی همه چیز تمام!

Peugeot 208 GTI-1
Peugeot 208 GTI

همه ما از پژو خاطرات خوبی را داریم. شاید به این خاطر باشد که اتومبیلی موفق از پژو به نام پژو 405 وارد ایران شد، این اتومبیل با 405 اصلی که در فرانسه تولید می‌شد تفاوت‌های زیادی نداشت و تنها در بعضی قسمت‌ها شاهد تفاوتی جزیی بودیم. در حقیقت ایران‌خودرو با تغییراتی در بدنه از جمله: تغییر صندوق‌عقب، تغییر جلوپنجره جلو و تغییر چراغ‌های عقب محصولی متفاوت‌تر تولید کرد. اگر بخواهم بهتر برایتان توضیح بدهم، فرض کنید موتور XU7 را (که برای پژو 405 است) روی پژو RD قرار دهید، در این صورت به پژو 405 فرانسوی می‌رسید! بگذریم، بهتر است به محصولی از پژو بپردازیم که به انتقادهای کارشناسان سرشناس پاسخ محکمی داده و اثبات کرده که 208 GTI در حقیقت روح 205 GTI اعجاب‌انگیز را در خود دارد. طرفداران این کمپانی حتما به یاد دارند که 205 یک محصول فوق‌العاده در آن زمان بود و تا 15 سال به‌جرات می‌توانم بگویم که بهترین اتومبیلی بود که یک فرانسوی تولید کرده بود.

حال، برجام به فرجام رسیده و باز هم این کمپانی، پس از بدقولی پیشین خود، مجددا با قرارداد پرباری به کشورمان بازگشته است. این کمپانی قدیمی فرانسوی با 3 خودرو وارد بازار کشورمان می شود. پژوه 301، پژو 208 و پژو 2008 محصولاتی هستند که قرار است کمی بازار ایران را تکان دهند. پس از انتشار بررسی کوتاه پژو 301 حال میخواهیم تا نگاهی نیز به یکی دیگر ازین خودرو ها یعنی پژو 208 بی اندازیم. محصولی که کمی مارا یاد همان 206 قدیمی می اندازد.

اما یک سوال مطرح می‌شود: آیا 208 GTI مانند 205 جذاب است؟ پاسخ به این سوال تنها با بررسی پاسخ داده می‌شود، پس بهتر است به بررسی‌مان بپردازیم. اتومبیل 208 بعد از 32 سال از عرضه اولین 205 وارد بازارهای جهانی شده است. این هاچ‌بک جذاب از جهات زیادی به 205 شبیه است. اگر ابتدا 205 داشتید و بعد از آن این اتومبیل را بخرید، احتمالا می‌توانید همان طعم لذت‌بخش رانندگی با 205 را بچشید. 208 GTI به شما تضمین می‌کند که رانندگی فوق‌العاده‌ای را تجربه کنید. این اتومبیل باعرضه موتورهای متفاوت، قصد دارد تا بخش زیادی از بازار را کسب کند. در حقیقت 208 GTI همان پژویی است که شما انتظار دارید.

Peugeot 208 GTI-2
Peugeot 208 GTI

رانندگی

از این اتومبیل انتظار می‌رود که نسبت به 206 و 207 رانندگی بهتر و هیجان بیشتری را به راننده منتقل کند. در اصل می‌توان در 208 GTI تلاش بیشتر پژو را برای ساخت یک اتومبیل خوب به‌وضوح مشاهده کرد. احتمالا در ذهن شما آشوبی به پا شده است! چراکه گفته شد پژو بعد از سال‌ها اتومبیلی فوق‌العاده را ساخته، منظور این است که بعد از عرضه اتومبیل‌های ناموفق مانند 407 و 207، پژو توانست اتومبیلی درخور نامش بسازد، هرچند کمی دیر شده اما بااین‌حال برای شروع دوباره این کمپانی فرانسوی فرصت خوبی است. پژو 208 GTI مقدار زیادی گشتاور تولید می‌کند به همین جهت در پیچ‌ها بسیار خوب عمل خواهد کرد. این اتومبیل با موتور 1.6 لیتری بنزینی توانایی تولید 202 اسب بخار را دارد. 208 GTI می‌تواند با موتور 1.6 لیتری، صفر تا صد را در 7 ثانیه پر کند. گشتاور موتور 1.6 لیتری معادل 203 پوند متر است. شما می‌توانید به‌راحتی در پیست با این اتومبیل دریفت کنید. اگر به‌سرعت از یک پیچ گذر کنید، ممکن است چرخ‌هایی که به سمت داخل پیچ است به هوا بلند شود! بله درست خواندید، به هوا بلند شود!

Peugeot 208 GTI-3
Peugeot 208 GTI

طراحی داخلی

زمانی که وارد کابین می‌شوید، به فرمانی کوچک برمی‌خورید، فرمانی خوش‌دست و زیبا که به شما می‌گوید هر چه زودتر من را روشن و شروع به رانندگی کن. فرمان از نوع 3 ستون است و در زیر ستون وسط کلمه GTI حک شده است تا به شما یادآوری کند که پشت یک اتومبیل معمولی ننشسته‌اید. همچنین روی ستون وسط پلاستیکی قرار ندارد و می‌توانید آلومینیم زیر آن را که اتفاقا زیبایی بیشتری به آن بخشیده، مشاهده کنید. سمت چپ و راست فرمان تعداد زیادی کلید و دکمه وجود دارد تا به‌راحتی و رفاه بیشتر راننده کمک کنند. ستون‌های نسبتا ضخیم کمی در نگاه کردن اطراف مشکل ایجاد می‌کند، اما در آن حدی نیست که باعث ناراحتی شود. در جای‌جای کابین می‌توان نشانه‌هایی از 205 GTI پیدا کرد. کابین شیک و زیبا طراحی‌شده است. تریم قرمزی که در این اتومبیل استفاده‌شده ما را به یاد 206 با تریم نقره‌ای میندازد. کیلومتر شمار و دور موتور در جای بالاتری قرار دارد و برای اولین بار که سوار این اتومبیل می‌شوید کمی احساس متفاوت بودن به شما القا می‌شود. طرح داشبورد سنتی است و سعی شده تا حد ممکن ساده طراحی شود. البته علاوه بر تریم قرمز از تریم مشکی براق هم در بعضی نقاط خصوصا در وسط داشبورد استفاده‌ شده است. در درب چپ و راست 208 GTI، از پلاستیک قرمز رنگ و چرم استفاده‌ شده تا زیبایی کابین را دوچندان کند.

Peugeot 208 GTI-4
Peugeot 208 GTI

قیمت و نتیجه‌گیری

پژو 208 GTI می‌تواند در آفرود هم تا حدودی عملکرد مناسبی را به راننده تقدیم کند. این اتومبیل باقیمتی در حدود 18900 پوند رقیب جدی‌اش را کیا Cee`d و رنو کلیو و فورد فیستا می‌بیند. قطعا 208 GTI اتومبیلی مناسب برای انجام کارهای روزانه است. این اتومبیل با تجهیزات رفاهی و موتورهای متفاوتی که تحت عنوان آپشن ارایه می‌دهد، می‌تواند جوانان زیادی را به خود جذب کند. اگرچه این‌همه آپشن را نمی‌توانستیم در 205 ببینیم، درهرحال بازار و خریدارها به نسبت سال 1983 تغییر زیادی پیداکرده‌اند و انتظارات بیشتری از یک اتومبیل قرن 21 دارند و 208 GTI می‌تواند این انتظارات را برآورده کند. این اتومبیل به همراه برادر بزرگ‌ترش یعنی 308، امیدوار است تا محبوبیت 205 را دوباره تکرار کنند و بتوانند پژو را از لیست سیاه کارشناسان بیرون بیاورند. فعلا که توانسته‌اند تا حدودی این کار را انجام دهند، باید دید که در ادامه این دو اتومبیل (مخصوصا 208 GTI) چه می‌کنند.

قیمت این محصول برای بازار ایران هنوز به طور قطعی مشخص نشده است، اما بر اساس شرایط جهانی و قیمت آن در بازارهای دیگر کشورها، این هاچ بک نسبتا زیبا با حدود قیمتی بین 50 تا 60 میلیون تومان وارد بازارهای کشورمان خواهد شد. 

Peugeot 208 GTI-5
Peugeot 208 GTI

متین نصیری

نویسنده چرخان و آی‌تی‌رسان، شیدای موتوراسپورت :)

نوشته های مشابه

‫37 دیدگاه ها

  1. تا کی پژو؟ ها؟
    بابا اینا کمپانی نیستن که.
    یه کم تو دنیا بچرخید ماشینارو ببینید.
    201 و 202 و تا کی ؟ 905؟

    1. برادر من چشمات رو باز کنی میبینی که نوشته 208 نه 201
      دوما پژو خیلی هم کمپانی خوب و معروفیه
      سوما پژو نمیخوای برو یه بنز یا فیات بخر چون ایران خودرو میخوواد اونارم مونتاژ کنه

    2. پژو یکی از بهترین های دنیا
      هم از نظر قیمت و هم از نظر قیمت

    3. مثلا توقع داری داری بنز و بی ام و تو لید کنن؟
      اگه بخوان ماشین با کیفیت تو لید کنن که تو خودتو و ننتو بفروشی نمیتونی بخری
      اینا ماشین بی کیفیت با این قیمت میدن چه برسه به با کیفیتش

    4. ما بودجه مان به همینها بیشتر نمیرسه مجبوریم بخریم . برندهای دیگر هم در ایران موجود است پورشه بنز و … شما از آنها بخرید .

      1. فکر میکنی بیاد ایران چقدر قیمتش باشه حداقل ۸۵ میلیون مدل ساده اش قیمت داره

  2. اين همه ماشين الماني فقط بايد پژو هايرده خارج فرانسه وارد كنيم بعد مونتاژ كنيم.

  3. اصولا ملت ایران به کمترین قانع هستن به همین خاطر از پژو خوششون میاد کاش میشد یه سری از ماشینهای امریکایی مثل فوردموستانگ و شرولت کوروت هم بیاد ایران اون وقت دگه کسی به پژو نگاه نمیکرد

    1. عزیز هر خودرویی نسبت به قیمتش. اگه فورد موستانگ هم 50 میلیون بود بله حرف شما درست.

  4. نسبت به این قیمت ها فقط چینی هست تو بازار و پژو تو این قیمت عالی هست.
    الکی حرف نزن آگر پولت میرسه برو بهترش رو بخر.

  5. نظر…پزو شرکت خوبیه ولی وقتی وارد ایران میشه با دوبرابر قیمت به مردم فروخته میشه ماشین 208 مگه نبود ک فرانسهاعلام کرد به ایران میده 33میلیون چرا الان باید ایران خودرو بالای 60میلیون قیمت گذاری کنه دردمون اینه

  6. اگه قیمت ها منطقی باشه هیچ چیز دور از ذهن نیست . چرا ما ایرانی ها نتونیم ماشین خوب سوار شیم

  7. دوستان عزیز مثل روز روشنه که قیمت های کنونی بازار خودرو ایران بی انصافیه
    هر ایرانی حداقل 2 یا 3 برابر قیمت واقعی ماشین رو داره میپردازه
    موفق باشید

  8. ماشینهای فرانسوی نسبت به کره ای و ژاپنی مفت هم نمی ارزه ….چرا ما دنبالشیم الله اعلم!..!

    1. خخخ آره آلمان و ایتالیا و آمریکا هم از سر ناچاری ماشین میزنن نه. بنز وبی ام دبیلو.پورشه.مازراتی لامبورگینی فیات شورولت و…اخه کره هم شد ماشین در حد چین هست دیگه چه فرقی داره.

  9. البته بااین موتور فک نکنم وارد باار شه.احتمالن نسخه 120 اسبیش وارد شه و 82 اسبیش

  10. پژو دوست داره طبیعی م هست تعریف کنه…شما که ناراحتی همون پرایدتو بخر …خر کیفم بشو

  11. ای کاش فقط با کره ای ها قرارداد میبستیم تو رنج قیمت ۲۵ میلیون ب بالا

  12. پژو کمپانی ورشکسته ای هستش.محصولاتش با این قیمت ظلمه،کاش میشد فولکس واگن یا برندهای معتبر تری رو وارد میکردن.باور کنید اون شرکتها هم ماشین ارزون و با کیفیت تر زیاد دارن

  13. وقتی پژو را با برخی کمپانی های دیگر مقایسه میکنیم باید توجه داشت که بازار هدف این شرکت عمدتا منطبق بر طبقات متوسط است
    از این منظر میتوان با توجه به آمار فروش در اروپا و جهان برای این کمپانی شان قابل توجهی قائل شد
    اما مسئله قیمت در ایران بسیار بنیادی تر از صرفاً این خودرو یا رفتار مدیران خودروسازیست، حقیقت این است که انحصار حاکم بر بازار خودرو در ایران، چنین اوضاعی را بازتولید میکند و برای تغییر در آن، باید از اساس در این حوزه سیاست های دیگری را مورد اتخاذ قرار داد.

  14. ای بابا توی خارج پژو آشغال ترین برند میباشد
    فقط چون اسم فرانسه رو یدک میکشه ما ایرانیها میگیم خوب ماشینیه بله نسبت به ماشینهای چین پژو ابر ماشینه ولی نسبت به کمپانیهای دیگه
    پژو خر اروپا حساب میشه

  15. پژو بهترینه مخصوصا 206 اونایی که میگن پژو بده یه عده پراید سوارن که پول ندارن پژو بخرن :((

  16. متاسفانه ملت ما چون از خودرو اطلاعات کمی دارن و در محدوده یه خودرو هایی هستند نمتونن درست انتخاب کنن. وقتی به جز پراید و پزو محصولی دیگه ای وجود نداشته باشه مطمنا ماشین خوب پزو هست . ما الان ملتی داریم که میرن خودرو چینی میخرن بدون استانداد ایمنی با لذت هم رانندگی مکنن و از ایشون بپرسی همون خودرو چینی رو بهتر از همین پزو میدونه در نتیجه ما ملت هستیم که همینارو قبول کردیم پس نظر ندیم بهتره.

  17. والا ما به همین پژو، ال نود ، ۴۰۵،۲۰۶ و…. هم قانعیم هم راضی اصن ماشین ژاپنیو آلمانی آمریکایی مال پولدارا من به همین ۲۰۶ راضیم و این ایران خودرو عوضی که خدا ازش نگذره اصلا قطعاتش اصل نیست هیچ کدوم رو از فرانسه نمیاره نامرد اگه قطعات این ماشینای ایرانی اصل بودن بخدا فکر بنزو بی ام وه و پورشه نبودم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا