مکمل بنزین
رپورتاژ

علائم خرابی جعبه فرمان

ازآنجایی‌که وظیفه هدایت خودرو بر عهده فرمان است، خرابی جعبه فرمان می‌تواند مشکل بسیار خطرناکی باشد؛ بنابراین، حتماً باید با علائم خرابی جعبه فرمان آشنا باشیم تا در صورت خرابی هرچه سریع‌تر برای تعمیر و برطرف کردن مشکل اقدام کنیم. ازاین‌رو، در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

جعبه فرمان چیست؟

پیش از آنکه به علائم خرابی جعبه فرمان بپردازیم بهتر است ابتدا با خود جعبه فرمان آشنا شویم. سیستم فرمان خودرو از قطعات مختلفی تشکیل شده است که ازجمله آن‌ها می‌توان به غربیلک فرمان، میل فرمان، سگ دست و… اشاره کرد. در این سیستم، جعبه فرمان حرکت چرخشی غربیلک فرمان را به حرکت خطی روی میل فرمان تبدیل می‌کند تا امکان هدایت چرخ‌ها فراهم شود.

مقالات مشابه

پیشنهاد می‌گردد مقالات زیر را برای آشنایی با عملکرد کامل سیستم جلوبندی و فرمان مطالعه نمایید:

علائم خرابی جعبه فرمان

علت خرابی جعبه فرمان

خراب یا تمام شدن روغن هیدرولیک، استفاده از رینگ و لاستیک غیراستاندارد، ضعیف شدن فنرهای جلو و استفاده از قطعات بی‌کیفیت ازجمله دلایل خرابی جعبه فرمان هستند.

علائم خرابی جعبه فرمان

خرابی جعبه فرمان علائم مختلفی از خود نشان می‌دهد که در ادامه با هرکدام آشنا خواهیم شد.

1- صدای غیرعادی فرمان هنگام چرخاندن

معمولاً صدای غیرعادی از جعبه فرمان هنگام چرخش فرمان در حالت درجا یا چرخش حین حرکت خودرو به گوش می‌رسد که ممکن است به دلیل لقی بین پینیون و دنده شانه‌ای، خرابی بوش تنظیم که میزان لقی فرمان را تنظیم می‌کند، لقی میل فرمان افقی که به دنده شانه‌ای و سیبک فرمان متصل است باشد.

2- خلاصی زیاد فرمان

خلاصی زیاد فرمان یکی از رایج‌ترین علائم خرابی جعبه فرمان خودرو است. این مشکل معمولاً به دلیل لقی در دنده فرمان، لقی در اهرم‌بندی، خوردگی قطعات سگ دست و لقی یاتاقان چرخ رخ می‌دهد. برای رفع این مشکل باید میزان لقی را بررسی و آن را مجدد تنظیم کرد. همچنین در صورت خوردگی سگ دست نیز باید آن را تعویض کرد.

3- سفت شدن فرمان

یکی از دیگر مشکلاتی که در سیستم فرمان بسیار به چشم می‌خورد و خبر از بروز مشکل دارد سفت شدن فرمان است. سفت شدن فرمان معمولاً ناشی از کم بودن یا نامساوی بودن فشار باد تایرها، اصطکاک در جعبه فرمان، میزان نبودن فرمان، دفرمه شدن شاسی و ضعیف شدن فنرهای جلو است؛ بنابراین، برای رفع مشکل سفت شدن فرمان ابتدا باد تایرها را تنظیم کنید و اگر مشکل برطرف نشد سراغ روغن‌کاری قطعات و یا تعویض فنرها بروید. در فرمان هیدرولیک هم کاهش میزان یا کیفیت روغن هیدرولیک و خرابی تسمه و پمپ هیدرولیک می‌تواند باعث سفت شدن فرمان شود.

4- گیج بودن فرمان

گیج بودن یکی از دیگر نشانه‌های خرابی فرمان خودرو است. کم یا نامیزان بودن باد تایرها، لقی اهرم‌ها، لقی دنده فرمان، میزان نبودن چرخ‌های جلو، شل بودن اهرم‌ها و معیوب بودن میله تعادل از رایج‌ترین دلایلی است که باعث بروز این مشکل در سیستم فرمان خودرو می‌شود.

5- کشیده شدن خودرو به یک سمت

این مشکل می‌توان به دلایلی مثل ت

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا