مکمل بنزین
گوناگوناخبار خودرو

نگاهی به رنو زئو: مقدمه‌ای بر اتومبیل‌های الکتریکی!

رنو یکی از بهترین کمپانی‌های پیشرو در زمینه اتومبیل‌های الکتریکی بوده که اتومبیل زئو نیز از اتومبیل‌های برجسته این کمپانی در همین زمینه معرفی شده است. در حقیقت، با قیمت ۵۰۰۰ یورو و جدا از مقرون به صرفه بودن آن، زئو یکی از بهترین اتومبیل‌های الکتریکی موجود در بازار نیز هست. در حالی که اتومبیل‌های الکتریکی کاستی‌های خاص خود را دارند-مدت زمان شارژ و مصرف اتومبیل، لازم است به نقاط قوت اینگونه از اتومبیل‌ها نیز توجه شود. جدا از هزینه‌های پایین، بی‌سروصدا و بی‌دردسر بودن آن‌ها، دیگر لازم نیست حتی به پمپ بنزین مراجعه کنید.

renault-zoe-space-1-xlarge-medium_transrwyeuu_h0zbkyvljoo6zlkymapkpjdhylnv9ax6_too

فضا – امتیاز ۸ از ۱۰

فضای رنو زئو به اندازه‌ای است که یک فرد بالغ با اندامی متوسط می‌تواند به راحتی در صندلی راننده بنشیند و همزمان قد سرنشین عقب برابر با ۶ فوت باشد. لازم به ذکر است می‌توان ارتفاع صندلی را نیز تغییر داد. تمام مدل‌های این اتومبیل ۵ دره هستند، بنابراین ورود و خروج آسانتر خواهد بود. از آنجایی هم که باتری اتومبیل زیر صندلی‌های عقب تعبیه شده، صندوق عقب فضای قابل قبولی را به خود اختصاص داده و از فورد فیستا پیشی گرفته است. فضای صندوق عقب این اتومبیل به گونه‌ای است که قابلیت حمل چندین چمدان متوسط را داراست و تنها یک تکه از صندلی‌های عقب آن تاشو است.

renault-zoe-comfort-1-xlarge-medium_transrwyeuu_h0zbkyvljoo6zlkymapkpjdhylnv9ax6_too

راحتی – امتیاز ۷ از ۱۰

زئو می‌تواند با تشکر از موتور الکتریکی خود به عنوان کم سروصداترین اتومبیل سال خودنمایی کند. اگر بگوییم تجربه کردن این مزبت زئو اتومبیل‌های بنزینی را از چشم شما خواهند انداخت کاملا منصفانه خواهد بود. رنو زئو نیز همانند رنو کلیو اتومبیل نرمی محسوب می‌شود، به طوری که تنها مشکل در مسیرهای طولانی است که در ابتدا سفر بسیار آرامش بخش خواهد بود و به مرور زمان از قابلیت ساپورت اتومبیل کاسته می‌شود.

گرچه رانندگی در سرعت‌های پایین به هیچ وجه ناخوشایند نیست، با این حال متوجه این مسئله نیز خواهید شد که با افزایش بیشتر در سرعت کوچکترین دست انداز نیز باعث تکان در اتومبیل خواهد بود.

renault-zoe-dash-1-xlarge-medium_transrwyeuu_h0zbkyvljoo6zlkymapkpjdhylnv9ax6_too

طرح‌بندی داشبورد – امتیاز ۷ از ۱۰

تمام اتومبیل‌های زئو با صفحه نمایش لمسی مرکزی ارائه شده‌اند. صفحه نمایش لمسی در زئو ایده‌ای هوشمندانه بوده و کار با اتومبیل را راحتر کرده است. تمام اطلاعات حیاتی اتومبیل همچون مقدار شارژ باقی مانده و دوربین عقب در این صفحه نمایش نشان داده می‌شوند.

طرح داشبود این اتومبیل شبیه به مدل کلیو است، البته اشاره به کنترل تهویه اتومبیل خالی از لطف نیست و از نقاط قوت داشبورد محسوب می‌شود. از نقاط ضعف داشبورد می‌توان به کیفیت پایین آن اشاره کرد.

renault-zoe-easy-drive-1-xlarge-medium_transrwyeuu_h0zbkyvljoo6zlkymapkpjdhylnv9ax6_too

رانندگی آسان – امتیاز ۹ از ۱۰

کنترل‌ راحت و شتاب بیشتر در سایه موتور الکتریکی زئو عملی شده است به طوری که نیازی به تغییر دنده نیست. حین اینکه برق اتومبیل به سرعت تامین می‌شود، مقدار آن پایین است بنابراین زئو با محدودیت زمانی روبه‌رو  خواهد بود. حرکت در اتوبان‌ها مصرف برق اتومبیل را افزایش می‌دهد، پس بهتر از در مسیرهای ۷۰ تا ۸۰ مایل مورد استفاده قرار بگیرد. فرمان اتومبیل بسیار نرم است و به راحتی می توان در حین استفاده از آن لذت برد.

به ترمزهای این اتومبیل نیز می‌بایست عادت کنید زیرا بسیار تیز بوده و سریع عمل می‌کنند.

لذت رانندگی – امتیاز ۷ از ۱۰

کمبود نیروی مستمر در زئو از لذت رانندگی در جاده‌ها می‌کاهد. البته گرانش پایین در مرکز اتومبیل به معنی توانایی بالای زئو در عملکرد بالای اتومبیل است.

با جثه کوچکی که زئو دارد از لحاظ مسائل کنترل اتومبیل با مشکلی مواجه نیست. در حقیقت به واسطه طراحی بی نقص بدنه، عملکرد خوبی در پیچ ها از خود به نمایش می‌گذارد.

زئو نیز همانند دیگر اتومبیل‌های الکتریکی فشار زیادی بر روی موتور الکتریکی خود وارد می کند و به شدت از عملکرد اتومبیل می‌کاهد.

قابلیت اطمینان – امتیاز ۷ از ۱۰

کمپانی رنو در رابطه با مقوله اطمینان نتوانسته توجه JD Power را به خود جلب کند، به طوری که در سال ۲۰۱۴ از میان ۲۷ تولید کننده در ۲۱ امین رتبه قرار گرفت. زئو با تضمین ۱۰۰۰۰۰ مایل طی ۴ سال خدمت رسانی می‌کند. موتور و تکنولوژی به کار رفته در این اتومبیل نیز قابل اطمینان معرفی شده است.

renault-zoe-fuel-economy-1-xlarge-medium_transrwyeuu_h0zbkyvljoo6zlkymapkpjdhylnv9ax6_too

مصرف سوخت اقتصادی – امتیاز ۱۰ از ۱۰

شارژ زئو بسته به مقدار مصرف از ۳۰ دقیقه الی ۹ ساعت است. در کارآمدترین وضعیت، ۱۳۰ مایل هزینه‌ای برابر با ۳ یورو خواهد داشت. در زمان خرید اتومبیل یک شارژر وال‌باکس نیز ارائه می‌شود.

renault-zoe-safety-1-xlarge-medium_transrwyeuu_h0zbkyvljoo6zlkymapkpjdhylnv9ax6_too

امنیت – امتیاز ۸ از ۱۰

زئو در NCAP اروپا در زمینه امنیت تصادف حداکثر امتیاز ۵ ستاره را دریافت کرده است. این اتومبیل از ۴ ایربگ و یک سیستم کنترل الکترونیکی پایداری اتومبیل استفاده می‌کند که به هنگام لیز خوردن اتومبیل کنترل خود را حفظ کند.

همانند دیگر کمپانی‌های تولید کننده اتومبیل‌های برقی، رنو نیز می‌بایست امنیت عابرین پیاده را تضمین کند. در همین رابطه زئو از یک سیستم هشدار بهره برده است. متاسفانه در این اتومبیل از سیستم ترمز اتوماتیک استفاده نشده است.

renault-zoe-spec-2-xlarge-medium_transrwyeuu_h0zbkyvljoo6zlkymapkpjdhylnv9ax6_too

تنظیمات استاندارد – امتیاز ۹ از ۱۰

تجهیزات استاندارد بسیار کارآمد هستند. در این میان می‌توان به کروز کنترل، بلوتوث، کنترل تهویه، چرخ‌های آلیاژی، و  TomTom-derived satnav اشاره کرد. پهنای چرخ‌های زئو را می‌توان تا ۱۶ اینچ افزایش داد. برف پاک‌کن و چرغ‌های اتوماتیک، سنسور پارک، و فعال سازی از راه دور نیز از مزایای این اتومبیل هستند. در زئو از یک دوربین دید عقب نیز استفاده شده است. فرمان‌ زئو از جنس چرم است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا