مکمل بنزین
مقایسهبرگزیده‌ها

داستر یا ویتارا؟ مسئله این است!

تقریبا تمایل به داشتن یک شاسی بلند، در حال همگانی شدن بوده و علاقه مردم به خودروهای مرتفع و مناسب رانندگی در شرایط مختلف، غیر قابل انکار است. در بازار کشورمان، حضور شاسی‌بلندها سابقه زیادی دارد و این علاقه ایرانی‌ها را، به خودروهای خانوادگی بزرگ سایز نشان می‌دهد. این خودروهای چند منظوره علاوه بر اینکه فضای بیشتری نسبت به سایر مدل‌ها مانند هاچبک‌ها دارند، ارتفاع زیاد آنها باعث می‌شود در شرایط سخت، خودرو بتواند به‌راحتی به مسیر خود ادامه دهد.

شاسی‌بلندهای سایز کوچک برای شرایط شهری، بسیار کارآمدتر هستند و علاوه بر آن با امکاناتی که شرکت‌ها برای آنها درنظر میگیرند می‌توانند توانایی مانور بالا در شرایط آفرود را داشته باشند. داستر و ویتارا، ۲ شاسی بلند سایز کوچک، موجود در ایران هستند که از لحاظ ابعادی و مشخصات، قابل رقابت با یکدیگر خواهند بود.

سوزوکی اگر چه یک کمپانی ژاپنی محسوب می‌شود اما کارخانه تولید خودروهای خود را در سایر کشورها مانند هند و چین بنا کرده است. در مقابل داستر محصول کمپانی داچیا بوده که به‌عنوان زیرمجموعه رنو فعالیت می‌کند. نام رنو برای ایرانی‌ها بسیار جذاب است و محصولات این کمپانی فرانسوی در ایران بیشتر از هر کمپانی دیگری یافت می‌شود. شاید علت اصلی عرضه داستر، تجربه موفق عرضه تندر ۹۰ و رنو ساندرو در ایران باشد.

شرایط آفرود

mfey3y0ft3

خوشبختانه هر ۲ محصول با سیستم چهارچرخ متحرک در کشورمان عرضه شده‌اند که باعث افزایش توانایی آفرود در شرایط سخت، شده است. سوزوکی این امکان را فراهم کرده که دارندگان ویتارا با چند حالت خاص، رانندگی خود را در شرایط مختلف، پیگیری کنند. ویتارا دارای حالت 4H جهت رانندگی عادی در خیابان ها و بزرگراه ها، حالت 4H LOCK جهت جاده های برفی و گل و لای نسبتا نا هموار و حالت 4L LOCK جهت مسیر‌های خیلی سخت و صعب العبور است. اما این ۴ حالت رانندگی توانایی کشش کمتری نسبت به داستر دارند و ارتفاع کمتر ویتارا باعث می‌شود در هر مسیری قابلیت مانور نداشته باشد.

New-Dacia-Duster-2017-01

داستر با ارتفاع زیاد خود به‌راحتی شرایط ناهموار را، هموار میسازد و این خودرو به حدی در شرایط آفرود قابل اطمینان بوده که رنو از سال 2013 در رالی داکار، از آن استفاده کند. شما می‌توانید از طریق سیستم تنظیمات دیفرانسیل، قدرت را به چرخ های جلو، چهار چرخ به صورت اتوماتیک و چهار چرخ به صورت ثابت منتقل کنید. از لحاظ کاربرد در شرایط ناهموار می‌توانیم به‌راحتی داستر را برتر بدانیم چرا که در شرایط سخت توانمندتر از ویتارا نشان داده است.

پیشرانه و عملکرد

sd6d575ca2

موتور 2.4 VVT پیشرانه ای قدرتمند در ایران محسوب می‌شود و بنابر ادعای شرکت عرضه کننده ویتارای فیس‌لیفت، یعنی ایران‌خودرو، مصرف سوخت این خودرو بهینه بوده و نسبت به بسیاری از رقبا کمتر خواهد بود. این موتور توانایی تولید 169 اسب بخار قدرت و 227 نیوتن متر گشتاور را دارد. مصرف سوخت ویتارای ایران‌خودرو رقم قابل تاملی را نشان می‌دهد. این خودرو با گیربکس دستی در بزرگراه تنها 7.6 لیتر بنزین در هر صد کیلومتر مصرف می‌کند و مصرف سوخت آن در سیکل ترکیبی تنها 8.9 لیتر در صد کیلومتر خواهد بود. همچنین ویتارا با گیربکس اتوماتیک مصرف سوخت 12.5 لیتری را در شهر ثبت کرده است. این خودرو با گیربکس اتوماتیک می‌تواند در عرض 12 ثانیه سرعت خود را به 100 کیلومتر در ساعت برساند و حداکثر سرعت آن نیز ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت خواهد بود. از لحاظ کیفیت سواری، ویتارای جدید کاملا با ویتاراهای قدیمی تشابه دارد و سواری مشابهی دارند. این خودرو در سفرهای درون شهری نرمی قابل قبولی دارد اما در جاده شرایط کمی تغییر می‌کند و سواری خشک آن کمی آزاردهنده می‌شود. کوبش در زمان عبور از دست‌اندازها وجود دارد اما سر و صدای داخل کابین نقطه قوت آن محسوب می‌شود چرا که آرامش در فضای داخلی بسیار حکم‌فرما خواهد بود.

New-Dacia-Duster-2017-05

داستر با پیشرانه ۲.۰ لیتری عرضه شده که توانایی تولید ۱۳۵ اسب‌بخار قدرت و 195 نیوتون متر گشتاور را دارد. همانطور که مشاهده می‌کنید این پیشرانه هم گشتاور کمتری نسبت به ویتارا دارد و هم قدرت آن نیز حدود ۳۵ اسب‌بخار کمتر از رقیب خود در این مقایسه است. اما نمی‌توان قاطعانه گفت که داستر خودروی ضعیف‌تری نسبت به ویتارا است چرا که در برخی از تست‌ها در شرایط آفرود عملکرد بهتری از ویتارا دارد و فقط قدرت کمتر آن در جاده‌های هموار قابل مشاهده خواهد بود. داستر در 10.7 ثانیه از شتاب صفر به ۱۰۰ خواهد رسید و حداکثر سرعت آن نیز 170 کیلومتر در ساعت است. این خودروی 1205 کیلوگرمی در شهر مصرف سوخت بسیار کمتری نسبت به ویتارا دارد و 9.7 لیتر در هر صد کیلومتر سوخت، می‌سوزاند. در شرایط جاده‌ای نیز این عدد به 6.4 لیتر در هر صد کیلومتر خواهد رسید. داچیا یک پیشرانه بهینه و به‌صرفه را در داستر قرار داده که عملکرد قابل اعتمادی دارد. پیشرانه داستر اگر چه قدرت کمتری نسبت به ویتارا دارد اما بدون شک، در مجموع عملکرد آن قابل اعتمادتر از ویتارا است.

بخش داخلی و خارجی

tb7if6z1i0

مدلی که ایران‌خودرو به‌عنوان فیس‌لیفت ویتارا عرضه کرده، آخرین مدل ویتاراهای سوزوکی نیست. به‌همین دلیل این مدل از لحاظ ظاهری تفاوت‌های اندکی با ویتاراهای قبلی موجود در ایران دارد. بنابراین شما با خرید ویتارای فیس‌لیفت، چیز جدیدی به‌دست نمی‌آورید و تفاوت ظاهری آن به حدی اندک است که در نگاه اول چندان مشخص نخواهد بود. از لحاظ کیفیت و فضای داخلی، فضای کابین ویتارا را در حد متوسط می‌توان دانست. کیفیت متریال بکار رفته در کابین نیز از مواد ارزان قیمت بوده و کیفیت پایین صندلی‌ها خسته‌کننده خواهد بود. در مسافت‌ها طولانی شما در کابین ویتارا احساس ناراحتی خواهید کرد و به‌هیچ عنوان نمی‌توان از لحاظ راحتی، به این خودرو نمره خوبی داد. اما از لحاظ طراحی داخلی، ویتارا ظاهر بهتری در این رقابت دارد. طراحی داخلی به‌گونه‌ای هست که بتوانیم آن را دوست داشته باشیم.

New-Dacia-Duster-2017-03

طراحی خارجی داستر بروزتر از ویتارا است. اگر چه چهره این خودرو، دقیقا هدف داچیا از عرضه آن را نشان می‌دهد اما بکارگیری چراغ‌های جدید و بخش‌های کرومی رنگ، باعث شده شما با یک خودروی ارزان قیمت خوب مواجه شوید. نسخه جدید داستر، همانند ویتارا در جزئیات نمای ظاهری دچار تغییر شده اما این جزئیات بسیار بهتر و بیشتر از ویتارا بوده‌اند. فضای داخلی داستر چندان چنگی به‌دل نمی‌زند و کابینی مشابه خودروهای تندر ۹۰ و ساندرو دارد. اما از لحاظ راحتی، دقیقا بالعکس ویتارا بوده و شما با یک کابین نرم و راحت روبرو خواهید بود. ارتفاع زیاد داستر از سطح زمین باعث می‌شود شما دقیقا حس سواری یک شاسی‌بلند را داشته باشید. جنس متریال داخلی کابین داستر چندان چنگی به‌دل نمی زند و مانند ویتارا از مواد سخت و ارزان قیمت تشکیل شده است.

تجهیزات

v0kxbl6314

عدم حضور سیستم ESP در ویتارا کاملا حس می‌شود، و خودرو در جاده کمی متشنج عمل می‌کند. لغزش ویتارا بر روی جاده به دلیل نبود همین آپشن است. از لحاظ کیسه هوا، ویتارا مجهز به 2 عدد ایربگ برای راننده و سرنشین جلو, 2 عدد ایربگ جانبی و 2 عدد ایربگ پرده‌ای است. از دیگر تجهیزات این خودرو می‌توان به مانیتور LCD هفت اینچ لمسی برای سرنشینان جلو، 2 عدد مانیتور پشت سری برای سرنشینان عقب, آیینه های جانبی برقی تاشونده راهنما دار مجهز به گرم کن، سیستم ضد سرقت خودرو (ایموبیلایزر), کمربند ایمنی جلو سه نقطه‌ای قفل شونده با قابلیت تنظیم ارتفاع و پیش کشنده, سیستم اتوماتیک قطع سوخت در هنگام تصادف, قفل مرکزی لمسی و استارت بدون کلید، مجهز به گرمکن‌های تشک و پشتی صندلی راننده و سرنشین جلو و … اشاره کرد. خوشبختانه ویتارا از سطح تجهیزات خوبی بهره می‌برد.

New-Dacia-Duster-2017-05

داستر در برابر ویتارا، تجهیزات بسیار کمتری دارد.  کیسه هوای سرنشینان جلو، آینه‌های جانبی برقی، کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان،ریموت کنترل, کروز کنترل, صفحه نمایش دمای بیرون, رینگ آلومینیومی, چراغ مه شکن جلو, سنسور عقب تجهیزات اندک داستر را شامل می‌شوند. همچنین خریداران می‌توانند داستر خود را با تجهزات اضافی: کیسه هوای جانبی سرنشینان جلو – کمربند ایمنی جلو مجهز به Pretensioners – روکش چرمی صندلی‌ها و غربالک فرمان – باربند طرح کروم سفارش دهند.

قیمت و کیفیت

dslr7pcgy5

داستر به‌عنوان یک کراس‌اوور ارزان قیمت در اروپا عرضه شده که نسبت به قیمت پایین خود، عملکرد بالایی دارد اما شرایط این خودرو در کشور ما کمی متفاوت است. داستر در کشور ما چندان هم ارزان قیمت محسوب نمی‌شود و با قیمت ۱۱۹.۰۰۰.۰۰۰ تومانی در حال عرضه است. اما با این حال در این مقایسه عملکرد بهتر داستر باعث شده که جایگاه نخست را کسب کند.این محصول در مسیرهای ناهموار کشش و ثبات خوبی دارد از لحاظ راحتی کابین و فضای داخلی نیز، داستر بسیار قوی‌تر از ویتارا خواهد بود.

New-Dacia-Duster-2017-04

ویتارا در کشور ما، با قیمتی در حدود ۱۳۵.۰۰۰.۰۰۰ تومان در حال عرضه است. این قیمت در شرایط فعلی چندان منطقی نیست چرا که رقبای ارزشمندتر زیادی وجود دارند که از لحاظ قدرت، کیفیت و زیبایی چندین پله بالاتر از ویتارا هستند. قیمت بالای ویتارا، عدم راحتی سرنشینان در فضای داخلی و سواری خشک، باعث می‌شود این خودرو در جایگاه دوم قرار گیرد.

نگاه کلی

 مشخصات رنو داستر سوزوکی ویتارا
پیشرانه 2 لیتری 4 سیلندر 2.4 لیتری 4 سیلندر
قدرت 135 اسب بخار ۱۶۹ اسب بخار
گشتاور 195 نیوتن متر 227 نیوتن متر
گیربکس اتوماتیک 4 سرعته تیپ ترونیک 5 سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ چهارچرخ
شتاب صفرتاصد ۱۰.۷ ثانیه ۱۲ ثانیه
حداکثر سرعت 17۰ کیلومتر در ساعت 185 کیلومتر در ساعت
طول 4.31 متر 4.5 متر
وزن خالص 1205 کیلوگرم 1552 کیلوگرم
ظرفیت باک 50 لیتر 66 لیتر
مصرف سوخت 8.2 (ترکیبی) 9 لیتر (ترکیبی)
قیمت 119 میلیون تومان 135 میلیون تومان

به سوپر گروه سوزوکی گرند ویتارا در تلگرام ملحق شوید

به سوپر گروه رنو داستر ملحق شوید

علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

‫37 دیدگاه ها

    1. سلام
      شرکت ما چند ساله از این ماشین برای خدمات استفاده می کنه (شرایط کوهستانی و خاکی های خسته کننده) و حتی مدل های 1388 Suzuki استهلاک نداره با کارکرد300 هزار کیلومتر. این ماشین کابین خیلی خوبی داره. خیلی بی انصافی کردید و باعث گمراهی مصرف کننده می شوید. شما در برابر نوشته های خود مسئول هستید.

  1. منم موافقم بانظرات دوستان، از کی تاحالا ، رنو نسبت به سوزوکی برتره؟ لازمه قضاوت ، انصافه .

  2. رنو داستر۴wd قابلیتهای آفرود بالایی داره چون به تازگی وارد ایران شده هنوز به خوبی جا نیفتاده . ممنون از این مقایسه ای که انجام دادید هر چند ممکنه برای بعضی ها تلخ باشه .

  3. از لحاظ زیبایی به نظرم ویتارا زیباتر از داستر هست.وبه ماشین با ارزشتر شباهت داره.اما داستر سبیه ماشینهای ارزان قیمت هست.سوالی از دوستانی که تجربه یا اطلاعات در مورد این ماشینها دارند ایا میزان نفوذ صدا به درون کابین در کدام بیشتر هستش؟

    1. من دوتاشم سوار شدم ،وقتی با ۱۵۰ تا با ویتارا میری انگار ماشین خاموشه،اصلا صدایی داخل کابین وجود نداره

  4. نویسنده رفته داستر خریده حالا داره خودشو گول میزنه من خودم سوزوکی سوار شدم از خیلی از ماشین های کره ای نرم تر کیفیت داخلشم خیلی بهتر از داستر و ال نوده

  5. داستر تنها یه کراس جمع و جور و کم استهلاک با قابلیت آفرود عالیه. با شرایط ایران اگه تو محدوده ۸۰ تا ۸۵ بود خیلی فروش بهتری داشت.

  6. ماشینهای اروپا و بافاصله زیادفرانسوی بسیارپرخرجتر از آسیای شرقه تو ردهبندی برندهای دنیا کاملا تاییدشدس فرانسه توبازار امریکاجایی نداره

  7. مطمن باشید اگر دست ایران خودرو نبود تولید سوزوکی قیمتش بالاتر از داستر نبود ک وارد کنندش خصوصیه

  8. من هم سوزوکی داشتم وهم داستر خریدم .
    این سه ماهی که داستر گرفتم کاملا راضی هستم
    در سرعت وراحتی خیلی سر تره ولی کمی در قدرت مشکل داره که با تیپترونیک میتونید جبران کنید.
    دوستان که تجربه رانندگی طولانی مدت از هر دو ماشینو داشتن بانظر من موافقن.
    لطفا یکطرفه قضاوت نکنید.

  9. هردوخودروباقیمتی که دارن تفاوت چندانی ندارند .. هریک برای سلیقه خاصی خوشایند هستن .. درخانواده ماهردوخودرو یعنی ویتارا و داستر وجود داره.. ومانیزدراظهارنظراختلاف داریم . من نرمی وراحتی وبی صدایی و صندوق جاداروقیافه نسبتن جدیدترداستررا نسبت به ویتارا رادوس دارم بقیه اززیبایی داخل کابین وقدرت موتور ویتارا خوششون میاد .. راستش قیافه ویتارا واسم خسته کننده شده ..ورانندگی طولانی مدت باان خسته کننده .است ..

  10. قابلیت آفرود داستر با ویتارا قابل مقایسه نیست ویتارا داری کمک سنگین یا ۴Lاست که داستر فاقد اونه در شیب ها بسیا قوی عمل می کنه فاصله بین دو محور دو ماشین تقریبا یکیه سیستم فنر لول عقب ویتارا نمی زاره که ماشین لنگ در هوا بشه و به نظر من قابیت آفرودش بیشتره نرمی داستر بهتره ولی قابلیت آفرود نه به هیچ وجه

  11. سوزوکی 2400 با داستر 2000 قابل مقایسه نیست ضمنا از نظر استحلاک سوزوکی خیلی سر تر از داستر میباشد وداستر بعد از 2سال مخصوصا که افرود رفته باشه به خرج میفته ولوازمش خیلی گرانه

    1. داداش کاملا در اشتباهی… اولا چیزی که گفتی برای تیوولی هست، که اگر یه ذره بهش فشار بیاری اذیتت میکنه… داستر معروفه به کم استهلاک… دوما لوازم مصرفی و یدکی داستر بسیار مشابه ال نود خودمون هست که به وفور یافت میشه با قیمت خیلی با صرفه

  12. سلام دوستان لطفا بی انصافی نکنید مردم با نظرات شما ماشین انتخاب می کنند شما اگر از داستر اندازه ویتارا قدرت بخواهید وکار بکشید
    از داستر بعداز دوسال چیزی نخواهد موند.چون این ماشینها صرفا جهت مصرف لوازم یدکی به ایران اومدند. البته نا گفته نماند که لوازم ویتارا نیز
    به علت سیاستهای تجاری ایران خودرو خیلی گرونه ولی خرابیش خیلی کمه.

  13. عزیز
    چند بهت دادن تا این دروغها رو بنویسی
    دروغ در نوشتن این مطالب موج میزنه
    یه ماشین ژاپنی رو با داستر ۲۰۰۰ مقایسه کردی بعدش هم نتیجه گیری کردی !!!!
    شرم کن

  14. اگه دنبال ماشینی مقاوم ، کم استهلاک و اصیل با قیمتی مناسب هستید داستر گزینه خوبیه.

  15. شما هاکه دارید از داستر بد میگید داستر از لامبورگینی هم بهتره ولی سوزکی از پراید هم ضعیف تره وهر کس از داستر بد میگه چیزی نمی فهمه باید سوار بشه

    1. داداچ سوار شدیم که داریم میگیم،واقعا خنده دار بود حرفت

  16. با سلام به همه.سوزوکی بازار فروشش بهتره، که فکر کنم گزینه مهمیه.

  17. بعضی از شرکت ها و ارگان ها بهترین راه تبلیغ رو تضعیف رقبا. میدانند و با تبلیغات اشتباه و خراب کردن سایر رقبا که به نظرم کاملا غیر انسانی هستش رقبای خود را میخواهند از میدان خارج کنند..ولی نمیدونند که بهترین راه تبلیغ کیفیت محصولاتشونم هست. من خودم رنو خریدم با تبلیغات اشتباه کاملا پشیمانم.

  18. آقای شیرعلی من خودم گرندویتارا دارم.اینا چیه نوشین برادر من!!!

  19. سلام دوستان خواهشا الکی نظرندین
    یه باوجدان بیادبگه بازارخریدوفروش دست دوم
    این دوخودرو کدومشون بهتره؟

  20. سلام
    کاملا مغرضانه
    ویتارا واقعا جان سخته
    و برتری خیلی زیادی نسبت به داستر داره

  21. واقعا بی انصافی کردین،ویتارا تیپه ۱۰ الان با قیمت ۱۴۷ تومنه بعدشم خیلی نرم و بی صدا و مستحکم و بدونه لغزشو و موتورشم پر قدرته،بعدشم تفاوتای زیادی کرده با ویتارا۲۰۰۰ که شما گفتین نکرده،من با این ماشین تا مشهد رفتم خیلی هم حال کردم چون پشته رولش فوق العادس ،همه جور ماشینی هم سوار شدم ولی ویتارا با این قیمت محشره،اسپورتیج که کره ایه ۳۰۰ میلیون شده،لطفا انصاف به خرج بدین

  22. یعنی چی؟! واقعا بی انصافی کردین مطالب شما خیلی در فکر مردم تاثیر میزاره لطفا اصلاحش کنید من هم سوزوکی داشتم هم داستر و مطمنم سوزوکی از هر نظر بهتره و اصلا این دو ماشین با هم قابل مقایسه نیستند

  23. داستر در آفرود انگشت شصت گرند ویتارا نمیشه
    داستر فقط یه AWD وسلام وخبری از ترنسفر مرکز نیست
    در حالیکه گرند ویتارا ترنسفر مرکزی دیفرانسیل جلو دیفرانسیل عقب و گیربکس مجزا بهره می برد مثه پرادو و لندکروز

    گرند ویتارا همیشه 4 چرخه هیچ وقت 2 چرخ نیست مثه پرادو و لندکروزر

    خدمتتون عرض کنم این ویتارا نیست این گرند ویتاراست این ماشین از سال 2005 تا همین الان در کل جهان تولید شده
    اونی که شما فرمودید ویتارا خالیه اون اصلا در سگمنت گرند ویتارا نیست اون ماشین هم سگمنته نیسان جوک و رنو کپچر حساب میشه

    متریال سوزوکی ژاپنی جندین بار بهتر از داستره

    گرند ویتارا از هر حیث بهتر از داستره

  24. بنظر من داستر بهتره چون ماشین تقریباً بروزتری هستش.ولی بازار خوبی تو ایران متاسفانه نداره.اما سوزوکی با گیربکس چهار دنده و خشکی محسوس و….
    هیچ برتری به داستر نداره.اگه می‌خواین راحت بفروشید سوزوکی بهتره اما اگه عمر مفید و کم استهلاک می‌خواین داستر بهتره

  25. داستر عالیه ویتارا هم خوبه ولی به داستر نمیرسه کابین داستر خیلی بی صرو صداس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا