مکمل بنزین
آموزش

چرا باید خودروی بعدی شما مجهز به CVT باشد؟

آیا به دنبال رانندگی روان و مصرف کمتر سوخت در خودروی بعدی‌تان هستید؟ پس بهتر است که در حین خرید قابلیت انتقال قدرت متغیر یا همان CVT که مخفف Continuously Variable Transmission است را نیز در نظر بگیرد.

با کمک این سیستم دیگر شما شوک‌های حین تغییر دنده را احساس نخواهید کرد و رانندگی با لذت بیشتری همراه خواهد بود. همراه ما باشید تا به بررسی عملکرد این سیستم بپردازیم.

CVT

CVT چگونه کار می‌کند؟

بهتر است سیستم CVT را به شکل جعبه دنده دوچرخه‌ها تصور کنید که ساختار دندانه‌داری دارد و هر دنده نیز درون زنجیر قرار گرفته است و این چرخ دنده‌ها از یکدیگر دور و نزدیک می‌شوند تا قدرت و سرعت مناسبی منتقل شود. البته باید توجه داشت که نسبت این چرخ دنده‌ها به یکدیگر بسیار مهم است و این سیستم به صورت خودکار و بر اساس میزان فشار وارده بر پدال گاز، سرعت خودرو و میزان دور موتور تنظیم می‌شود. تمام این توضیحات بدین معنی هستند که در این سیستم دیگر همانند گیربکس‌های متداول تغییر دنده را شاهد نیستیم و این نسبت چرخ دنده و زنجیر همیشه در حال تغییر است تا بهترین شرایط بر اساس سرعت ایجاد شود و البته در این خصوص میزان مصرف سوخت نیز مورد توجه قرار می‌گیرد.

2003nissanmuranoCVT_1

برخی از سیستم‌های CVT دکمه‌هایی را نیز در اختیار راننده قرار می‌دهند تا وی بتواند حالت از پیش تنظیم شده را تغییر دهد و به عملکرد خودرو کمک کند و البته این کار بیشتر شبیه به خودرو‌های اتوماتیک قدیمی است.

شاید در ابتدا رانندگی با یک اتوموبیلی که دارای قابلیت CVT است کمی عجیب باشد و دور موتور در این نوع خودرو‌ها بسیار متغیر است و این موضوع به خصوص در زمانی که می‌خواهید شتاب بیشتری بگیرید، به چشم می‌خورد. البته دور موتور در زمانی که یک مسیر را با سرعت ثابت حرکت می‌کنید هیچ تغییری نخواهد داشت. در مقایسه با گیربکس‌های دستی و یا اتوماتیک، سیستم CVT بسیار نرم‌تر است و سرنشینان با کمک این سیستم در حین تغییر دنده هیچ شوکی را احساس نخواهند کرد. شاید بهتر باشد که بگوییم این سیستم در واقع بی‌نهایت دنده دارد که همگی در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند.

مزایای سیستم CVT

nissan-2013-altima-08

بسیاری از خودرو‌های امروزی از سیستم CVT به جای جعبه دنده‌های اتوماتیک قدیمی استفاده می‌کنند (گفتنی است که هیچ یک از خودرو‌های داخلی مجهز به این سیستم نیستند!) و دلیل استفاده از این سیستم نیز تاثیر گذاری آن است. در حقیقت نیسان Altima 2013 جدید (تصویر بالا) از سیستم CVT استفاده می‌کند و به همین دلیل توانسته کم مصرف‌ترین خودروی سایز عادی سدان باشد، علاوه بر این بسیاری از خودرو‌های هیبریدی (برقی) نیز برای به حداقل رساند مصرف انرژی از همین سیستم استفاده می‌کنند.

در اغلب خودرو‌هایی که دنده اتوماتیک دارند، زمانی که راننده در سربالایی یک تپه قرار می‌گیرد، خودرو به صورت اتوماتیک به دنده‌های پایین‌تر شیفت می‌شود و به همین دلیل شاهد یک شوک درون کابین هستیم اما در سیستم CVT حالت دنده به صورت متداوم کاهش می‌یابد و خودرو با عملکردی یکسان، آن تپه را نیز پشت سر می‌گذارد و به عنوان یک خودروی بسیار خوب در این زمینه می‌توانیم به Scion iQ اشاره کنیم. گفتنی است که کمپانی نیسان در حال حاضر خودرو‌های خود را با سیستم CVT عرضه می‌کند و البته توانسته تولیدات بسیار خوبی را نیز در زمینه انتقال قدرت معرفی نماید.

2012_Scion_IQ_015

 

سیستم CVT چقدر قابل اطمینان است؟

باید توجه داشت که سیستم CVT با وجود قابلیت‌هایی که دارد برای برخی از افراد چندان که باید جذاب نیست و برخی از رانندگان دوست دارند که صدای غرش موتور را بشنوند و یا لزرش کلاچ و خودرو را در حین تعویض دنده احساس کنند و در نتیجه قدرت و کارایی بیشتری را از خودرو دریافت نمایند اما این درحالی‌ست که در سیستم CVT شاهد اسب بخار کمتری نسبت به جعبه دنده‌های متداول هستیم و گشتاور موتور نیز نسبت به نسخه‌های عادی عملکرد پایین‌تری دارد.

nissan-murano14

گفتنی است که بسیاری از سیستم‌های CVT با بکسل کردن رابطه خوبی ندارند و قابل اعتماد بودن سیستم‌های جدید CVT نیز همچنان در حال تست است. نیسان مورانو (تصویر بالا) اولین محصولی بود که با سیستم CVT عرضه شد و البته مشکلات مهمی را نیز با خود حمل می‌کرد و به حدی بد بود که سیستم انتقال همیشه در حال تغییر و جایگزین سازی بود. نیسان نیز با مشاهده این مشکل میزان گارانتی خود را به 10 سال یا 120 هزار کیلومتر تغییر داد و با این کار سعی کرد که باعث سلب اعتماد مشتریان از سیستم‌های CVT نشود.

اگر شما دوست دارید که همیشه در محیط قرمز رنگ دور موتور رانندگی کنید و پرتاب خودرو را در هر تعویض دنده مشاهده نمایید، بدون شک سیستم CVT برای شما مناسب نیست و بهتر است در این صورت به سمت یک خودرو با سیستم DCT بروید که احساس اسپرت بودن را با وجود یک جعبه دنده اتوماتیک تجربه کنید. در کل سیستم CVT برای خودرو‌های اقتصادی بسیار مناسب است و از طریق آن مصرف سوخت خودرو کاهش می‌باید و به سرنشینان نیز در هر تعویض دنده شوک وارد نمی‌شود؛ البته باید از سر و صدای زیاد این سیستم نیز چشم پوشی کنید.

 

سعید میرزاپور

عشق به آی‌تی و خودرو باعث شده که بتوانم با تغییرات سریع دنیا همگام باشم؛ امیدوارم در کنار یکدیگر تجربه خوبی از نرمی تکنولوژی و غرش خودرو داشته باشیم!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا