مکمل بنزین
خبر

نسل جدید جنگنده گریپنE به پرواز درآمد

جنگنده نسل جدید ساب، گرپین E، برای اولین‌بار قدم بر آسمان گذاشت. در ساعت 10:32 تاریخ 15 ژوئن، نمونه اولیه این جنگنده با خلبان آزمایشی ساب از لینشوپینگ سوئد پرواز خود را آغاز کرد و در طول مسیر خود در آسمان با انجام حرکات نمایشی، بخش‌های مختلف و کنترلی این جنگنده مورد بررسی قرار گرفت. این جنگنده بر اساس جنگنده گریپن C / D ساخته شده و بهبود آن برای کمپانی ساب در حدود 85 میلیون دلار هزینه داشته است.

gropen-e-maiden-2

شبکه طراحی شده برای این جنگنده به طور کامل با ناتو و سیستم  (NCW) هماهنگ بوده تا برای ارتباطات داده‌های پیشرفته، لینک‌های داده دوگانه، ارتباطات ماهواره‌ای و لینک های ویدئویی مشکلی نداشته باشد. گرپین E از لحاظ ابعادی 15.2 متر طول دارد و طول بال‌های آن ۸.۶ متر است. حداکثر وزن برخاست 16،500 کیلوگرم و حداکثر سرعت این هواپیما 2 ماخ است. گریپن بعنوان یکی از بهترین جنگنده‌ها در دنیا شناخته می‌شود که انواع موشک‌ها بر روی آن توانایی نصب شدن را دارند. جنگنده ساب گریپن E می‌تواند به سلاح‌های دوربرد مانند R-darter و Derby، مجهز شود و طیف وسیعی از سلاحهای هوا به زمین از جمله بمب‌های Mk82، Mk83 و Mk84 و بمب‌های هدایت لیزری GBU-12، GBU-16 و GBU-10 و …، بر روی آن نصب می‌شوند. گریپن E از یک موتور توربوفن جنرال الکتریک F414G بهره می‌برد که این سیستم مجهز به یک توربین فشار بالا است.

 

علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا