مکمل بنزین
گوناگونخبر

باله قابل انعطاف، اختراع جدید کمپانی مزدا!

اخیرا، کمپانی مزدا دو پتنت جدید را معرفی نموده که نحوه عملکرد باله عقبی جذابی را توصیف می‌نماید که در هنگام عدم استفاده، در فرورفتگی مربوط به چراغ‌های عقبی خودرو پنهان می‌شود. درحالی‌که بهره گیری از قطعات آیرودینامیکی قابل انعطاف چیز جدیدی نیست، ایده این کمپانی خودروسازی ژاپنی، گسترش رو به بیرون و رو به بالای باله است که بسیار بهتر از بالا آمدن معمولی باله از قسمت عقبی خودرو است.

کمپانی مزدا تصور می‌کند که این اختراعات، روشی برای کاهش تلاطم و آشفتگی در قسمت عقبی خودرو هستند، چراکه با پنهان شدن باله در هنگامی که بدان نیازی نیست، زیبایی خودرو صد چندان خواهد شد. این باله جذاب تمام طول عقب خودرو و لبه‌هایی که از پشت چراغ‌های عقبی می‌گذرند را پوشش خواهد داد. علاوه براین بخش‌های ظریف گوشه‌ها نیز از پنهان شدن لامپهای عقبی جلوگیری می‌کنند.

بازوی متحرک این باله، حرکت آن را در داخل و خارج از فرورفتگی‌ها کنترل نموده و سیستم مخصوص باله نیز قادر است آن را به سمت بالا بچرخاند. حتی زمانی که باله در گسترده ترین حالت خود است، این دستگاه تا حد زیادی پنهان خواهد بود. اساسا در موقعیت کاملا گسترده خود، این باله جذاب، وسیله نقلیه را طویل‌تر نشان می‌دهد و باز شدن آن به سمت بالا، نیروی آیرودینامیکی رو به پایین خودرو را افزایش خواهد داد.

عناصر اصلی پتنت‌های کمپانی مزدا، فرورفتگی موجود در چراغ‌های عقبی و باله قابل انعطاف است، با این حال از آن‌جا که این عناصر با یکدیگر کار می‌کنند، برای توصیف این تکنولوژی باید به توصیف تمامی این عناصر بپردازیم.

با توجه به خصوصیات ذکر شده، به نظر می‌رسد که این باله برای خودروهای عملکردی فوق‌العاده شیک مناسب باشد. لذا در حال حاضر، کمپانی مزدا با این موضوع در کلنجار است که چگونه می‌تواند این ایده را به بهترین وجه ممکن پیاده کند. با مقایسه تصاویر موجود در بایگانی با مدل کانسپت RX-Vision ، می‌توان به این نتیجه رسید که ویژگی‌های این باله عقبی مشابه باله ظریفی است که در بخش عقبی این خودرو مفهومی به چشم می‌خورد. تصور تغییرات ظریفی که این قطعه با بازشدن به سمت بیرون و بالا می‌تواند در نیروی آیرودینامیکی کوپه اسپرت RX-Vision به وجود آورد واقعا آسان است.

از آنجا که کمپانی مزدا قصد دارد تا مدل مفهومی RX-Vision خود را در 25 اکتبر در نمایشگاه اتومبیل توکیو رونمایی کند، به زودی می‌توانیم از نزدیک شاهد این باله استثنایی باشیم. البته شایعاتی نیز به گوش می‌رسد که از احتمال نرسیدن این کانسپت استثنایی به نمایشگاه توکیو امسال خبر می‌دهند.

پویا موسوی

در بهار سال ۹۶ به چرخان پیوسته‌ام و عاشق هیولاهای کلاسیک امریکایی و موتورهای کاربراتوری پر سر و صداشون هستم ...

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا