مکمل بنزین
برگزیده‌هابررسی

تجربه کوتاه رانندگی با DS5 LS؛ شیکِ فرانسوی!

روز پنج‌شنبه 20 مهر ماه سال جاری به لطف شرکت آرین‌موتور تابان؛ نماینده رسمی برند DS در ایران، امکان تست محصولات این کمپانی فرانسوی در مجموعه تفریحی پارک ارم فراهم گردید. نگارنده پیش از این در مقاله‌ای جداگانه تجربه کوتاه خود از تست درایو مدل DS3 را نگاشته و حالا نوبت به یکی‌دیگر از محصولات DS رسیده است.

این بار به سراغ DS5 LS رفته و این خودرو را بررسی کردم. ظاهر خودرو همانند تمام مدل‌های جدید کمپانی DS بوده و از زبان طراحی خاص برند DS برای این خودرو استفاده شده است. در پیشانی این محصول شاهد استفاده از یک جلو پنجره 6 ضلعی هستیم که دور تا دور آن توسط نوارهای کرومی گرفته شده است. نوارهای مذکور در اقدامی شجاعانه به داخل چراغ‌های DS5 LS نفوذ کرده و شکل و شمایل چراغ‌های جلو را شبیه به بوم رنگ‌هایی بزرگ کرده‌اند. چراغ‌های مه‌شکن و روشنایی روز با فاصله زیادی بروی سپر و با نزدیک‌ترین فاصله ممکن به سطح زمین مورد استفاده قرار گرفته‌اند. همچنین شاهد استفاده از نوار کرومی برروی قسمت زیرین سپر و نزدیک به گلگیرهای جلو هستیم. دماغه DS5 LS خیلی کشیده نیست و همین موضوع باعث شده است که DS5 LS در بین سایر محصولات DS چهره‌ای رسمی‌تر داشته باشد.

در نمای جانبی از نوارهای کرومی استفاده شده است. یکی از خطوط کرومی مذکور از لچکی جلو آغاز شده و با گذر از بالای درب‌های DS5 LS به انتهای خودرو می‌رسد. البته نباید از زیبایی رینگ طرح الماس و 17 اینچی DS5 LS غافل شد.

در قسمت عقب برخلاف ظاهر هجومی و اسپرت قسمت جلو؛ شاهد یک طراحی ساده و در عین حال زیرکانه هستیم؛ زیرا خطوط روی بدنه DS5 LS در اینجا به دور هم جمع شده‌اند. حاصل اجماع  خطوط مورد بحث؛ دو چراغ دو تکه و یک سپر اسپرت با اگزوزهای دوگانه کرومی و مطابق با پیشانی DS5 LS است.

در فضای داخلی DS5 LS هم شاهد استفاده از یک زبان طراحی ساده و در عین حال لوکس هستید. روکش صندلی‌ها از چرم ناپا با طرح بند ساعت است. همچنین داشبورد، پنل درب‌ها و تکیه‌گاه دست‌ها چرمی بوده و برای تزئین بعضی از قسمت‌های محیط داخلی DS5 LS از چوب استفاده شده است. در این فضا امکان استفاده از یک صفحه نمایش صوتی 7 اینچی را داشته و از وجود سیستم تصفیه هوای داخل کابین بهره‌مند هستید.

خودروی DS5 LS از یک پیشرانه توربوشارژ با حجم 1.6 لیتر بهره می‌برد، که 165 اسب‌بخار قدرت داشته و گشتاور آن به 240 نیوتن‌متر می‌رسد. این پیشرانه برای انتقال قدرت به چرخ‌ها از یک گیربکس اتوماتیک 6 سرعته تیپ ترونیک کمک می‌گیرد. پیشرانه مذکور درست همان پیشرانه ایست که برای خودروی پژو 508 ایران‌خودرو در نظر گرفته شده و تنها اندکی با آن تفاوت دارد!

زمانی که پشت فرمان DS5 LS می‌نشینید در ابتدا فرمان خوش دست آن نظر شما را جلب می‌کند؛ اما زمانی که شما درگیر فرمان هستید، صندلی‌ DS5 LS شما را در آغوش می‌گیرد و باید گفت که صندلی‌های DS5 LS در قسمت جلو بسیار راحت هستند؛ اما متاسفانه فضای سرنشینان عقب DS5 LS بسیار کم بوده و زانوهای یک فرد 185 سانتی‌متری به راحتی به پشت صندلی جلو رسیده و فرد احساس خوبی ندارد. جدا از مسئله مربوط به فضای کم قسمت عقب؛ باید به ارتفاع کم سقف DS5 LS نیز اشاره کنیم. ارتفاع سقف در قسمت عقب و به خاطر قوس بدنه؛ بسیار کم بوده و شاید تنها چند سانتی‌متر ناقابل با سقف فاصله داشته باشید!

خودرو DS5 LS را با فشردن دکمه استارت روشن می‌کنیم و برخلاف انتظارات اولیه صدای استارت خوردن آن به گوش می‌رسد. در واقع با توجه به بدنه و کیفیت ساخت محصولات DS انتظار یک خودروی آرام و بی‌صدا را داشتم؛ ولی مشخص شد که قرار است با صدایی دلنشین همراهی کنم!

به هر حال دنده اتوماتیک DS5 LS را در حالت D قرارداده و به آرامی حرکت خود را آغاز کردم. مسیر تست به شدت کوتاه بود و امکان مانور دادن با DS5 LS وجود نداشت؛ اما اندکی بعد پدال گاز را فشرده و  DS5 LS مانند شیری که از خواب پریده باشد غرش کرد! غرش DS5 LS تمام نشده بود که با انتخاب حالت اسپرت آن را به نعره تبدیل کردم و تا می‌توانستم گاز دادم.

نتیجه فوق‌العاده بود و باعث شد که سرعت من در آن مسیر کوچک به 90 کیلومتر در ساعت برسد! فرمان هم کاملا حرف شنوی داشت؛ اما هنگام دور زدن با سرعت بالا کمی بد خلقی می‌کرد که همین موضع باعث شد که از جهت احتیاط سرعت را کاهش دهم. در کل پیشرانه و فرمان‌پذیری DS5 LS عملکرد خوبی داشته؛ اما فاصله تعویض دنده 2 تا 3 کمی زیاد بود. ترمزها هم عملکرد بسیار خوبی داشته و بی سر و صدا دستور را اجرا می‌کردند.

اما متاسفانه فرصت کم تست درایو (3 دور) باعث شد که خیلی زود از DS5 LS پیدا شده و با آن خداحافظی کنم. در جریان تست درایو مذکور خبری از دست‌انداز و… نبود تا ما فنربندی و… خودروی DS5 LS را تست کنیم و قطعا برای تست یک خودرو به زمانی بیشتر از 10 یا 15 دقیقه نیازمند هستیم.

در حقیقت تست درایو برگزار شده در حکم یک نمایش برای خریداران محصولات DS5 LS به منظور تست اولیه و انتخاب آنها برای خرید بوده و در حد و اندازه خبرنگاران دنیای مجازی و مطبوعات نیست؛ اما باز جای شکر دارد که امکان تست کوتاه محصولات DS فراهم شد و تجربه‌ای هر چند کوتاه از رانندگی با خودروهای DS به دست آوردیم!

مدل 2017 DS5 LS با قیمتی در حدود 200 میلیون تومان و با انبوهی از امکانات رفاهی عرضه ‌شده و همین امکانات رفاهی متنوع هستند که برند DS را از سایر برندهای موجود و هم رده آن متمایز کرده‌اند؛ زیرا با پرداخت چنین مبلغی امکان خریداری یک خودروی قدرتمندتر را خواهید داشت؛ که در این صورت باید قید کیفیت DS با آپشن‌های متنوع آن را بزنید!

امین نقی زاده

از اواخر سال 94 به تیم نویسندگان چرخان پیوسته و از آن زمان تاکنون با نهایت علاقه و اشتیاق به همکاری خود با این تیم دوست داشتنی ادامه داده‌ام. همیشه در حال یادگیری هستم و هیچ گاه از مطالعه به دور نبوده و نخواهم بود.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. علیرغم کیفیت بالای ساخت محصولات DS، متاسفانه یکی از مشکلات این برند در ایران محدود بودن خدمات پس از فروش و قطعات یدکیش هست. به نظر می یاد تو این رنج باز هم قیمت خرید خوردوهای سدان دیگر مثل رنو تالیسمان یا تویوتا کمری منطقی تر باشه!!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا