مکمل بنزین
گوناگونخبر

آئودی R8 V12، کانسپت فراموش شده!

با این که امروزه موتور V12 دیزلی با توجه به قیمت سوخت کاملا غیر منطقی به نظر می‌رسد، اما یک دهه پیش این چنین نبود. در حالی که آئودی در مسابقات مختلف با خودرو مسابقه‌ای خود با نام R10 بسیار موفق بود، تصمیم گرفت موتور ۵.۵ لیتری آن را برروی خودرو شهری خود نیز استفاده کند. به این صورت بود که کانسپت آئودی R8 V12 TDI با موتور ۶ لیتری و دو توربوشارژر خلق شد. این خودرو نام اولین سوپر ماشین با موتور دیزل را یدک می‌کشید.

به دلیل این که موتور جدید سنگین‌تر از قبلی بود، شتاب و سرعت R8 TDI و نسخه معمولی R8 نزدیک به هم بود. با توجه به این که در آن سال‌ها جعبه دنده دستی معمول‌تر بود، در این خودرو هم گیربکس دستی مسئولیت انتقال قدرت را به سیستم چهارچرخ متحرک آن بر عهده داشت.

علاوه بر موتور، تغییرات دیگری هم مانند بزرگ‌تر شدن ورودی‌های هوا، ظاهر خشن‌تر و بدنه عریض‌تر را در این کانسپت شاهد بودیم. تغییر دیگر آن، اضافه شدن چراغ‌های جلو تماما LED بود که کمی پس از معرفی این کانسپت، برروی مدل‌های شهری نیز استفاده شد. R8 TDI اولین بار در ژانویه ۲۰۰۸ و در نمایشگاه خودرو دیترویت به نمایش گذاشته شد و پس از آن در نمایشگاه خودرو ژنو شاهد آن بودیم. بعد از حدود یک سال، آئودی تصمیم گرفت که کل پروژه را لغو کند. ممکن است دلیل آن هزینه ساخت بالایش باشد. به هر حال موتور این خودرو به زندگی ادامه داد و در Q7 به کار گرفته شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا