Take a fresh look at your lifestyle.
َADS Temp مستطیل

بررسی ساینا اتوماتیک، خودرویی با قیمتی عجیب!

 

گروه خودروسازی سایپا پس از معرفی ساینا دنده‌ای، حال تصمیم به عرضه ساینا با جعبه دنده اتوماتیک گرفته و پیش فروش آن را همراه با واگذاری تعدادی محدودی از این خودرو به نمایندگی‌ها، از اواخر آذرماه سال جاری آغاز کرده است. حال در این مطلب قصد داریم به معرفی این محصول نسبتا جدید بپردازیم و بررسی هرچند کوتاه، اما کلی را پیرامون این خودرو انجام دهیم.

تاریخچه

به‌طور کلی می‌بایست این‌گونه گفت که ساینا در واقع همان تیبا است، زیرا تمام اجزا ساختاری شامل شاسی، موتور و .. همان تیبا بوده و در واقع این خودرو به عنوان جایگزین تیبا در مدل دنده دستی برای اولین بار معرفی شد. در رابطه با همین موضوع، ساینا دومین محصول ملی گروه صنعتی سایپا محسوب می‌شود و به اعتقاد کارشناسان، تولید این خودرو که فیست لیفتی از تیبا است در واقع پیشرفت خاصی از این خودروساز دولتی نبوده و تنها با تغییراتی در ظاهر خودرو و نام آن، نمیتوان عنوان کرد که یک محصول کاملا جدید معرفی شده است!

مشخصات ظاهری و داخلی

به‌طور کلی ساینا در نمونه اتوماتیک خود فرقی با نمونه دستی خود نداشته و به اعتقاد اکثر خریداران، این خودرو همان تیبا بوده که بخش جلو و عقب خودرو تغییراتی را به‌خود دیده است! البته حق با خریداران بوده و تغییرات ساینا نسبت به مدل پیشین خود که تیبا نام دارد، تنها در مواردی همچون چراغ‌های جلو و عقب، طراحی سپرها به صورت پهن و اسپرت، اضافه شدن شب رنگ بر روی سپر عقب و کشیده‌تر شدن آینه‌های بغل بوده و دیگر موارد خاصی به چشم نمی‌خورد. البته، این نکته نیز لازم به یاداوریست که به اعتقاد کارشناسان، چرخ‌های استفاده شده بر روی این خودرو همچنان کوچک و نامتوازن بوده و در کنترل خودرو در پیج‌های تند، تاثیری بسیار منفی را خواهند داشت.

این قسمت نسبت به طراحی بیرونی، تغییرات بیشتری را در مقایسه با مدل پیشین (تیبا) داشته است، اما همچنان با نگاه کلی به اتاق داخلی ساینا اتوماتیک، متوجه وجود وجه اشتراک زیادی با تیبا خواهیم شد و متریال استفاده شده در این خودرو نیز که همچنان پلاستیک است، از کیفیتی پایین برخوردار بوده و در صورت حضور خودرو در زیر نور مستقیم خورشید، بوی بسیار بدی اتاق داخلی خودرو را فرا خواهد گرفت. اما می‌توان به‌طور کلی این‌گونه گفت که با اضافه شدن ادوات چدید همچون مانیتور و برخی دیگر از موارد و کلاس ساختاری خودرو که با نام یک اتومبیل اقتصادی از سوی سایپا ارائه شده است، نمی‌توان انتظار بالایی راجع به کیفیت و ادوات داخلی از این خودرو داشت.

پیشرانه و عملکرد

پیشرانه استفاده شده در ساینا اتوماتیک، دقیق مشابه با تیبا بوده و حجم آن 1503 سی‌سی است. قدرت تولید توسط این موتور برابر با 87 اسب بخار و گشتاور تولید برابر با 128 نیوتن بر متر بوده که تمام این قدرت تولیدی توسط یک گیربکس اتوماتیک CVT که توسط شرکت پانچ بلژیک طراحی شده است، به محور جلو خودرو انتقال می‌باید.

همچنین، شتاب رسمی ساینا اتوماتیک هنوز اعلام نشده است اما پیش بینی می‌شود این خودرو برای رسیدن به سرعت صدکیلومتر بر ساعت از صفر مطلق، زمانی در حدود 13.9 الی 14.9 صدم ثانیه را احتیاج دارد و حداکثر سرعت آن 180 کیلومتر بر ساعت خواهد بود.

پیرامون مصرف سوخت این خودرو نیز می‌بایست این‌گونه گفت که با توجه به نمونه دنده دستی ساینا، مصرف این خودرو در مسیرهای شهری و پرترافیک برابر با 8.6 الی 9 و در مسیر های خارج شهری و اتوبان برابر با 5.9 الی 6.3 خواهد بود که به‌طور کلی، ساینا اتوماتیک مصرفی برابر با 7.2 الی 7.5 لیتر بنزین را در سیکل ترکیبی در هر صدکیلومتر خواهد داشت و استاندارد آلایندگی این خودرو توسط گروه خودروسازی سایپا، یورو4 اعلام شده که قابل ارتقا به یورو5 است.

امکانات رفاهی و ایمنی

لازم به ذکر است، ساینا اتوماتیک در دو نمونه لاکچری و معمولی عرضه می‌شود که اگر بخواهیم امکانات نمونه لاکچری این خودرو را عنوان کنیم، می‌بایست به مواردی همچون فرمان برقی، کروز کنترل، محدود کننده سرعت، سیستم استارت دکمه‌ای، سیستم ورود به خودرو بدون سوئیچ، سیستم تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک، نمایشگر لمسی 7 اینچی مجهز به Bluetooth، سیستم پایش فشار باد تایرها(TPMS)، سیستم هشدار سرقت با بوق خودرو(VAS)، چراغ‌های همراهی تا درب منزل، سنسور پارک دنده عقب، کامپیوتر سفری، کانسپت جدید دستگیره ها (آسان بازشو)، نمایش دمای محیط بیرون، نشانگر وضعیت دنده، AUX دارای ورودی و خروجی  USBجهت شارژ موبایل، مجهز به مسیریاب (Navigation)، 2 بلندگو در جلو و 2 بلندگو در عقب، مجهز به سیستم ترمز ABS و EBD، سیستم کنترل صوتی روی فرمان، صندلی عقب مجهز به نگهدارنده صندلی کودک (Iso-Fix)، کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، طراحی شده بر مبنای استاندارد محافظت از عابر پیاده، قفل مرکزی، سیستم ضد سرقت، سیستم هشدار نبستن کمربند راننده (SBR)، قفل ایمنی کودک برای دربها، گرمکن شیشه عقب، آینه‌های جانبی با قابلیت تنظیم برقی، چراغهای جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع، قفل شدن اتوماتیک درب ها در سرعت بالای 10 کیلومتر بر ساعت، باز شدن اتوماتیک درب‌ها هنگام تصادت و شیشه‌های دودی عقب اشاره کرد.

قیمت و گارانتی

ساینا اتوماتیک در حال حاضر با قیمت 38 میلیون و 400 هزار تومان در نسخه معمولی  به بازار عرضه شده است و احتمال آن می‌رود که این خودرو در نسخه لاکچری خود قیمتی تا 40 میلیون تومان را به خود اختصاص دهد که برای خودرویی که فیست لیفت تیبا محسوب می‌شود، قیمت بسیار گزاف و بالایی خواهد بود. در همین رابطه، پیرامون خدمات پس از فروش این خودرو نیز می‌بایست این‌گونه گفت که گروه خودروسازی سایپا برای ساینا اتوماتیک خدماتی همچون گارانتی دوساله، بیمه بدنه رایگان در هنگام خرید، سرویس دوره‌ای رایگان به‌مدت یکسال و چندین مورد دیگر را تدارک دیده است و با توجه به وجود تعداد بسیار زیاد نمایندگی‌های این گروه صنعتی در سرتاسر کشور، علاقمندان این خودرو می‌توانند با خیال آسوده نسبت به خرید این مدل اقدام نمایند.

5 دیدگاه
  1. علی می گوید

    فکری برای داخل ماشین کنید خلیی داغونه
    یه فکری هم برای شعاع گردش فرمون ماشین

  2. ناصر می گوید

    من این ماشینوسوارشدم حالا تیبای هرچیه شما میگی قیمتش عجیبه این ساینا با این همه امکانات گیربکس واقعا عالی قیمتش گرونه ولی پارس اتومات باگیربکس قدیمی وبی کیفیت وبدون اپشن ۵۴میلیون یکم منصف باشید

  3. ناصر می گوید

    خب کسی که داره اینقدر هزینه میکنه یک ماشین با موتور و گیربوکس ضعیف میخره که اسم تیبا رو یدک میکشه چرا ۷ تومن روش نذاره و اچ سی کراس بر نداره که علاوه بر اینکه موتور و گیربوکس خیلی قویتری دارهآپشن های خیلی بیشتری هم داره و کلا ماشین باکلاس تری هم هست منظورم تو رنج قیمت خودش و نسبت به ساینا هست باز نیاین مثلا با پژو ۲۰۰۸ مقایسه کنید

  4. ناشناس می گوید

    عزیزم ساینا اتومات شش دنده هست و اچسی چهار دنده هستش حالا بگو فشار موتور در کدام بیشتر است هان با اون کاپوت مزخرف و بلندش که دو سوم ماشینو در بر گرفته

    1. نقی می گوید

      کی می توانی ساینا را ببی نم و بخریم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.