مکمل بنزین
آموزشبرگزیده‌هاترفند

رابطه مستقیم خواب آلودگی و تصادف؛ نشانه های کم خوابی چیست؟!

براساس تحقیقات هر شخص بالغ باید در روز حداقل 7 ساعت بخوابد. کاهش یک الی دو ساعته این میزان می‌تواند خطراتی را برای ما در پی داشته باشد. افرادی که در شبانه روز 5 یا 6 ساعت می‌خوابند، خطر تصادف در هنگام رانندگی را افزایش می‌دهند.

براساس تحقیقات جدیدی که توسط بنیاد AAA برای ایمنی ترافیک صورت گرفته است، کاهش یک الی دو ساعته در خواب شبانه روز می‌تواند ریسک تصادف را دو برابر کند. اگر شما در طول روز حداقل 7 ساعت نخوابید، به علت کم خوابی احتمال تصادفتان افزایش می‌یابد. این تحقیقات مشخص می‌کند که خطر تصادف برای افرادی که کمبود خواب دارند بیشتر از رانندگانی بوده که حداقل 7 ساعت در شبانه روز می‌خوابند.

در این مطالعه ساعت‌ خواب رانندگان همراه با ریسک تصادف آن‌ها ذکر شده که به شرح زیر است:

  • 6 تا 7 ساعت خواب در طول شبانه روز: ریسک تصادف 1.3 برابری
  • 5 تا 6 ساعت خواب در طول شبانه روز: ریسک تصادف 1.9 برابری
  • 4 تا 5 ساعت خواب در طول شبانه روز: ریسک تصادف 4.3 برابری
  • کمتر از 4 ساعت خواب در طول شبانه روز: ریسک تصادف 11.5 برابری

کمبود خواب همانند مصرف الکل برای رانندگی خطرناک است

کمبود خواب می‌تواند تاثیرات جدی بر روی توانایی‌های راننده داشته باشد. در حقیقت این مطالعات مشخص کرده‌اند افرادی که در طول شبانه روز کمتر از 5 ساعت می‌خوابند، ریسک تصادف یکسانی با افرادی که بعد از مصرف الکل رانندگی می‌کنند، دارند.

دکتر دیوید یانگ، یکی از مقامات بنیاد AAA برای ایمنی ترافیک در رابطه با کم خوابی می‌گوید:

اگر دچار کمبود خواب هستید نباید انتظار عملکرد مناسبی از خود در هنگام رانندگی داشته باشید. تحقیقات جدید ما نشان می‌دهد رانندگانی که در طی شبانه روز کمتر از 5 ساعت می‌خوابند، از نظر ریسک تصادف تفاوتی با افرادی که بعد از مصرف الکل به انجام رانندگی می‌پردازند، ندارند.

از هر سه فرد بالغ یک نفر کمتر از 7 ساعت در روز می‌خوابد

در حالی‌که 97 درصد از رانندگان اعلام کرده‌اند که رانندگی در هنگام خواب آلودگی امری نامناسب است، از هر سه فرد، یک نفر به این موضوع اعتراف کرده که در هنگام خستگی شدید و خواب آلودگی به سختی قادر به باز نگه داشتن چشمان خود بوده است.

آقای Jake Nelson، یکی دیگر از مقامات بنیاد AAA برای ایمنی ترافیک در این رابطه می‌گوید:

ایجاد تعادل میان کار و زندگی، امری دشوار محسوب می‌شود که در اکثر موارد این افراد است که قربانی می‌شود. کمبود خواب در طی شبانه روز نه تنها می‌تواند برای فرد در هنگام رانندگی خطرناک باشد، بلکه برای بقیه افرادی که در آن جاده رانندگی می‌کنند نیز خطرآفرین است.

فرقی نمی‌کند که شیشه ماشین را پایین بکشید و یا صدای ضبط را افزایش دهید، بدن شما به این موارد واکنش نشان نداده و گول نمی‌خورد. در هر صورت بدن شما به خواب نیاز خواهد داشت. شما به راحتی می‌توانید بدون آن‌که متوجه شوید در پشت فرمان خوابتان ببرد و فاجعه‌ای را ایجاد کنید.

برخی افراد برای بیدار ماندن کافیین مصرف می‌کنند که شاید باعث بیدار ماندن بیشتر آن‌ها می‌شود، البته به مرور زمان بدن به میزان کافیین دریافتی عادت می‌کند. علاوه‌ بر این نمی‌توان برای مثال از کافیین موجود در قهوه به عنوان جایگزینی برای خواب استفاده کرد.

نشانه‌های خواب آلودگی چیست؟

کم خوابی

هنگامی که شما خواب آلوده و یا خسته هستید، هوشیاری کمتری دارید و دیرتر می‌توانید نسبت به موضوعی خاص از خود واکنش نشان دهید. وزارت حمل و نقل انتاریو (یکی از استان‌های کانادا) از 8 مورد زیر به عنوان نشانه‌های خستگی برای رانندگی اشاره می‌کند:

  • به سختی می‌توانید چشمان خود را باز نگه دارید.
  • در حالی‌که سعی می‌کنید حواستان به جاده باشد و چشمانتان را باز نگه دارید، سرتان به سمت جلو کج می‌شود.
  • ذهنتان سرگردان است و به نظر می‌رسد که قادر به تمرکز نیستید.
  • به صورت مداوم خمیازه می‌کشید.
  • قادر به یادآوری جزئیات چند کیلومتر قبلی از سفر خود در جاده نیستید.
  • از چراغ قرمز عبور می‌کنید و توجهی به علائم رانندگی ندارید.
  • وسیله نقلیه شما به خط دیگری می‌رود و مجبور هستید آن را دوباره به مسیر قبلی و اصلی خود باز گردانید.
  • شما در حاشیه جاده در حال رانندگی هستید و به سختی می‌توانید از بروز تصادف جلوگیری کنید.

آیا رانندگی در حالت خواب آلودگی جرم است؟

اگر چه در کانادا قانونی برای رانندگی در حالت خواب آلودگی و یا خستگی شدید وجود ندارد، ولی پلیس به راحتی می‌تواند این موضوع را تشخیص دهد که کدام راننده دچار کم خوابی است، حتی اگر این حالت رانندگی منجر به تصادف نشود.

اگر راننده قادر نباشد که در مسیر خود باقی بماند و خط خود را به صورت مداوم و بدون امنیت عوض کند و همچنین ار چراغ قرمز عبور کند، مسلما پلیس او را جریمه خواهد کرد. پس بنابراین شاید رانندگی در حالت کم خوابی جرم محسوب نشود و پلیس نتواند شما را جریمه کند، ولی عوارض کمبود خواب برای شما دردسر ایجاد خواهد کرد و می‌تواند جریمه شدن شما را در پی داشته باشد.

محمد قریشی

مهندس مکانیک و علاقه مند به دنیای خودرو و تکنولوژی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا