مکمل بنزین
برگزیده‌هاتحلیلی

آیا ساینا برقی ارزش 70 میلیون هزینه را دارد؟

بالاخره بعد از مدت‌ها انتظار و لحظه‌شماری‌های فراوان توسط علاقه‌مندان به برند سایپا، این تولیدکننده معتبر خودرو در جهان از جدیدترین دستاورد خود در این صنعت رونمایی کرد. ساینا برقی محصول جدید این غول خودروسازی بوده که با دارا بودن تمامی استانداردهای جهانی و قیمتی نازل در اختیار مشتریان ایرانی قرار می‌گیرد. دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا همواره می‌کوشند با تولید محصولات باکیفیت و خوش قیمت خود، رضایت مشتریان را بیش از پیش جلب کنند، به هر حال ایرانی شایسته بهترین‌هاست!

مسلما بعد از خواندن پاراگراف قبلی تعجب کردید، به هر حال آرزو بر جوانان عیب نیست! همانند همه افرادی که به خودرو علاقه‌مند هستند، آرزو داشتم که شرکت‌های سایپا و ایران‌خودرو محصولاتی با تکنولوژی بروز، طراحی چشم‌نواز، کیفیت بالا و قیمت مناسب را تولید و روانه بازار می‌کردند ولی حیف که چنین موضوعی تنها در حد یک رویا باقی خواهد ماند.

این شرکت به تازگی از محصول جدیدی رونمایی کرده که البته در توسعه آن دانشگاه خواجه نصیر و همچنین یک شرکت بلژیکی مشارکت داشته‌اند. ساینا برقی همانطور که از اسمش پیداست، نیروی خود را از برق شهری تامین می‌کند و نیازی به بنزین ندارد.

بنابراین نه تنها باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های خریدار می‌شود، بلکه دیگر مشکل بابت آلودگی هوا نخواهیم داشت. امیدوارم برای خرید این محصول کاربردی سایپا، به اندازه کافی ترغیب شده باشید، ولی صبر کنید چراکه با شنیدن قیمت آن از خریدش پشیمان می‌شوید. سایپا برای این محصول خود قیمتی برابر با 70 میلیون تومان در نظر گرفته است. این یعنی نسخه برقی نزدیک به 40 میلیون تومان از ساینا بنزینی گران‌تر است.

سایپا به دنبال حمایت‌های دولت برای کاهش قیمت این محصول به 40 میلیون تومان است. در سال‌های اخیر دولت به صنعت خودروسازی کمک‌های بسیاری کرده که البته همه آن‌ها تنها به نفع این صنعت تمام شده است، شاید دلیل آن سهم داشتن دولت در خودروسازی‌ها و سود بردن از آن‌ها باشد، چه کسی می‌داند! به هر حال فکر می‌کنم در صورت اختصاص دادن یارانه (چه کلمه آشنایی!) به این محصول، باز هم این مشتری باشد که ضرر کند.

خودروهای برقی در اصل برای کاهش آلودگی هوا توسعه پیدا کرده‌اند و معمولا قیمت بالایی دارند، برای مثال تسلا که در این صنعت حرف اول را می‌زند، قیمت بالایی را برای محصولاتش از مشتری طلب می‌کند که البته نمی‌توان به آن خرده گرفت. تسلا با معرفی مدل 3، تصمیم دارد قشر کم‌درآمد را نیز ترغیب به خرید خودروهای برقی کند.

برخی دیگر از شرکت‌ها به‌جای تولید خودروهای تماما برقی، محصولاتی را تحت عنوان هیبریدی به بازار عرضه کردند که تویوتا به عنوان شاخص‌ترین برند در این حوزه شناخته می‌شود. لازم به ذکر است که خودروهای هیبریدی نیاز به سوخت فسیلی دارند و تماما با برق کار نمی‌کنند، در حقیقت انرژی آن‌ها از طریق دو موتور تامین می‌شود که کاهش مصرف بنزین و همچنین قیمت نهایی خودرو را در مقابل محصولات شرکت‌هایی مانند تسلا به دنبال دارد. شاید این موضوع ساده باشد، ولی متاسفانه برخی از مسئولان کشور، با مفهوم خودروی هیبریدی غریبه هستند!

ساینا برقی در صورت عرضه به بازار قیمتی برابر با 70 میلیون تومان خواهد داشت. یعنی شما با پرداخت 40 میلیون هزینه اضافه در مقایسه با ساینا بنزینی، محصولی را خریداری می‌کنید که نیازی به پرداخت 1000 تومان پول برای هر لیتر بنزین ندارید، البته شاید قیمت بنزین به هر لیتر 1500 تومان افزایش یابد. بیشترین هزینه برای یک خودرو، مبلغی است که برای مصرف بنزین آن می‌پردازیم که با خرید نمونه برقی، این پول صرفه‌جویی می‌شود (البته اگر برق رایگان باشد!).

کارکرد خودرو به صورت عادی سالیانه 15 الی 20 هزار کیلومتر است ولی ما مصرف یک خودرو در ایران را سالیانه 40 هزار کیلومتر در نظر می‌گیریم که هزینه‌های بنزین دو برابر حساب شود. با مراجعه به سایت رسمی سایپا و صفحه مربوط به مشخصات ساینا بنزینی، با مصرف ترکیبی 7 لیتری نمونه دستی این خودرو مواجه می‌شوید. با توجه به مصرف بنزین ساینا و یک حساب و کتاب ساده  به مصرف سالیانه 2800 لیتری این دستگاه پی می‌بریم (کارکرد سالیانه 40 هزار کیلومتر) که هزینه‌ای برابر با 2.8 میلیون تومان برای راننده به همراه دارد.

اگر بنزین 1500 تومان شود، این مبلغ به 4.2 میلیون تومان افزایش می‌یابد. با این محاسبات به این نتیجه می‌رسیم که در صورت خرید این خودرو با کارکرد دو برابری نسبت به حالت عادی، دوره بازگشت سرمایه شما تقریبا 10 ساله خواهد بود. یعنی بعد از 10 سال واقعا از خودرو خریداری شده خود بدون نیاز به پرداخت هزینه‌ای برای سوخت  می‌توانید استفاده کنید. شاید با خود بگویید که در طی این 10 سال بنزین افزایش قیمت را تجربه می‌کند، در جواب باید گفت برق هم گران می‌شود!

 

در رابطه با مباحث فنی باید گفت که گران‌ترین و حساس‌ترین بخش یک خودروی برقی، باتری مورد استفاده در آن است. تولید باتری با ظرفیت‌ و عمر بالا نیاز به مهارت زیادی دارد. هم‌اکنون شرکت تسلا و پاناسونیک در حال همکاری برای توسعه باتری‌های جدید با عمر بیشتر و ظرفیت بالاتر هستند. باتری‌های جدید نسبت به نسل کنونی اندازه کوچک‌تری خواهند داشت. باتری مورد استفاده در ساینا برقی را شرکت صبا باتری تامین می‌کند که مسلما نمی‌تواند با محصولات شرکت‌های بزرگ رقابت کند.

سرمایه شما تقریبا بعد از 10 سال دوباره در اختیارتان قرار می‌گیرد ولی آیا باتری‌های آن بعد از 10 سال کارکرد، سالم باقی می‌مانند؟ مسلما جواب این سوال منفی است. بعد از 10 سال به احتمال زیاد باید هزینه بنزین 5 سال آینده خود را صرف خرید باتری‌های جدید کنید که البته فکر می‌کنم رسیدن عمر این باتری‌ها به 5 سال شبیه به معجزه خواهد بود.

مورد آخر مربوط به گزینه‌های موجود در بازار با قیمت 70 میلیون تومان است. در این محدوده قیمتی می‌توان خودروهای نو و دست دوم تقریبا مناسبی را تهیه کرد که برای مثال می‌توان به جک J5 اشاره کرد.

اگر به دانشگاه‌‌های سراسر کشور سر بزنید، با محصولاتی روبرو می‌شوید که شاید بسیار بهتر از ساینا برقی باشند ولی به علت عدم حمایت دولت، در حد همون دانشگاه باقی می‌مانند یا همانند پراید هیبریدی تولیدی در دانشگاه آزاد تهران مرکز، در گوشه‌ای فقط خاک می‌خورند و مسئولین دانشگاه با آن عکس می‌اندازند!

در نهایت به این جمع‌بندی می‌رسیم که ساینا برقی به هیچ عنوان ارزش پرداخت 70 میلیون هزینه را ندارد. اگر دولت برای این خودرو یارانه درنظر بگیرد و آن را به قیمت 40 میلیون تومان در اختیار خریدار قرار دهد، می‌توان دوباره اعداد و ارقام را مورد بررسی قرار داد که البته حدس می‌زنم 30 میلیون تومان به صورت وام در اختیار خریدار قرار می‌گیرد و از او 50 میلیون تومان پس گرفته می‌شود!

نظر شما در رابطه با ساینا برقی چیست؟

محمد قریشی

مهندس مکانیک و علاقه مند به دنیای خودرو و تکنولوژی

نوشته های مشابه

‫5 دیدگاه ها

  1. خیلی گرونه حداقل یکم کاش تو کابین اصلاحاتی انجام میداد یه مانیتوری یه دکمه رو فرمونی که بهتر بتونه مارو گول بزنه

  2. ارزش نداره با این قیمت تازه از بنزین هم استفاده نمیکنه شارژش تموم شد باید دنبال سیم سیار باشی تا برق بیاری . حالا وسط جاده کجا پیدا کنی خدا میداند و بس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا