Take a fresh look at your lifestyle.
َADS Temp مستطیل

بررسی طراحی داخلی کوییک؛ نقاط ضعف وقوت کابین کوییک چیست؟

کوییک نامی است که شرکت سایپا برای محصول جدید خود انتخاب کرده است. خودرویی که نسبت به مدل‌های قدیمی‌تر خود یعنی تیبا و ساینا کمی بروزتر شده و امکانات رفاهی وآپشن های بیشتری را در اختیار راننده قرار می‌دهد. خودرویی که هرچند در بخش چیدمان و طراحی داخل کابین تغییراتی به خود دیده است، اما این تغییرات می توانستند با برطرف کردن نقاط ضعفشان، تبدیل به تغییرات عمده شوند. در این مقاله قصد داریم به مزایا و معایب طراحی داخلی و همچنین توضیحاتی در رابطه با امکانات این تازه‌وارد سایپا به شما ارائه دهیم.

در ابتدا بهتر است نگاهی بیندازیم به آپشن هایی که در کوییک اضافه‌شده‌اند تا تمایز بیشتری در بخش امکانات، نسبت به ساینا و تیبا به کوییک ببخشند. امکاناتی که می‌توان گفت در محصولات تولیدی سایپا اولین باری است که به چشم می‌خورند.

امکاناتی مانند صفحه‌نمایش 7 اینچی، کامپیوتر سفری، دوربین دید عقب، استارت دکمه‌ای، فرمان برقی و سیستم ورود به خودرو بدون کلید که البته این امکانات در نسخه‌های فول و پلاس کوییک وجود دارند.

نمای کلی طراحی داخلی کوییک

با نگاهی سطحی و گذرا به نمای داخلی و داشبورد کوییک می‌توان به تغییراتی جدید نسبت به خودروهای دیگر ساخت سایپا پی برد. قسمت میانی کنسول تغییراتی مانند اضافه شدن یک صفحه‌نمایش 7 اینچی که در قسمت بالایی داشبورد قرارگرفته و از کامپیوتر سفری نیز برخوردار است. تقریباً می‌توان گفت که قسمت میانی کنسول همان کنسول ساینا است با این تفاوت که برای جا دادن این صفحه‌نمایش، کمی به سمت پایین کشیده و فشرده‌شده است.

یکی دیگر از شاخصه‌های تغییری که در کوییک می‌توان مشاهده کرد، دکمه‌های موجود روی غربیلک فرمان هستند که دکمه‌های سمت چپ برای کنترل سیستم صوتی و دکمه‌های سمت راست نیز برای سیستم کروز کنترل تعبیه‌شده‌اند.

مزایا و معایب طراحی داخلی کوییک

شاید بزرگ‌ترین نقطه قوت طراحی داخلی کوییک، همین صفحه‌نمایش 7 اینچی باشد که بالای کنسول میانی قرارگرفته است. صفحه‌نمایشی که علاوه بر پخش فایل های صوتی و تصویری، به کامپیوتر سفری برای راحتی بیشتر راننده در مسیریابی و مسافرت و همچنین اتصال به دوربین عقب برای تسلط بیشتر هنگام دنده‌عقب نیز مجهز شده است.

اما بزرگ‌ترین مشکل طراحی داخلی که گریبان گیر خودروهای تولید داخل شده و می‌شود، عدم هماهنگی بین قطعات، سیستم‌ها و رنگ داخل کابین است. به‌طوری‌که با اضافه شدن این صفحه‌نمایش در کوییک نسبت به ساینا، شاهد تغییر دریچه‌های کولر و دکمه‌های زیر آن نیستیم. زیرا جا ساز کردن یک صفحه‌نمایش، مستلزم بروز تغییراتی در قسمت میانی کنسول بوده تا این هماهنگی در طراحی حس بهتری به راننده و سرنشینان القا کند.

طراحی داخلی کوییک

طراحی داخلی ساینا

این ناهماهنگی‌ها تا قسمت چپ کنسول یعنی فرمان نیز سرایت کرده است. باوجوداینکه غربیلک فرمان، نسبت به ساینا و با اضافه کردن دکمه‌های کنترلی روی آن و نوارهای نقره‌ای‌رنگ به‌کاررفته در آن، این فرمان را به‌فرمان های اسپرت متمایل کرده است، اما طراحی غربیلک هیچ‌گونه سنخیتی با کنسول میانی نداشته و آدم احساس می‌کند که فرمان یک خودروی دیگر را درآورده و روی کوییک سوار کرده‌اند.

اما شاید با ترکیب بهتر قطعات کنسول میانی، تغییر چینش و قیافه دکمه‌ها و همچنین تناسب بیشتر دریچه‌های کولر با صفحه‌نمایش و البته به کار بردن دورنگی که در مقایسه با این کنسول رنگ‌ورورفته و یک داشبورد تیره‌رنگ، می‌توانست هم زیبایی بیشتری به طراحی داخلی کابین بخشیده وهم حس خوشایندی بیشتری را به سرنشینان القا کند، می‌توانستیم شاهد داشبورد و کنسولی به‌مراتب زیباتر ازآنچه که هم‌اکنون وجود دارد، باشیم. هرچند طراحی داخلی متفاوت‌تر از این ترکیب رنگی نیز برای کوییک در نظر گرفته‌شده است.

استفاده از متریال پلاستیکی خشک و بی‌کیفیت یکی دیگر از معایب این خودروی جدید سایپا است. مشکلی که متأسفانه در اکثر خودروهای تولید داخل به چشم‌خورده و پس از مدتی استفاده از خودرو موجب بروز صداهایی آزاردهنده برای سرنشینان می‌شود.

درست روبروی سیستم تهویه هوا، می‌توان اهرم دنده‌ای را مشاهده کرد که برای اولین بار در خودروهای سایپا، این دسته‌دنده به یک جعبه‌دنده خودکار متصل شده است. اهرم دنده‌ای که اگر علامت‌های اختصاری مخصوص دنده‌های اتوماتیک، کنار آن قرار نداشته باشند، هیچ شباهتی به یک اهرم دنده اتوماتیک ندارد. درواقع می‌توان گفت که طراحان کوییک، بابی حوصلگی، یک نقطه‌ضعف دیگری برای قسمت روبروی کنسول میانی از خود برجا گذاشتند.

این قسمت می‌توانست با اهرم دنده‌ای متناسب با غربیلک فرمان، به‌صورت شکیل‌تر ساخته‌شده و حس اسپرت بودن بیشتری را به راننده القا نماید.

طراحی دستگیره‌های داخلی در و همچنین نمای کلی در از درون کابین نیز مانند کنسول و داشبورد، درست شبیه ساینا طراحی‌شده و هیچ نوآوری نیز در آن‌ها نمی‌توان مشاهده کرد.

با نگاهی به کیلومتر شمار کوییک، به ترکیب رنگی به‌کاررفته قابل قبولی برای آن می‌رسیم. ترکیب رنگی که در شب نمای زیبایی به صفحه کیلومتر شمار می‌دهد و تناسب بیشتری با غربیلک فرمان تا کنسول میانی و داشبورد دارد.

نتیجه‌گیری کلی

اضافه شدن امکانات نام‌برده شده در بخش داخلی برای کوییک، نقطه قوت بزرگی در میان رقیبان و خودروهای قبل از آن در سایپا است. نقاط قوتی که می‌توانستند با وقت بیشتر گذاشتن روی آن‌ها در بخش طراحی داخلی، تبدیل به شاخصه‌ای کاملاً مجزا و مثبت برای کوییک، در بین خودروهای داخلی با این محدوده قیمتی تبدیل شوند.

برای مثال سرسری گذشتن از کنار بازطراحی کنسول و داشبورد و هماهنگی کمتر با امکانات اضافه‌شده مانند صفحه‌نمایش و دکمه‌های به‌کاررفته روی فرمان آن، که از نکات منفی طراحی داخلی آن محسوب می‌شوند. یا دسته‌دنده‌ای که هیچ شباهتی به یک‌دنده اتوماتیک نداشته و قسمت روبروی کنسول نیز از ضعف در طراحی رنج می‌برد.

اما در کنار تمامی این ناهماهنگی‌ها و نقاط ضعف طراحی داخل کابین، نقاط مثبتی مانند غربیلک فرمان اسپرت تر نسبت به مدل‌های گذشته (ساینا و تیبا) و همچنین اضافه شدن یک صفحه‌نمایش که هرچند می‌توانست طراحی شکیل‌تری داشته باشد نیز به برتری طراحی داخلی نسبت به ساینا اضافه می‌کنند.

20 دیدگاه
  1. رضا می گوید

    به خدا خیلی زشت و بد سلیقه طراحی شده
    اصلا کلمه طراحی رو برده زیر سوال ؟؟؟

    1. Amirkohari می گوید
  2. علی می گوید

    شما اگه کلید شیشه بالابر قدیمی ترین خودروهای دنیا که بالابر برقی شیشه دارند نگاه کنی متوجه میشی اینا چراغ دارند اما این ماشین نداره وبسیار بی کیفیت هست

  3. ناشناس می گوید

    شاهکاری از سایپا و این بار کوییک اشغال اشغال اشغال اخه این چیه

  4. رضا می گوید

    بدبختیه والا تیبا دو رو دوتا آپشن بهش اذافه کردن اسمشو عوض کردن میگن ماشین جدید هح

  5. امی علی می گوید

    شماهرموقع فرق اضافه واذافه رافهمیدی بعدبیانظربده ،کوییک نسبت به قیمتش واپشنهاش خوبه من ندارم ولی به دوستان میگم بخرید

  6. محمود می گوید

    واقعا افتضاحه آخه خجالتم خوب چیزیه بابا
    تیبا رو برداشتن ی مانیتور گذاشتن روش اسمش عوض کردن ک با ی قیمت خیلی بالاتری بندازن ب این مردم بدبخت
    بابا تو را ب خدا این آشغالها رو نخرید

    1. ناشناس می گوید

      خب باشه درست میگی. حالا بگو انقد پول رو به چه ماشین هایی بدیم؟
      بدون ماشین بمونیم؟

      نفست از جای گرم بلند میشه ها

  7. فرزاد می گوید

    خوبه ولی قیمتش بالاهست خیلی ارزش داشته باشه ۳۰ ملیون

  8. فرشاد می گوید

    باور کن همتون پراید سوارین الکی کلاس نزارید

    1. حامی می گوید

      نه من تیبا دارم

      1. ناشناس می گوید
  9. خشایار می گوید

    ب نظر من ۲۰۶تیپ دو خیلی بهتر اقلا ی اصالتی داره ک ولی خب اگه برا ی کارمند یا ی ادم مسن باشه خوبه چون فوق العاده قیافش تخمی

  10. Makan می گوید

    عالیه ولی تو این اوضاع بی پولی کسی نمی خره ولی خیلی فول اپشنه

  11. پارسا می گوید

    آگه کوییک خوبه الامت سبز پایین رو بزنید

  12. ناشناس می گوید

    نخرین وقتی ارزونانس شد بحرین

  13. الن می گوید

    من نظر خاصی ندارم ولی به نظرم ماشین نوجوون پسنده بخاطر رنگ و لعابش آبشنایی هم که گذاشتن خوبه از نظر من کلا برای کسایی که به ظاهر و باطن اهمیت میدن و براش حرص میخورن من خودم دوسش دارم

  14. کامران می گوید

    دوستان اینقدر به خودتون فشار نیارین .با این پولی که برای کوییک میدین‌ داره بهتون‌ خدمات میده . اونی هم که میگه تخمیه‌ قسم میخورم از پراید بیشتر سوار نشده.

  15. رضاباقری می گوید

    سلام
    والا تو این وضعیت وقتی بااین پول نمیتونی ماشین بهتر بخری مجبوری همینو بخری،من که یک ماشین مدل پایین دارم هر روزم خرابه کوییک صفر بدن به چشمام میکشم
    از پراید که بهتر

  16. ناشناس می گوید

    من کوییک دارم راضی ام

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.