مکمل بنزین
مشاوره خریدبرگزیده‌ها

هر آن چیزی که بایستی در باره پراید 131 بدانید و از چرخان بپرسید!

طبق برنامه ریزی جدید وب سایت تحلیلی خبری چرخان، از این پس سرویس جدیدی با رویکرد مشاوره و راهنمایی خرید خودرو به شما عزیزان ارایه می‌گردد که در این سرویس، شما همراهان گرامی می‌توانید شاهد بررسی تمامی خودروهای موجود در بازار خودرویی ایران در مواردی همچون هزینه‌های نگهداری، شیوه خرید (نقدی و اقساطی)، خرید نمونه دسته دوم، خرابی‌های متداول و دیگر گزینه‌ها باشید و سوالات خود را در زمینه‌های مرتبط با این موضوع با کارشناس ما در میان بگذارید.

حال برای شروع به سراغ یکی از پرفروش‌ترین خودروهای بازار با نام پراید 131 می‌رویم.

هدف از ساخت این خودرو چه بود؟

در واقع پراید نخستین بار توسط کمپانی آمریکایی فورد برای تردد آسان‌تر دانشجویان آمریکایی در شهرهای مختلف این کشور ساخته شد تا این افراد بتوانند با بودجه‌ای کم، صاحب یک خودروی سواری برای عبور مرور خود شوند. اما بعد از مدتی، این شرکت پلتفرم تولید این خودروی نوستالژیک را به کمپانی کره‌ای کیا واگذار کرد و بدین صورت خودروی مذکور با نام Kia Pride متولد گردید. اما پس از مدتی، تولید این خودرو در کره جنوبی نیز بنا به دلایلی متوقف گردید و سرانجام پلتفرمش به گروه صنعتی سایپا برای تولید و عرضه فروخته شد.

پراید 131 چگونه خودرویی است؟

در واقع 131 یکی از چندین نمونه پراید در بازار داخلی کشور است که در گروه خودروسازی سایپا با نام پروژه ایکس 100 شناخته می‌شود. این خودرو ارزان‌ترین مدل صندوق دار صفرکیلومتر در بازار بوده و در حال حاضر نمونه SE آن برای خرید توسط خریداران با مدل ساختاری 1397 موجود است (لازم به ذکر است که پراید نفس های اخر خود را در بازار خودروهای صفرکیلومتر داخلی می‌کشد و طبق مصوبه سازمان استاندارد، این خودرو در سال 97 دیگر تولید نخواهد شد و به خاطرات خواهد پیوست).

مشخصات فنی پراید 131 به چه صورت است؟

خودروی مذکور دارای یک پیشرانه چهار سیلندر و 8 سوپاپ است که حجم دقیق این موتور برابر با 1323 سی‌سی و قدرت تولیدی آن 63 اسب بخار در 5300 دور در دقیقه و گشتاورش برابر با 103 نیوتن متر در 2800 دور در دقیقه است. البته این نکته را نیز می‌بایست یادآور شد که پیشرانه این خودرو قدیمی بوده و منسوخ شده است و به‌جرات می‌توان گفت که این موتور از استانداردهای لازم برای تولید برخوردار نیست! همچنین، شتاب صفر تا صد این خودرو برابر با 14.5 ثانیه بوده و حداکثر سرعت آن حدودا برابر با 180 کلومتر در ساعت است.

در رابطه با مصرف سوخت این خودرو نیز می‌توان این‌گونه گفت که پراید با توجه به پیشرانه ضعیف، از مصرف سوخت نسبتا بالایی برخوردار است که طبق نمودار، مصرف بنزین این خودرو در مسیرهای شهری برابر با 9.1 لیتر و در مسیرهای خارج شهری و اتوبان برابر با 6.1 لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر بوده و میانگین مصرف پراید 131SE در سیکل ترکیبی برابر با 7.5 لیتر است که این اعداد و ارقام برای چنین پیشرانه ضعیف و کم حجمی در حال حاضر عددی بسیار بد قلمداد می‌شود.

قیمت پراید 131 در بازار چقدر است؟

خودروی مذکور در حال حاضر با مدل 1397 به بازارا داخلی عرضه شده که قیمت این مدل تا بدین لحظه برابر با 21 میلیون و 900 هزار تومان در نمونه صفرکیلومتر و رنگ سفید اعلام شده است. در رابطه با خرید نمونه دسته دوم این محصول نیز می‌توان صحبت‌های زیادی را مطرح نمود اما همواره یک قانون در خرید تمامی خودروها وجود دارد و آن بدین صورت است که خرید خودروی صفر کیلومتر در همه حال بهتر از نمونه کارکرده است، زیرا برخی از خریداران معتقدند که با خرید خودروی دسته دوم می‌توان در هزینه‌ها صرفه جویی کرد، اما خرید خودروی دسته دوم شاید به‌نظر ارزان‌تر برسد اما هزینه‌های جاری همانند بیمه، عدم تضمین سلامت خودرو، استهلاک و… گاهی اوقات موجب صرف مبالغ بسیاری شده که این امر حتی می‌تواند قیمت نهایی خودروی دسته دوم را بیش از نمونه صفر کیلومتر سازد!

با این حال، اگر بخواهیم به‌طور مثال با بودجه‌ای کمتر از 17 میلیون تومان، یک پراید 131 در حد نو را پیدا کنیم (نمونه تک سوز بنزینی)، در این بازار آشفته می‌بایست به سراغ مدل 1391 الی 1392 با کد اتاق SX (فرمان هیدرولیک و ترمز ABS) برویم که با بودجه مورد نظر می‌توان این خودرو را با کارکردی برابر با 90 هزار کیلومتر و در سلامت کامل (بدون تصادف، رنگ شدگی و دیگر مسائل) تهیه نمود.

اما اگر بخواهیم این خودرو را با شرایط اقساطی و کوتاه مدت تهیه نماییم، طبق اعلام شرکت سازنده، خریدار می‌بایست 10 میلیون و 300 هزار تومان را به‌عنوان نیمی از ارزش خودرو نزد شرکت پرداخت نماید و اقساط مورد نظر را بسته به نوع پرداخت، از سه گزینه 9 ماهه، 12 ماهه و 24 ماهه با سودهایی به ترتیب 18، 20 و 22 درصد انتخاب نماید که شیوه پرداخت اقساط در گزینه‌ای همچون 24 ماهه یا همان دو ساله، به‌صورت 4 چک با موعد پردخت 6 ماهه خواهد بود.

هزینه‌های نگهداری پراید 131 چقدر است؟

به‌طور کلی هزینه‌های نگهداری پراید 131 از دیگر خودروهای داخلی ارزان‌تر بوده و در میان خریداران به مدلی بی دردسر مشهور است. بر فرض مثال، اگر بخواهیم سرویس‌های دوره‌ای این خودرو را همانند تعویض روغن در هر 5500 کیلومتر (روغن مرغوب ایرانی همچون ایرانول، سپاهان و…)، تعویض فیلتر هوا، بازرسی قطعات خودرو (ترمزها، صفحه کلاچ، تسمه و …) و دیگر موارد انجام دهیم، بدون در نظر گرفتن تعویض قطعات مصرفی، مبلغی در حدود 55 الی 75 هزار تومان (مجموع هزینه با دستمزد تعمیرکار) مورد نیاز است، حال اگر بخواهیم در صورت نیاز و بروز مشکل لاستیک‌های خودرو را نیز تعویض نماییم، هر جفت لاستیک پراید با سایزی برابر با 165 و مارک‌های مرغوب ایرانی (کویر، بارز، یزد و …) در حدود 295 الی 320 هزار تومان قیمت دارد.

در رابطه با دیگر هزینه‌های پراید 131 همچون بیمه‌نامه نیز می‌توان این‌گونه گفت که در صورت خرید این خودرو به‌صورت صفرکیلومتر و فاقد بیمه شخص ثالت (شرکتهای بیمه‌ای همچون ایران، دانا، معلم، آسیا، البرز و…)، خریدار می‌بایست مبلغی برابر با 1 میلیون و 112 الی 116 هزار تومان را برای بیمه کردن اتومبیل خود به‌مدت یکسال پرداخت نماید.

معایب پراید 131 چیست؟

معایب این خودرو را می‌توان در گزینه‌هایی همچون جلوبندی ضعیف، بی‌کیفیت بودن اتاق داخلی، کیفیت پایین ساخت قطعات و ایمنی پایین جستجو نمود که این معایب همواره پراید را به یک خودروی ضعیف و ناایمن مشهور کرده‌اند.

در صورت به‌وجود آمدن هرگونه سوال در بخش‌های مختلف سرویس بررسی و مشاوره خرید خوردو، می‌توانید نظرات و سوالات خود را در انتهای هر مطلب مطرح و جواب کارشناس مورد نظر را دریافت نمایید.

امین ایرجی

هیچ گاه از علاقه خود به دنیای اتومبیل غافل نشوید. یک مازندارنی اصیل. علاقمند به خودروهای آلمانی و سیستم های پیشرفته. نویسنده و کارشناس بازار خودرو ایران و مسائل روز صنعت خودرو در سرتاسر جهان.

نوشته های مشابه

‫17 دیدگاه ها

  1. سلام پراید ۱۳۱ تولید ۹۷ نسبت به مدل قدیمی پرمصرف و کم قدرت شده است ؟

    1. سلام نه داداش همونه فقط هی میگن موتور بهیه سازی شده این حرفا

  2. چرا چررررت میگی مصرفش زیاده ؟؟؟؟ یعنی اندازه پارس چرا اطلاعات غلط میدی دست مردم

  3. من پراید مدل 97 صفر کیلومتر خریدم تا العان 6000 کیلومتر باهاش رفتم از همون اول خیلی چیزاش خراب بود و پر از مشگل در یک کلام اشغال شده هم بی کیفیت تر هم مصرف بیشتر چون مدل های قبلی خیلی بهتر بودن مدل 91 sx و 88 هم داشتم

  4. من یه پراید دارم با هرماشینه ایرانی که بگید توی شهر کورس میندازم

  5. برادران پراید صبا از همه لحاظ عالیه من خودم ی مدل ۸۹دارم با شمع دوزمانه صفرتا صدشو ده ثانیه گرفتن فقط چهر حلقه لاستیک میخواد و تمام کشش دنده هاشم عالیه

  6. برادران پراید صبا از همه لحاظ عالیه من خودم ی مدل ۸۹دارم با شمع دوزمانه صفرتا صدشو ده ثانیه گرفتن فقط چهر حلقه لاستیک میخواد و تمام کشش دنده هاشم عالیه

  7. محل قراری گیری پلاک اتاق پرایدهای مدل 1378 دقیقا کجاست؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا