Take a fresh look at your lifestyle.
َADS Temp مستطیل

با بودجه‌ای برابر با 115 میلیون تومان، رنو سیمبل صفرکیلومتر بخریم یا نیسان ماکسیما کارکرده؟

 

 در این بررسی قصد داریم به این سوال مهم پاسخ دهیم که آیا با بودجه‌ای برابر با 115میلیون تومان، خرید خودرویی همچون رنو سیمبل صفرکیلومتر بهتر است یا با همین میزان بودجه، خرید خودرویی همچون نیسان ماکسیما کارکرده به‌ صرفه ‌تر خواهد بود؟ با ما در ادامه این مطلب برای دستیابی به پاسخی منطقی در این باره همراه باشید.

1-معرفی کلی

در ابتدا این مقایسه، نخست به سراغ معرفی کلی دو خودرو مورد نظر می‌رویم. پیرامون همین موضوع، رنو سیمبل را می‌توان یکی از جدیدترین محصولات رنو در بازار خودرویی ایران نام نهاد. این خودرو در واقع در بازارهای جهانی به عنوان جانشین تندر 90 شناخته می‌شود و یک سدان اقتصادی به شمار می‌آید و حدودا 2 سال از ورود این مدل به بازار خودرویی ایران می گذرد.

اما در سوی دیگر، یکی از خودروهای حماسی و تاریخ ساز بازار خودرویی ایران یعنی نیسان ماکسیما قرار دارد. این خودرو در میان علاقمندان اتومبیل در ایران از احترام خاصی برخوردار بوده و بسیار محبوب است. در واقع نیسان ماکسیما نخستین بار در سال 1381 توسط گروه خودروسازی سایپا و زیر مجموعه آن یعنی پارس خودرو وارد بازار داخلی کشور شد و تا سال 1391 نیز تولید گردید.

2-طراحی ظاهری

در رابطه با طراحی ظاهری این دو خودرو می‌توان این‌گونه گفت که با توجه به سلیقه‌ای بودن نمای ظاهری خودروها در میان خریداران، در این بخش با قاطعیت کامل نمی‌توان گفت که کدام خودرو زیبا تر است، اما به اعتقاد کارشناسان و علاقمندان این حوزه، نیسان ماکسیما با آنکه حدود 20 سال پیش با این ظاهر رونمایی شد، اما همچنان خودرویی زیبا تر از رنو سیمبل در بازار خودرویی ایران بوده و از نمای ظاهری با ابهت تری برخوردار است.

3-طراحی داخلی

پیرامون طراحی داخلی این دو خودرو اما نظرات کاملا متفاوت بوده و کارشناسان بر این عقیده استوار هستند که نمای داخلی و کابین سیمبل با توجه به بروز بودن، بهتر از نیسان ماکسیما است. اما کیفیت متریال استفاده شده در اتاق داخلی و دوام ساختاری ماکسیما با وجود قدیمی تر بودن، از رنو سیمبل بهتر بوده و در واقع این مسئله نشان می‌دهد که با وجود توقف تولید ماکسیما، این خودرو همچنان دارای کیفیت بالایی در نمونه‌های کارکرده خود است.

4-پیشرانه و عملکرد

حال به بخش مشخصات فنی و عملکرد این دو مدل می‌رسیم و در همین رابطه، ابتدا به سراغ رنو سیمبل می‌رویم. این خودرو دارای یک پیشرانه چهار سیلندر 16 سوپاپ با حجمی برابر با 1.6 لیتر بوده که این موتور قادر به تولید قدرتی برابر با 105 اسب بخار و گشتاوری برابر با 145 نیوتن متر است و این قدرت تولیدی توسط یک گیربکس 4 سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

پیرامون عملکرد سیمبل نیز می‌توان این‌گونه گفت که این خودرو برای رسیدن یه سرعت صدکیلومتر در ساعت از صفر مطلق نیازمند زمانی برابر با 11.5 ثانیه بوده و حداکثر سرعت آن در حدود 185 کیلومتر در ساعت اعلام شده است. همچنین، در مقوله مصرف سوخت، رنو سیمبل در هر صدکیلومتر مسیر شهری و پرترافیک، مصرفی برابر با 8.1 لیتر بنزین و در هر صدکیلومتر مسیر خارج شهری و اتوبان، این خودرو مصرفی برابر با 5.9 لیتر بنزین را دارا است که در مجموع، رنو سیمبل در هرصدکیلومتر مسیر، مصرف سوختی برابر با 7.3 لیتر بنزین خواهد بود (گنجایش باک بنزین این خودرو برابر با 50 لیتر بوده و استاندارد‌ آلایندگی آن یورو5 است)

اما در سوی دیگر این مقایسه، نیسان ماکسیما دارای یک پیشرانه شش سیلندر 24 سوپاپ با حجمی برابر با 3.0 لیتر بوده که این موتور قادر به تولید قدرتی برابر با 228 اسب بخار و گشتاوری برابر با 290 نیوتن متر است که این قدرت تولیدی در مدل دنده‌ای توسط یک گیربکس 5 سرعته و در مدل اتوماتیک توسط یک گیربکس 4 سرعته به چرخ‌های جلو خودرو منتقل می‌شود.

پیرامون عملکرد نیسان ماکسیما می‌توان این‌گونه گفت که این خودرو برای رسیدن به سرعت صدکیلومتر در ساعت از صفر مطلق نیازمند زمانی برابر با 8.9 ثانیه بوده و حداکثر سرعت آن حدودا 245 کیلومتر در ساعت است. همچنین، در زمینه مصرف سوخت نیز ماکسیما در مسیرهای شهری و پر ترافیک مصرفی برابر با 15 لیتر بنزین و در مسیرهای خارج شهری و اتوبان، این خودرو مصرفی برابر با 9.0 لیتر بنزین را دارا است که در نمودار سیکل ترکیبی، ماکیما دارای مصرفی برابر با 11.7 لیتر بنزین خواهد بود. (گنجایش باک این خودرو برابر با 70 لیتر و استاندارد آلایندگی آن یورو3 است)

همانند مطالب گذشته، در این بخش پیروز میدان در دو بخش جداگانه مشخص می‌شود که در بخش اول، رنو سیمبل به دلیل حجم و قدرت کمتر موتور، دارای مصرف سوختی بسیار کمتر و برد مسافتی بیشتر بوده و پیروز این بخش است و در بخش دوم، نیسان ماکسیما با توجه به حجم موتور و قدرتی بیشتر،  دارای شتاب اولیه بهتر، حداکثر سرعتی بیشتر و اتاقی جادار تر بوده و پیروز این بخش محسوب می‌شود.

5-امکانات رفاهی

در زمینه امکانات رفاهی، بی شک برنده این میدان رنو سیمبل است. زیرا نیسان ماکسیما یکی از کم آپشن ترین خودروها در کلاس خود است و سیمبل با دارا بودن امکانات رفاهی همچون کنترل سیستم صوتی کنار فرمان، مانیتور 7 اینچی، تنظیم کننده عمودی صندلی راننده، برف پاک کن تناوبی، گل پخش کن، آیینه‌های بغل برقی، فرمان هیدرولیک و تلسکوپی، ریموت کنترل، گرم کن شیشه عقب تایمردار، آیینه‌های بغل و دستگیره درب‌ها هم رنگ بدنه، کروز کنترل، صفحه نمایش اطلاعات، صفحه نمایش دمای بیرون، رینگ آلومینیومی، چراغ مه شکن جلو، سنسور عقب، تهویه مطبوع خودکار، چراغ مخصوص روز و … خودرویی کامل تر در این قسمت محسوب میشود

6-استهلاک

به جرات می‌توان گفت که استهلاک و هزینه نگهداری مهم ترین عامل در خرید خودروها از سوی خریداران است. رنو سیمبل با قاطعیت کامل پیروز میدان است. زیرا این خودرو در هر 5850 الی 6600 کیلومتر برای بررسی و سرویس‌های دوره‌ای، دارای هزینه‌ای در حدود 95 الی 120 هزار تومان است و در رده خود یکی از کم استهلاک ترین خودرو شناخته می‌شود. (ماکسیما در هر 6250 الی 7100 کیلومتر دارای هزینه‌ای در حدود 130 الی 155 هزار تومان برای بررسی و سرویس‌های دوره‌ای است)

نتیجه گیری

در پایان، نوبت به نتیجه گیری نهایی در رابطه با این دور خودرو میرسد و پیشنهاد ما در این بخش قطعا انتخاب رنو سیمبل است. زیرا این مدل یکی از محصولات بروز رنو در بازار جهانی بوده و با توجه به جدید بودن و حضور در خطوط تولید این کمپانی، بی شک انتخاب معقولانه تری در کنار استهلاک و هزینه‌های نگهداری پایین است و در سوی دیگر، خرید نیسان ماکسیما با توجه به کم یاب شدن برخی قطعات این خودرو و عدم حضور در خطوط تولید، به اعتقاد فعالان بازار خودرویی، تا حدودی زیادی امری ریسکی و نامطمئن است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.