مکمل بنزین
مقایسهبرگزیده‌ها

با بودجه‌ای کمتر از 65 میلیون تومان، برلیانس H330 اتوماتیک بخریم یا دنا پلاس توربو؟

بی شک، در بازار خودرویی ایران، مدل‌های سدان‌ و اقتصادی که قیمتی کمتر از 65 میلیون تومان را دارا هستند، از طرفداران پر شماری برخوردار بوده و بازار فروش این محصولات نیز از رونق خاصی برخوردار است.

با توجه به بودجه مورد نظر قصد داریم مقایسه‌ای را بین دو خودرو جدید بازار یعنی دنا پلاس توربوشارژ و برلیانس H330 اتوماتیک با موتور 1.6 لیتری، انجام دهیم و با نگاهی دقیق‌تر به این دو مدل، مزایای هر یک را نسبت به دیگری بیان کنیم.

1-معرفی کلی

از حضور برلیانس H330 در بازار خودرویی کشور، حدودا 2 سال می‌گذرد و این خودرو تا بدین لحظه در محدوده قیمتی خود به عنوان یک سدان اقتصادی و باکیفیت، فراتر از انتظارها عمل کرده و دارای فروش بسیار خوبی در بازار داخلی است.

اما در سوی دیگر این میدان، دنا پلاس توربو سومین نسل از دنا بوده که به تازگی توسط گروه صنعتی ایران خودرو وارد بازار کشور شده و با توجه به استقبال خوب مشتریان از دنا و دنا پلاس، به اعتقاد کارشناسان، این خودرو نیز همانند دو مدل دیگر دنا، با استقبال خوبی از سوی مشتریان رو به رو خواهد شد.

2-طراحی ظاهری

پیرامون طراحی ظاهری این دو خودرو این‌گونه باید گفت که همانند مطالب قبلی در مقایسه خودروها با یکدیگر، در این قسمت نیز با توجه به سلیقه‌ای بودن نمای ظاهری هر خودرو، بهتر است هر دو مدل را برنده اعلام کنیم و تصمیم گیری نهایی را بر عهده مشتریان و خریداران بگذاریم.

3-طراحی داخلی

اما در رابطه با طراحی داخلی و کابین این دو خودرو، قطعا دنا پلاس توربو پیروز میدان است زیرا این مدل با دارا بودن اتاقی جذاب‌تر در مقایسه با برلیانس H330، خودرویی اسپرت‌تر محسوب شده و در اصطلاح، مشتریان جوان‌تر با دید بهتری به این خودرو نگاه می‌کنند.

اما در مقوله کیفیت ساخت و جنس متریال استفاده شده، برلیانس H330 با توجه به کیفیت مونتاژ پارس خودرو در تولید محصولات و عمر مفید بالاتر، خودرویی بهتر در این زمینه نسبت به دنا پلاس توربو است.

4-مشخصات فنی و عملکرد

حال نوبت به بررسی مشخصات فنی و عملکرد این دو خودرو می‌رسد که نخست به سراغ دنا پلاس توربو می‌رویم. در همین رابطه، دنا پلاس توربو از یک پیشرانه چهار سیلندر 16 سوپاپ توربوشارژ (EF7) با حجمی برابر با 1.7 لیتر بهره می‌برد که این موتور قادر به تولید قدرتی برابر با 150 اسب بخار و گشتاوری برابر با 215 نیوتن متر است و این قدرت تولیدی توسط یک گیربکس 5 سرعته دستی به چرخ های جلو منتقل می‌شود.

در زمینه عملکرد این خودرو نیز می‌بایست این نکته را خاطر نشان شد که دنا پلاس توربو برای رسیدن به سرعت صدکیلومتر در ساعت از صفر مطلق، نیازمند زمانی برابر با 9.2 الی 9.5 ثانیه خواهد بود و حداکثر سرعت آن در حدود 210 کیلومتر در ساعت اعلام شده است.

همچنین، این خودرو در هر صدکیلومتر مسیر شهری و اتوبان، به صورت ترکیبی مصرف سوختی برابر با 7.3 لیتر بنزین را به خود اختصاص می‌دهد و استاندارد آلایندگی آن یورو4 بوده که قابلیت بروز رسانی به یورو5 را داراست (لازم به یاداوریست که گنجایش باک دنا پلاس توربو برابر با 70 لیتر است).

اما در سوی دیگر این میدان، برلیانس H330 جدید، دارای یک پیشرانه چهار سیلندر 16 سوپاپ با حجمی برابر با 1.7 (1650 سی‌سی) لیتر بوده که این موتور قادر به تولید قدرتی برابر با 114 اسب بخار و گشتاوری برابر با 154 نیوتن متر است که این قدرت تولید توسط یک گیربکس 4 سرعته اتوماتیک، به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

در زمینه عملکرد این خودرو نیز این‌گونه می‌توان گفت که برلیانس H330 جدید، برای رسیدن به سرعت صدکیلومتر در ساعت از صفر مطلق، نیازمند زمانی برابر با 12.8 الی 13.1 ثانیه خواهد بود و حداکثر سرعت آن نیز در حدود 200 کیلومتر در ساعت است.

همچنین، میزان مصرف سوخت این خودرو در هر صدکیلومتر مسیر شهری و اتوبان، به صورت ترکیبی برابر با 7.6 لیتر بنزین تخمین زده می‌شود و استاندارد آلایندگی آن یورو5 است (لازم به یادآوری‌ست که گنجایش باک برلیانس H330 جدید، برابر با 55 لیتر است).

حال باید بین این دو خودرو، یکی را به عنوان پیروز این بخش اعلام کرد که با توجه به بررسی مشخصات فنی و عملکرد این دو خوردو، می‌بایست دنا پلاس توربو را به عنوان پیروز این میدان عنوان کرد زیرا این مدل نسبت به برلیانس H330 جدید، دارای محاسنی همچون مصرف سوخت کمتر، گنجایش باکی بیشتر، حداکثر سرعت بالاتر و شتاب اولیه بهتر است.

5-امکانات رفاهی

حال نوبت به بررسی امکانات رفاهی در این دو خودرو می‌رسد که در این بخش نیز دنا پلاس توربو شارژ با دارا بودن مواردی همچون ترمز ضد قفل (EBD وABS)، چهار کیسه هوا، مانيتور مالتی مديا تصويری لمسی با رهياب (GPS) به همراه بلوتوث موبايل، بلندگوهاي جلو و عقب، توییتر، روكش چرمي با دوخت قرمز، فرمان هیدرولیک مجهز به كليدهاي كنترلي سيستم صوتي و بلوتوث موبايل و كروز كنترل، تنظيم هوشمند کروز، كانال تهويه براي سرنشينان عقب، چراغ جلو داراي لامپ LED و طرح نئون و چراغ‌ روز (Day Light)، تنظيم زاويه نور چراغ‏هاي جلو از داخل، آينه‌هاي جانبی برقی راهنمادار و تاشونده اتوماتيک، تنظيم شيشه بالابرهاي جلو و عقب برقی، شيشه‏‌هاي سولار (ضد اشعه مضرUV)، تودوزی مخمل، كف پوش موكتی با نوار قرمز رنگ و آرم توربو، دسته دنده طرح جديد با گردگير با دوخت قرمز، سيستم ضد سرقت (ايموبيلايزر)، سيستم هشدار دهنده مركزی ورود غير مجاز، دوربين ديد عقب، هشداردهنده موانع عقب، سيستم عيب يابي هوشمند (مالتي پلكس)،  قفل مركزي با ريموت كنترل راديويي، كمربندهاي ايمني جلو سه نقطه‌اي با قابليت تنظيم ارتفاع سانروف برقی،  نمايشگر دمای محيط، بازكن قفل در صندوق عقب از داخل، سيستم قطع سوخت خودكار، سيستم كنترل بخار بنزين و … خودرویی کامل‌تر از  برلیانس H330 جدید محسوب شده و پیروز این بخش است.

6-قیمت در بازار

در رابطه با قیمت این دو خودرو در بازار داخلی کشور می‌توان این‌گونه گفت که برلیانس H330 جدید با برچسب قیمتی 64 میلیون و 500 هزار تومان قابل خریداری است و در سوی دیگر نیز، دنا پلاس توربو یا قیمتی برابر با 62 میلیون و 800 هزار تومان در دسترس مشتریان است.

نتیجه گیری

سرانجام، نوبت به نتیجه گیری در رابطه با مقایسه این دور خودرو می‌رسد. باید توجه داشت که دنا پلاس توربو دارای پیشرانه‌ای توربو بوده که نیازمند بررسی‌های سر وقت و کامل است و با وجود بنزینی نامرغوب در سطح کشور که امکان بروز مخارج جانبی در این رابطه را بسیار بالا می‌برد، خودرویی حساس‌تر نسبت به برلیانس H330 جدید است اما حس رانندگی بهتری را به شما منتقل می‌کند. در سوی دیگر برای پیمایش مسافت‌های شهری و پر ترافیک، برلیانس H330 جدید با وجود گیربکسی اتوماتیک، انتخابی مناسب و راحت خواهد بود.

امین ایرجی

هیچ گاه از علاقه خود به دنیای اتومبیل غافل نشوید. یک مازندارنی اصیل. علاقمند به خودروهای آلمانی و سیستم های پیشرفته. نویسنده و کارشناس بازار خودرو ایران و مسائل روز صنعت خودرو در سرتاسر جهان.

نوشته های مشابه

‫37 دیدگاه ها

  1. خخخ ادمین عزیز حالت خوبه ؟؟؟؟!!!! دو ساعت دنا پلاس رو تعریف کردیو برلیانسو کوبیدیی ….. آخرش میگی برین برلیانس بخرین !!!!!!!!؟

    1. برلیانس اتومات تنس طبیعیه، دنا توربو، بخاطر اینه برلیانس میخرن

    2. عزیز شما دنا پلاس توربو بخر بعد یکسال استفاده اون رو با ی ماشین تنفس طبیعی هم قیمتش تو مخارج مقایسه کن بعد متوجه میشی چرا میگم برلیانس

  2. خدایی خودتم نفهمیدی چی شد
    کل متن به نفع دنا پلاس هستش و از نظر قیمت هم به صرفه تره و برلیانس نسبت به دنا پلاس خیلی ضعیف عملکرده بعد میگی برلیانس؟

    1. درسته که از نظر طراحی و امکانات و پیشرانه دنا پلاس توربو بهتره و قوی تر ولی از نظر استهلاک و مخارج قطعا برلیانس برای یک استفاده دو یا 3 ساله بخاطر پیشرانه تنفس طبیعی و سازگاری بهتر با بنزین معمولی، خیلی کم خرج تره اینم باید در نظر گرفت که 70 درصد مشتری ها چیزی راجب توربو تو این قیمت ها نمیدونن و به دلیل درست انجام ندادن سرویس ها فقط باعث اسیب به ماشین میشن

  3. فقط ال نود خوبه_ دنا فقط حجم موتورش بالاس مثل این هستش با موتور 1700 بنز مقایسه کنی_ کسایی که میگن سرپیچ تعادل نداره حرف الکی میزنن _ روز 13 بدر تو جاده بیجار زنجان که پیچ در پیچه 90 تا حتی 100 تا هم زدیم_ماشین و 5 سانت بیار پایین و شیشه ها رو دودی کن قیافه اش خوشگل میشه _ ال نود دنا رو میخوره

    1. شما برات فرقی نمیکنه چی زیر پات باشه بازی کردن با جون خودتو و خانوادت و همینطور مردم خیلی سادس .امیدوارم که دروغ گفته باشیو همچین کاری نکرده باشی چون امثال این کاراس که خیلی خانواده هارو بدبخت میکنه.
      در ضمن دودی کردن شیشه و کم کردن ارتفاع و….. داچیا لوگان رو تبدیل به یه ماشین معمولی خوشگل نمیکنه.

  4. درضمن هیچ وقت به خاطر ظاهر ماشین نخرید_به خاطر بدنه و موتور خوب بخرید

    1. موتور 105 اسب خیلی خوبه!!!
      بدنه قوطی شکل خیلی خوبه!!!
      امکانات نداشتن خیلی خوبه!!!
      قیافه نداشتن خیلی خوبه!!!
      نسخه ارزان شده ای که یه قوطیه با چهار تا چرخ
      این تعاریف مخصوص پیرمردایه.ال لگن بدرد یکی میخوره بره سرکوچه دو تا نون بگیره بیاد خونه.نه آپشنی نه قیافه ای نه موتوری.
      استهلاکش کمه که باشه . منم یه قوطی با چهار تاچرخ درس کنم استهلاکش کمه!!!!

  5. موتور برلیانس ۱.۷ نیست ۱.۵ است .
    تو ارتفاع کم میاره، .
    ماشین باید قطعات گیر بیاد و قیمتش پایین باشه .
    ماشین باید قیمتش تو طول زمان زیاد پایین نیاد .
    ماشین نباید زود از مد بیفته .
    فقط دنا . ✌

    1. L90 بدترین زشت ترین ساده ترین ماشینه حیف پولی که بره تو ال لگن.
      آدم پژو بخره هرروز بره تعمیرگاه اعصابش راحت تره.حداقل یه قیافه ای داره.
      اسمای واقعی این لگن: ال ممد _ ال لگن _ Logan که همون لگن خونده میشه

  6. درضمن دنا ی مانیتور گذاشته و چراغش و درست کرده 62 میلیون اخه می ارزه ماشین ایران خودرو؟؟؟ آدم ال نود میخره فوقش بهش برسی و خوشگلش کنی 50 میلیون اون 12 میلیون پس انداز میکنه_ ایران خودرو جان ی زحمت میکشید ی گیربکس اتومات واسش میذاشت

  7. ماشین های احد بوق سال 1990 هم گیربکس اتومات دارن ولی الان 2018 هست هنوز گیربکس دستی _

  8. البته برای تازه به دوران رسیده هایی مثل مجتبی قطعا ظاهر اولویته

  9. ال90 تا زمانی خوب بود قبل از تحریم الان سواریش مثل وانت نیسان شده
    اتاق باید داد خمیر کرد اونوقت حرفی برای گفتن داره
    دنا هم همون فرغون سمند هست که جراغاشو عوض گردن گیربکس داغون قدیمیش هست

  10. ایران خودرو بره یاد بگیره رنگ خوب به ماشینها بزنه جدیدن یاد گرفته رنگ رو بدون استر بزنه دنده اتوماتشون پیش کش

  11. این دوستانی که انقدر به نویسنده عیب و ایراد گرفتن و یه سریا هم پیشنهاد دادن همون اول یه دقتی بکنن ، نویسنده گرامی فقط مقایسه کرده و مقایسش هم درسته.
    وقتی میگیم موتور دنا پلاس توربو قویتر هست خب واقعا قویتره .150 از 114بیشتره!!!
    لیست امکاناتش بلندتره و آپشن های بیشتری داره !!!!
    کسانی که درباره ی استهلاک حرف میزنن خب باید یه نمونه ی ماشین حداقل یک سال کار کنه تا مشخص بشه استهلاکش زیاد یا کمه.
    لطفا انقد با تعصب نگاه نکنین.
    من هم از دنا توربو دفاع نمیکنم ولی وقتی داریم تو ی پست ،مطلبی رو میخونیم یه دقتی هم به موضوعش بکنیم اینجا نیومده مقایسه ماشینای زیر 50 میلیون که بخواد l90 یا پژو رو مقایسه کنه.
    شرایط هم همینه و قیمت این ماشین ها هم طبیعتا با سیاست های کمپانی های ایران کم نمیشه و باید انتظار بالاتر رفتنشون رو داشت….
    افسوس که به جای استفاده از ماشین های خوب خودمون رو محدود به یه مشت لگن (مثلا ماشین) کنیم.

  12. عزیزم جون خودم به خودم مربوطه نه به تو تو دوست داری مثل لاکپشت تو خیابونا بچرخ همین امثال تو تو جاده میخوابن و پایین تر از مجاز میرن و باعث ترافیک تو جاده میشن

  13. درضمن تو رانندگی بلد نیستی مجبور نیستی ماشین برونی ی گاری بخر تو خیابونا باهاش بگرد

  14. دنا پلاس توربو شارژ اگه ماشین بدی بود فروش آن در بازار اختلاف ده میلیونی نداشت .

    1. تقاضای ماشین زیاد هست و تولیدش کمتر + دلال بازی =حباب قیمتی 10 میلیون تومنی
      این مشکل الان برای خیلی ماشین ها درست شده مثل هایما S7 توربو.

  15. رانندگی باصبر و حوصله و با سرعت مناسب به هیچ وجه بد نیست.بلکه با سرعت زیاد در محدوده غیر استاندار رفتن بده.یه نوجوان 17 ساله هم میتونه با سرعت بره.
    توی تصادفای شاخ به شاخ چه به دلیل خواب آلودگی یا سبقت غیرمجاز ، یک راننده دیگه همراه با سرنشینانش محکوم به تصادف شدید میشن که با وضع این ماشینا با درصد بالایی کشته میشن.اتفاقان من موافق اجرای درست و اصولی قوانین و استانداردا هستم و اون کسی که توی خیابون در لاین سرعت با 40 میره هم هیچی از رانندگی نمیدونه.
    در ضمن اگه کسی انقد رانندگیش خوبه که تو پیچ ها 120 تا بره و چپ نکنه بره راننده حرفه ای بشه بره F1 .

  16. انقدر ادای استاد دانشگاه هارو در نیار _ کاش مردم برای گرونی و قیمت دلار و بدبختی ها انقدر زبون در بیارن و شاخ بشن نه واسه موضوعای مسخره

  17. من یه دنا پلاس توربو ثبت نام کردم و با تحلیلم اینکارو انجام دادم.
    اولا قرار نیست 5 سال ماشینو نگه دارم بعدم مراقبت های لازم از موتور توربوشارژو میدونم.
    دوما توی این شرایط و قیمت ماشین به آپشناش میرزه.
    منتظرم هر چه زودتر ماشینو ایرانخودرو تحویل بده.
    با تشکر از وبسایت چرخان

  18. 405 قیافه داره ی ذره مغز آکبندتو به کار بنداز؟؟؟؟ تو دوس داری بگو ال لگن داری شخصیت کوچیک و مزخرفت و نشون میدی لیاقتت اسب و الاغ و گاری هست _ واست متاسفم واقعا ما با کیا شدیم 80 میلیون؟

    1. آقا یا خانم L90 شما که تمام این نظرات رو کردی میدون جنگ دعوا.کل نظرات رو خوندم شما فقط گفتی l90 خوبه.
      باشه بابا l90 خوبه.
      بزار یک نظر کارشناسی درمورد دنا هم ببینیم.

  19. درضمن همون ال لگن که میگی بدنه و موتورش به اون 405 آشغال می ارزه

  20. سلام
    نظرات فقط درمورد دنا پلاس توربو
    و برلیانس h330بودش نه ال90 ولکسوز وغیره……..!!!!!!!!!
    واقعا جای تاسف داره

  21. فک کنم دوستان اینجارو با بنگاه اشتباه گرفتن هرکی میاد رد میشه نظر میده اگه یکم سواد داشته باشین میفهمین اون بالا نوشته دنا و برلیانس نه ابوطیاره های شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا