مکمل بنزین
گوناگونبرگزیده‌هاخبر

سئات آتکا، محصول جدید مونتاژی خودروسازان راین برای بازار ایران

شرکت خودروسازان راین که این روزها تنها محصول آن مدل هاچ‌بک چینی قدیمی و ارزان‌قیمت R3 است، در اقدامی شوکه کننده و البته جذاب قصد عرضه کراس‌اوور اسپانیایی سئات آتکا را به بازار کشورمان دارد.

طبق تصاویری که از پارکینگ راین منتشر شده، این شرکت 2 دستگاه از سئات آتکا را به ایران آورده و حتی این خودرو در حال آزمایش با پلاک گذر موقت هم در جاده‌های کشور دیده شده است.

گفته شده این پروژه سال گذشته در خودروسازی راین آغاز شده و این شرکت قصد مونتاژ آتکا را در کارخانه بم دارد. در ادامه بیشتر با این کراس‌اوور اسپانیایی آشنا خواهیم شد.

سئات آتکا

سئات یک برند اسپانیایی است که زیرمجموعه گروه فولکس‌واگن بوده و محصولات آن در بازار اروپا محبوبیت بالایی دارند.

سال‌ها پیش در دهه 80 شمسی که واردات خودرو آزاد بود، بحث عرضه محصولات این شرکت در کشورمان مطرح شد و حتی چندین دستگاه از برخی مدل‌های سئات مثل هاچ‌بک لئون وارد ایران شدند و در نمایشگاه‌های مختلف به نمایش درآمدند اما این برنامه‌ها راه به جایی نبرد.

حال حدود پانزده سال بعد دوباره زمزمه‌های حضور سئات در کشورمان مطرح شده و باید دید این بار سرانجام برند اسپانیایی‌ها در ایران چه می‌شود.

سئات آتکا، محصول جدید مونتاژی خودروسازان راین برای بازار ایران

آتکا کراس‌اووری کامپکت یا جمع‌وجور است که نسخه تولیدی آن در اوایل سال 2016 معرفی شد. این خودرو اولین شاسی‌بلند سئات محسوب می‌شد.

سئات آتکا روی پلت‌فرم MQB-A1 گروه فولکس‌واگن ساخته شده است که با مدل‌هایی مثل فولکس‌واگن T-Roc، اشکودا کاروک و جتا VS5 که بحث واردات آن به کشورمان مطرح شده مشترک است.

آتکا در اواسط سال 2020 فیس‌لیفت شد و با طراحی جدید جلوپنجره و سپرها و همین‌طور گرافیک جدید چراغ‌ها نمای جذاب‌تری به خود گرفت.

این کراس‌اوور اسپانیایی با 4,363 میلی‌متر طول، 1,841 میلی‌متر عرض و 1,615 میلی‌متر ارتفاع، کراس‌اوور کوچکی است که اندازه‌ای تقریباً مشابه ام‌وی‌ام X55 دارد.

سئات آتکا، محصول جدید مونتاژی خودروسازان راین برای بازار ایران

تجهیزات داخلی 

سئات آتکا در داخل در مقایسه با کراس‌اوورهای چینی متنوعی که طی سال‌های اخیر در کشورمان دیده‌ایم تا حدودی قدیمی به نظر می‌رسید زیرا پیشینه این خودرو به سال 2016 بازمی‌گردد و در فیس‌لیفت سال 2020 هم در داخل تغییر خاصی را تجربه نکرده است.

البته قطعاً این خودرو از لحاظ کیفیت و دوام متریال داخلی از چینی‌ها برتر است و همین موضوع نقطه قوت آن خواهد بود اما اگر پای کراس‌اوورهای وارداتی کره‌ای به کشورمان باز شود آتکا در داخل حرف زیادی نمی‌تواند برای گفتن داشته باشد.

بااین‌حال، با توجه به نمونه‌ای که از این خودرو در پارکینگ راین دیده شده، به نظر می‌رسد این شرکت تیپ Xperience آتکا را برای مونتاژ در ایران انتخاب کرده است که یکی از تیپ‌های بالایی و لوکس محسوب می‌شود.

سئات آتکا، محصول جدید مونتاژی خودروسازان راین برای بازار ایران

بنابراین، در این خودرو شاهد تجهیزات کاملی خواهیم بود که ازجمله آن‌ها می‌توان به سانروف برقی پانوراما، نمایشگر لمسی پد شارژ بی‌سیم گوشی، صندلی‌های برقی جلو با گرم‌کن و حافظه، گرم‌کن فرمان، سنسور نور و باران، درب برقی صندوق‌عقب، گرم‌کن شیشه جلو، سیستم تهویه مطبوع دو کاناله، تودوزی چرمی دینامیکا، نورپردازی داخلی و… اشاره کرد.

در بخش ایمنی هم سئات آتکا کاملاً مجهز بوده و از سیستم‌هایی مثل کروز کنترل تطبیقی با قابلیت تشخیص فاصله از خودروی جلو، هشدار خروج از خط، دستیار تشخیص علائم جاده، رادار نقطه کور، دستیار تغییر خط، دستیار تشخیص خواب‌آلودگی راننده، سیستم کمکی پارک، هشدار برخورد از جلو با قابلیت ترمز گیری خودکار و تشخیص عابر پیاده، دستیار رانندگی در ترافیک، هشدار ترافیک عقب، دوربین 360 درجه، نوربالای هوشمند و … به همراه هفت ایربگ بهره می‌برد.

مشخصات فنی سئات آتکا

سئات آتکا در اروپا با پیشرانه‌های بنزینی و دیزلی مختلفی به فروش می‌رسد که از 1 لیتری سه سیلندر توربو با 116 اسب بخار قدرت شروع می‌شود اما راین برای ایران قوی‌ترین موتور بنزینی این خودرو را انتخاب کرده که یک نمونه 2 لیتری چهار سیلندر توربو با 190 اسب بخار قدرت و 320 نیوتن متر گشتاور است.

این پیشرانه به یک گیربکس هفت سرعته دوکلاچه متصل است و نیروی خود را به هر چهارچرخ انتقال می‌دهد.

به لطف این قوای محرکه، آتکا ظرف 7.1 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد تا یکی از سریع‌ترین کراس‌اوورهای بازار کشورمان لقب گیرد.

این کراس‌اوور اسپانیایی 1494 کیلوگرم وزن دارد و مصرف سوخت ترکیبی آن حدود 7 لیتر در هر صد کیلومتر است.

سئات آتکا، محصول جدید مونتاژی خودروسازان راین برای بازار ایران

قیمت و زمان عرضه سئات آتکا

با توجه به اینکه نمونه‌های آزمایشی آتکا در ایران دیده شده‌اند، اگر همه‌چیز طبق برنامه پیش برود به‌احتمال‌زیاد طی سال جاری این کراس‌اوور اسپانیایی راهی بازار ایران خواهد شد؛ اما موضوع مهمی که در این رابطه باید موردتوجه قرار گیرد فقدان زیرساخت‌های مناسب برای تولید و عرضه یک کراس‌اوور نسبتاً لوکس اروپایی در خودروسازان راین است.

سئات آتکا، محصول جدید مونتاژی خودروسازان راین برای بازار ایران

درهرحال، اگر نهایتاً آتکا در ایران روی خط تولید برود، قطعاً با قیمت گزافی به فروش خواهد رسید زیرا قیمت تیپ پایه این خودرو در اروپا از نزدیک 30 هزار دلار آغاز می‌شود و مدلی که راین برای تولید انتخاب کرده حدود 46 هزار دلار قیمت دارد؛ بنابراین، با توجه به نرخ ارز و شرایط قیمتی خودروهای مونتاژی در ایران، انتظار می‌رود آتکا با قیمتی فراتر از 4 میلیارد تومان راهی بازار شود.

نوشته های مشابه

‫6 دیدگاه ها

  1. خوب هرچیز متوسط اروپایی برای ما لاکچری است این است نظام موفق

  2. سئات فولکس واگن فقرا است و واقعا چه فایده وقتی بیاد ایران میشه شاسی بلند اغنیا؟؟!سئات کارگر و کارمند ایرانی تیبا۲ سایپاست که تو طراحیش نیم نگاهی به سئات ایبیزا داشتن بالاخص درب پنجم و چراغ عقبش!

  3. این همه واردات انواع برندهای خودرویی از چین بجز وابستگی و حیف ومیل درآمدهای ارزی ناشی از صادرات نفت با تخفیف به چین عایدی دیگری دارد ؟

  4. سئات از نظر قیمتی هم قیمت فولکس اما کیفیت آن، همانطور که دیگران گفتند، پایین تر است. واردات آن چه کاری است؟!
    ضمنا خودروسازی های خصوصی در چند سال اخیر بر سر تولید فقط برای قشر ثروتمند رقابت می کنند. دریغ از خوردوهای ارزان تر و میان رده! قبلا ماشین خای کوچک سایز شهری تولید می کردند مثل ماتیز. الان هیچکدام چنین تولیداتی ندارند، همه گیر داده اند به شاسی بلندها و یا سدان های بالا یکی دومیلیارد.

  5. قیمت چهار میلیارد تومن؟ هورااا، خودروی قشر پایین جامعه هم آمد. خدا رو شکر این مشکل هم حل شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا