مکمل بنزین
برگزیده‌هابررسی

گزارش اختصاصی چرخان از تست درایو میتسوبیشی اوتلندر PHEV

چندی پیش شرکت آرین موتور، نماینده انحصاری شرکت میتسوبیشی در ایران، از اوتلندر پی‌اچ‌ای‌وی رونمایی کرد. این خودرو که اولین شاسی‌بلند تمام برقی است، در روز ۱۴ اسفند برای اولین بار در پیست آزادی مورد تست تیم چرخان قرار گرفت.

PHEV مخفف چهار کلمه PlugIn-Hybrid-Electric-Vehicle است که تفاوت عمده‌ای با دیگر خودروهای هیبریدی موجود در بازار دارد. شاید بگویید خودروهای شاسی‌بلند دیگری نظیر Lexus NX نیز پیش از اوتلندر وجود داشتند و اوتلندر اولین نیست اما لازم است بدانید که خودروهای شاسی‌بلند پیش از اوتلندر از موتور بنزینی به عنوان موتور اصلی و از موتور الکتریکی به عنوان بهینه‌ساز استفاده می‌کردند. اما در اوتلندر اوضاع فرق می‌کند. این خودرو بر پایه انرژی الکتریکی کار می‌کند و یک موتور ۲ لیتری بنزینی بهینه‌سازی شده نیز برای کمک به سیستم الکتریکی وجود دارد.

نکات کلی

این خودرو از دو موتور الکتریکی که یکی در جلو و دیگری در عقب قرار گرفته‌اند، بهره می‌برد. در حالت کلی فقط از موتورهای الکتریکی برای نیروزایی استفاده می‌شود و در حالی که پای خود را از روی پدال گاز برمی‌دارید، با استفاده از نیروی چرخ‌ها، باتری‌ها شروع به شارژ شدن می‌کنند.

همین‌طور انرژی حاصل از ترمز‌ها نیز مجددا به باتری برمی‌گردد. این خودرو می‌تواند با شارژ کامل مسافتی در حدود ۶۰ کیلومتر را طی کند و تا حداکثر سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت برسد اما با بکار بردن موتور بنزینی، می‌توان حداکثر سرعت را به ۲۲۵ کیلومتر بر ساعت رساند.

شتاب‌گیری

در پیست آزادی مسابقه شتاب بین اوتلندر بنزینی و الکتریکی برگزار شد که مدل الکتریکی آن توانست با اختلاف فاحشی مدل بنزینی را مغلوب کند. این در حالی‌ست که مدل الکتریکی در حدود ۴۰۰ کیلوگرم از مدل بنزینی سنگین‌تر است. زمانی که پدال گاز را فشار دادیم، شاهد قدرت کم‌نظیر این خودرو آن هم در حالت تمام الکتریکی بودیم که بسیار متحیر کننده بود.

فرمان‌پذیری

با این که این خودرو سنگین‌تر از مدل قبلی است و توقع می‌رفت که فرمان‌پذیری چندان خوبی نداشته باشد، اما زمانی که بر سر پیچ‌ها اقدام به پیچیدن با سرعت زیاد کردیم، شاهد فرمان‌پذیری عالی بودیم. این مزیت را می‌توان مدیون سیستم S-AWC این خودرو بود که تنها از سوی میتسوبیشی عرضه می‌شود.

این سیستم با مدیریت بهینه AYC (کنترل فعال میزان انحراف)، ABS (سیستم ترمز ضد قفل)، ASC (کنترل پایداری فعال) و TCL (کنترل اصطکاک)، چسبندگی خارق‌العاده‌ای بر سر پیچ‌ها و در زمین‌های یخ‌زده به خودرو می‌بخشد.

حالت‌های رانندگی

این خودرو دارای سه حالت رانندگی است که با دکمه‌ای که برروی پنل تعبیه شده است، می‌تو‌ان آن‌ها را تغییر داد:

۱- EV: در این حالت خودرو تنها از موتورهای الکتریکی استفاده می‌کند و می‌تواند تا ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت سرعت بگیرد. زمانی که شارژ باتری بسیار پایین بیاید یا نیاز به نیروی مضاعف باشد، موتور بنزینی وارد مدار شده و به کمک موتور الکتریکی می‌آید.

۲- Charge: در این حالت، موتور بنزینی دایما در حال شارژ موتور الکتریکی است و از مدار خارج نمی‌شود.

۳- Save: در این حالت موتور بنزینی، درصد فعلی شارژ باتری را حفظ می‌کند. به عنوان مثال اگر باتری ۴۰ درصد شارژ داشته باشد، موتور بنزینی تلاش می‌کند که شارژ باتری را دایما در همین حدود نگه دارد.

ترمز‌ها

در این خودرو علاوه بر ترمزهای معمولی هیدرولیکی، از ترمز‌های الکتریکی استفاده شده است. قابلیتی که بسیار خلاقانه و مفید است. از آنجایی که PHEV جعبه دنده ندارد، با استفاده از پدال‌های پشت فرمان می‌توانید ترمزهای الکتریکی را فعال کنید.

عملکرد سیستم به این صورت است که درست مانند خودروهای بنزینی می‌توانید اصطلاحا معکوس بکشید اما چون جعبه دنده‌ای وجود ندارد، این عمل با استفاده سیستم الکتریکی انجام می‌شود. انرژی ایجاد شده توسط این پروسه ترمزگیری در شارژ مجدد خودرو استفاده می‌شود. این ترمزها ۶ سطح دارند که با استفاده از پدال‌ها می‌توانید آن‌ها را انتخاب کنید. سیستم ترمز معمولی نیز عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد و زمانی که می‌خواستیم پیش از پیچ‌ها سرعت خودرو را کم کنیم، از عملکرد بسیار هماهنگ این دو سیستم ترمز به وجد آمدیم.

شارژ کردن

باتری‌های خودرو از چند طریق شارژ می‌شوند. یکی انرژی موجود در چرخ‌هاست و زمانی‌که پدال گاز را رها می‌کنید، شروع به شارژ کردن باتری‌ها می‌کند. دیگری انرژی حاصل از ترمز‌های الکتریکی و هیدرولیکی است، حالت دیگر موتور بنزینی است که با استفاده از ژنراتور، باتری را شارژ می‌کند و در نهایت، می‌توانید خودرو را به برق شهر متصل کنید.

میتسوبیشی پس از تحویل خودرو، یک شارژر خانگی نیز به شما می‌دهد و نصب آن بر عهده شرکت آرین موتور است. این شارژر می‌تواند خودرو را در ۵ ساعت به طور کامل شارژ کند. اگر خواستید که یک شارژر خانگی دیگر برای مصرف در جایی خارج از خانه نظیر محل کار تهیه کنید، می‌توانید با پرداخت 1000 دلار آن را دریافت کنید. در کنار پورت شارژ باتری، پورت شارژ سریع نیز قرار داده شده که می‌تواند خودرو را در عرض ۲۵ دقیقه به ۸۰ درصد شارژ برساند که البته در ایران ایستگاه شارژ سریع وجود ندارد. قیمت هر ایستگاه شارژ سریع چیزی در حدود ۳۰ هزار دلار است که عمدتا در جاهایی مانند پمپ بنزین‌ها کاربرد دارند و برای مصرف خانگی معقول نیستند.

طراحی داخل

طراحی داخل خودرو نسبت به مدل قبلی تغییر کرده است. فضای داخل بیشتر شده و طراحی پنل نیز به کلی عوض شده است. در پنل پشت فرمان دیگر خبری از نشان‌گر دور موتور نیست و به جای آن از نشان‌گر حالت رانندگی استفاده شده که دارای حالت‌های شارژ، Eco و Power است.

در مانیتور وسط نیز می‌توانید وضعیت باتری‌ها را از نظر دریافت یا تولید انرژی مشاهده کنید. به عنوان مثال در حالت شتاب‌گیری، نشان‌گر، انتقال انرژی از باتری به چرخ‌ها را نشان می‌دهد و در حالت ترمزگیری، برعکس. همین‌طور می‌توانید مسافت تقریبی قابل طی کردن با شارژ فعلی باتری را نیز مشاهده کنید. در این خودرو از پورت‌های USB دوازده ولت و یک پریز در عقب استفاده شده است. شما می‌توانید هر دستگاه خانگی  را به آن پریز وصل کنید. به عنوان مثال اگر به پیک‌نیک می‌روید، می‌توانید یک کول باکس را به آن وصل نمایید.

گارانتی

درست مانند دیگر محصولات میتسوبیشی، این خودرو نیز با گارانتی ۵ سال یا ۱۵۰ هزار کیلومتر عرضه می‌شود. به دلیل کم شدن نقش موتور بنزینی در خودرو، هزینه بازدید دوره‌ای نیز تا حد زیادی کم شده است. باتری اصلی نیز از ۸ سال گارانتی برخوردار است.

عملکرد خارج جاده

متاسفانه این خودرو به هیچ وجه برای رانندگی در خارج جاده ساخته نشده است و اگر قصد رانندگی در خارج از جاده را دارید، شرکت میتسوبیشی نیز به شما مدل بنزینی را پیشنهاد می‌کند زیرا احتمال آسیب زدن به باتری‌ها بسیار بالاست. در این خودرو دکمه قفل دیفرانسیل نیز وجود دارد اما این بدان معنی نیست که می‌توان در خارج جاده آن را استفاده کرد و تنها برای جاده‌های لغزنده مورد استفاده قرار می‌گیرد. پس این نکته را جدی بگیریم که هدف ساخت این خودرو مطلقا رانندگی در خارج جاده نبوده و تنها می‌توان آن را پرچم‌دار خودروهای جادار و در عین حال برقی دانست.

سیستم‌های امنیتی

در PHEV از سیستم‌های امنیتی روز دنیا استفاده شده است مانند: چهار دوربین در چهار طرف خودرو، سیستم کنترل شتاب اولتراسونیک (UMS)، هشدار ترافیک عقبی (RCTA)، کنترل پایداری فعال (ASC)، هفت کیسه هوا و… .

کلام آخر

این خودرو برای کسانی مناسب است که سبک زندگی متناسب با خودروهای هیبریدی دارند. به عنوان مثال PHEV اصلا برای افرادی که سفر‌های طولانی مدت و بلند دارند و یا جاده‌هایی که نیاز به قدرت بالا دارد، ساخته نشده است و حتی مصرف سوختش از مدل بنزینی نیز در چنین شرایطی بالاتر است؛ چون در این شرایط این موتور هم شارژ باتری‌ها و هم نیروی مضاعف موتور را تامین می‌کند.

اما کسانی که برای مصارف شهری و یا سفرهای کوتاه بین شهری نظیر تهران تا کرج و حتی شمال از آن استفاده می‌کنند، به معنای واقعی کلمه عاشقش می‌شوند. حس بسیار خوب رانندگی، شتاب بالا، سیستم تعلیق نرم، سکوت مطلق و… بخشی از تجربه‌هایی است که در این خودرو نصیب‌تان خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا