مکمل بنزین
مشاوره خریدبررسی

آیا خرید هیوندای ورنا دسته دوم در بازار داخلی ایران ارزش دارد؟

بی تردید، در حال حاضر می‌توان کمپانی هیوندای را به عنوان یکی از بزرگ ترین و بهترین سازندگان خودرو در سطح بین المللی محسوب کرد. این برند متعلق به کره جنوبی بوده و با دارا بودن سهام شرکتی همچون کیا موتور، در اندیشه تصاحب اکثر بازارهای جهانی با توجه به تولید خودروهایی بی شمار در انواع کلاس‌ها و قیمت‌های مختلف است.

یکی از بزرگ ترین مقاصد خودروهای تولید شده توسط هیوندای در آسیا، بازار خودرویی ایران بوده و طبق آمارهای به دست آمده، بیشترین سهم فروش و واردات خودروهای خارجی به کشور نیز متعلق به برند هیوندای است. (لازم به یاداوریست که در ایران سه شرکت با نام‌های کرمان موتور، آسان موتور و پاکرو، به عنوان نمایندگان این برنده کره‌ای شناخته می‌شوند)

در این مطلب میخواهیم به سراغ یکی از محصولات نسبتا قدیمی هیوندای در بازار داخلی کشور با نام ورنا برویم و با نگاهی کلی به این خودرو، به این پسش مهم پاسخ خواهیم داد که آیا اتومبیلی همچون هیوندای ورنا دسته دوم در بازار داخلی کشور ارزش خرید دارد؟

برای دریافت پاسخ این پرسش مهم با ما همراه باشید.

1-معرفی کلی

در رابطه با معرفی کلی این خودرو می‌توان گفت که ورنا به عنوان یک سدان اقتصادی و ارزان قیمت، نخستین بار در سال 1383 وارد خط تولید و مونتاژ خودروسازی راین شد و تا سال 1390 نیز بر روی خط تولید این شرکت حضور داشت.

این مدل دارای دو نمونه اتوماتیک و دنده دستی است که نمونه دستی آن از سال 1383 الی اوایل سال 1390 بر روی خط تولید حضور داشت و نمونه اتوماتیک آن در سال های اخر تولید یعنی 1387 لغایت 1390 موفق به حضور در خط تولید شرکت خودروسازی راین شد. (لازم به ذکر است که ورنا در زمان حضور خود به صورت صفر کیلومتر، یکی از بهترین انتخاب‌ها در رده اتومبیل‌های اقتصادی بود)

2-طراحی ظاهری و داخلی

در رابطه با طراحی ظاهری این خودرو نمیتوان مورد خاصی را بیان کرد. زیرا به اعتقاد برخی خریداران، این مدل اتومبیلی نسبتا زیبا قلمداد می‌شود و به اعتقاد برخی دیگر، ورنا خودرویی با طراحی بسیار ساده و به دور از هیچ هیجان خاصی بوده که این نکته به خوبی سلیقه ای بودن نمای بیرونی هر اتومبیل را بسته به نظر مشتری نشان می‌دهد.

اما اگر بخواهیم به صورت کلی به نمای بیرونی این مدل اشاره کنیم، باید بدین صورت بگوییم که ورنا با توجه به سال ساخت و طراحی خود در کره جنوبی، برای آن سال‌ها خودرویی نسبتا زیبا به شمار می رفت و با توجه به روح اقتصادی و مقرون به صرفه بودن، انتظار خاصی در رابطه با طراحی ظاهری از آن نمی‌رود.

همچنین، نمای داخلی و کابین ورنا همچون نمای بیرونی، بسیار ساده و با توجه به رده ارزان قیمت بودن طراحی شده و نکته جذابی در آن به صورت خاص دیده نمی‌شود. اما در مقایسه با هم رده های خود در هنگام تولید، کابین و ادوات این مدل از کیفیت خوبی با توجه به قیمت برخوردار بوده و مالکان ورنا همچنان با توجه به کارکردهایی اکثرا بالا در جاده‌های کشور، همچنان از خودرو خود راضی هستند.

3-پیشرانه و عملکرد

ورنا دارای یک پیشرانه چهار سیلندر 16 سوپاپ با حجمی برابر با 1.5 لیتر بوده که این موتور قادر به تولید 91 اسب بخار و گشتاوری برابر با 131 نیوتن متر است که این نیرو تولیدی توسط یک گیربکس 5 دنده دستی، به چرخ‌های (FWD) جلو منتقل می‌شود (لازم به یاداوریست که ورنا در مدل اتوماتیک خود دارای یک گیربکس 4 سرعته اتوماتیک و موتوری 1.6 لیتری با توانی برابر با 105 اسب بخار و 143 نیوتن متر گشتاور است که در این مطلب تنها به معرفی نمونه دنده دستی این مدل پرداخته‌ایم)

در رابطه با عملکرد این مدل نیز باید گفت که ورنا در زمانی برابر با 10.9 الی 11.4 ثانیه به سرعت صد کیلومتر در ساعت از صفر مطلق (در نمونه صفر کیلومتر و بسیار کم کارکرد) نیاز دارد و حداکثر سرعت آن در حدود 180 کیلومتر در ساعت اعلام شده است. همچنین، مصرف سوخت این خودرو در هر صدکیلومتر مسیر شهری و اتوبان، به صورت ترکیبی برابر با 6.9 الی 7.6 لیتز بنزین اعلام شده و استاندارد آلایندگی آن یورو3 است (گنجایش باک ورنا 45 لیتر است)

4-امکانات رفاهی و ایمنی

در رابطه با امکانات رفاهی و ایمنی که در نمونه دنده دستی این مدل موجود است، باید به مواردی همچون 2 عدد کیسه هوا ( راننده و سرنشین که در برخی منابع عنوان شده است که نمونه‌های اولیه این مدل فاقد کیسه هوا هستند و پس از گذشت چند سال، ایربگ‌ها بر روی این خودرو نصب شده است)، سیستم ترمز ضد قفل، قفل مرکزی به همراه ریموت کنترل، فرمان هیدرولیک، رادیو و پخش CD‌ با چهار باند، تنظیم دستی صندلی‌های جلو و صندلی راننده در 4 جهت، شیشه بالابر جلو و عقب برقی، آینه‌های جانبی برقی (در نمونه اتوماتیک)، مه شکن عقب و .. اشاره کرد.

 

5-استهلاک و هزینه‌های جانبی

پیرامون هزینه‌های جانبی و استهلاک ورنا می‌توان گفت که این خودرو در هر 4900 الی 5400 کیلومتر مسیر طی شده، نیازمند بررسی و سرویس‌های دوره‌ای بوده که هزینه وارد در این بخش در حدود 110 الی 140 هزار تومان در نمونه دستی و 120 الی 150 هزار تومان در نمونه اتوماتیک اعلام شده که در این کلاس خودرویی، معقول و رضایت بخش است.

در رابطه با دیگر هزینه‌های جانبی ورنا، میبایست بدین نکته اشاره کرد که قیمت هر جفت لاستیک این خودرو در حال حاضر برابر با 330 الی 360 هزار تومان توسط شرکت‌های تایر ساز ایرانی همچون بارز، کویر، دنا، یزد و … اعلام شده است. همچنین، نرخ بیمه شخص ثالت این مدل در صورت عدم تخفیف و خرید مجدد توسط مالک برای مدت زمانی برابر با یکسال و پوشش مالی 7 میلیون و 700 هزار تومان، برابر با یک میلیون و 650 الی یک میلیون و 690 هزار تومان اعلام شده است.

6-قیمت در بازار

همانگونه که در ابتدای این مطلب گفته شد، ورنا حدودا 7 سال پیش از خط تولید خارج شد و علاقمندان این مدل تنها می‌توانند نمونه‌های دسته دوم این مدل را در بازار داخلی کشور خریدای کنند.

در این رابطه، اگر شخصی بخواهید ورنا را در نمونه دنده دستی و با مدل ساختاری 1389 با کارکردی کمتر از 100 هزار کیلومتر و در بهترین شرایط فنی و ظاهری و موارد جانبی (بیمه، لوازم جانبی و …)، خریداری کند، باید مبلغی برابر با 37 میلیون و 600 هزار تومان را پرداخت نماید و اگر همان شخص بخواهد ورنا را در نمونه اتوماتیک و با همین مشخصات تهیه کند، می‌بایست مبلغی برابر با 48 میلیون تومان را صرف نماید.

نتیجه گیری

سرانجام، نوبت به نتیجه گیری در رابطه با این مدل می‌رسد که به نظر ما، خرید نمونه دنده دستی این مدل با توجه به در نظر گرفته تمامی جوانب، در شهرهای بزرگ کشور با توجه به مدل ساختاری جدید تر ( 1386 به بعد) و کارکردی کمتر از 120 هزار کیلومتر، پیشنهاد می‌شود. زیرا در شهرهایی همچون تهران، اصفهان، شیراز، مشهد، تبریز و .. قطعات مصرفی و یدکی این مدل یافت میشود و با توجه به هزینه استهلاک کم این خودرو در مقایسه با نمونه اتوماتیک خود، خریداران می‌توانند برای استفاده کوتاه مدل و چندین ساله به عنوان اتومبیلی شهری آن را خریداری نمایند.

لازم به یاداوریست که برخی از مالکان ورنا در شهرهای کوچک تر این نکته را یاد آور شده‌اند که این مدل در زمینه تهیه لوازم جانبی و مصرفی دچار کمبود یا همان نبود قطعات است و خودروسازی راین که مسئول سرویس دهی به این خودرو به شمار می‌رود، در برخی از شهرهای کشور نمایندگی خدمات پس از فروش را دارا نیست.

امین ایرجی

هیچ گاه از علاقه خود به دنیای اتومبیل غافل نشوید. یک مازندارنی اصیل. علاقمند به خودروهای آلمانی و سیستم های پیشرفته. نویسنده و کارشناس بازار خودرو ایران و مسائل روز صنعت خودرو در سرتاسر جهان.

نوشته های مشابه

‫42 دیدگاه ها

    1. سلام داداش بسته به شهری ک ه. زندگی میکنید. اگه قطعاتشون گیر بیاد اره حتما دارن

  1. فرمان بسیار نرم و همچنین کلاج نرمی داره. موتور ضعیفی داره و هیچ حسی تو رانندگی بهت نمیده ماشین کم خرجیه و برای راننده ای که هیکل داره مناسب نیست. ترمز ضعیفی داره کولر عالیه بیشتر برای خانم ها خوبه البته من ۱۵۰۰ سی سی دستی اش رو داشتم

  2. خودروی خیلی خوبیه از نظر استهلاک با توجه به موتور 1500سرعت و شتاب خوبی داره. من که خیلی راضیم

  3. سلام میخواستم ماشین بخرم تا ۶۸تومن به نذر شما چه ماشینی خوبه لطفا راهنمای کنید ممنون

  4. ورنا یک ماشین کم خرج و کم مصرف هست و نسبت به موتور شتاب خوبی داره من که باهاش 170هزار تا رفتم راضیم و قصد فروششم ندارم چون دلیلی نداره که بفروشمش

    1. سلام دوستان دنبال ماشین هستم ب نظرتون هیوندا ورنا بگیرم؟؟؟

  5. من یه هیوندای ورنا دارم 160 تا هم باهاش رفتم بدون شک بدون رقیبه تا نداشته باشی نمی تونی بفهمی چیه حالا هر چی من بگم عالیه

  6. در یک کلام ماشین مردیه.هیچ وقت در راه نمی مونه چون طراحی قطعات این خودرو حساب شده و بی عیب انجام شده.این خودرو بی آزار و نرم و کم خرج میباشد.این در جواب اون کسی هست که میگه آپشن نداره.حالا ماشین های آشغال ایرانی و چینی که آپش

  7. من می خوام ورنا بخرم
    خوبی هاش رو همه گفتن، بزرگترین ایراد یا ضعف این ماشین چیه؟

  8. من یه مدل هشتاد و سش رو دارم و نزدیک به ۳۰۰ هزار تا باهاش تو جاده رانندگی کردم ماشین نرم، کم مصرف و با توجه به جاده های ایران عالی هستش و از همه نظر از اون راضی هستم.

  9. من با ورنا 83 تاکنون 360 هزار کیلومتر رانندگی کردم و ماشین بسیار کم زحمتی هست. و با این ماشین حداقل ده کشور رو رفتم و رانندگی کردم ) عمدتا کشورهای جمهوری سابق شوروی ( و بارها ترکیه. قابل مقایسه با ماشینهای داخلی و چینی نیست.

    1. سلام دوستان دنبال ماشین هستم ب نظرتون هیوندا ورنا بگیرم؟؟؟

  10. من یه مدل۸۶خریدم هر جور با ماشینهای صفر داخلی از نظر قیمت و امکانات مقایسش کردم دیدم بهتره با هر کارشناسی هم که مشورت کردم تاییدش کرد

  11. سلام دوستان.من هروقت باکشو پر میکنم ماشین بد کار میکنه.البته تازمانی که ۱ سومش خالی میشه خوب میشه.لطفن اگه کسی ایردشو میدونه راهنمایی کنه.ممنون.

  12. ورنا واقعا عالیه موتور بی صدا کلاج نرم ترمز خوب قیافه خوب صندوق جادار و اتاق بزرگ بدنه ایمن با ۴ ستاره ایمنی و کیفیت عالی ۸۳ شو دارم ۱۲۰ تا کار واقعا عالیه

  13. سلام امیدوارم خوب باشید به احتمال قوی حباب گیر بنزین هست،یک قطعه مستطیل پلاستیکی تقریبا اندازه جعبه دستمال کاغذی هست که توی سپر عقب قرار میگیره تقریبا،تعویض کنید به احتمال قوی مشکل حل میشه

  14. با سلام سیستم کربن کنیستور رو چک کنید شاید برطرف بشه.مشکل شما بخار بنزینه که باعث میشه ماشین قاطی کنه

  15. ماشین عزیزی برام بود و هست ،فقط من حسب عادت بدم البته رو این ماشین پام مرتب رو کلاچ بود ،ولی همچنان دوسش دارم

  16. ماشین خیلی خوبیه قیافه اش زیاد جالب نیست کولر عالی ولی یکم جون موتور میگیره من ۱۵۰۰ دارم خوب راه میره من ضعف محسوسی تو موتورش ندیم و راضیم کیفیت داشبورد و…. خیلی خوبه مجموعا آپشن چیز خاصی ندارد بالابر اتومات خرج هم با تعمیرگاه قهره البته خیلی نروندم ولی مشخصه ماشین بسیار کم ازاریه مصرف سوخت دنده ۱۵۰۰ نزدیک ۷ تو جاده صدا موتور تو اتاق میاد ولی نه آزار دهنده مونتاژ خیلی خوبه هرچند با کار کرد بیشتر یکم بعضی وقتا صدا میده ولی ۱۰۰ برابر بهتر از ۲۰۶ ایناست خیلی بی صداست یعنی سکوت خیلی خوبی توشه ملاج و فرمان هر دو بسیار بسیار نرم امنیتشم بهتر می‌بود همه مدل ها ایربگ داشت ولی من راضیم خیلی خوبه امنیتش خوبه و از ۲۰۶ بیشتره احتمال خیلی زیاد کاملا مشخص که امنیت خوبی داره امنیت خوبه کاملا فقط ایربگ نداره بعضیاش که تأثیر منفی داره ترمزش خیلی خوب نیست بدون ABS نرم نرم هست کمکاش بسیار نرم اگه با قیافه این چیزهاش کنار بیان خیلی خوبه همون سوار شدن روی برند هیوندا با این پول حس خوبی میده

  17. سلام عیب ماشین اینه که بدون ABS ترمزش زیاد خوب نیست بعضی وقتا محور عقبش تو سرعت بالا رو جاده در میاره و خیلی پایدار نیست ولی در کل من راضیم با اینکه مدل ماشینم ۸۳ هست راضیم ازش و عالیه

  18. سلام عیب ماشین اینه که بدون ABS ترمزش زیاد خوب نیست بعضی وقتا محور عقبش تو سرعت بالا رو جاده در میاره و خیلی پایدار نیست ولی در کل من راضیم با اینکه مدل ماشینم ۸۳ هست راضییم

  19. عااااااالی بیصدا کم مصرف یک چرخش می ارزه به کل محصولات ایران خودرو و سایپا

  20. از ورنا توی این رده از قیمت بهتر نداااااریم نگرد نیست گشتم نبود

  21. با سلام
    بنده یک ورنا مدل۸۴ دارم البته ۴۰ هزار بیشتر کار نکرده اما انصافا من پژو ۶ داشتم پارس داشتم .slxپژو داشتم
    فقط سیلو که اونم هیونداست می‌تونه یه کم باهاش رقابت کنه از وقتی ورنا خریدم دیگه از سایپا که قبلاً هم متنفر بودم الان از ایران‌خودرو هم بدم اومده خداییش بار از دل برمیداره.دوسال الان یه هزاری خرجش نکردم
    یکساله استارتش وقتی داغه نمیچرخه ولی خدا شاهد از هندل کمتر می‌چرخه ولی روشن میشه و یکسال تعمیر نکردم استارتشو
    .سوختم که نگم برات بالا نوشته۶ و خرده ای ولی من میگم ۵ خرده ای توجاده ۵
    که ندیدم غیر ژیان ماشینی با این سوخت
    یاحق بدرود

  22. سلام
    من مدل۸۶دارم خیلی راضیم ازش تو جاده ۲۰۰هم باهاش بری اصلا صدا نمیاد هندلینگ واقعا بینظیری داره دوستان توصیه میکنم اگه قصد خرید این ماشین رو دارید دریغ نکنید قطعا بهتر از آشغال های ایرانخودرو هستش

    1. سلام. من دنبال یک ورنا دنده ای هستم، کسی فروشی سراغ داره؟

  23. سلام مدل 83دارم برای جاده بخصوص کوهستانی حریع نداره مصرف سوخت جاده زیر6ولی لوازم گران وکمیاب

    1. سلام دوست عزیز. من شنیدم قطعاتش ارزون قیمتِ و در شهرهای بزرگ همه چیزش به راحتی پیدا می شه و از نظر مکانیک هم الان که در سال ۱۴۰۱ هستیم مشکلی نداره.درسته؟ و در آخر اینکه دوست گرامی به نظرت ماشین جاده هست که بتونه هفته ای ۲-۳ هزارتا تو جاده بدون دردسر راه بره و نزاره آدمو؟

  24. سلام. من دنبال یک ورنا دنده ای هستم، کسی فروشی سراغ داره؟

  25. سلام بین ماشین های هیوندای ورنا پراید ۱۴۱ و پراید ۱۱۱ دویست شیش تیپ دو ، ۴۰۵ ، مزدا ۳۲۳، فولکس گل ، ام وی ام۳۱۵ کدوم رو پیشنهاد میکنید تو رنج قیمت زیر ۲۰۰ میلیون میخوام دانشجو معلمم تهران زندگی میکنم میخوام باش مسافرکشی کنم و دستم باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا