مکمل بنزین
برگزیده‌هابررسی

بررسی شاسی بلند کوپا T210؛ تازه واردی از چین برای ایران!

حضور خودروهای چین در ایران چندان هم بد نسیت، چراکه فقط کافیست تصور کنید اگر شرایط قیمتی خودروهای خارجی مانند الان بود و محصولات چینی نیز حضور نداشتند، اوضاع چگونه پیش می‌رفت و همه ما باید تا سالها با محصولات تکراری ایران‌خودرو و سایپا روزگار می‌گذراندیم. افزایش قیمت دلار باعث شده تا چینی‌ها هم رشد قیمت داشته باشند و کم‌کم این خودروها از دسترس جمعیت کثیر کم‌درآمد مملکت دور بمانند.

عرضه محصولات متعدد شاسی‌بلند چینی، بیشتر به دلیل علاقه مردم به این خودروها بوده است و اخیرا هم یک محصول متفاوت با نام کوپا T210 وارد کشور شده است که بزودی شاهد حضور آن در خیابان‌های کشور خواهیم بود.

کوپا T210 محصول شرکت زوتی چین است که در بازار محلی با نام زوتی  T600 Coupe عرضه شده و در بدو ورود به بازار بسیاری از چینی‌ها از حضور آن ابراز خشنودی کردند. این خودرو قد بلند چینی اکنون توسط ریگان خودرو که زیرمجموعه کرمان‌خودرو محسوب می‌شود به کشور آورده شده است. مشخصات این خودرو نشان می‌دهد که می‌تواند در بازار ایران موفق باشد اما نباید فراموش کرد که در ایران همیشه قیمت حرف اول پیروزی را می‌زند.

کوپا T210 را می‌توان ورژن چینی فولکس‌واگن تیگوان دانست که برای جمعیت علاقه‌مند به تیگوان طراحی شده تا اگر توانایی خرید محصول فولکس را ندارند، به خرید این خودرو فکر کنند. به‌دلیل شباهت کوپا به محصولات آلمانی، ظاهر آن بسیار خوب از آب درآمده است و با قدرت می‌توان آن را یک محصول زیبای چینی دانست. در قسمت جلویی خودرو نوع قرارگیری چراغ‌ها و جلوپنجره کرومی، یک محصول خشن را نشان می‌دهد که حس قدرت را به شما منتقل می‌کند. رینگ‌های ۱۸ اینچی کوپا نشان می‌دهند که در طراحی این خودرو بسیار دقت شده چراکه اکثر خودروهای چینی از سایز کوچک لاستیک رنج می‌برند. در بخش عقب نیز چراغ‌ها بسیار زیبا طراحی شده‌اند. در کل زمانی که با این خودرو در خیابان‌های شهر تردد می‌کنید، بدون شک نگاه‌ها به شما جلب می‌شوند و اکثر مردم تصور می‌کنند با یک خودروی آلمانی روبرو شده‌اند که شبیه به محصولات فولکس، پورشه و یا حتی آئودی طراحی شده است.

در داخل کوپا سعی شده تا ظاهری شیک و لوکس آماده شود که همینطور هم است. شما زمانی که وارد این کابین می‌شوید از زیبایی آن متعجب خواهید شد و یک پله بهتر از سایر محصولات چینی طراحی شده است. غربلیک فرمان شما را کاملا با آئودی و پورشه مواجه می‌کند که در دست گرفتن آن بسیار لذت‌بخش است. همه بخش‌های داشبورد نیز خوب طراحی شده‌اند که عنصر زیبایی و سادگی در سرتاسر آن به‌چشم می‌خورد. تمام قسمت‌های زوتی کوپا را می‌توان خوب دانست البته این به‌معنای بی‌نقص بودن آن نیست چراکه طراحی دکمه‌های سخت‌افزاری مانند تهویه بیش از حد پایین است و می‌تواند برای راننده و سرنشین جلو مشکل ساز باشد. از لحاظ متریال داخلی، کوپا T210 یکی از بهترین چینی‌های حاضر در کشور است که ترکیب چرم و پلاستیک بسیار خوب بکار گرفته شده است.

از لحاظ فضای سرنشینان، شرایط در جلوی کابین عالی است و افراد در این بخش نهایت راحتی را خواهند داشت اما در بخش عقب شرایط از عالی به مناسب تغییر حالت می‌دهد و افرادی که قد بالای ۱۸۰ داشته باشند کمی در آن با کمبود فضا مواجه خواهند شد.

در گذشته زمانی که خبر از عرضه خودرویی با حجم موتور پایین منتشر می‌شد، همه می‌گفتند آن محصول ارزش خرید ندارد و قدرت کافی ندارد اما در حال حاضر شرایط متفاوت شده است. کوپا T210در قلب خود یک موتور 1.5 لیتری توربو دارد که می‌تواند 156 اسب‌بخار قدرت تولید کند و در دور موتورهای 2100 تا 3600 به گشتاور 210 نیوتن‌متر برسد که گیربکس 6 سرعته اتوماتیک وظیفه انتقال قدرت را برعهده دارد.

کوپا T210 در ۳ تیپ از لحاظ تجهیزات عرضه می‌شود که فول‌ترین مدل آن تقریبا هر آن چیزی که شما احتیاج داشته باشید را دارد. صندلی‌های برقی جلو همراه با گرمکن سه حالته، سیستم تهویه دو منطقه‌ای با دریچه سرنشینان پشتی، صندوق عقب برقی بازشونده با سنسور پا، سقف پانوراما و سانروف برقی، سیستم ورود بدون کلید، آینه‌های برقی با کنترل از روی سویچ، دوربین 360 درجه، سنسورهای پارک جلو و عقب، نمایشگر لمسی 9 اینچی با سیستم صوتی مجهز به 8 بلندگو، سیستم هشدار خروج از خط، رادار نقطه کور، ایربگ‌های جلو، جانبی و پرده‌ای، سیستم های ترمز و پایداری شاملABS ،EBD ،ESP ،TCS ،HAC ،EPB ،EBA ،BOS و… لیست تجهیزات کوپا را تشکیل می‌دهند.

با نشست پشت فرمان کوپا هیجان خواهید داشت که ببینید این چینی جدید در دل خود چه چیزهایی دارد. فضای دید خوبی در مقابل شما هست اما شیشه عقب دیدتان را محدود کرده که با دوربین‌های ۳۶۰ درجه و دنده عقب مشکل حل می‌شود. استارت را فشار می‌دهیم و با کمال تعجب ماشین کاملا بدون صدا شروع به کار می‌کند. با حرکت آرام در سطح شهر به این نکته پی خواهید برد که برخی از تجهیزات خودروهای خارجی در ایران کاملا بلااستفاده هستند مانند سیستم خروج از خط که اصلا درست و حسابی با توجه به خط‌کشی‌های شهر ما کار نمی‌کند. در این خودرو نیز شرایط به همینگونه خواهد بود و فرقی بین نحوه کار آپشن خروج از خط خودروهای چینی و کره‌ای وجود ندارد.

راحتی صندلی‌ها در تمام طول این مدت بسیار خوب بود و شما بدون کوچکترین مشکلی می‌توانید ساعت‌ها با خودروی خود سفر کنید. زمانی که پا را روی پدال گاز فشار می‌دهید بدون مکث و بسیار قدرتمند خودرو از جای خود کنده می‌شود. شتاب صفر تا ۱۰۰ کمتر از ۱۱ ثانیه به ما نشان می‌دهد که با یک خودروی قد بلند خوب روبرو هستیم که مشکل‌ساز نخواهد بود.

خنگی در برخی موارد در گیربکس شش سرعته کوپا قابل رویت است مخصوصا زمان تعویض‌دنده سبک و در حالت اسپرت نیز بطور کلی گیربکس از هماهنگی با موتور خارج می‌شود. اگر خیلی توجه خود را بکار بگیرید نافرمانی کمی در پیچ‌های تند مشاهده خواهید کرد و کمی در حرکات سریع دلهره ایجاد می‌کند. با بکارگیری توربو صدای موتور و توربو وارد کابین می‌شود که هیجان خوبی تولید می‌کند. اگر همین مقدار صدا برای خودرویی با موتور تنفس طبیعی به کابین وارد می‌شد آن را ضعیف می‌نامیدیم اما در اینجا شرایط فرق دارد و بحث هیجان توربو در میان است.

بنابر اخبار منتشر شده قیمت کوپا از ۱۰۰ تا ۱۴۰ میلیون تومان متغیر خواهد بود که با توجه به شرایط موجود در کشور قیمت چندان بالایی نیست اما زمانی که بحث یک خودروی چینی مطرح می‌شود این رقم کمی باعث سرخی صورت می‌شود. امیدواریم اوضاع بگونه‌ای پیش برود که در آینده مجبور به خرید خودروهای ارزان خارجی با قیمت بسیار بالا نباشیم.

به سوپر گروه کوپا T210 در تلگرام ملحق شوید

علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. باسلام ازموتور توربوt120وظاهر زیبایش صحبت شده باتشکر ازچرخان.ولی انتقال قدرت به چرخها دف جلو هستش یا4×4اگردراینمورد هم بیشتر اطلاعات میدادین ممنون میشدم با سپاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا