مکمل بنزین
مقایسهبرگزیده‌ها

مقایسه سیتروئن c4 با کیا سراتو نیو فیس، باکیفیت فرانسوی یا خوش چهره کره‌ای؟

همواره یک خودرو سدان شهری می‌تواند اکثر نیازهای یک مشتری را برای استفاده در مسیرهای شهری و برون شهری براورده سازد و اگر این خودرو دارای کیفیت خوب، قدرت کافی و مصرف سوخت پایین باشد، گزینه‌ای بسیار خوب محسوب شده و ارزش خرید بالایی را دارد.

در این مطلب قصد داریم به مقایسه دو خودرو سدان شهری در بازار داخلی کشور به نام‌های سیتروئن c4 و کیا سراتو نیو فیس بپردازیم و با نگاهی کلی به این دو مدل، برتری هر یک را نسبت به دیگری در هر بخش بیان خواهیم کرد.

1-معرفی کلی

در رابطه با معرفی کلی این دو خودرو باید گفت که کیا سراتو نیو فیس در واقع یک سدان شهری بوده و یکی از موفق ترین و پر فروش ترین محصولات کیا نه تنها در ایران، بلکه در سرتاسر جهان است. این خودرو توسط شرکت اطلس خودرو که نماینده رسمی برند کیا در ایران است، وارد و عرضه می‌شود.

اما در سوی دیگر این میدان، سیتروئن c4 نیز یک سدان شهری بوده که به عنوان دومین محصول پسابرجامی سایپا شناخته شده و در حال حاضر با توجه به قرارداد منعقد شده بین برند فرانسوی سیتروئن با گروه صنعتی سایپا، قرار است پس از مدل C3، به صورت مونتاژی وارد بازار داخلی برای فروش انبوه شود.

 

2-طراحی ظاهری و داخلی

پس از معرفی کلی این دو خودرو، حال نوبت به بررسی نمای ظاهری و درونی این دو مدل می‌رسد که نخست به سراغ طراحی ظاهری این دو مدل می‌رویم. همان‌گونه که در مطالب قبل گفته شد، طراحی ظاهری هر خودرو بسته به نظر مشتری هم می‌تواند زشت باشد و هم زیبا و نمی‌توان به صورت قطعی گفت که کدام یک از این دو مدل نسبت به دیگری دارای چهره‌ای زیبا تر است و باید در این بخش سیتروئن c4 و کیا سراتو نیو فیس را برابر با یکدیگر عنوان کرد.

 

پیرامون طراحی داخلی و کابین این دو خودرو نیز باید گفت که در ساخت اتاق داخلی هر دو مدل، در اکثر نقاط از پلاستیک نرم و خوب استفاده شده و با توجه به رده این دو اتومبیل، جنس متریال استفاده شده در ساخت کابین، ادوات و ابزارک‌ها، قابل قبول ارزیابی می‌شود. در زمینه طراحی اتاق نیز همانند نمای ظاهری،‌ باید گفت هر دو خودرو در یک سطح بوده و در این بخش نیز نظر خریداران و مشتریان مهم ترین نقش را ایفا می‌کند.

3-پیشرانه و عملکرد

سیتروئن c4 از یک پیشرانه چهار سیلندر 16 سوپاپ توربوشارژ با حجمی برابر با 1.6 لیتر بهره می‌برد که قادر به تولید قدرتی برابر با 163 اسب بخار و گشتاوری برابر با 243 نیوتن متر است. نیروی تولید شده توسط یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک (تیپ ترونیک) به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

در زمینه عملکرد این مدل نیز باید گفت که سیتروئن c4 برای رسیدن به سرعت صدکیلومتر در ساعت از صفر مطلق، نیازمند زمانی برابر با 8.5 الی 8.8 ثانیه نیاز دارد و حداکثر سرعت آن در حدود 205 کیلومتر در ساعت اعلام شده است. همچنین، مصرف سوخت این مدل در هر صدکیلومتر مسیر شهری و اتوبان، به صورت ترکیبی برابر با 6.7 الی 7.0 لیتر بنزین بوده و استاندارد آلایندگی آن یورو 6 است (گنجایش باک بنزین این خودرو برابر با 60 لیتر است)

اما در سوی دیگر این میدان، کیا سراتو نیو فیس از یک پیشرانه چهار سیلندر 16 سوپاپ با حجمی برابر با 2.0 لیتر بهره می‌برد. این موتور قادر به تولید قدرتی برابر با 152 اسب بخار و گشتاوری برابر با 192 نیوتن متر است. نیروی تولید شده توسط یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک، به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

کیا سراتو نیو فیس برای رسیدن به سرعت صدکیلومتر در ساعت از صفر مطلق، نیازمند زمانی برابر با 9.1 الی 9.4 ثانیه بوده و حداکثر سرعت آن در حدود 200 کیلومتر در ساعت خواهد بود. همچنین، در زمینه مصرف سوخت این مدل بادی گفت که کیا سراتو نیو فیس در هر صدکیلومتر مسیر شهری و اتوبان، به صورت ترکیبی مصرفی برابر با 7.7 الی 8.0 لیتر دارا بوده و استاندارد آلایندگی آن یورو 5 است (گنجایش باک این خودرو برابر با 50 لیتر است)

حال نوبت به اعلام برنده در این بخش می‌رسد که با توجه به مشخصات و عملکرد این دو خودرو، ‌باید گفت که سیتروئن c4 با دارا بودن شتاب اولیه بهتر، حداکثر سرعت بالاتر، مصرف سوخت کمتر، فضای سرنشین بیشتر و … ، خودرویی بهتر از کیا سراتو نیو فیس در این قسمت بوده و پیروز این بخش است.

4-امکانات رفاهی و ایمنی

هر دو مدل با دارا بودن امکانات رفاهی و امنیتی مناسب، می‌توانند نیاز راننده و سرنشینان خود را برآورده سازند و اگر بخواهیم به بخشی از این امکانات اشاره کنیم باید مواردی همچون:

رینگ‌های آلومینیومی ۱۶ اینچی، آینه‌های تاشو برقی، سانروف برقی، کروز کنترل، استارت دکمه‌ای، کامپیوتر سفری، چراغ‌های LED در روز، سیستم صوتی قدرتمند، سیستم تهویه مطبوع دوگانه و قابلیت یونیزه کردن هوای کابین، ۶ کیسه هوا، سیستم‌های ترمز ABS, EBD, ESP, EBA، سنسور پارک عقب، تنظیم برقی صندلی‌های جلو،‌ روکش چرمی و … را برای C4 نام ببریم.

و در سوی دیگر این میدان، برای کیا سراتو نیو فیس نیز باید مواردی همچون 6 کیسه هوا (در 10 نقطه)، سیستم ترمز و پایداری (ESC / ABS / EBD / VSM)، سیستم صوتی قدرتمند مجهز به صفحه نمایش 4.2 اینچی لمسی به همراه 6 بلندگو، بلوتوث، کلیدهای کنترلی بر روی فرمان، سیستم Flex Steer (قابلیت تنظیم عملکرد فرمان به سه حالت Comfort، Normal و Sport)، دوربین عقب، صفحه نمایش Supervision، گرمکن غربالک فرمان، سیستم تهویه مطبوع جداگانه برای سرنشینان جلو، خروجی سیستم تهویه مطبوع برای سرنشینان عقب، گرمکن و سردکن صندلی‌های جلو، قابلیت تنظیم صندلی راننده در 10 جهت، چراغ‌های LED برای روز در جلو و چراغ‌های LED در عقب، سیستم Smart Key، سنسور پارک در جلو و عقب، رینگ‌های 17 اینچی، سیستم کمکی در سربالایی (HAC)، سانروف و … را نام برد.

5-قیمت در بازار

در رابطه با قیمت این دو خودرو در بازار داخلی کشور باید بگوییم که ارزش قیمتی سیتروئن c4 با توجه به عدم عرضه انبوه این مدل، همچنان به صورت نهایی مشخص نشده است، اما گفته می‌شود که این خودرو در صورت عرضه انبوه، دارای قیمتی برابر با 150 الی 170 میلیون تومان خواهد بود. اما در سوی مقابل، کیا سراتو 2018 در بالاترین سطح امکانات خود، در حال حاضر قیمتی برابر با 197 میلیون تومان را در بازار داخلی کشور دارا است.

6-خدمات پس از فروش

شرکت اطلس خودرو با توجه به در اختیار داشتن حق واردات انحصاری محصولات برند کیا موتور کره جنوبی، میزان گارانتی برابر با 5 سال را برای کیا سراتو نیو فیس معین کرده و در صورت بروز هرگونه مشکل در این مدت زمان، مشتریان می‌توانند با مراجعه به مراکز خدمات اطلس خودرو در سرتاسر کشور، معایب به وجود آمده را بر طرف سازند.

و در سوی دیگر این میدان، گروه سایپا سیتروئن که وظیفه مونتاژ سیتروئن c4 را دارا است، میزان گارانتی برابر با 5 سال را برای این معین کرده و با توجه به نمایندگی‌های گسترده سایپا در سرتاسر کشور، باید گفت که پس از حضور انبوه این مدل در بازار داخلی، خریداران می‌توانند با خیال آسوده این خودرو را خریداری نمایند.

امین ایرجی

هیچ گاه از علاقه خود به دنیای اتومبیل غافل نشوید. یک مازندارنی اصیل. علاقمند به خودروهای آلمانی و سیستم های پیشرفته. نویسنده و کارشناس بازار خودرو ایران و مسائل روز صنعت خودرو در سرتاسر جهان.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا