مکمل بنزین
گوناگونخبر

۵ نشانه برتری خودروهای برقی در آینده نزدیک

خبرها و گزارش‌های بسیار زیادی درباره آینده خودروهای برقی منتشر می‌شود و بعضی از این مقالات موافق و بعضی مخالف ساخت وسایل نقلیه برقی هستند ولی به نظر می‌رسد با پیشرفت هر روز بخش تکنولوژی، خودروهای برقی آینده درخشانی در بازار جهانی داشته باشند. در زیر ۵ نشانه‌ برتری خودروهای برتری در آینده نزدیک را مطرح می‌کنیم.

۱) سازگاری وسایل نقلیه برقی با هر ابعادی

امروزه بسیاری از مهندسان و کارشناسان به دنبال برقی کردن وسایل نقلیه بزرگ مانند کشتی‌های باری، کامیون‌ها، هواپیماها و دیگر وسایل نقلیه با این ابعاد هستند که نشان می‌دهد وسایل نقلیه برقی می‌تواند در هر ابعادی طراحی و ساخته شوند و در عین حال محافظ محیط زیست باشند.

۲) حضور وسایل نقلیه برقی در هر مکانی

یکی دیگر از نشانه‌های برتری وسایل نقلیه برقی حضور آنها در هر مکان هست، برای مثال اولین مکانی که به ذهن هر خواننده می‌رسد جاده‌ها و خیابان‌های شهری است ولی خودروهای برقی توانسته‌اند در مسابقات فرمول E نیز خوب بدرخشند و حتی به نوعی مقابل خودروهای فرمول یک قرار بگیرند.

بسیاری از کارشناسان سخن از خودروهای با سوخت هیدروژنی را به میان می‌آورند ولی واقعیت در اینجاست که خودروهایی با سوخت هیدروژنی مناسب مکان‌های شهری نیستند چرا که برای سوخت باید ابتدا هیدروژن تولید شود و بعد به جایی مطمئن جابه‌جا شود و ذخیره شود و بعد سوخت‌گیری شود که هزینه‌بری زیادی دارد ولی در جهان امروزی برق در همه جای دنیا حضور دارد و این به معنی حضور خودروهای تمام برقی در هر مکانی است.

۳) تولید بهینه انرژی

خودروهای برقی می‌توانند انرژی پایدارتری تولید کنند. برای مثال ایلان ماسک، بنیان‌گذاری کارخانه تسلا در آمریکا، معتقد است که با وجود اینکه سوخت و هزینه زیادی برای تولید سلول‌های برقی مصرف می‌شود ولی با داشتن یک خودروی برقی می‌توانید در مدت زمان طولانی انرژی پاک را تولید کنید و در دراز مدت هزینه و خرج کمتری برای وسیله نقلیه برقی‌تان داشته باشید. در حال حاضر بسیاری از افرادی که مخالف با ساخت وسایل نقلیه برقی هستند دلایل خود را برای تولید و بازیافت باتری‌ها اعلام کرده‌اند که بدون شک در چندین سال آینده این مقوله با پیشرفت‌های روزافزون حل خواهد شد.

۴) تولید وسایل نقلیه پایدار

پلتفر‌م‌های خودروهای برقی بنیان پایداری برای پیشرانه‌های برقی را فراهم می‌کنند، بطوریکه سلول‌های برقی بهینه در کنار هم می‌توانند برای مثال در کف یا جلوی خودرو جای گیرند و وسیله نقلیه کاربردی، ارزان و سبز را به دست خریداران دهند. با افزایش تولید خودروهای برقی در بازار بدون شک شرکت‌ها یا کارخانه‌های تولید چرخ‌ها یا دیگر قطعات خودرو نیز درگیر این موضوع می‌شوند تا قطعات باکیفیت‌تر و متناسب با خودروهای برقی تولید کنند و این به معنای داشتن محیط زیست پایدار در دراز مدت است.

۵) تکنولوژی باتری

به طور قطع می‌توانیم اعلام کنیم که سرمایه‌گذاریهای کلانی برای تولید قوی‌تر و سبک‌تر باتری‌های وسایل نقلیه برقی انجام شده است. در ۳۰ سال گذشته خودروسازان توانسته‌اند حجم و وزن باتری‌های مرتبط با خودروهای برقی را کاهش دهند ولی قدرت خروجی‌ را افزایش دهند. یکی از مشکلاتی که هنوز امروزه دست و پا گیر خودروسازان هست وزن، فضا و کارکرد باتری‌های برقی است. یکی از نمونه‌های موفق در این بحث بهینه شدن باتری خودروی نیسان لیف است که از سال ۲۰۱۱ میلادی هر ساله با آمدن نسخه‌های جدیدتر آن باتری‌های قوی‌تر و سبک وزن‌تر به بازار ارائه کرده است.

نظر شما درباره آینده خودروهای برقی در جهان و در ایران چیست؟

سپیده رمضانی

تابستان سال ۹۵ به تیم نویسندگان چرخان ملحق شدم. طرفدار خودروهای سبز و برقی هستم. سعی می‌کنم خبرهای جذاب و جالب درباره وسایل نقلیه را برایتان بنویسم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا