مکمل بنزین
گوناگونخبر

آینده نمایشگرهای پشت فرمان راننده بدست ژاپنی‌ها!

هنوز پشت فرمان بسیاری از خودروهای موجود در جهان و یا حتی تولیدات جدید سرعت‌سنج‌ها و شمارش‌گرهای عقربه‌ای را نشان می‌دهند ولی کم‌کم با روی کار آمدن خودروهای برقی نمایشگرهای پشت فرمان تبدیل به صفحه نمایش‌های صاف یا خمیده دیجیتال می‌شوند.

اگر پشت فرمان یکی از محصولات جدید بی‌ام‌و یا مرسدس بنز جدید نشسته‌ باشید متوجه می‌شوید که پنل نمایشی پشت فرمان دیجیتالی است و حتی جلوی پنجره راننده نیز اطلاعاتی را در حین رانندگی می‌توانید تماشا کنید که تمام این نمایشگرها ساخت کمپانی ژاپن دیسپلی (Japan Display) است. این شرکت یکی از بزرگترین تولیدکننده‌های صفحه نمایش‌ دیجیتال در سراسر جهان است.

مسئولان این کمپانی ژاپنی معتقدند که با گسترش تولید خودروهای برقی در جهان، نیاز به تولید نمایشگرهای دیجیتالی در این خودروها افزایش پیدا می‌کند. از سوی دیگر امروزه بسیاری از خریداران توجه بیشتری به طراحی داخل کابین می‌کنند و ملاک اصلی خود را تجهیزات داخل کابین قرار می‌دهند تا اینکه بیشتر به پیشرانه یا تجهیزات زیر کاپوت نگاهی بیندازند.

مدیر ژاپن دیسپلی در مصاحبه با Autonews اظهار کرد که در گذشته بیشتر همه خریداران به پیشرانه خودرو نگاه می‌کردند، اینکه چند سیلندر است؟ چند اسب بخار قدرت دارد و صدای موتور به چه صورت است ولی با آمدن پیشرانه‌های تمام الکتریکی دیگر این ویژگی برای خریداران ملاک اصلی محسوب نمی‌شود و نمایشگرهای تعبیه شده درون کابین بیشترین جذابیت را برای خودرو دارند.

امروزه تنها در محصولات لوکس و گران قیمت از برندهای مشهور مانند بی‌ام‌و، مرسدس و آئودی این نمایشگرهای دیجیتال نصب شده است ولی تا چند سال دیگر این صنعت تحول عظیمی خواهد یافت و بسیاری از خودروسازان به دنبال کارگیری نمایشگرهای دیجیتالی برای پشت فرمان خواهند بود. این کمپانی ژاپنی در حال حاضر ۳۰ درصد از تولید نمایشگرهای دیجیتالی بازار خودروهای اروپایی، آمریکایی، ژاپنی و چینی را بدست دارد و پیش‌بینی کرده که تا ۱۹ درصد دیگر می‌تواند از این بازارها سهم داشته باشد و سرمایه خود را به ۶.۷ میلیارد دلار برساند. به علاوه جالب است بدانید که ژاپن دیسپلی نمایشگرهای OLED دو کمپانی ال جی و سامسونگ را تولید می‌کند.

احتمال دارد نمایشگرهای OLED نیز به دنیای خودروها نیز وارد شوند ولی یکی از مشکلات این نوع از نمایشگرها با وجود نازک‌تر بودن و وضوح کیفیت بیشتر، عمر مفید کمتر و هزینه بالاتر از نمایشگرهای LCD است. از این رو باید تا چند سال حضور نمایشگرهای LCD را در خودرو دید و با پیشرفت در ساخت نمایشگرهای OLED آنها را سال‌های آتی در خودروها پشت فرمان دید. مسئولان این کمپانی ژاپنی معتقدند که به زودی نمایشگرهای مستطیل صاف به زودی جای خود را به نمایشگرهای جدید خواهند داد. نظر شما درباره نمایشگرهای جدید پشت فرمان راننده چیست؟

سپیده رمضانی

تابستان سال ۹۵ به تیم نویسندگان چرخان ملحق شدم. طرفدار خودروهای سبز و برقی هستم. سعی می‌کنم خبرهای جذاب و جالب درباره وسایل نقلیه را برایتان بنویسم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا