Take a fresh look at your lifestyle.
َADS Temp مستطیل

راهکارهایی ساده و ارزان برای افزایش سرعت خودروی‌تان

اگرچه بحث فرمان پذیری (Handling) و ترمزها در سرعت خودرو بسیار مهم هستند اما افزایش سرعت لزوماً به معنای افزایش سرعت در مسیر مستقیم نیست. گاهی راننده به افزایش سرعت خودرو در مسیرهای ناهموار و کوهستانی یا به‌اصطلاح آفرود نیاز دارد. برای این کار، شرکت‌های تیونر زیادی وجود داشته که می‌توانند با افزایش اسب بخار و گشتاور خودرو، جان تازه‌ای به آن ببخشند اما باید توجه داشت که این تیونینگ هم گران بوده و هم در درازمدت باعث آسیب زدن به قطعاتی از خودرو می‌شود که تیونینگ نشده‌اند و توانایی این قدرت اضافی را ندارند.

بهترین و ارزان‌ترین راهکارها برای افزایش سرعت خودروی‌تان در موارد زیر اشاره‌شده است.

با چرخان باشید:

در بازه‌های زمانی مشخصی، خودروی خود را سرویس کنید

نگهداری منظم از خودرو، شامل تعویض شمع‌ها، استفاده از روغن‌موتور مناسب و باکیفیت و تعویض به‌موقع فیلترها، نه‌تنها بهترین عملکرد خودرو را به شما تضمین می‌دهد، بلکه عمر قطعات را نیز زیادتر می‌کند. در کنار این موارد باید اثر مطلوب روغن ترمز مرغوب و باکیفیت را نیز اضافه کرد که می‌تواند در سرعت‌های بالا بسیار کارآمد ظاهر شود. همچنین باید به مبدل‌های کاتالیست کثیف شده، که می‌توانند باعث کاهش قدرت موتور و صدمه زدن به قطعات دیگر آن شوند نیز توجه شود.

هوا و سوخت

بدون توجه به نوع موتور خودروی شما، این موتور نیاز به سوخت و هوا برای کارکرد دارد. هرچه بیشتر دریافت کند، قدرت بیشتری نیز تولید می‌کند. تزریق کننده‌های بزرگ‌تر هوا و پمپ‌های سوخت این اطمینان را می‌دهند که سیلندرها سوخت کافی را برای ترکیب شدن با هوا در اختیاردارند. اگرچه توربو و سوپر شارژرها می‌توانند فرایند ترکیب هوا و سوخت را سریع‌تر کنند اما به‌جای این روش‌ها می‌توان از یک ورودی هوای خنکی که می‌تواند ورود جریان هوا به داخل موتور را تسریع بخشد، استفاده کرد.

وزن اضافی را در خودرو حذف کنید

آیا تابه‌حال می‌دانستید که سرعت و قدرت تولیدی خودرویی با وزن 1,814 کیلوگرم و قدرت 400 اسب بخار، با خودرویی با وزن 907 کیلوگرم و قدرت 200 اسب بخار برابری می‌کند. همچنین این خودروی سنگین‌تر، به ترمزها، تایرها و سیستم تعلیق بزرگ‌تری نیز برای عملکرد بهتر خود نیاز دارد. پس حمل یک سیستم صوتی سنگین و یا جابجا کردن دائم وزن اضافی در صندوق‌عقب خودرو، می‌تواند از شدت سرعت آن بکاهد. کاهش هر 45 کیلوگرم وزن اضافی از خودرو، می‌تواند باعث این شود که شما با سرعت کمی بیشتر رانده و نیاز به قدرت کمتری برای ترمز گیری داشته باشید.

تایرهایی مناسب خودروی‌تان پیدا و نصب کنید

تایرهایی باکیفیت و خوب، باعث می‌شوند که خودروی شما عملکرد بهتری در ترمز گیری، چسبندگی مناسب با جاده و پیچیدن داشته باشد. خیلی‌ها با انداختن تایرهایی نامرغوب و ارزان‌قیمت که یا تاریخ‌مصرفشان گذشته و عمر چندانی زیر خودرو نخواهند داشت و یا عاج‌هایی صاف دارند، هم باعث به خطر انداختن سلامتی خودشان وهم آسیب رساندن به خودروی‌شان می‌شوند. پس استفاده از تایرهایی باکیفیت، در کنار ترمزهایی قدرتمند و سیستم تعلیق مناسب، می‌تواند تأثیر فوق‌العاده زیادی روی عملکرد خودروی شما بگذارد.

ترمزهای خود را ارتقا دهید

ترمز خودرو یکی از آن موارد بسیار مهم و حیاتی است که باید قبل از اینکه به فکر افزایش سرعت خودروی‌تان باشید، به آن فکر کنید. به یاد داشته باشید که شما می‌بایست در کنار افزایش سرعت خودرو، به فکر ارتقای روغن ترمز و اتصالات آن نیز باشید. استفاده از پدهای معمولی و صفحه‌های دایره‌ای شکلی که برای مصارف معمولی و نه با سرعت‌بالا استفاده می‌شوند، فکر مناسبی برای افزایش سرعت نیستند. این سیستم نیاز به گرم شدن، قبل از عملکرد مناسب را داشته و در هنگام سرد بودن نیز صدایی ناهنجار از خود تولید می‌کند.

بازنویسی کد ECU خودرو

این روش که تازگی‌ها و مخصوصاً بر روی خودروهای توربو به تجارتی سودآور تبدیل‌شده، می‌تواند با بازنویسی کد کامپیوتر اصلی خودرو، قدرت و گشتاور آن را تا 20 درصد افزایش دهد. این بازنویسی کد می‌تواند باعث فشار سنگین به دیگر قطعات خودرو که ارتقا نیافته‌اند شود و به آن‌ها آسیب جدی برساند. پس اول باید به متخصص این کار که به شما گارانتی داده مراجعه کرد و بعد از بازنویسی کد نیز باید به فکر ارتقای دیگر قطعات بود.

ارتقای سیستم خروجی دود

روشی که بیشتر بر روی خودروهای V6 یا V8 جواب داده و باعث آزاد شدن قدرت نسبتاً بیشتری می‌شود. این روش در خودروهای 4 سیلندر چندان مطلوب به نظر نمی‌رسد و نیازی هم به انجام این کار روی آن‌ها نیست. اما به خاطر داشته باشید که با استفاده از این روش، اگرچه شاید قدرت بیشتری از موتور دریافت کنید اما صدای ناهنجاری را هم باید شنیده و باعث تولید آلودگی صوتی در محیط‌زیست شوید.

مهارت‌های رانندگی‌تان را افزایش دهید

جدای از اینکه خودروی شما چه قدر سریع بوده و چه مقدار سرعت و گشتاور تولید می‌کند، شما بدون دانش کافی در حوزه رانندگی نمی‌توانید حداکثر خروجی مطلوب را از آن دریافت کنید. با شرکت در کلاس‌های آموزش رانندگی نیمه‌حرفه‌ای و حرفه‌ای و یا دیدن فیلم و مطالعه کتاب‌هایی که تعدادشان نیز کم نیست، شما یاد می‌گیرید که با بهترین مهارت‌ها، بیشترین بازدهی و عملکرد را از خودروی‌تان داشته باشید.

منبع Carbuzz
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.