Take a fresh look at your lifestyle.
َADS Temp مستطیل

مقایسه سایپا رهام با بسترنB30: جدال دو سدان اقتصادی در بازار!

بی‌تردید خودروهای سدان اقتصادی را می‌توان یکی از اولویت‌های خرید مشتریان مابین دیگر کلاس‌ها در بازار بر شمرد، زیرا این گونه اتومبیل‌ها به واسطه استهلاک پایین و قیمت نسبتا مناسب، پاسخگوی نیازهای خریداران در اغلب مناطق کشور هستند.

حال در این بررسی به سراغ مقایسه دو سدان اقتصادی بازار خودرویی کشور با نام‌های سایپا رهام با بسترن B30 می‌رویم و با نگاهی کلی به این دو خودرو، برتری هر یک را در هر بخش بیان خواهیم کرد.

1-معرفی کلی

در رابطه با معرفی کلی این دو خودرو باید بگوییم که بسترن B30 در واقع یک سدان اقتصادی است که توسط گروه خودروسازی بهمن به عنوان جانشینی برای مدل B50F معرفی شده است.

در سوی دیگر این میدان، رهام که به عنوان جدیدترین محصول گروه صنعتی سایپا شناخته می‌شود یک سدان اقتصادی بوده که بر پایه پلتفرم خودروی ولکس C30 ساخته شده و چهره‌ای شبیه به برلیانس سری 300 و 200 را داراست.

 

2-طراحی ظاهری

پس از معرفی کلی دو خودرو، حال نوبت به بررسی طراحی ظاهری آن‌ها می‌رسد که همانند مطالب قبلی، باید گفت که نمای بیرونی هر اتومبیل طبق نظر مشتریان هم می‌تواند زشت باشد و هم زیبا و نمی توان به صورت قطعی راجع به طراحی ظاهری این دو خودرو سخنی را مطرح کرد. در نهایت اعلام پیروز این بخش را باید بر عهده خریداران و مشتریان این دو مدل بگذاریم.

 

3-طراحی داخلی

پس از نمای بیرونی، حال بهتر است نگاهی به نمای داخلی سایپا رهام و بسترنB30 بی‌اندازیم. در این رابطه، باید گفت که با نگاه اولیه متوجه خواهیم شد که جنس متریال به کار رفته در ساخت کابین هر دو خودرو نسبتا خوب بوده و با توجه به رده قیمتی، قابل قبول ارزیابی می‌شود. البته این نکته را نباید فراموش کرد که در اغلب بخش‌های اتاق داخلی هر دو مدل از پلاستیک استفاده شده و نباید انتظار متریال مرغوب‌تری را به دلیل اقتصادی بودن دو خودرو داشت.

پیرامون زیبایی کابین، ادوات و ابزارک‌ها نیز باید بگوییم که سایپا رهام و بسترن B30 تقریبا در یک سطح قرار دارند و در این بخش نیز نظر نهایی وابسطه به خریداران و مشتریان خواهد بود.

4- مشخصات فنی و عملکرد

رهام از یک پیشرانه چهار سیلندر ۱۶ سوپاپ با حجمی برابر با ۱۶۵۰ سی‌سی بهره می‌برد که این موتور دقیقا همان موتوری بوده که به تازگی بر روی برلیانس سری ۳۰۰ و C3 استفاده شده و قدرت تولیدی آن برابر با ۱۱۳ اسب بخار و گشتاورش ۱۵۴ نیوتن متر است و با توجه به گفته مدیران سایپا، قرار است این قدرت تولیدی توسط دو نوع گیربکس که نوع اول به صورت ۵ سرعته دستی و نوع دوم به صورت ۶ سرعته اتوماتیک هستند، به چرخ‌های جلو (FWD) انتقال یابد.

پیرامون عملکرد این خودرو در حال حاضر نمی‌توان به صورت دقیق سخنی را مطرح کرد، اما با توجه به پیشرانه، نوع گیربکس و وزن خودرو،‌ رهام می‌بایست برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر در ساعت از صفر مطلق، زمانی در حدود ۱۳.۵ الی ۱۴ ثانیه را در مدل دستی به خود اختصاص دهد و حداکثر سرعت آن نیز بین ۱۹۰ الی ۲۰۰ کیلومتر در ساعت خواهد بود. همچنین با توجه به نوع پیشرانه، مصرف سوخت رهام در هر 100 کیلومتر مسیر شهری و اتوبان، به صورت ترکیبی برابر با ۶.۸ الی ۷.۱ لیتر بنزین تخمین زده می‌شود و استاندارد آلایندگی آن یورو ۵ است.

اما در سوی دیگر، بسترن B30 از یک پیشرانه چهار سیلندر ۱۶ سوپاپ با حجمی برابر با ۱.۶ لیتر بهره می‌برد که این موتور قادر به تولید ۱۰۷ اسب بخار و گشتاوری برابر با ۱۵۵ نیوتن متر است و این نیروی تولیدی توسط یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

بسترن B30 در زمانی برابر با ۱۳.۸ الی ۱۴.۳ ثانیه، به سرعت 100 کیلومتر در ساعت از صفر مطلق دست پیدا خواهد کرد و حداکثر سرعت آن در حدود ۱۹۰ کیلومتر اعلام شده است. این سدان چینی در هر 100 کیلومتر مسیر شهری و اتوبان، به صورت ترکیبی مصرفی برابر با ۶.۷ الی ۶.۹ لیتر بنزین را دارا بوده و دارای استاندارد آلایندگی یورو ۵ است.

حال پس از بررسی مشخصات فنی و عملکرد این دو مدل، نوبت به اعلام پیروز این میدان می‌رسد که خودروی رهام در این بخش با توجه به شتاب اولیه سریع‌تر (یه صورت فرضی)، حداکثر سرعت بیشتر (به صورت فرضی)، قدرت موتور بالاتر و… عملکرد بهتری نسبت به بسترن B30 داراست.

5- امکانات رفاهی و ایمنی

در رابطه با امکانات رفاهی و ایمنی این دو خودرو باید گفت که با توجه به قیمت هر دو مدل و رده آن‌ها، آپشن‌های نصب شده بر روی دو خودروی  سایپا رهام و بسترنB30 نسبتا رضایت بخش هستند، اما سایپا رهام در مدل سوپر لوکس خود، به مراتب دارای امکانات رفاهی بیشتری است.

پیرامون این موضوع، حال بخشی از امکانات موجود در هر دو مدل را بیان خواهیم کرد که برای بسترنB30 باید مواردی همچون سیستم ترمز و پایداری (ABS / EBD / BA / TCS)، کیسه هوا برای سرنشینان جلو، صفحه نمایش لمسی و سیستم ناوبری فارسی، سیستم باز شدن درب‌ها بعد از وقوع تصادف، ریموت کنترل مجهز به باز کن صندوق عقب، تهویه مطبوع دستی، سانروف، فرمان برقی، کروز کنترل، سیستم کنترل در سربالایی HAC، دوربین عقب و… را نام برد.

و در سوی مقابل، به دلیل متنوع‌تر بودن امکانات سایپا رهام، توجه شما عزیزان را به تصویر زیر که شامل تمامی آپشن‌های این خودرو است، جلب می‌کنیم.

6-قیمت در بازار آزاد

سرانجام در پایان این مطلب، به سراغ قیمت این دو محصول در بازار آزاد می‌رویم که در این رابطه باید گفت که با توجه به اینکه رهام به تازگی رونمایی شده و زمان حضور آن در بازار داخلی کشور به صورت قطعی و نهایی اعلام نشده است، قیمت گذاری بر روی این خودرو امری سخت بوده و باید با توجه به بازار رقابتی کشور در رده خودروهای اقتصادی، قیمتی معقول برای مدل‌های مختلف این خودرو در نظر گرفته شود. اما با این حال، به اعتقاد کارشناسان، قیمت رهام با توجه به مدل‌های مختلف این خودرو، مابین بازه قیمتی ۴۵ الی ۸۰ میلیون تومان خواهد بود.

اما در سوی مقابل، با توجه به شرایط آشفته و نابسامان بازار خودرویی کشور، قیمت بسترن B30 نیز افزایش شدیدی داشته و در حال حاضر (10 مرداد 97) قیمت این خودرو مابین 90 الی 100 میلیون تومان اعلام شده است!

7 دیدگاه
  1. حامد می گوید

    بسترن نزدیکترین ماشین از نظر فنی به رهام هست
    اختلافهای جزیی دارن که تو اکثر موارد رهام بهتره
    تو قیمت برابر رهام یکم ارزش خریدش بیشتره

  2. بهمن می گوید

    هیچ یک از این دو نسبت ب حتی ال ۹۰ با اینک امکانات ندارد ولی ارزش خریدش نسبت ب اینا ۹۰ ب ده است یعنی ساندرو و ال ۹۰ ارزشان ۹۰ درصد بالاتر این چینی ها هست

  3. علی می گوید

    بسترن از لحاظ زیبایی از رهام خیلی سر تر هست و باتوجه به اینکه این خودرو کاملا از لحاظ فنی و جنس بکار رفته و علم و دانشی که پشت ان بوده سر تر از رهام هست . یک دلیل ساده بسترن یک خودرو چینی است با لوازم برتر خودرو سازی چینی اما رهام یک خودروی ایرانی چینی که کاملا مشخصه جنس دست دوم یا دسته چندم چینی دیگه این رو همه میدونن که وقتی خودرویی میخریم حد اقل باید اصلش رو بخریم نه فیکش رو. موفق باشید

  4. شهاب می گوید

    با توجه به مقایسه و بررسی های موجود در این سایت یه مورد خیلی محسوس رو می توان مشاهده نمود این است که نویسنده این مطالب جانبدارانه از محصولات سایپا حمایت می کند در مقایسه دو خودروی B30 و رهام. همچنین مقایسه هاوال و زوتی یا زوتی با بی وای دی این موضوع کاملاً مشهود است.
    بر هیچ کس پوشیده نیست که قیمت بازار و استقبال مردم گواه بر کیفیت یک محصول است نه شعار و تبلیغ برای یک محصول با کیفیت پایین تر، پس مردم خودشان بهترین داوران هستند.

  5. ناشناس می گوید

    معنی مقایسه را هم فهمیذیم

  6. محمد می گوید

    رهام بسیار ماشین عالی وزیبایی هست وامکانات بسیار عالی دارد که بسترنB30ازرهام کمتر آپشن دارد مثلا رهام ۶کیسه هوا داردولی بسترن B30چهارکیسه هوا داردرهام سیستم اتو اندروید دارداما بسترن نداردو…..
    درکل سایپا رهام خودروی خوبی در سطح خودرو های کراس دارد وباید به این خودروی ایرانی افتخار کرد

  7. ناشناس می گوید

    بالاخره یک کارخانه ایرانی یک ماشین خانوادگی مناسب تولیدکزد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.