مکمل بنزین
خبرداخلی

تحریم‌های خودروسازی شروع شد ولی قطعه کافی نداریم!

خروج آمریکا از برجام شروع مشکلات بزرگ برای صنعت خودروسازی کشور بوده است که از جمله آن خروج سه شرکت بزرگ هیوندای، پژوسیتروئن و رنو فرانسه بوده است که با این اتفاق، بسیاری از همکاری‌ها و توافقات صورت گرفته ملغی شده و با شروع شدن تحریم‌های خودروسازی از امروز به نظر می‌رسد کمبود قطعه اولین چیزی خواهد بود که گریبان گیر صنعت خودرو کشور خواهد بود.

به گزارش چرخان، طبق زمان‌بندی آغاز تحریم‌های آمریکا علیه ایران از امروز تحریم‌های صنعت خودروسازی شروع شده و تمامی افرادی که به هر نحوی با صنعت خودروسازی ایران ارتباط داشته باشند مورد جریمه و تحریم‌های سنگین ایالات متحده آمریکا واقع خواهند شد. این جریمه‌ها به قدری سنگین خواهد بود که شرکت‌های مذکور از دو ماه قبل فعالیت‌هایشان را تعلیق کرده و به طور کلی تمامی توافقات خود را با شرکای ایرانی ملغی کردند.

یکی از مشکلات موجود در این زمینه عدم اتخاذ تدابیر مناسب برای جلوگیری از کمبود قطعه است که طبق اطلاعات موجود از انبارهای شرکت‌های خودروساز و واردکننده به نظر می‌رسد این شرکت‌ها نهایتا تا چند ماه آینده توانایی تامین قطعه بازار را خواهند داشت و در صورت نیاز برای تامین قطعات لازم می‌بایست هزینه‌های هنگفتی برای خرید آنها از طرق غیرمعمولی پرداخت شود که با توجه به عیان شدن بسیاری از راه‌های دور زدن تحریم در سال‌های 90 و 91 به نظر می‌رسد که شرکت‌های خودروساز با مشکلات زیادی در این زمینه روبرو خواهند شد.

شاید قطعه سازان بزرگترین تاثیر را از این تحریم‌ها داشته باشند که مواد اولیه آنها به صورت مستقیم از خارج وارد می‌شود و با توجه به تحریم‌های شکل گرفته از امروز، عملا آنها با مشکلات زیادی روبرو خواهند بود و در صورت عدم حمایت از این شرکت‌ها و همچنین تامین ارز موردنیاز و راه‌های واردات، به مشکلات زیادی برخورد خواهند کرد.

مشکل از آنجایی حاد می‌شود که بدانیم با وجود عدم شروع تحریم‌ها بسیاری از محصولات تولید داخل دچار کمبود قطعه شدند و طبق اعلام رسمی مسئولین وزارت صنعت، چیزی در حدود 50 هزار خودرو ناقص در انبار خودروسازان وجود دارد که دلیل اصلی آن عدم وجود قطعه است که منجر به این اتفاق شده است.

البته در این بین بعضی از مسئولین از ذخیره سازی کافی قطعه می‌گویند ولی اصولا این ادعا با واقعیت‌های موجود هم‌خوانی ندارد و حتی در صورت صحت نیز نهایتا تا پایان سال جوابگو خواهد بود و در صورت عدم توافق جدید، عملا از بحران ناگزیر خواهیم بود.

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. با سلام
    جالبه شماها که ادعای خودکفاییتون در صنعت خودرو گوش فلک رو کر کرده بود !!!!!!!!!!!!!!!!

  2. بنظر میرسد کم کم باید به فکر خرید اسب و چهار پا بود البته فکر کنم موعد تحویل سه ماهه باشه. در ضمن کسانی که فکر دلال بازی هستند فکر علوفه هم بکنند چون نمیشه حیوان بیچاره رو در پارکینگ بدون غذا گذاشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا