مکمل بنزین
خبرداخلی

کاهش تعرفه خودرو وارداتی و ارزانی در راه است؟

با ممنوعیت واردات خودروهای خارجی عملا بحثی که پیرامون تعرفه خودرو وارداتی وجود داشت به حاشیه رانده شد و در حالیکه گفته میشد با ورود دیوان عدالت اداری عملا کاهش قیمت زیادی را در بازار خودروهای خارجی خواهیم داشت ولی این موضوع با افزایش نرخ ارز به حاشیه رفت و جهش عظیم قیمت خودروهای خارجی رخ داد که همه چیز را بهم ریخت ولی حالا صحبت از کاهش تعرفه خودرو وارداتی وجود دارد که اعداد و ارقام بسیار پایینی برای آن ذکر می‌شود.

به گزارش چرخان، تعرفه خودرو وارداتی در حالی در نیمه دوم سال گذشته با افزایش شدیدی روبرو شد که دیوان عدالت اداری به ورود به قضیه آن را در معرض شکست قرار داد ولی به دلیلی که گفتیم مسکوت ماند ولی در حال حاضر به دلیل نوسانات موجود در بازار خودروهای وارداتی، مجلسی‌ها به دنبال کاهش تعرفه خودرو وارداتی هستند که در صورت تصویب چیزی در حدود 30 درصد در کاهش قیمت خودروهای خارجی موثر خواهد بود.

خودروهای خارجی خدمات فروش خودروولی ملکی سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس در گفتگویی پیرامون وضعیت خودروهای خارجی گفت: با طرحی که از سوی برخی از نمایندگان برای مسکوت ماندن طرح ساماندهی بازار خودرو به مجلس ارائه شد مخالفت کردیم و شخصا به عنوان نماینده کمیسیون وارد ماجرا شدم و دلایل مختلفی را برای رد این مخالف بیان کردم که مجلس نیز با مسکوت ماندن طرح ساماندهی مخالفت کرد.

وی در پاسخ به سوالی پیرامون چرایی مخالفت مجلس با طرح مسکوت ماندن این طرح گفت: واردات خودرو مساله‌ایست که نباید جلوی آن را گرفت و بایستی تعرفه‌ای که به بیش از 40 درصد افزایش پیدا کرده بود به صورت سالانه کاهش پیدا کرده و هر سال با کاهش 5-10 درصدی آن بتوانیم این بازار را مدیریت کنیم. ما به دنبال کاهش این تعرفه به صورت سالانه هستیم تا در سال 1400 به تعرفه 20 درصدی برسیم.

خودروهای خارجی مرد هزار چهره بازار خودروسخنگوی کمیسیون صنایع مجلس در ادامه گفت: ما این طرح را در زمستان سال گذشته مطرح کردیم و به دنبال اجرایی کردن آن بودیم و در کمیسیون نیز مطرح شده بود. در آن زمان صحبتی از بحث تعرفه‌ها در پیش نبود و دولت به یکباره اقدام به افزایش تعرفه نمود و پس از آن بحث ارز و آمریکا و برجام پیش آمد که وضعیت صنعت خودرو و دیگر بخش‌های اقتصادی را تحت تاثیر قرار داد که دولت ابتدا به ممنوعیت واردات حکم داد و بعد از آن نیز شرکت‌ها اعلام کردند که امکان همکاری با ایران برایشان وجود ندارد!

در ادامه بعضی از کارشناسان صنعت خودرو می‌گویند که دولت اگر امکان مدیریت خودروسازان را ندارد و خودروسازان نیز قادر به تنظیم بازار نیستند واردات خودرو آزاد شود که قطعا به بهبود وضعیت فعلی بازار خودرو کمک خواهد کرد. مهم نیست که این واردات از چین انجام می‌شود یا محصولات معتبر بین‌المللی وارد کشور می‌شوند بلکه صرف واردات می‌تواند به بهبود خرید خودرو توسط مردم کمک کرده و بازار پرنوسان فعلی را مدیریت نماید و حداقل مشکل کمبود عرضه را جبران نماید.

خودروی خارجی خودروهای خارجیوضعیت بازار به گونه‌ای پیش رفته که قدرت خرید مردم کاهش یافته و در صورت کاهش تعرفه وارداتی شاید بتوان برای بهبود این وضعیت استفاده کرد.

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. سلام و عرض ادب ،حقیقت اینست بنده که 7سال است اخبار خودرویی ایران را دنبال میکنم همیشه از این دست صحبتها نظیر،{ کاهش تعرفه یا آزاد سازی واردات یا آزادی سازی قیمت خودرو های داخلی و یا قیمت گذاری توسط خودرو ساز را………}هزار بار از دهان مسولین دولتی و مجلس و یا بخش خودروسازی شنیده ام!!!ولی حقیقت اینست که تمام این صحبت ها دروغ و اراجیفی بیش نیست!!!یکی از منابع اصلی درآمد کشور و همه دولت ها در ایران همین تعرفه خودرو می باشد،حقیقت تلخ است ولی با ساختار سیاسی و اجتماعی و اقتصادی ایران شما هیچ گاه امید به اصلاح موارد یاد شده نداشته باشید.بدرود

  2. روند قیمت خودرو که افزایش بالایی را در سال 98 خواهد داشت دلیل آن ارتباط پنهان دلالان خودرو با مدیران خودرو سازان است که هر دو از افزایش خودرو سود های فراوانی برده اند
    مثلا خودرو پراید از ابتدای تولید در دهه هفتاد تا الان از نظر کیفیت و کارامدی طبق نظر متخصصین خارج از کشورهیچگونه تغییرات فنی مشاهده نشده است و ارزش و کیفیت قطعات به مراتب از نظر استاندارد های جهانی فاقد کیفیت مطلوب می باشد با این وجود قیمت پراید به نسبت کل قطعات بکار رفته و صرف زمان و انرژی و نیروی انسانی دهها برابر ارزش واقعی خودرو می باشد
    مطمئن باشید دلالان و انحصارگران و رانتخواران نخواهند گذاشت هیچکدام از کالا ها قیمت آنها پایین بیاید چون وجود این افراد آشکاروپنهان در در تمامی بخشها و سیستمهای نهادی و سازمانی حضوردارند بانی تمامی این گرانیها میباشند و رسانه غیر ملی بیصدا و بی سیما هم یک ابزاری برای منافع این افراد می باشد
    مطمئن باشید گرانری همچنان ادامدارخواهد بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا