مکمل بنزین
خبرداخلی

خرید و فروش خودرو با کارت ملی دیگران چه خطراتی دارد؟

خرید و فروش خودرو با کارت ملی دیگران شاید خنده دارترین اتفاقی بود که بتوان به عنوان یک رویداد ملی از آن یاد کنیم و برای دوری از آن دست به انتشار هشدارنامه‌ای بزنیم ولی در حال حاضر و با شرایطی که گروه خودروسازی ایران‌خودرو و سایپا برای فروش محصولاتشان قرار داده‌اند عملا خرید و فروش خودرو با کارت ملی دیگران به یک امر عادی تبدیل شده است ولی آیا این کار خطری هم دارد؟

به گزارش چرخان، با اوج گرفتن طرح‌های فروش ایران‌خودرو و سایپا و شروطی که برای خریداران گذاشته‌اند عملا بسیاری از دلالان از خرید و ثبت سفارش خودرو بازماندند و برای اینکه دستشان از این ماجرا کوتاه نماند دست به دامن افرادی شدند که علاوه بر شرایط مربوط به گواهینامه و عدم مالکیت خودرو دارای کد ملی‌های اعلامی از سوی ایران‌خودرو هستند که همین امر باعث شد نیازمندی‌های آنلاین کشور مانند دیوار و شیپور پر از آگهی‌هایی شود که مردم عادی برای چند میلیون تومان اقدام به فروش کد ملی خود کرده‌اند!

فروش خودروهای کارکرده ایران‌خودرو گرانی خودرو محصولات ایران‌خودروسعید موتمنی رییس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران در مصاحبه‌ای پیرامون این وضعیت گفت: وضعیت فعلی در سال‌های اخیر تکرار شده و با یک مشکل بزرگ روبرو هستیم که کارهای اقتصادی با مشخصات افراد دیگر انجام می‌شود. این اقدامات برای دور زدن قوانین انجام می‌شود و متاسفانه غیرقانونی است.

وی در ادامه افزود: ایران‌خودرو در یک اقدامی هوشمندانه برای کوتاه کردن دست سودجویان بازار خودرو اقدام به عملیاتی کردن شرایطی کرد که عملا موفق بود ولی متاسفانه دلالان به راحتی به دنبال دور زدن قانون رفتند و با اتفاقاتی که اخیرا شاهد آن هستیم روبرو شدیم. یکی از این شرایط عدم مالکیت خودرو در زمان ثبت نام بوده است که طبیعتا برای بسیاری از افرادی که برای سودجویی اقدام به ثبت سفارش می‌کردند مشکل ساز بود.

سایپا خودروهای چینی خرید و فروش خودرو با کارت ملیموتمنی در ادامه گفت: در چند روز اخیر شاهد آن هستیم که افرادی برای اجاره کارت ملی خود آگهی‌هایی را در نیازمندی‌ها منتشر کردند که قطعا غیر قانونی است و باید با منتشرکننده و آگهی دهنده برخورد قانونی صورت بگیرد چرا که منتشرکننده نباید بستری برای کارهای غیرقانونی را فراهم کند. این اقدام غیرقانونی است چرا که اجاره کننده کارت ملی از صاحب آن درخواست حضور در دفاتر اسناد رسمی کرده و یک وکالت کلی و بلاعزل برای استفاده از کارت ملی وی دریافت می‌کند که یقینا مخاطرات زیادی به همراه دارد.

رییس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران در پایان گفت: صاحبان کارت‌های ملی باید بدانند که اجاره کننده این کارت صرفا قادر به استفاده برای خرید و فروش خودرو نداشته و عملا کارهایی مانند افتتاح حساب، دریافت کارت بازرگانی، فرار مالیاتی و غیره  در حیطه اختیارات او تحت وکالتی است که به او داده می‌شود. قطعا اخبار مربوط به اجاره کارت بازرگانی و سو استفاده‌های میلیاردی در این زمینه را شنیده‌ایم.

قیمت حواله سایپاالبته گفتنی است که دلالان هم معمولا در این معامله‌ها دقت فراوانی دارند و دست به خرید خودرو نمی‌زنند چرا که به هر ترتیب خودرو به نام فرد دیگری می‌شود که یقینا تصمیم گیرنده آخر خواهد بود.

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

  1. 4 ساعت روضه خوندین آقای ذاکری ولی خطر استفاده از کارت ملی رو توضیح ندادی

    1. با سلام
      ذکر شد به دلیل نحوه معامله و وکالت گرفتن عملا دلال هر کاری دلش بخواد می کنه.

  2. میتوان فقط برای خرید خودرو ازیکی از تولید کنندگان خودرو برای یک زمان مشخص وکالت داد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا