مکمل بنزین
رپورتاژ

نکاتی برای خرید ماشین کارکرده

در این اوضاع نابسامان بازار ماشین صفر بسیاری از افراد که به دنبال خرید ماشین هستند ترجیح می‌دهند تا مدل کارکرده‌ای را خریداری کنند تا ماشین صفری که غالبا یا از لوازمی نامرغوب‌تر از چند سال قبل ساخته شده یا اگر برای شرکت‌های مطرح جهانی مانند هیوندا و مزدا باشند نسبت به افزایش قیمت دلار در ایران، برای خریداران بسیار گران تمام می‌شود. پیش از شروع باید بگوییم که خودروهایی مانند 206 و 207 و همینطور ساندرو، مزدا و تندر جزو خوش فروش‌ها هستند که دست دوم آنها هم بهتر از برخی برندها به فروش می‌رسد. برای خرید ماشین دست دوم مواردی را باید رعایت کرد تا ماشینی با کیفیت و در واقع آنچه که مدنظرمان است، خریداری شود. 

نکات ضروری برای خرید ماشین کارکرده

قبل از اینکه ماشین دست دومی را خریداری کنید مواردی هست که حتما باید به آنها توجه کنید تا آنچه که مطلوب‌‌تان است را به دست بیاورید.

ابتدا مراقب باشید که میزان رنگ شدگی ماشین در بدنه یا گلگیرها بیش از آنچه که در ظاهر مشخص است و فروشنده به آن اذعان دارد نباشد چون رنگ شدگی ماشین قیمت آن را کاهش می‌دهد. ضمن اینکه نسبت به پوسیدگی و ترک دیدگی و مواردی مانند تعویض کاپوت و درها حساس باشید، اگر خودتان در این باره اطلاعات کافی ندارید با شخصی برای بازدید ماشین بروید که در این موارد اطلاعات کافی داشته باشد. اگر هم فردی در اطراف‌تان نیست که در این زمینه ماهر باشد، از کارشناسان فنی که با دریافت مبلغی می‌توانند یک ساعت برای شما وقت بگذارند کمک بخواهید، این کارشناسان خودرو را از سایت‌های آنلاین هم می‌توانید پیدا کنید. با جست و جو در سایت دیوار می‌‌توانید علاوه بر ماشین دست دوم، افرادی که در این زمینه مهارت دارند را هم پیدا کنید.

بعد از تماس با فروشنده و قرار بازدید حواس‌تان باشد که نسبت به عملکرد سیستم ترمز، فرمان پذیری ماشین حساس باشید و به خوبی آنها را تست کنید. همچنین تست لاستیک و تست آپشن‌های ماشین مانند بخاری، کولر و ضبط فراموش نشود.

توصیه شده موتور ماشین را روشن کنید تا به مدت 5 دقیقه کار کند تا عملکرد دود ماشین را متوجه شوید اگر از اگزوز دود سیاه آمد یعنی کاربراتور درست کار نمی‌کند اما اگر دود آبی بود یعنی کاربراتور ایراد اساسی دارد و تعمیر لازم دارد. ضمن اینکه مواردی مانند رادیاتور را چک کنید تا آب از آن ترشح نکند و همچنین برای کنترل رینگ پیستون با میله اندازه گیری روغن را بررسی کنید، توجه داشته باشید که وجود خال‌های مایل به خاکستری و قطرات آب روی میله اندازه‌گیری حاکی از این است که رینگ پیستون خراب است.

مراقب باشید که کارکرد خودرو واقعی باشد البته متاسفانه با وجود روش‌های دستکاری پیشرفته فهم این مورد بسیار دشوار است اما این را بدانید که خودروهایی که بالای 20 هزار کیلومتر کارکرد دارند عموما برای مصارف شخصی مناسب نیستند.

به قیمت ماشینی که کمتر از قیمت معمول بازار هست شک کنید چون ممکن است تصادفی یا تعمیری باشد.

در آخر از فروشنده اجازه بگیرید تا همراه با وی تست رانندگی را انجام دهید.

بعد از اینکه همه این تست‌ها را انجام دادید و رضایت شما جلب شد پیش از معامله در محضر و قبل از مراجعه برای معاینه فنی از فروشنده بخواهید سند ماشین را نشان‌تان بدهد تا همه موارد را چک کرده باشید. ضمن اینکه هزینه محضر به طور معمول به عهده فروشنده است.

منبع : ویرلن

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا